«Soltüstık Qazaqstan»

PDF

«ЖУРНАЛИСТЕР ДЕМОКРАТИЯНЫҢ САҚШЫСЫ БОЛУЫ КЕРЕК»

Журналистика саласында ұзақ жылдар бойы еңбек еткен Сағындық Рахымжан кәсіби қызметтің әр саласында қалам тартып, бірнеше ақпарат құралында тер төкті. Бұған дейін «Дөңдегі ауыл» кітабы жарық көрген оның күні кеше «Сағыныш дәптері» атты жаңа жинағы оқырман қолына тиді. Бұқаралық ақпарат құралдары қызметкерлері күні қарсаңында Сағындық Сәбитұлынан алынған сұхбатты назарларыңызға ұсынып отырмыз.

– Қабырғалы қаламгер Орал­хан Бөкей: «Журналистика – жол үстіндегі әдебиет» депті. Екі салада да еңбек еткен адам ретінде осы екі ұғымның шекарасы қай жерде түйіседі деп ойлайсыз?

– Батыста журналистикаға жа­зушылық жолдағы өтпелі бекет сияқты қарайды. Күнделікті ақпа­ратты сұрыптап, шұғыл жазу үстінде қалыптасқан кәсіби дағды шығарма жазғанда да кәдеге аса­ды. Маған журналистиканың бер­гені көп. Жұмыс барысында сан түрлі адамдармен таныстым, мі­нез-құлықтарын таныдым. Осы­ның бәрі кейінгі туындыларым­ның бір бөлшегіне айналды. Ме­дианың әр саласының өзіндік ерекшелігі бар. Телеарнадағы 20 жылым іссапармен өтіпті. Бір аға­мыз айтқандай, телеарнаның тілі – «тақ-тұқ». Ал жазуды үйрену үшін газетте жұмыс істеген дұрыс. Өзім облыстық газетте екі жыл ең­бек етіп, көп нәрсені үйрендім. Ең бастысы жазуды меңгердім. Бұл жазушы үшін де қажет дағды. Аталған екі саланың айырмашы­лығы да бар. Журналистің мате­риалы қоғамның қажеттілігін өтеу үшін жазылады. Ал қаламгер өз туындысын зергер сынды бе­зендіріп, көркемдеуге тырысады. Оның жазғаны болашаққа қызмет етеді.

– Қазіргідей алмағайып заман­да журналистер қайтсе уақыт ағы­мына ілесе алады?

– Бүгінде телефон ұстайтын­дардың барлығы қысқа-нұсқа ақ­паратты жылдам алғысы келеді. Өкінішке қарай, газетке үңілген оқырман сирек. Сайттағы шағын ақпаратқа үйренген жастар құ­лаштай мақала оқымақ түгіл, те­леарнадағы бір жарым минуттық сюжетті көруге ерінеді. Алайда ғаламтордағы қысқа ғана ақпа­ратта газеттегідей салыстыру, мә­селені тереңнен қаузау жоқ. Жур­налистердің жауапкершілігі де жеңілдей түскен. Оқырман тара­пынан да сұраныс пен талап аз. Десе де түптің түбінде қазақ бас­пасөзі, телеарнасы мен радиосы өз тұғырына қонады деп ойлай­мын. Зерделі, жаңаға құмар жас­тар өсіп келеді. Толғаулы мақала­лар сондай жастардың біреуінің ойына қозғау салса, жұмыстың жемісі сол.

– Бүгінгі БАҚ өкілдері, қа­ламгерлер де мемлекеттік қолдау­дың аздығын жиі айтады. Енді бі­реулер нарық заманында әркім өз күнін өзі көруі керек деген көзқарас­та. Сіздің ұстанымыңыз қандай?

– Әдебиет те, журналистика да – мемлекеттің идеологиялық саясатының басым бағыттары. Сондықтан оларды қолдаудан қақпауымыз керек деп санаймын. Алайда бұрынғыдай мемлекетке алақан жайып, қолдауына арқа сүйеп отыратын кезең келмеске кетті. Сондықтан шығармашыл қауым заман талабына бейімделе білуі керек. Бұл бағытта үлгі бо­ларлық жобалар да бар.

Журналисттер демократия­ның сақшысы болуы керек. Ал мемлекет тарапынан олардың шығармашылық еркіндігіне жағ­дай жасалуы тиіс.

– Күні кеше «Сағыныш дәп­тері» атты екінші кітабыңыз жарық көрді. Қаламгер үшін ең қиыны жа­қын адамы туралы жазу деп жата­ды ғой. Әңгімелеріңіздің негізгі та­қырыбына атаңыз бен әжеңізді ар­қау етіп аласыз. Олар туралы жазу­дың ауыртпалығы бар ма?

– Атам мен апамның асыл бейнесі, іс-әрекеті жадымда қат­талып қалған. Қанша уақыт өтсе де олар мен үшін биіктегі тұлға саналады. Әркімнің өмірінде үлгі тұтып, тәлім алатын адамдар бо­лады. Мен үшін атам мен апам сондай жандар. Ойымда олар жайлы тек жылы естеліктер қа­лыпты. Сол бір алаңсыз күндерге деген сағыныш менің қолыма қа­лам алдыртты деп ойлаймын. Шығармашылықтың өзі қандай да бір сезімнен туындайды ғой. Менің сезімдерім атам мен апам туралы әңгімелер жазуыма себеп болды. Сондықтан бұл тақырып мен үшін қиындық тудырды деп айта алмаймын. Ешкім де қолына мына тақырыпты жаза қояйын деген мақсатпен қалам алмайды. Жылдар бойы іште жүрген сағы­ныш сезімі пісіп-жетіліп, уағы ту­ғанда шығармаға айналады. Әл­дебір күш авторды күнделікті күй­бең тірліктен суырып алып, жазу үстеліне отырғызады. Шабыт деп жүргеніміз де осы шығар.

Жазғандарымның бәрі өзім куәгер болған оқиғалар. Қандай бір жайды ойдан шығарып немесе біреуден естігенімді жазған емеспін. Сол кездегі оқиғаларды қалай қабылдасам, солай қағазға түсірдім.

– Белгілі сыншы В.Белинский қаламгерлікті ұжымдық құбылыс ретінде түсіндірген екен. Сіздің жа­зушы болуыңызға әсер еткен орта бар ма? Әлде Ф.Достоевский сын­ды «менің ортам – кітап» деген ұс­танымдасыз ба?

Еуропада «Ақындар провин­цияда туып, Парижде өледі» деген пайым бар. Осы үрдіс бізде де бай­қалады. Заманында мықтылардың бәрі Алматыға ағылды. Қазір өңір­лерде әдеби өмір қыз-қыз қайнап жатыр деп айта алмаймын. Десе де қиянда жатып-ақ құнды шығарма­лар жазған қаламгерлер бар. Өмір­ден өткен Мархабат Байғұт, оқыр­манның сүйіктісіне айналған Ты­нымбай Нұрмағамбетов соның дә­лелі. Қызылжардағы Жарасбай Сүлейменов, Жақсыбай Самрат ағаларымыз да өз биігіне шыққан жазушылар. Өкініштісі бізде бір- біріміздің шығармамызды талдау, сынау, баға беру жоқ. Бұған бәсе­кенің жоқтығы да әсер етуі мүмкін. Сондықтан әрқайсысымыз өз мүмкіндігімізше шығармашылық­пен шұғылданып келеміз.

Мен өзімді әкемнің санасын­да, жүрегінің түбінде сақтап қой­ған әңгімесінің кейіпкері сезі­немін. Әр әке балам менен оз­сыншы деп тілейді, бірақ әр бала әкем өз биігінде қалсыншы дейді екен. Соған анық көзім жетті. Шалдың баласы болып, әкемді аға тұтсам да, ол мені іні көрсе де, тұңғыш баласына бере алмаған махаббаты жүрегінде екенін се­земін.

Сұхбаттасқан

Диас АЯҒАН,

«Soltüstık Qazaqstan».

Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp