«Soltüstık Qazaqstan»

PDF

«БАЗАРЫ ТАРҚАҒАН» БАЗАРЛАР немесе интернеттегі сауда кімнің қалтасын қампайтуда?

Адамның қажеттіліктері өзгерген сайын соған сай жаңа мүмкіндіктер де күнделікті өмірді түрлендіруде. Соның бірі – онлайн сауда. Күйбең тіршілікте «барлығына үлгеремін» деп асыққан адам үшін ең қолайлы сауда түрі. Қарапайым жол ақысын төлеуден бастап, киім-кешек, азық-түлікке дейін қолымыздағы смартфон арқылы тапсырыс береміз. Сауда орталығына барудың, кезекте тұрудың қажеті жоқ. «Алайда ыңғайлылықты таңдай отырып, қандай тәуекелдерге барып жатырмыз?» деген сұрақ мазаламай қоймайды.

Онлайн сауда жасау қа­жеттілігі бірнеше маңызды факторлардың әсерінен туын­дайды. Мәселен, кезекке тұ­рып, уақыт жоғалтпау, іздеген затын дүкен араламай, интер­нет арқылы тезірек табу, сон­дай-ақ кең ассортимент пен ба­ғаны салыстыру қолайлылығы онлайн сауданы таңдауға түрткі. Оған қоса, пандемия кезінде қашықтан қызмет алу қажеттілігі артып, онлайн са­тып алудың маңызы одан әрі өсті. Осылайша қазақстандық қоғам онлайн саудаға қалай көшкенін аңғармай да қалды.

– Мен – екі жұмысты қатар алып жүрген жас маманмын. Он­лайн сауда жасау баға және уақыт жағынан өте тиімді. Жасыраты­ны жоқ, қазіргі уақытта базарда­ғының құны интернет-дүкендер­дегіден айтарлықтай қымбат. Оған қоса, үйге дейін жеткізу қызметтері бар. Курьерлер алған тауарымды ыңғайлы уақытта үйге әкеліп тастайды. Ауыр зат­тарды тапсырыспен алған өте ыңғайлы, – дейді қала тұрғыны Әйгерім Мусина.

Талғамға талас жоқ әр адам өзіне жайлы жағдай жасағысы келеді. Дегенмен онлайн сауда­ның кем тұстары бары да жал­ған емес. Біріншіден, интер­нет-дүкендегі тауардың фото­суреті мен сипаттамалары қо­лыңа тиген тауарға сәйкес кел­меуі мүмкін. Екіншіден, алаяқ­тық және жалған сайттардан сатып алу қаупі артады. Төлем жасау кезінде жеке деректердің ұрлануы немесе қаржылық ақ­параттың қауіпсіздігіне қатыс­ты мәселелер туындауы мүмкін. Сондықтан сенімді сайттарды таңдау аса маңызды.

Үшіншіден, жеткізу кезінде де проблемалар туындауы мүмкін. Тауардың кешігіп ке­луі, сынуы немесе мүлде жет­пеуі сияқты жағдайлар сатып алушының жүйкесін жұқарта­ры анық. Сондай-ақ кейбір өнімдерді қайтару немесе айыр­бастау процедуралары күрделі немесе ұзақ уақыт алуы мүмкін, бұл да тұтынушылардың көңілін қалдырады.

ТАНЫМАЛ САУДА АЛАҢДАРЫ

Қазіргі таңда кеңінен қолда­нылып жүрген бірқатар танымал интернет-дүкендер бар. Олар­дың көшін бастап тұрғандар – ресейлік Wildberries, қазақстан­дық TEEZ және Kaspi.kz қосым­шасының дүкені. Аталған ин­тернет-дүкендердің өзіне тән ерекшеліктері бар. Мысалы, отандық TEEZ маркетплейсі тауарды 24 сағат ішінде жеткізіп береді. Бағасы да салыстырмалы түрде базарлардан әлдеқайда ар­зан.

Ал Kaspi.kz қосымшасының қызметі банктік төлемдерге ар­налғанмен, бүгінгі күні пайда­ланушылар саны күн санап ар­тып келеді. Оның бір ерекшелігі – тауарды постомат арқылы, яғни арнайы автоматтандырыл­ған жүк салғыш жәшік арқылы алуға болады. Бұл арнайы жәшіктер қалада да, далада да орнатылған. Сондықтан тапсы­рыс беруші өз тауарын кез кел­ген уақытта қолындағы смарт­фон арқылы ала алады. Мар­кетплейстердің ең танымалы әрі ыңғайлысы – Wildberriеs интернет-дүкені. Оның басқа қосымшалардан айырмашылы­ғы – тауарды тегін тапсырыс беріп, жеткізу пунктіне келген соң сапасын тексеріп, кейін тө­лем жасауға болады. Ал тауар ұнамаған жағдайда қайтаруға құқылысыз.

Соңғы 5 жылда қарқынды дамып келе жатқан тағы бір ірі сауда алаңы – қытайлық «Pinduoduo» сайты. Бұл сайт ар­қылы тікелей қытай зауыттары­нан тапсырыс беруге болады. Тапсырыс берушілердің тауар­лары «каргоға» келіп түседі. Карго – тауарларды клиенттер­ге жеткізу қызметі. Тапсырыс беруші, ең алдымен, «Pinduoduo» қосымшасына өзіне ың­ғайлы каргоның ақпараттарын енгізіп, тауарға тапсырыс бе­реді. Тауар карго орналасқан мекенжайға келіп түскеннен кейін клиент тауарының баға­сынан бөлек салмағына ақы тө­лейді. Клиенттердің сөзіне сү­йенсек, «Pinduoduo» арқылы зат пен оның салмағына бөлек ақы төленсе де, қазақстандық бағадан әлдеқайда арзанырақ.

– Мен өз каргомды 2 жыл бұрын аштым. Қазіргі уақытта тұрақты клиенттерім бар. Шы­нында да, қытайлық сайттағы бағалар біздікімен салыстыр­ғанда едәуір арзан. Сол себепті де тапсырыс берушілер көп. Мен тек қана бір кішкентай фи­лиалын басқарып отырмын. Қала бойынша карголар саны жетіп артылады. Клиенттердің басым бөлігі киім-кешекке тапсырыс береді, – дейді карго бас­шысы Нұртас Талапов.

ДӘСТҮРЛІ САУДАНЫҢ ҚАРҚЫНЫ БӘСЕҢ

Дәстүрлі сауданың бүгінгі ахуалын білмек болып базар араладық. Шынымен де, бұрынғыға қарағанда халықтың қарасы азайған. Сатушылардың сөзінше, онлайн саудаға төтеп беру қиын. Ал дәстүрлі сауданы қолдайтындардың дені – үлкен кісілер. Олар интернет-дүкен­дерге сенбейді. Онымен қоса, аға буын өкілдері алатын затын көзбен көріп, қолмен ұстап, тексеріп үйренген.

Қазіргі қарқынмен шағын дүкендер мен базарлар бәсе­кеге төтеп бере алмай қалуы мүмкін. Сондықтан сатушы­лар да заманауи форматқа бейімделіп, жаңа тәсілдерді меңгеруге мәжбүр. Қазір ша­ғын дүкендер мен базар сату­шылары өз бизнесін дамыту үшін әлеуметтік желілерді пайдаланып, онлайн тапсы­рыстар қабылдап, жаңа клиенттер тартудың түрлі әдістерін қолданып жүр. Олар нарықтағы өзгерістерге бейім­деліп, өз орнын сақтап қалуға тырысуда. Осылайша дәстүрлі және заманауи сауда аралас­қан жаңа форматтар пайда бо­луда.

БЮДЖЕТКЕ ТҮСЕР ПАЙДА БАР МА?

2022 жылдан Қазақстанда шетелдік интернет-компания­лар үшін қосылған құн салығы енгізілген болатын. Бұл салық «Google салығы» деп аталады. Қазіргі таңда елімізде ҚҚС тө­леуші ретінде 110-нан астам халықаралық компания тіркел­ген. 2024 жылғы мәліметке сәй­кес, елдегі ең ірі бес маркетплейс мемлекет қазынасына 185,5 млрд. теңге аударған екен. «Kaspi.kz» – 133,7 млрд. теңге, «Wildberries» – 37 млрд. теңге, «OZON» – 9,8 млрд. теңге, OLX – 3,6 млрд. теңге, «Flip.kz» 831 млн. теңге салық төлеген.

Экономист Дина Сағанды­қованың айтуынша, «Google салығы» шетелдік интернет-компаниялар мен жергілікті бизнес арасындағы жағдайды тек ішінара теңестіріп отыр. Шын мәнінде шетелдік ин­тернет-компанияларға жағдай әлдеқайда жеңіл. Олардың са­лықтық жүктемесі тек цифр­лық қызметтерге салынатын ҚҚС-пен шектелсе, отандық ойыншылар – мейлі ол ірі маркетплейс болсын, не қыз­мет көрсететін платформа болсын толыққанды міндет­темелер кешенін көтеріп ке­леді.

Бір сөзбен айтқанда, отан­дық интернет-компаниялар корпоративтік табыс салығы, әлеуметтік аударымдар, мүлік салығы, жер төлемдері, түрлі қорларға жарналар және мем­лекет пен бюджет алдындағы басқа да тұрақты міндеттеме­лерді толық орындауы тиіс. Сонымен қатар мемлекет қа­зынасына қомақты салық түсіріп қана қоймай, жұмыс орындарын ашып, инфрақұрылымды дамытып, ел эконо­микасына тікелей инвестиция салады. Ал шетелдік интер­нет-алпауыттар өздерінің ау­қымы мен табысына қарамастан, елімізде тек шартты са­лық төлеуші ретінде тіркеліп, ең аз көлемде ғана жауап­кершілік алып отыр. Осылай­ша бюджетті толықтыру мен әлеуметтік-экономикалық тұ­рақтылықты қамтамасыз ету жүгі негізінен отандық компа­нияларға түсуде.

Назым ЕСІМ,

«Soltüstık Qazaqstan».

Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp