«Soltüstık Qazaqstan»

PDF

«ҚАЗАҚСТАНДА ЛЕНИННІҢ АТЫНДА ҮШ ЖҮЗ КӨШЕ БАР»

– Досмахамбет Қалмаханұлы, қызығынан шыжығы көп саясатқа қалай келдіңіз? Бұл сауал газет оқырмандарын да қызықтырары сөзсіз.

– 1986 жылғы Желтоқсан оқи­ғасына қатысушылардың тергеуі мен сотына аудармашылық етуім өмірлік көзқарасымның түбегейлі өзгеруіне ерекше ықпал етті. «Желтоқсанның мұзға жаққан алауы» (М.Шаханов) елімізде сая­си-қоғамдық қозғалыстың жан­дауына үлкен қозғау салды. Содан бастап өзіміздің идеялас шағын тобымыз алдымызға бір ғана мақ­сат қойдық. Ол – Батыс Еуропада­ғыдай социал-демократтардың принциптерін негізге ала отырып, азаматтық қоғам құру, ұлттық мүддеге қызмет ету, осы ұстаным­нан айнымау. Ұзақ жыл үстемдік құрған, өктемдік еткен монопо­листік компартия ыдырап, «Азат», «Азаматтық Азат», «Желтоқсан», «Алаш», «Социал-демократия­лық» секілді бейресми ұйымдар мен партияларды ұйымдастыру­шылардың бірі, төрағасы болдым. Кейін «Ұлт тағдыры» қозғалысы­на, «Демократияны қазақ тілінде оқытып үйрету және тарату», «Әділ сайлау жолында» орталық­тарына жетекшілік еттім. Бұл қа­дамдар қоғамның ояну, демокра­тия өскіндерінің кеңінен қанат жаю, көппартиялық үрдістер бас­тауына айналғаны – талассыз ақиқат.

– Десек те сіз сияқты саясат­тың жілігін шағып, майын ішкен тұлғаның Қазақстанда классика­лық үлгідегі көппартиялық жүйе әлі қалыптаса қойған жоқ деген уәжі адамды екіұдай ойға қалдырады екен. Сонда қалай, сіздердің маң­дайдан тамшылата тер төгіп, буыр­қанған күреске толы жалынды шақ­тарыңыз арман күйінде қалғаны ма?

– Ол кездері саяси партия құ­ратындай тәжірибе де, тәсіл де, саяси құжат жасай алатындай білім мен тәжірибеде болған жоқ. Соған қарамастан оппозициялық ұйымдар «Азат» қозғалысы ая­сында топтасып, өз идеялары мен мақсаттарын жүзеге асыра баста­ды, бұл билікті алаңдатпай қойма­ды. Сірә, өзгеше ойлайтын идея­лас, пікірлес жандар бірігіп, күш алып кете ме деген қорқыныш пиғылмен барынша кедергі жасап бақты. Ресми тіркеу талабы орын­сыз қиындатылды. Тең мүмкіндік бермеу сықылды түрлі қитұрқы амалдар ойластырылды. Керісін­ше, жасанды, қуыршақ партиялар көбейді. Сайлаулар қарсаңында асығыс-үсігіс құрылып, оп-оңай тіркеліп, Парламентке өтіп кет­кен, бірнеше мандатты иеленген партияларды көпшілік әлі де жете біле бермейді. Көппартиялық жү­йенің негізі саяси ойындармен емес, адал да шынайы бәсекеде анықталады. Парламенттегі пар­тиялардың бәрі демеймін, деген­мен араларында ұсынылған заң жобаларын қабылдап, халық ал­дында бедел жинаумен шектеліп жүргендері жоқ емес.

– Бір сөзіңізде «Қазақ тілі тура­лы айтқан-жазғандарым көлемі жа­ғынан «Гиннес рекордтар» кітабы­нан орын алатын жағдайға жеткен сияқты» дей келіп, мәселені шешу жолдары мен тәсілдерінің аздығына тоқталыпсыз. Соған қарағанда, сіздің теріскейді заман талабымен мүлдем үйлеспейтін елді мекендер мен көше атауларын қазақшалау, яғни ономастика ісінің тиісті дең­гейде жүргізілмейтін өңірлерге қо­суыңыз негізсіз емес сияқты. Бұлай түңіле сөйлеуіңізге не себеп?

– Қоғамда тілге деген қа­жеттілік болмаса, оны ешкімнің үйренбейтіні, үйренгенін қолдан­байтыны бесенеден белгілі. Кезінде Амангелді Айталы, Айдос Сарым, Дос Нұрахмет төртеуіміз «Ел бірлігі» атты доктрина жасап, «Мемлекеттік тілді білу – Қазақ елінің әрбір азаматының міндеті» деген арнайы бап енгізген бола­тынбыз, бірақ бұл талап орындал­мады. Себебі заңдарымызда мем­лекеттік тілді қорғайтын, қолдай­тын нақты іс-шаралар мен жаза түрлері қарастырылмаған. Өзгесін былай қойғанда, Президенттің өзі арнайы Жарлық шығарып, Қа­зақстанның қай облысы қай жылы, қай билік органы қай кезде іс-қағаздарын мемлекеттік тілге көшіріп бітуі тиіс екенін нақты атаған еді. Меніңше, ең бірінші, «Мемлекеттік тіл туралы» Заң то­лыққанды қабылданып, мәселен, айыппұл салу, қызметтен шеттету секілді ықпал ету шаралары қарас­тырылуы қажет. Латвияда тіл ту­ралы заң бұзылған жағдайда айып салуды белгілейтін 12 бап бар. Қо­ғамда әлі күнге дейін ұлттық мүд­демен сыйыспайтын, орыс тілінің мәртебесін көтеруге бағытталған түрлі ұғымдар, ұстанымдар, қате түсініктер талассыз ақиқат ретінде қабылданып жүр. Соның бірі «орыс тілі – ұлтаралық тіл» деген тұжырымға қатысты дер едім. Мұндай жалған «мифтік» ұғым орыс тілінің заңдық тұрғыдан ерекше рөлі бар сияқты ой туды­рады. Кез келген адам қатынас тілін, өзара сөйлесу тілін өзі таң­дап алуға толық құқылы. Осы се­бепті ешбір мемлекетте «ұлтара­лық тіл» заңмен реттелмейді. Қы­зылжар өңірінде ұйымдастырыл­ған кездесулерде, жиындарда, «дөңгелек үстелдерде» «тілдік дискриминация» деген сөз тір­кесінің саяси-әлеуметтік мәні мысалдармен түсіндірілді.

– Тәуелсіздік туын көтерген мезеттен бастап күн тәртібінен түспей келе жатқан күрделі тақырыптардың бірі – ономастика саласы. Президент Ұлттық құ­рылтайда бұл мәселеге арнайы тоқталып, ұлттық құндылықтар­ды айғақтайтын атауларды бе­рудің маңызын атап көрсеткен болатын. Бүгінгі ахуал қандай?

– Қазақстан бойынша бүгінде 300-ден астам Ленин көшесі тір­келсе, соның 23-і – Қызылжар өңірінде. Кеңес заманында тұрғы­зылған ескерткіштердің көпшілігі сол күйінде. Ономастика мәселесінің шешім табуы облыстарда әрқилы. Орысы ормандай Шығыс және Солтүстік жақтарда қарқын баяу. Бірінші себебі, республика­лық және жергілікті ведомоство­лар тарапынан жұртшылықтың ұсыныстарын егжей-тегжейлі зерттеп, өзгерте қояйық деген пейіл байқала бермейді. Екінші­ден, мораторийлердің жарияла­нуы. Үшіншіден, атауларды өз­гертіп, қоғамды шулата бермеңдер дейтін ауызша талаптар мен нұс­қаулардың берілуі. Жасыратыны жоқ, Қостанай, Солтүстік Қазақс­тан облыстарында осыдан үш- төрт жыл бұрынғы кездесулер үл­кен қиындықпен, тартыспен өтетін. Бұл жолы керісінше көрініске тап болғанымды жасыр­маймын. Идеологиялық тұрғыдан ескірген, елді мекендерге тарихи атауларын қайтару мәселесі қозғалғанда кеңестік менталитеттің біршама бәсеңдегені байқалды. Бұл да – байыппен жүргізіліп келе жатқан жан-жақты идеологиялық үгіт-насихат жұмыстарының жемісі. Ғылыми негіздемелерге сүйену арқылы түрлі қарсылық­тар мен келіспеушіліктердің ал­дын алуға болады. Түсіндіру шара­ларын елді мекен тұрғындары мен ауыл әкімдеріне бағыттау өте ма­ңызды. Бұдан бөлек, мемлекеттік саясат болып табылатын ономас­тика саласына аудандық, облыс­тық мәслихат депутаттарын, ас­самблея мүшелерін, этномәдени бірлестіктер, қоғамдық ұйымдар өкілдерін тартудың мәні айрық­ша. Ауылдарды аралаудан түйген бір ой – Парламент «идеология­лық тұрғыдан ескірген атаулар» деген терминнің заңдық анықта­масын не болмаса тізімін бекіту – қажет. Сонда ғана ешқандай дау-дамайсыз өзгертуге болар еді. Әзірге мемлекеттік билік «қай жеңгенің – менікі» деген ұста­ныммен ешнәрсеге араласпай отыр.

–Қазақ тіліне қажеттілік туды­рудың қандай жолдары бар?

– Халықаралық тәжірибеге сүйенсек, тілге деген қажеттілік екі тәсілмен жасалады. Біріншісі – құқықтық, заңдық тұрғыдан тілге деген сұраныстың өтелуі. Заңдарда мемлекеттік тілді мең­гермеген адамдарға шекті талап­тар қойылады. Белгілі бір қызмет түріне қабылдамау, жарнаманы қате жазғандарға қомақты айыппұл салуды міндеттейтін баптар болады. Мемлекеттік тілді білуге осылай «мәжбүрлейді». Екіншісі, адам құқығын бұзбай­тын «Прибалтика тәсілі» деп ата­лады. Бұл тәсілдің негізінде «Әр адамның өзінің сөйлеу тілін таң­дау құқығын толық мойындай­мыз, құрметтейміз. Бірақ олар да біздің қай тілде сөйлеуді таңдау құқымызды сыйласын. Біз өз тілімізде сөйлеуді таңдаймыз» де­ген ұстаным қалыптасты. Жергілікті ұлттың өз тілінде сөй­леуі – мәдениеттілік пен өз­дерінің ана тілін, мемлекеттің тілін құрметтеуі. Демек қазақ тіліне деген қажеттілікті қазақ тілді азаматтардың өздері жасауы тиіс деген сөз. Оны ана тілімізді дамытудың, қоғамда тілдік сұра­нысты тудырудың, халықтық деңгейде жүргізілетін бірден-бір әрекеті деп білемін.

– Өмірлік ұстанымыңыз – ұлт және демократия. Жедел заман ағымына орай көзқарасыңыз өзгер­ген шығар?

– Жоқ.

– Кімді үлгі тұтасыз?

– Куба революционері Эрнес­то Че Геваро – ешкімге айырбас­тамайтын тұлғам.

– Атақ-даңқ, байлық-мансапқа қалай қарайсыз?

– Жетістікке жеткен адамды атақ пен даңқ өзі іздеп табады. Мен өмірімде байлыққа да, билік­ке де, атақ пен даңққа да ұмтылған емеспін. Әлі күнге дейін осы тұ­жырымдамын. Бұлардың барлығы – бүгін бар, ертең жоқ алдамшы дүниелер. Абай «Сенбе жұртқа, тұрса да қанша мақтап, Әуре етеді ішінде қулық сақтап. Өзіңе сен, өзіңді алып шығар, Еңбегің мен ақылың екі жақтап» демей ме?

– Әңгімеңізге рақмет!

Әңгімелескен

Өмір ЕСҚАЛИ,

«Soltüstık Qazaqstan».

Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp