«Soltüstık Qazaqstan»

PDF

Судың да сұрауы бар

Қара қазанда бүлкілдеп қайнаған еттің иісі мұрынды жарып барады. Арада көп уақыт өтпей Төлен қарттың алдына жамбас, омыртқа, қазы сияқты кәделі мүшелер салынған үйме табақ ет тартылды. Қыстан қалған соғымның сыбағасынан дәм татқан қарт майлы етті орталай турап, қалғанын ауыз үйдегі жастарға ұсынды. Жұмсақ піскен ет желініп, сорпа ішілген соң дастарқан жиналып, қонақтар тарай бастады.

Ыдыс-аяқты жинай бастаған Әсел же­лінбей қал­ған етті қайда қоярын білме­гендей аңырап тұрып қалды. Осы кезде оның жанына келген енесі табақта қалған етті бөлектеп сала бастады.

– Оны қайтесіз, Ақтөске тастай салмай­сыз ба? Майды ешкім жемейді, – деді келіні жұлып алғандай.

– Құлыным, етті далаға тастау обал, – деп қария келініне бардың қадірін білудің қажеттігін түсіндіре бастады. – Тамақты, ас-суды ысырап етпеу керек. Қазақта “Тістем нанның қадірін, тарыққан­да білерсің” деген сөз бар. Біз бала күні­мізде жоқшылықты көріп өстік. Ішерге та­мақ, киерге киім таппай қиналдық. Қазір­гідей көп дүние қат болатын. Содан болар, әр нәрсені қадірлеп ұстауға тырысамын. Сендерге де айтарым сол… Барды баға­лаңдар, бар екен деп ысырап етпеңдер, – деді көпті көрген ол.

“Қарттар барда қазына ортаймайды” деген осы-ау. Біз жоққа сабыр етіп, барға қанағаттануды дария кеуде, тау мүсін қарттардан үйренуіміз керек. Бірақ қазіргі қоғамдағы молшылықта күн кешіп отырған көп адам бардың қадірін біліп жүр ме? Орынсыз шығын ысырап емей немене? Жал­пы, ысырап дініміз бен дәстүрімізде құп­талмайтын әрекет. Оны әр адам әрқа­лай түсінеді. Азық-түлік, денсаулық, тұр­мыстық (электр, отын, су), рухани, жан, уа­қыт ысырабы бар. Өзгесін айтпағанда, азық-түлік ысырабынан қоғам үлкен зиян шегуде.

Адамзаттың данышпаны – Абай атамыз өз заманында еңбексіз табылған дүние-малды орынсыз жұмсайтын дарақыларды сынап, мінеді. Босқа, мақсатсыз қаржы ша­шатындарды “орынды іске жүріп, ой тап­па­ған, не болмаса жұмыс қып, мал таппаған” деп күйінді. Хакімнің осыдан екі ғасырға жуық уақыт бұрын айтқан есті сөзін бүгінде ескеріп жатқан адам бар ма? Бар дейін десең, жиын-тойлардағы аста-төк дастар­қандар, келеңсіз көріністер көңілімізді құ­лазытады. “Жиған-тергенің тойға шашыл­сын” дейтін қазақ той тойлағанды жақсы кө­реді. Әрине, қуанышты бөліссең көбейеді. Әрі алыс-беріс болмаса, ағайын-туыс жат болары анық. Сондықтан той қазақтардың арасын жақындастырып тұрған нәзік жіп іспеттес. Әр адам қуанышқа ортақтасқан қонақтарды разы қылу үшін мол дастарқан жайып, ештеңеден де аянып қалмайды. “алуан, алуан жүйрік бар, әліне қарай шабады” демекші, олардың көбінің жалған намысқа тырысып, біраз шығынға бата­тыны да жасырын емес. Десе де, әр нәрсе­нің өз орны бар. Той тойлаудың жөні осы екен деп, даңғазалық пен дақпыртқа, ысы­рап­шылдыққа салынудың соңы жақсылық­қа апармайтыны ақиқат дүние.

Президентіміз Қасым-Жомарт Тоқаев журналистерге берген бір сұхбатында “Біз­ге даңғазалықты доғарып, ысырапшыл­дық­­тан арылу қажет”, – деген болатын. Ел Пре­зидентінің осы сөзін әрбір адам өмірлік қағида ретінде ұстанса құба-құп.

Қазақ ауыз әдебиетіне сүйенетін болсақ, бұрындары тойларда халқымыздың салт-дәстүрінің, әдет-ғұрпының кеңінен көрініс тапқанын аңғарамыз. Аттың жүйрігі, мықты балуандар мен өнерпаздар анықталған, ән мен жырға шөлдеген халықтың рухани қажеттілігі өтелген. Сондықтан кезінде қа­зақ тойлары таланттарды танытудың өзін­дік мектебі болды десек қателеспейміз. Қа­зіргідей тойға келген әншіге уыстап ақша ұстату, ата-енеге торт жегізу, қалындықтың гүл лақтыруы бұрын болған емес. Тыраш­танып ақша тауып, оны бір сәтте өте шыға­тын мағынасыз тойға шашдың жастарға пайдасы шамалы. Қар­жысы қалтасына сыймай асып-тасып жатса, тасада жүрген дарындарды таны­туға, бұғып жатқан өнерді шығаруға күш салса сол ғанибет емес пе? Жұбайлық өмір­ге қадам басқан жастарға ұлттық дәс­түрдің ұлағатын ұғындырсақ жөн іс. Ескі­лікті көксеп отырған жоқпын, бірақ біз ұлт­тық құндылықтары­мыздан ажырамауымыз қажет. Ұлттық әдет-ғұрыптарымыз бен салт-дәстүр­лерімізді тұрмысқа енгізсек несі айып? Бүгінде дарақылық пен дақпырт, даңғаза­лық, ысырапшылдық тек тойға ғана тән емес. Отыз күн оразада да карантин та­лап­тарын ескермей, ауызашар беру, аста-төк дастарқан жаю бәсекеге айналғандай.

– Қалаға көшіп келгеніме көп жыл болды. Жыл сайын ораза айында елдегі әке-ше­ше­міздің басына барып, Құран оқытамын. Биыл да оразада ауылға жолым түсті. Шынын айтсам, көптен бері кісі басы құралған жиында болған емеспін. Дастар­қанда құс сүтінен басқасының бәрі та­былды. Көңіл шіркін, көк дөнен ғой. Сон­дықтан іштей мұны ауыл адамдарының кеңдігіне баладым. Бірақ ой елегінен өт­кізсек, сонша ысырап кімге керек? Дас­тар­қандағы қаншама та­ғамның ысырап бол­ғанына жаным кү­йінді, – дейді зейнеткер Әскер Жұмағұлов.

Осы күнге дейін мешіттегі ысырап­шыл­дық жайы да көп қозғалған болатын. Бүгінде осы мәселенің оң шешілгені қуан­тады. Қайтыс болған адамды жерлеу және азалы ас беруде кейбір дағдылар мен әдеттерге шектеу қойылды. Дін өкілдері о дүниелік болған адамды аттандырарда ысырапшылдыққа жол бермеген жөн дейді.

Құранда “Жеңдер, ішіңдер, бірақ ысы­рап етпеңдер! Алла тағала ысырап еткен­дерді әлбетте жақсы көрмейді” делінген. Расын­да да, бұл қазіргі таңда баршаны ойлан­дыратын мәселеге айналып отыр. Кейде жаназаны мейрамханада өткізіп, тойда­ғыдай асаба жалдап, қаншама адам сөз сөйлейді. Бұл уақытты ысырап ету. Дұ­ғада ысырапқа жол бермеу, дастарқанда салат, жеміс сияқты артық тағамдарды қою­ды шектеу үшін ас мәзірі біріздендірілді. Кері­сінше, Құран оқып, марқұмға жарылқау ті­леп, адамның рухын көтеретін ғибратты әң­гіме, уағыз, насихат айтылуы керек”, – дей келе қалалық “Нұр” мешітінің бас имамы Аза­мат Сәрсенов кейде жағдайы жоқ адамдар намысқа тырысып, марқұмның жерлеу рәсімдерін өткізу, асын беру үшін банктен несие алатынын, бұл шариғатта мақұл етілмейтін іс екенін айтты. Дін өкілі 2019 жы­лы өткен имамдардың форумында ысы­рап­шылыққа жол бермеу, кейбір дағды мен әдеттерді біріздендіру мақсатында зират және зиярат, ас беру мәдениетіне қатысты құжат қабылдағанын жеткізді. Оның ай­туынша, діни рәсімдер мен кейбір дағды-әдеттердің талаптарын қала, аудан, ауыл­дағы діни қызметкерлерге насихаттау жұмыс­тары жүргізілді. Әсіресе, ас мәзірі тәртібінде етті турап әкелу, бауырсақ пен кәмпит, тәтті тоқаш қоюға рұқсат берілді. “Айта-айта Алтайды, Жамал апай қартайды” дегендей, мұндай келеңсіздікке қалада аздап тосқауыл қойылған сияқты. Бірақ ауылдық жерлерде әлі де бұл тәртіпке бағынбайтындар бар. Тіпті, кей жерлерде жыртыс, мата, орамал та­рату тыйылған жоқ.

Менің ойымша, ысырапшылдық – бұл ға­ламдық проблема. Мәселен, БҰҰ-ның Азық-түлік және ауыл шаруашылығы ұйымының статистикалық мәліметтерінде әлемде ысы­рап болып, бүлінген тағамдар көлемінің құны 15 млрд. тоннаға шыққаны айтылған. Ал сол жарамсыз болып қалған тағамдарға кеткен судың жалпы көлемі Еділ өзенінің жылдық ағысына немесе үш Женева көліне шамалас екен. Ысыраптың қоғамға зиянын осыдан-ақ аңғаруға болады. Әр нәрсенің шегі бар. Тағам ысырабының алдын алсақ, бәлкім, азық-түлік бағасы арзандап, жасанды тамақ өнімдерінің саны мен қоқыс үйінділерінің көлемі азаяр. Сол себепті кейбір алпауыт елдер ысырапшыл­дықпен күресті мықтап қолға алған сияқты. Мәселен, Қытай парламенті азық-түлік ысы­рапшыл­дығына қарсы күрес туралы заң қа­былдады. Енді аспан асты еліндегі мейрам­хана иелері тым көп тағамға тапсырыс беріп, алдындағы асын тауыспаған қонақтарға айып­пұл сала алады. Мұндай жаза мейрам­ханаларда да қарасты­рылған. Заң онлайн өмірді де назар­дан тыс қалдырмайды: бло­герлерге бір отырғанда бір килограмм тамақ жейтін чел­лендждерді түсі­ру­ге тыйым сал­ды. Мұндай бейнежазба­ларды түсіріп, тарат­қаны үшін авторға 100 мың юань (6 мил­лион теңгеден астам) айып­пұл салынуы мүм­кін. Қытай ысырапшылдық­пен күресті осы­лай бастады. Тәртіпке бағыну – еркіңнен айы­рылу емес. Ал тәртіп бар жерде тірлік те тия­нақты болады.

Той жасауды, ысырапшылдық өткізуді қалыпты жағдай деп қабылдауға бейім біздің елде де осындай игілікті жұмыстарды қолға алу қажет секілді.

Ақмарал ЕСДӘУЛЕТОВА,

“Soltüstık Qazaqstan”.

Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp