
Күлзейнеп ТӘШІМОВА, зейнеткер.
Бүгін тағы ерте ояндым. Таң жаңа сыз беріп ата бастағандықтан, жерге жарық түскенше жата тұрайын деп ойладым. Үйдің іші тым-тырыс. Демалыс күні болғасын отбасындағылар қалың ұйқының құшағында. Шыбынның ызыңы ғана естілетін мына бір тыныштықта әр қимылым олардың ұйқысын бөлетіндей көрінді.
Күндегі әдетім осы. Кәрілік жеңіп, ұйқы қашқан соң атар таңды көзбен атырамын. Соңғы кездері Сәлім жиі түсіме кіреді. Үнемі қолындағы қамшысын маған беріп, қатқыл үнмен: “Төрге апарып іл”, – дейді. Ол да ауылдағы қарашаңырақтың иесіз қалғанын сезеді-ау. Қарашаңырақ ұрпақтар өрбіген қуатты ұя ғой. Киесі зор. Әр қазақтың атасы көтерген қарашаңырақты аялай қастерлеп, оның қасиетін өзінің ар-намысындай сақтайтыны содан. Бірақ бұл да бәріне тән қасиет емес сияқты. Қарашаңырақтың иесі болады деп үміттенген жалғызымыз – Асқарды тосып жүргенімізге 24 жылдың жүзі болды.
1996 жыл. Ауылда тұрдық. Ол кезде Сәлім тірі, екі қызым Әлия мен Жанар тұрмыста, Асқарым 11-сынып оқиды. Ел ішінде біреуден ілгері, біреуден кейін өмір сүріп жаттық. Ұлым мектеп бітіргесін Алматыға әпкесі Жанардың қасына кететінін айтып жүрді. Шынында да, ауылда қалып, екеуміздің ортамызда не істейді? Алматыға барып, білім алғанын біз де қош көрдік. Ақыры сол жылдың жазында Асқар Алматыға аттанды. Алайда, жолы болмай, қалаған мамандығына түсе алмады. Бұл кезде Сәлімнің денсаулығы сыр беріп, үйдің ішінде жүріп-тұруы мұң болғасын Асқарға: “Ауылға келсең қайтеді? Әкең екі күннің бірінде төсек тартып жатып қалады. Тым болмаса бір жыл қасымызда бол”, – деген өтінішімді айттым. “Ендігі жылы тағы да құжат тапсырып бағымды сынаймын. Оған дейін Алматыда қалып, бір жыл жұмыс істеп, қаржы жинаймын”, – деп кесіп айтты. Оның бұл сөзін онсыз да дімкәс әкесіне айтпадым, ұлымның қылығын жуып-шаймақ оймен “Елдің ортасында отырмыз ғой. Қарайласар ағайын-туған бар. Әлия да осы жақта. Баланың жолына бөгет болмайық”, – дедім. Сәлім үнсіз тыңдап: “Жөн екен” дегенін ишарамен білдіріп, ақырын ғана басын изеді. Жанардың үйінде тұрғанында Асқармен күнара хабарласып, жағдайын біліп отырдық. Кейін сонда танысқан жігіттермен пәтер жалдап, бөлек шығып кеткенін естідік. Содан бастап Асқарымның мінезі өзгерді. Жанарға да бір хабарын бермеді, елге де ат ізін салмады. Тіпті, батпандап кірген дерттен Сәлім өмірден өтіп, Жанар хабар айтқанымен, әкесін ақтық сапарға шығарып салуға да келмеді. Жаназаға жиналғандар Сәлімнің ізін басар жалғыз тұяғын көре алмағандарына аң-таң болып аттанды. Ауылдағыларға да, сырттан келген ағайынға да не айтарымызды білмей, жанарымызбен жер шұқып қалдық. Әкесін жерлеуге келмеген ұлым алдымнан шығып “апа” десе бар ренішімді ұмытар едім. Бірақ күн артынан күн, ай артынан ай өтті. Сәлімнің жылдық асына келер деген үмітім де үзілді. Ақыры екі жылдан кейін Алматыға өзім бардым. Жанар таныстары арқылы телефонын тауып алып, менің келгенімді айтты. Сол жолы ұлымды соңғы рет көрген екенмін. “Апа, мені іздеме. Мені іздесең, мүлде келмеймін”, – деді де кете барды. Содан бері 24 жыл өтті. Бір хабар жоқ. Жасым 83-тен асқан менің қанша өмірім қалды дейсің. Өбектеп өсірген жалғыз ұлды әкесі сияқты көрмей кетемін бе деп қорқамын.
Әрбір ата-ана баласын саналы болса екен деп тілейді. Қарашаңырақтың иесі осы деп ұлға ерекше ықыласпен қараймыз. Соңғы кезде қасиетті қарашаңырақ деген сөзге сызат түскендей ме, қалай? Өйткені, бір кездері өздері дүниеге келген, өсіп-өнген киелі мекенді тастап кетушілердің қатары көбеюде. Кейбіреулер тіршіліктің қамымен қарашаңырақтан амалсыз кетсе, Асқарымның бізден безгені әкесінің шаңырағын өз қолымен ортасына түсіргені емес пе?! Қазір ұлымның құрдастары бір-бір үйдің иесі болып, қарашаңырақтың уығын берік ұстап отыр. Асқардың қатарластары отау құрып, шаңырақ көтерер жасқа жеткенде ұлым да келер, мені де осындай бақытқа бөлер деген оймен ауылда он жылдай жалғыз өзім тұрдым. Асқардан бір хабар болмағасын, Петропавлда тұратын қызым Әлия өзінің қолына алды. Қыз жанашыр ғой. Күйеу бала екеуі жағдайымды жасап, жалғыз ұлдан көрмеген қамқорлыққа бөледі.
Тынымсыз күндерім көп, көз жасым саулайтын сәттер де жиіледі. Асқардың етжақындарымен ат құйрығын кесісетіндей, бізге қандай өкпесі бар екенін түсіне алмай далмын. Осы сауалмен қанша таңды атырып, қанша күнді батырғаным өзіме ғана аян. Ол дүниеге келгенде ұл туды деп әкесі жүрегі алып ұшып, жер- көкке сыймай, бар туысын, көрші-көлемді жиып, ұлан-асыр той жасап еді. Ат ұстар азаматым, қолқанатым, шаңырағымның иесі, ізімді жалғар ұрпағым деп қуанды. Осылай дүниеге келген тұяғын қанаттыға қақтырмай, тұмсықтыға шоқыттырмай, бетінен қақпай өсірдік. Еркелеттік, бар дәмдіні соның аузына тостық, қалағанын әпердік, айтқанын екі етпедік. Ержеткен соң келін әкеліп, балдай тәтті немерелерімнің әкесі болады деп армандадық. Ал сол ұлдың кейін жүзімізге қарамай кететінін кім білген?! Әлде тәрбиеден қателестік пе? Әйтеуір, оның бұл жат қылығын ақтар бір себеп таба алмай-ақ қойдым.
Ертеректе бір ханның жалғыз ұлы болған екен. Ерке ұлы қайта-қайта келіп ханның мазасын ала берген көрінеді. Содан күндердің бір күнінде әкесі баласына дауыс көтеріп, баласы оған ренжіп, үйден кетіп қалады. Кейін туыстары оны іздестіре бастайды. Сонда жақын маңда жүргендер: “Балаңыз анау тастың үстінде тұрған”, – деп жоғары жақта тұрған үлкен тасты көрсеткен. Сол тас жаққа жеткен соң ол жақтағылар: “Анау тастың үстінде тұрған”, – деп ар жағында биікте тұрған тасты айтқан. Жолыққанның барлығы ханға осылай жөн сілтеп, жоғары өрлей беріпті. Биік қырға шыққанда бір жұмысшы анау ақырғы тастың үстінен көргенін айтыпты. Бірақ хан ұлын таппапты. Сол хандай менің де ұлымды іздемеген жерім жоқ. Әпкелері де сұрау салғанымен, ескі таныстарының өздері көптен көрмегендерін айтқан. Жалғыз ұлдан қайыр болмағанын ойлаған кезде жанымды қоярға жер таппай қиналамын. Сәлім екеуміздің біліп-білмей жасаған қандай күнәміз бар еді деп те ойландым. Бұл сынақ қай қателігіміздің өтеуі? Олай дейтінім, көрші ауылда Қойбағар деген қария өмір сүрді. Үлкен кісілер: “Бұл Қойбағардың көретіні алда”, – дейтұғын. Кейін білсем, 1937 жылдың қырғынында ағайынды екі жігітті қаралап, бір әулеттің шаңырағын ортасына түсірген адам екен. Ақыры үлкендердің айтқаны келді. Еркек кіндіктіден қалған жалғыз немересін жерледі. Шаңырағының ойраны шыққанын көріп, өмірден өтті. Өз жайымды ойлағанда осы бір оқиға еске түседі. Қарашаңыраққа ие болар ұлдан тірідей айырылған біздің әулеттің жайы не болады? Әкесі қайтқанда бір келуге жарамаған перзентімнен үміт үзейін десем де, қайғылы көңілді бір тәтті үміт алдаусыратады да тұрады. Мұңайған жүзімді көрген сайын Әлиям: “Апа, жүрегіңізге салмақ түсірмеңіз. Асқар бала күнінен өзімшіл болатын. Үйден жыраққа кеткен соң сол мінезін танытты. Тек амандығын тілейік”, – дейді.
Асқар, шынымен де, өзімшіл ме еді?! Құдай-ау, баланы туған үйінен бездіретіндей де өзімшілдік бола ма? Әу баста, құлдыққа түсіп, қорлық көріп жүр ме деп ойладым. Күйеу балам құқық қорғау органдары арқылы тексертіп еді, атына қымбат көлік тіркелгенін, шетелге барып-келіп жүргенін білді. Ұлымның аман-есен екенін білгеніммен, бізді неге көргісі келмейтінін ел түгіл, өзім де түсінбей-ақ қойдым. Бір көріп, маңдайынан иіскесем, бәрін ұмытар едім, бәрін…
Дайындаған
Арайлым БЕЙСЕНБАЕВА, “Soltústіk Qazaqstan”.