Стратегиялық жоспарлау және реформалар агенттігі ұлттық статистика бюросының мәліметі бойынша елімізде аудандық маңызы бар 48 шағын қала есепке алынған, бірақ олардың үштен бірі бұл өлшемге сәйкес келмейді. Өйткені мұндай мәртебеге ие болудың басты шарты – халық санының 10 мыңнан кем болмауы және де тұрғындардың әлеуметтік-экономикалық өмір сүру деңгейі белгілі сапалық талаптарға жауап беруі тиіс. Өңірімізде бұл санатқа төрт шағын қала кіреді. Ұлттық экономика министрлігі жариялаған тізімге сүйенсек, Сергеевка, Булаево және Мамлютка қала мәртебесінен айрылып, елді мекенге жатқызылуы мүмкін. Себептеріне қысқаша тоқтала кетейік.
Сергеевканың тарихы әріден басталады. Іргетасы 1899 жылы қаланса да, 1961 жылға дейін қатардағы елді мекен ретінде ғана танылып келген. Тек гидроэлектростанция, су қоймасы, сияқты бүкілодақтық маңызды құрылыстардың салынуы арқасында қоныстанушылар саны күрт артып, он мыңнан асып жығылған. Ал 1999 жылғы санақ қорытындысында жеті мыңға дейін төмендеп кеткен. Халық санының кемуіне өткен ғасырдың тоқсаныншы жылдарындағы экономикалық дағдарыстың айтарлықтай әсер еткені байқалады. Әсіресе темір-бетон, азотты-оттекті, құрғақ сүт, нан-тоқаш өнімдері сықылды өңдеуші кәсіпорындардың жабылуы салдарынан жұмыс орындары күрт қысқарып, жұмыссыз қалған адамдар тұрмысқа жайлы жер іздеп, үдере көшкен. Бүгінде қаладағы 50 көпқабатты үйдің 20-сы ғана жылыту жүйесіне қосылған. Күн суытқанда пеш жағу, көшедегі құбырдан су тасу жұртшылық үшін таңсық емес. Мүмкіндігі барлары тіршілік көзін үйлеріне дейін тартып, аристон, бойлер орнатып алған. Оған екінің бірінің қаржылық шамасы жете бермесі анық.
«Қалада тұрамыз деген атымыз болмаса, ауылдан еш айырмашылығы жоқ. Ауыл мәртебесі қайтарылса, мемлекеттік артықшылықтарға ие болар едік. Көптеген жеңілдіктерден айрылып отырмыз. Бәрінен де жас мамандардың тұрақтауы өте қиын. Халықтың дені бюджеттік мекемелерде жұмыс істейді, сауда-саттықпен айналысады. Ірі өндіріс орындары жоққа тән. Мұғалім, дәрігер, басқа сала мамандары тапшы»,– деді Шал ақын аудандық ардагерлер кеңесінің төрағасы Тұрар Оразалин.
Булаево мен Мамлютканың да жағдайы осыған ұқсас. Тұрғындар саны да, әлеуметтік-экономикалық даму көрсеткіштері де деңгейлес.
Қазақстандағы моно және шағын қалалардың ерекшеліктері мен үрдістерін, олардың елдің демографиялық, әлеуметтік-экономикалық дамуындағы рөлін зерттеумен шұғылданып жүрген Ш. Уәлиханов атындағы тарих және этнология институты жергілікті филиалының директоры, тарих ғылымдарының кандидаты Нұрболат Әбуовтың айтуынша, шағын қалалар инфрақұрылымдардың тозуы, жалақының аздығы, өмір сүру сапасының төмендігі, жаңа жұмыс орындарының ашылмауы сияқты созылмалы, қайталанбалы проблемаларға тап болып отырғандықтан, жоғары биліктің белсенді қолдауы ауадай қажет.
– Бұрындары қолданыстағы заңнамада қала мәртебесін өзге елді мекендерге ауыстыру механизмі қарастырылмай, өзгерістерге бөгесін болып келгені жасырын емес. 2020 жылы Парламент Мәжілісі депутаттарының бастамасымен «Қазақстан Республикасының әкімшілік-аумақтық құрылысы туралы» Заңға түзетулер мен толықтырулар енгізіліп, қабылданды. Ол бойынша елдің әкімшілік-аумақтық бірліктерінің санаттары нақтыланды. Енді жедел іске кірісу ғана қалды,–деген ғалымның сөзіне алып-қосарымыз жоқ.
Бұл мәселе жөнінде белгілі журналист, экс-мәжілісмен Кәрібай Мұсырман да бірнеше рет қалам тартып, дабыл қаққан болатын.
Жоғарыдағы заңның күшіне енгеніне бес жылға жуық уақыт өтсе де, қос өкпеден қысқан өзекті жайттың не себепті асқынған аурудай созылып кеткенін білмек оймен облыстық экономика басқармасы инновациялық саясат бөлімінің жетекшісі Татьяна Долгихпен хабарласқан едік.
«Заңда жазылғандай, аудандық маңызы бар қалаларға аумағында өнеркәсіптік кәсіпорындар, коммуналдық шаруашылық, мемлекеттік тұрғын үй қоры, білім беру және денсаулық сақтау ұйымдарының, мәдени-ағарту және сауда объектілерінің дамыған желісі бар, халқының саны кемінде 10 мың адам болатын елді мекендер жатады. Үш шағын қаланың мәртебесіне өзгерістің қажеттілігі жан-жақты екшеленіп, зерттелген, еш талас тудырмайды», – деді Татьяна Николаевна. Осы жерде «онда не қолбайлау болып отыр?» – деген заңды сауал туындайды.
Татьяна Долгихтің айтуынша, біріншіден, заңнамалық тұрғыдан әзірленген мемлекеттік және әлеуметтік қолдау стандарттарын кезең-кезеңмен жүзеге асыру белгіленген. Онда қала болмаса ауыл мәртебесін берудің көрсеткіштері толық көрсетіледі. Соған орай бюджет белгіленеді. Стандарттық жүйенің іске қосылғанына – екі жыл ғана. Екіншіден, бірінші кезекте жергілікті аумақ тұрғындары пікірі ескеріледі. Қала әкімі өкілді органмен бірлесе отырып, ауылды елді мекен ретінде қайта құру туралы ұсынысты облыстық мәслихат пен әкімдікке, қолдау тапса, одан әрі Үкіметке жолдайды. Содан кейін Мемлекет басшысына тиісті ұсыным енгізіледі. Ал Булаевоға ауыл мәртебесін беру туралы тұрғындар жиынының шешімі облыстық әкімдік тарапынан қолдау тапты.
–Мәселенің өңірлік деңгейде оң шешілгеніне қуаныштымыз. Аудандық маңызы бар қалаға ауыл мәртебесі берілсе, ауылдарда еңбек ететін денсаулық сақтау, мәдениет, білім, әлеуметтік қамсыздандыру, спорт салаларындағы қызметкерлердің жалақысына 25 пайыздық үстеме қосылады. Екіншіден, мектеп түлектеріне оқуға түсу үшін қабылдау квотасы қарастырылады. Үшіншіден, «Дипломмен – ауылға!» бағдарламасы аясында жас мамандарға қолдау көрсетіледі, яғни оларға көтерме жәрдемақы мен баспана алуға бюджеттік несие беріледі. Санамалай берсе, артықшылықтар көп»,–деді Булаево қаласының әкімі Азамат Бірімжанов.
Сергеевка қаласының әкімдігімен хабарласқанымызда телефон тұтқасын көтерген мамандар 2024 жылы ұсыныстың жергілікті мәслихатқа жіберілгенін айтумен ғана шектелді.
Облыстық экономика басқармасынан мамлюттіктер ауыл мәртебесін алуға қарсы болыпты деген ақпаратты алысымен қала әкімі Асқар Оразалиновке хабарластық.
– Шынын айтсам, мәселеден хабарсызбын. Анықтайын, сосын сізбен хабарласамын, – деген Асқар Кеңесұлы содан ізім-қайым жоғалды.
Оның әкім бола тұра өзекті тақырыпқа мойын бұрмауы таң қалдырды. Бүгінде шекаралық аумақта орналасқан Мамлютка тұрғындарының саны – бар- жоғы 6800. Ірі кәсіпорындардан ұн үгу комбинаты ғана жұмыс істеп тұр. Үй шаруашылықтарының 53,5 пайызы баспананы көмірмен жылытады, 30,7 пайызы суды сырттан тасиды. Осындай әлеуметтік теңсіздіктер салдарынан соңғы ширек ғасыр ішінде тұрғындардың саны 24,7 пайызға дейін кеміп кеткен. Мұнда да бюджет қызметкерлері үстемеақылар мен артықшылықтардан сырт қалған. Кадр тұрақсыздығы – «бас ауруларының» бірі.
Экономика басқармасының мәлімдеуінше, қала мәртебесі берілетін ауылдар саны да артпақ. Бұл мәртебеге өңірден тұрғындар саны 10 мың межеден әлдеқашан асып кеткен Бескөл мен Новоишим кенттері ілігіп тұр. Дегенмен бескөлдіктер кентке қала мәртебесінің берілуіне үзілді-кесілді қарсы.
– Басшылар алдымен бюджет қазынасын толтырудың, ол үшін шағын өндірісті өркендетіп, жаңа жұмыс орындарын құрудың, өнімдерді қалдықсыз өңдеудің жолдарын ойластырғандары жөн. Басты мәселе қаржыландыруға келіп тіреледі. Осы жағы дұрыс реттелсе, тұрмыс та, инфрақұрылым да жақсарады. Әйтпесе, қала мәртебесін бергеннен ештеңе ұтпаймыз. Қайта ұтыламыз, көптеген жеңілдіктерден айрылып қаламыз. Бұл – жеті рет өлшеп, бір рет кесетін келелі мәселе. Мәртебеге сәйкестігі кешенді түрде анықталып, соңғы сөзді тұрғындар айтуы тиіс»,– деді академик-ғалым Аяз Рамазанов.
Болашағы бұлыңғыр шағын қалаларға ауыл мәртебесін тезірек беретін уақыт жетті. Оған ешқандай кедергі жоқ. Жетіспей тұрғаны – шағын қала басшыларының жұртшылықтың талабына жеткілікті түрде көңіл бөлмеуі мен патриоттық ерік-жігері. Ал қала атануы тиіс ауылдардың осы мәртебеге лайық болуы тағы да басшылардың іскерлігіне байланысты. Себебі бұрынғыдай мемлекеттің бюджетіне иек артпай, қала ретінде өзін-өзі асырауға даяр болуы қажет.
Өмір ЕСҚАЛИ,
«Soltustik Qazaqstan».