«Soltüstık Qazaqstan»

PDF

МЕКТЕП ЕСКІ, ОРЫН ТАР. Қордаланған мәселелер қашан шешіледі?

Орта білім жүйесіндегі өте өткір мәселенің бірі – мектептердің тарлығы және ескілігі. Еліміз бойынша 7550 мектеп болса, 31,6 пайызы – қалалық, 68,4 пайызы ауылдық жерлерде. Әлі де 270 мың оқушыға орын жетіспейді. Осыған орай Президент кемінде 800 мектеп салуға тапсырма беріп, өзекті проблеманы шешуге жеке секторды тартуды, сондай-ақ толық білім беретін ауыл мектептерін оқушы санына қарай қаржыландыруға біртіндеп көше бастауды міндеттеді.

Соңғы жылдары республикада «Жайлы мектеп» жобасы кеңінен қанат жая бастады. Биыл жыл соңына дейін осындай заманауи үлгідегі 217 білім ошағы пайдалануға берілмек. 1300 мек­тепке күрделі жөндеу жүргізілмек. Оқу- ағарту министрлігі тарапынан қолға алынған «Білім-ALL» өңірлік жобасына Солтүстік Қазақстан, Қостанай, Павло­дар облыстары енгізілген. Бағдарлама талапқа сай жүзеге асырылса, ауыл мектептерінде оқу сапасы 12 пайызға артатын болады. Ұлттың зияткерлік қуаты – ұстаздардың жалақы мәселесі толық шешімін тауып, енді олардың біліктілігін арттыруға және әлеуметтік мәртебесін көтеруге айрықша ден қо­йылған. Өңірде «Жайлы мектеп» жоба­сы аясында құрылысы басталған екі мектептің бірі іске қосылды. 2027 жыл­ға таман тағы екеуі бой көтермек. Бір өкініштісі, озық бағдарлама әзірше об­лыс орталығынан әріге аспай тұр.

Республикалық статисти­каға жүгінсек, соңғы 10 жылдың ішінде қалалардағы мектеп саны 1891-ден 2427-ге көбейіп, керісінше ауылдарда 5830-дан 5260-қа кеміп кеткен. Оның басты себебі – әлеуметтік жағдайлардың күрделенуінен жастардың тұрақтамауы. Тұр­ғындардың қалаларға көшуі салдарынан ұлтымыздың ұйыт­қысы, мәйегі саналатын қазақ ауылдарының қатары сиреп ба­рады. Бүгінде өңірде 458 мектеп жұмыс істесе, оның 352-сі – ша­ғын жинақты, 109-ы қазақ тілінде, 105-і – аралас, 244-і – орыс тілінде. Әсіресе алыс ме­кендердегі білім ошақтары мә­дениетіміз бен дәстүріміздің ру­хани қайнар көзі болып табыла­тындықтан, өте сергек қарауды талап етеді. Соңғы 3 жылда өңір бойынша кепілдендірілген мемлекеттік нормативке сәйкес келмейтін 20-ға жуық мектептің жабылуы, 170 ауылда білім оша­ғының жоқтығы, 127 ауылда тек бастауыш немесе негізгі мек­тептер жұмыс істейтіні, апта са­йын 50 интернатқа тасымалда­натыны, күн сайын мектептерге 2 мыңдай оқушының жеткізі­летіні көп нәрсені аңғартады. Ал республикада әрбір жетінші оқушының шағын жинақталған мектепте оқитыны, мұнда әрбір төртінші мұғалімнің сабақ бе­ретінін ескерсек, проблемалар андыздап қоя береді. Облыс­тың әлеуметтік-экономикалық дамуының 2025 жылға дейінгі кешенді жоспарын парақтап шыққанымызда оқушы орын­дарының тапшылығын қысқар­ту үшін 16 жалпы білім беретін мектеп салу көзделгенімен, ескілерін жаңалау, қалпына келтіру мәселесі ескерілмеген­дей, назардан тыс қалғандай әсер қалдырады. Аудандарға іс­сапар барысында кездестірген, шұғыл түрде түзетуді қажет ететін кейбір олқылықтарға тоқтала кетейік.

ЖЕТПІС ЖЫЛ ЖӨНДЕУ КӨРМЕГЕН

Көлденең көз шаруасы шалқыған Есіл ауданы­на қарасты Мектеп ауылы тұр­ғындарының ұйымшылдығы­на, еңбекқорлығына қызыға қарайды. Сылдырай аққан Есіл өзенінің жағасы – малға да, жанға да құт. Тек қинайтыны – негізгі мектептің құрқылтайдың ұясындай тарлығы мен көлде­нең көзге қораш көрінетін тым ескілігі. Мектепте білім алатын қырыққа жуық оқушының 12-сі «Уақытша отбасы» қамқорлы­ғына алынған. Бірқатар отбасы «Оңтүстіктен – Солтүстікке» бағдарламасы шеңберінде қо­ныстанып, бала санының кө­бейгені қуантады. Соңғы жыл­дары Қызылжар ауданына қа­расты Подгорное негізгі мек­тебінде оқушы санының арта түскені байқалады. Бос үйлер жоқтың қасы. 2021 жылға дейін таза орысша білім ошағы сана­лып келсе, бүгінде Монғолия­дан, Қытайдан қандастарымыз табан тіреген. Сөйтіп аралас мектеп мәртебесіне ие болған. «Әттеген-айы» сол, материал­дық-техникалық базаның та­лапқа сай еместігі. Әлі күнге дейін акт залы, шеберхана жоқ. Мұғалімдердің өздері аядай бөлмеде қысылып-қымтыры­лып отыр.

Жамбыл ауданы Жамбыл мектебінде болғанымызда 70 жыл күрделі жөндеу көрмеген білім ошағын көріп, көңіліміз құлазыды. Мұнда қуана келген дипломды мамандардың тұрақ­тауы екіталай, өрекпіген қуа­нышы су сепкендей басылып қала ма деп қалдық. Асхананы қалпына келтіру сияқты жұ­мыстар мұғалімдердің күшімен атқарылған. Ауданда кей мек­тептердің жөндеуіне жергілікті бюджеттен қаржы бөлінсе, бұ­ларға келгенде оқу бөлімінің сараңдық танытуы ақылға сый­майды. Білім беруді ұйымдас­тыру ісіндегі орашолақтықтың кесірінен Ұзынкөл, Сәбит, Ес­перлі, Миролюбово елді мекен­дерінде бастауыш мектептер жабылған. Нақты шаралар қа­растырылмаса, Айымжан (27 оқушы), Святодуховка (38), Бауман (28) мектептері осылар­дың жолын құшуы әбден ықти­мал.

БАРДЫ ҚҰНТТАЙ АЛМАДЫ

Облыстық білім басқар­масы басшысының орынбасары Татьяна Протопо­пованың 2019 жылдан бері жү­зеге асырылып келе жатқан «Уақытша отбасы» бағдарлама­сы өз жұмысын тоқтатуы мүмкін деген мәлімдемесі та­лайлардың төбесінен жай түсір­гендей әсер етті. Жоғарыда айт­қанымыздай, өңірдегі ауылдар­дың кейбірінде білім ордасы жоқ. Мұндайда балалардың көрші ауылдарға қатынап бол­маса интернатта жатып оқуына тура келеді. Қанатқақты жоба аясында баланы интернатта күтіп-бағуға бөлінген қаражат уақытша отбасыға беріліп, осы санаттағы балаларды мектебі бар елді мекендегі отбасылар­дың бірі қамқорлығына алады. Былтыр ата-ана –уақытша от­басы – мектеп арасындағы үш­жақты шарт негізінде 119 үйде 132 бала тәрбиеленді. Оларға учаскелік инспекторлар, әлеу­меттік педагогтар, психологтар тарапынан жүйелі тексеру жүргізіліп тұрды. Мониторинг ба­рысында балалардың күтімі жақсы болғаны, сабақтан сирек қалатыны зерделенген. Олай болса, шенеуніктің соңғы уа­қытта ата-аналар «Уақытша от­басыға» қолдау көрсетуге құ­лықсыз деп жеті әлемге жар са­луы түсініксіз.

Жамбыл ауданы Благове­щенка ауылдық округіне қа­расты Майбалық елді мекенін­де былтыр 9 жылдық мектептің жабылып қалуы тұрғындардың арқасына аяздай батты. Енді балаларын 12 шақырым жер­дегі Благовешенкада оқытуға мәжбүр. Аудандық оқу бөлімі мен ауылдық әкімдік негізгі білім ошағын таратпауға тіке­лей ықпал жасаудың орнына «сен салар да мен салар, атқа жемді кім салардың» керін келтірген. «Уақытша отбасы­ның» артықшылықтары мен жеңілдіктерін түсіндіре оты­рып, тығырықтан шығудың амалдары қарастырылмаған. Бар ауыртпалықты мектеп пен ұстаздар қауымына итере сал­ған. Олай дейтініміз, осыдан 9 жыл бұрын Әлия Салықова, Айман Шамалова, Мұрат Ша­лабаев, Дунай Есенғалиева, тағы басқа қамқор жандар бір- бір баланы бауырына басып, мектепті сақтап қалған еді. Оның басқа да мысалдары бар. Мәселен, Мамлют ауданында­ғы 42 түтіні бар Искра ауылы­ның тұрғындары отбасылық құндылықтарды сөзбен емес, іспен дәлелдеген. Игі бастама­ны мектеп директорының тәр­бие ісі жөніндегі орынбасары Алеся Бондаревич бастап, Татьяна Лукьянченко, Светла­на Морозова, Ирина Шурупо­ва, Надежда Быкова тағы басқа ұстаздар іліп әкеткен. Осылай­ша патронаттық тәрбиеге алынған балалардың есебінен мектеп оқушылары толыққан.

ҚОЛДАУДАН ҚАҒЫЛҒАН БІЛІМ ҰЯСЫ

Шал ақын ауданының орталығы – Сергеев­ка қаласынан небәрі 15-20 ша­қырым жерде орналасқан, Аю­тас ауылдық округіне қарасты Қаратал ауылындағы 1974 жылы барак үлгісінде салы­нып, кейін білім ошағына ай­налдырылған мектепте бір кез­дері 160-тай бала оқыды деген­ге сену қиын. Сырттай қара­саң, қырық құранды ғимарат­ты көзге елестетеді. Іргетасы шөге бастаған. Спорт зал деген аты ғана. Дене шынықтыру са­бағы көбіне далада өткізіледі. Еңбек кабинеті басқа оқу пән­дерімен біріктірілген. Ең сора­қысы, мұражай жәдігерлері дәлізде иін тіресіп тұр. Мек­тепке алғаш келген адам тұтас қабырғаға жайғасқан аяқ-киім­ге қарап сауда-саттық дүңгір­шегі деп ойлап қалуы ғажап емес. Өзгеге қайдам, бізге со­лай елестеді. Қараталдықтар­дың жаңа мектеп салу жайын көтеріп, табандарынан тозған­дарына ондаған жыл өтсе де, іс алға жылжыр емес. «Осылар­дан құтылайықшы» дегендері ме, талай жыл иесіз тұрып, қаңқасы ғана қалған клуб ғи­маратын мектептің «меншігі­не» бере салған. Оның бір жағы – спорт залы, екінші бөлігі – шағын орталық. Тиісті құжат­тар әлі күнге дейін рәсімдел­меген. Психологтың кабинеті айналуға да келмейді.

«Кабинеттер мүлдем жетіс­пегендіктен, оқушылар екі ауысымда оқуға мәжбүр. Оның өзінде талапқа сай жабдықтал­маған. Биология, физика, хи­мия кабинеттері, акт залы, ше­берхана түстеріне ғана кіреді. Мұғалімдер бөлмесіне әрі кет­се 5-6 адам ғана сияды. Амал­сыздан асханаға барып тыны­ғады, сонда бойларын сәл-пәл сергітіп алады.

«Алыс ауылдардың да осын­дай қамқорлықтан қағыс қал­мауын қалаймыз. Қашанғы шетқақпай қала береді?», – деп қараталдықтардың жанайға­йын жеткізген ақсақал Орын­бай Сексенов 20 баспананың бос тұрғанын, жастардың тұ­рақтамай көшіп жатқанын қынжыла жеткізді.

Бір кездері 3 мың бас ірі қара өсіріліп, сүт фермасы болған, екі жүзге жуық адамды қысы-жазы тұрақты жұмыспен қамтамасыз еткен ауылдың қазіргі ахуалы көңіл жабырқа­тады. 2024 жылы мектептің ағымдық жөндеуіне бар-жоғы 141379 теңге ғана жұмсалғанын естігенде сенер-сенбесімізді білмедік.

Өмір ЕСҚАЛИ,

«Soltüstık Qazaqstan».

Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp