Бүгінгі қоғамда жалқаулардың көбейгені, масылдықтың белең алғаны аға буын өкілі ретінде мені қатты ойландырады. Тіпті, тепсе темір үзетін жігіттер мемлекетке қол жаюды ар санамайды. Біз де қиындықты аз көрген жоқпыз. Бірақ еңбекқорлықтың, ар-намыстың арқасында оның бәрін жеңе білдік. Сондықтан қолыма қалам алып, өмірден көрген-түйгендерімді кейінгілерге айтуды жөн көрдім.
Мен – Ұлы Отан соғысы жылдарында дүниеге келген адаммын. Әкем, Мырзахмет Жантемірұлы трактор-егіс бригадасының бригадирі болғандықтан қан майданға қатысқан жоқ, броньмен босатылған. Менің балалық шағым соғыстан кейінгі қиын заманға дөп келді. Ерте ержеттік. Тылдағы ауыр еңбек батып кеткен болар әкем сырқаттана бастады, шешем Көкеш Шаймерденқызы да дімкәс еді. Сөйтіп, үйдің шаруасы шиеттей менің мойныма түсті. Оның үстіне орақ кезінде колхозда жұмысшы күші жетіспей, 7-8 жастағы балаларды астық тасуға пайдаланатын. Астықты қырманға жеткізіп, ағаш күрекпен түсіреміз. Үйге шай ішуге келгенде арбаның қорабының түбінде қалған бидайды талдан буылған сыпырғышпен сыпырып аламыз да, кешке қолдиірменмен үгеміз. Колхоз басшылары көріп қалса, сотталасың. Ыстық күндері астық тасу қиын. Өгіздер бөгелектесе, ешкімге бой бермейді.
Бұл үгіп алған ұныңнан бір-екі таба нан пісіруге болады. Ал орақ аяқталғасын жұмысшыларға бес-алты қап, кейде одан да көбірек бидай беріледі. Ол жыл бойғы еңбектің ақысы. Сөйтіп, нан мәселесі осылай шешіліп қалады. Тек, қолдиірменмен үгіп алуды біл. Ал енді, қаймақ, май мәселесі қалай шешілді. Ол наннан күрделірек.
Ауылда бір шаңырақта мал басы бір-екі сиырдан, бес-алты қой-ешкіден, бір жылқыдан асқан емес. Егер мал басы екеуден асса, ол ауқатты отбасы саналады. Ол шаңырақта, май да, қаймақ та көп, бала-шағалары да тоқ болады. Ал біздің үйде бір-ақ сиыр болды. Қыстыгүні, сиыр суалған уақытта қара шай ішеміз. Көктем-жаз мезгілінде сиыр бұзаулап, уыз ішіп, қарық болып қаламыз. Содан кейін шайға құятын сүт те, азын-аулақ қаймақ та болады. Ол кезде қазіргідей тоңазытқыш жоқ. Сүт машинасының құлағын бір қолыммен бұрап отырамын да, екінші қолыммен ыдысқа обратын құйып алып ішемін. Пештің үстінде ауырып отырған шешем:
– Балам-ау, неге обрат ішесің, сүт ішсейші, – дейді.
– Жоқ, апа, мен обратты жақсы көремін, – деймін.
Олай дейтінім, өзі аз ғана сүттен ішсем, қаймағы азайып қалмай ма? Обратты пешке от жағып пісіріп, айран ұйтамын. Міне, біздер бала жастан жоққа төзіп өстік. Ол уақытта жекеменшіктің малына шөп шабу оңай болған жоқ. Басқармалар қоғамдық малға қысқа қажетті қордың кемінде 70-80 процентін үйіп алмай жекеменшікке шөп шабуға рұқсат бермейтін еді. Сондықтан ормандардың баурайларына, шіліктердің айналасына, көлдердің жиегіне өскен шөпті шауып, кептіріп, шөмеле үйетінбіз.
Қысқа шөп дайындау қиын шаруа. Биені арбаға жегеміз де, шалғымызды, айыр-тырнауышымызды, ас-суымызды салып алып, не орманға, не көл жағасына тартамыз. Діттеген жерге жеткесін биені ағытып, құлынмен бірге арбаға байлаймыз. Араға сағат салып биені сауып, ыдысқа құя береміз. Осы жерге әкемнің немере ағасы Сағындық ақсақал да келіп жетеді. Ол кісі алда, мен ортада, әкем артта шабындыққа түсе қаламыз. Олар менің буынымның әлі қата қоймағанына қарамайды, “бізге ілесіп отырмасаң, аяғың ораққа қырқылады” деп қорқытып қояды. Түс кезінде қымыз ішіп, нан жейміз. Бар тамағымыз осы. Күннің ыстығына шыдай алмайсың, оның үстіне қымыз ішкеннен кейін ұйқың келеді. Бірақ әкеге қолқанат болып, діттеген шаруаны аяқтау қажеттігін түсінесің.
Осы үрдіс 1985 жылға, яғни әкем дүние салғанға дейін жалғасты. Үш жыл мұғалім, бір жыл комсомол комитетінің хатшысы, одан кейін облыстық “Ленин туы” газетінде қызмет істеген жылдары да демалыста ауылға алып-ұшып жетіп, қолорақпен шөп шабатынмын.
Бес саусақ бірдей емес қой. “Бір биеден ала да, құла да туады” дегендей, бір ауыл, бір бауыр болып, айрандай ұйып отырған елді мекеннің өзінде жалқаулар ол кезде де жетіп жығылатын. Көктемде шөптері таусылып, қорадағы малдары азынап тұрған талай адам біздің үйден көмек сұрап келетін. Әкем оларға ұрсатын, бірақ бала-шағасын аяп, шөп беретін. Соңғы кезде жалқаулар саны кемудің орнына көбейе түсті. Оларды жалқау еткен заман. Мысалы, біздің ауылда 22 мың қой болды. Ауыл тұрғындарының бәрі қой фермасында жұмыс істеді. Ферма ауылдан 3-4 шақырым жерде болатын. Жұмысшылардың бәрі атпен барып-келетін. Кешке қайтарда міндетті түрде шанаға шөп, сүрлем не жем салып әкеледі. Сөйтіп, аз малын асырады. Кейін шөпті шікамен, не комбайнмен шабуға көшті. Соған үйренген халық енді қолмен шөп шапсын ба? Қазір бір ауылдан бір шалғы таба алмайсың. Бұрын шабындық та тапшы болатын. Қазір шағын ауылдарда жекеменшіктің малы ғана қалды. Енді орман, шілік, көл маңындағыны былай қойғанда, тіпті, ауыл маңында, бұрынғы егін себілетін алқаптарда шөп тұнып тұр, белуардан келеді. Бірақ соны шабатын адам жоқ. Қаншама қазынаның аяқ астында жатқаны-ай, деп жаның ашиды. Қымбатқа сатып алғанша, мына шөпті неге шауып алмайды деп басыңды шайқағаннан басқа амалың жоқ!
Ауылда сонша күш-жігер жұмсамай-ақ өндіретін тағамның бір түрі – картоп. Оны неге өсірмеске?! Әлі есімде, атам Жантемір жазғытұры ауылымыздан 35-40 шақырым жердегі Макарьевка селосына барып, тұқұмдық картоп әкелді. Үйдің жанынан үлкен огород жасады. Сөйтті де трактормен жыртқызып, картоп екті. Біздің отбасы осылайша картоп, басқа да көкөніс түрлерін өсірді.
Сөйтіп, ауылда мал ұстап, картоп егіп, біреуден ілгері, біреуден кейін күн көрдік. Жалғыз сиыр ұстап, оның сүтін іске жараттық. Қаймақ, майымыз, құрт-ірімшігіміз болды. Жалғыз бие сауып, қымызын іштік. Ол кезде өзін-өзі әзер асырап отырған халық мемлекетке май, жүн және басқа да ауыл шаруашылығы өнімдерін тапсыратын. Оны да орындап отырды. 1953 жылы Иосиф Сталин қайтыс болғаннан кейін КСРО Министрлер кеңесінің төрағасы Георгий Маленков бұл салықты тоқтатты.
Алайда, билік басына Никита Хрущев келіп, диқандардың маңдай терімен өсірілген астықтан пісірілген нанды малға беріп жатыр, оны тоқтату керек, ол үшін ауыл-селоларда мал басын азайту, қалаларда мал мен құс өсіруге мүлдем тыйым салынсын, деп нұсқау берді. Соған сәйкес бір отбасы бір сиыр, не бір бие, үш қой-ешкі ғана ұстауға міндеттелді.
Иә, ол күндер келмеске кетті, тарих қойнауына енді. Қазір заман басқа. Егемен ел болдық. Тіліміз, діліміз, дініміз бостандық алғанына тәубе етеміз. Бірақ алтын бесік – ауылымыздан алшақтап бара жатқанымыз жанға батады. Бір-бірімізге деген сенімнен, ар-ожданнан, моральдық құндылықтардан ажырап барамыз.
Еңбекке ерте араласуымның арқасында жаман болған жоқпын. Ал қазіргі балаларды еңбекке баулып жатырмыз деп айта алмаймын. Өткен жылдары еліміздің оңтүстігіндегі бір ауылда оқушыларды мақта жинауға тартыпты. Сол үшін мектеп директорын орнынан алған. Базарда балалары әке-шешесіне сауда-саттыққа қол ұшын берсе, құқығы бұзылды деп оларды жазалаймыз. Егер балаларды жастайынан әлі келетін жұмысқа жұмсасақ, ол ұтылмайды, ұтады. Ондай бала еңбекқорлыққа үйренеді, бұзақылық жасауға бармайды, оған уақыты да болмайды. Осыны неге түсінбейміз?
Халықты масылдық пиғылдан арылту үшін екі қолға бір күрек тауып беру қажет. Ол үшін ең алдымен ауылдың жағдайын түзеу керек. Ауылыңа дейін баратын жолың дұрыс болса, іргесі сөгілген атақоныстағы тұрғындарды ірі елді мекендерге көшіруге жағдай жасаса, көпбалалы отбасылардың мәселесі де шешілер еді деп ойлаймын. Өйткені, ол жерлерде мектеп те, балабақша да, клуб та, емхана да, басқа да әлеуметтік-тұрмыстық нысандар бар. Ең бастысы, “алма піс, аузыма түс” деген пиғылдан ада болып, еңбекпен тапқан нанның тәтті болатынын ұрпағымыздың санасына сіңіру – біздің асыл міндетіміз.
Амандық ЖАНТЕМІРОВ, ардагер журналист.