«Soltüstık Qazaqstan»

PDF

ЕҢБЕК ДЕСЕ ЕРІНБЕГЕН

Soltüstık Казахстан

 Kyzylzhar_akparat@mail.ru

“Құсы ауған көл жетім, елі ауған жер жетім” дегендей, Суаткөл мен Ілияның да құлазып жатқанын қа­рашы… Иә, иә… Кеше ғана мынау үкісі бұлғақтаған шоқ-шоқ қамыс, анау айдын бұла табиғаттың еш­қашан сыны бұзылмас бір бере­келі пұшпағындай боп көрінуші еді. Осынау құтты мекеннің қойны мыңғырған мал мен қыбырлаған жанға толы кезде ғана солай екен ғой. Ал қазір ше? Қай жағынан көз жіберсең де ойраны шығып, құла­зыған кең дала.

Суаткөлдің дөңінің үстінен шол­саң, көзге түсер көлдің күн батыс жақ бетіндегі балшық үйдің ескі жұрты ауыл өмірінің өткенін еске түсіреді. Бұл – кешегі Ұлы Отан соғысында бір аяғын беріп, туған ауылына мүгедек болып оралған майдангер Қажымұрат Омаров­тың үйінің жұрты.
Ұлы Отан соғысы жылдарын­дағы бар ауыртпалық жүгі ауылда қалған қарттар мен әйелдердің, балалардың мойнында болды. Он алты-он жеті жасар жеткіншектер Сапуан Қазинұров, Ғосман Дәу­лен­баев, Қабдолла Хамитов, Ба­зар Ниязов, Мырзатай Бексұл­та­новтар ағаларының, әкелерінің жұ­мысын жалғастырып трактормен жер жыртып, егін екті. Аналары­мыз: Сақтай Шалабаева, Зылиха Жантаева, Жаңылдық Қарым­са­қова, Қамия Нұрлыбаева, Айша Би­сарина, Кәукер Әбужина, Ажар Омарова, Әпитә Тапина, Айтжан Лезбаева және тағы басқалар ерлер ғана атқаратын небір ауыр жұмыстарға жегілді.
Сол қиын уақытта қан майдан­нан мүгедек болып оралған Қаже­кең де қарап отырмады. Шаруа­шы­лыққа бас-көз болды. Ұжым­шар жұмысына белсене аралас­ты. 1944 жыл Қажекеңнің отбасы­на үлкен қуаныш әкелген жыл бол­ды. Үшінші ұрпағы дүниеге кел­ді. Ұл. Қажекең ұлына ырымдап Жақ­сылық деп ат қойыпты. Кіш­кентай кезінен шаруаға қанығып өскен Жақсылық еш қиындықтан қорық­пай, өзіне тапсырылған істі тыңғы­лықты орындауды әкесінен үй­рен­се керек. Жақсылықтың менен бірер жас кішілігі болса да, бала кезінен сүйекті, ірі болды. Дене бі­тімі, күш-қуаты нағашысы Сәбит­ке келіңкірейді. Онымен бала ке­зімізден жақсы араласуымыздың бір себебі – Жақсылық бізге (егіз­дей болып өскен Қайырбай екеу­мізге) құда бала. Әлмырза әкеміз­дің екінші әйелі Әмина шешеміз Қажымұраттың қарындасы.
Жақсылық Қажымұратұлының балалық шағы Ұлы Отан соғысы­нан кейінгі кезеңге тап келді. Қа­же­кеңнің үлкені Мәнсүр орта мек­тепті тамамдағаннан кейін Алма­тыға оқуға кетті. Одан кейін үйдегі бас көтерері Жақсылық болса ауылдағы жетіжылдық мектепті аяқ­тағаннан кейін, буыны қатпас­тан шаруашылық жұмысына же­гіл­ді. Таңмен таласа тұрып, өгіз ар­бамен астық тасыды, тіршіліктің ауыр қамытын мойнына ілді. “Әке­ме сүйеніш болуым керек деген ой мені ерте есейтті”, – дейтін Жақ­сылық.
“Жігіттің жақсысы – нағашы­дан” деген сөз бекер айтылмаса ке­­рек. Жақсылықтың нағашысы Сә­бит Тапин соғыстан еліне аман-есен оралып, “Амангелді” ұжым­ша­рының атақты комбайншысы бол­ды. Екі иығына екі кісі мінер­дей, еңгезердей, қою мұрт­ты кісі еді. Ауылдың Майба­лық беттегі егістік алқабында егін бітік өсті. Те­ңіздей толқиды. Сол егін толқы­нын­да тер­беліп келе жатқан кеме­дей “Ста­линец” ком­байнның тізгі­нін ұс­таған ком­байн­шы Сәбит жау­ды жа­пырып келе жатқан бая­ғының ба­тырла­рын елестететін.
Бала Жақсылықтың техникаға әуестігі нағашысы Сәбиттен жұқ­қан қасиет қой деп ойлаймын. Әр­кім­нің өзінің икемі бар ісі бола­ты­ны ақиқат. Жақаңның икемді ісі – техника еді. Ауыл еңбеккерлері­нен елге еңбегі ерекше сіңген, ауыл тірлігін өрге сүйреген, ешкім­нің ала жібін аттамаған, көмек қо­лын сұрағанның бетін қайтарма­ған, аңқылдаған ақкөңіл, жайсаң мінезді, қең қолтық, ауыл құрмет­теп “Жақаң” деп атап кеткен трак­торшы Жақсылық Омаров есімі бөлекше атауға лайықты азамат еді. Оның еңбексүйгіш бейнесі бі­летін адамдардың жадында. Жа­қаң­да қысы-жазы дамыл болмай­тын. Ауылдың көп шаруасы айна­лып келіп Жақсылыққа тірелетін. Әсіресе, қыс кезінде.
Жиенбай қой фермасында қыз-қыз қайнаған қызу еңбек. Жұмыс басталғанша Жақсылық “ДТ-54” бульдозерімен ауылдан үш шақы­рымдағы осы қой қораға және он төрт шақырым қашықтықтағы кең­шар орталығы Жамбылға апарар жолды қардан тазалауға тартады. Боранды күндері күні-түні дамыл жоқ. Кеңшар жұмысынан қолы бо­саған сәттерде ауыл үйлерінің есі­гінің алдын тазалап тастау да Жа­қаңның мойнында.
Халқының қажетіне жараған үлгілі еңбегі, еңбекқорлығы үкімет тарапынан лайықты бағаланды. Екі мәрте “Еңбек Қызыл Ту” орде­ні­мен марапатталды. Біздің теріс­кейде еңбек адамдарын жоғары деңгейде марапаттауда сараңдық бар. Әйтпесе, қысы-жазы тізе бү­гуді білмейтін Жақаң “Еңбек Ері” атағына лайықты-ақ еді ғой…
Ағасы бардың жағасы бар. Жақаң жайлы әңгіме қозғағанда Мәнсүр Қажымұратұлы жайлы айтпау арымызға сын болар еді. Мәнсүр саналы ғұмырының қы­рық жылын шопырлыққа арнады. “Хозяйка” деп аталып кеткен ма­шинаның рөлінен зейнет жасына дейін түскен жоқ. Ауыр сырқатты адам­дарды, аяғы ауыр әйелдерді бо­сандыруға кеңшар орталығына, не­месе аудан орталығындағы ау­руханаға жедел түрде жеткізетін “жедел жәрдем” Мәнсүрдің “хо­зяйкасы” болатын.
Жақсылықтың сыртынан сөз ай­тып, оның кісілігіне кейістік біл­дір­ген адамды кездестірмеппін. Бұл алыс-жақынды алаламай, құша­ғы­на түгел сыйғыза білген кең пе­йілінен болар. “Туған топырағы­ның нанын жеп, қамын ойлаған әр азамат өз жағдайымен қатар хал­қының да мүддесін көздеуі керек қой. Кешегі тың көтеру науқаны кезінде ғасырлардың куәсіндей бол­ған осы боз дала жөн-жосық­сыз жыртылды ғой. Мына қарашы, Қырым, анау Тұрыпперлі соры­ның құлағы ащы, тұзды, шақат жер емес пе? Сол жерлерді де жыртып тастапты ғой”, – деп бірде мұңын өзінің үзеңгілес жолдасы тәжіри­бе­лі жүгері өсіруші Қырымға шақ­қаны бар.
Бір сәт өткен күндерін есіне ал­ды. Даланың ұшы-қиыры жоқ сияқ­ты. Шығыстан соққан самал жел шоқ-шоқ қайың тоғай аралы­ғына егілген бітік егіннің сарғыш тарта бастаған сабақтарының бас­тарын ие толқиды. Сонау көз ұшын­да қатар келе жатқан ұзын мойын комбайндар қарауытып, көл бетінде жүзген аққу-қазға ұқ­сай­ды. Ал одан сәл әріректе кө­рін­ген қалың ағаш төңкере салған тостағандай жұп-жұмыр төбе кө­рінеді. Аралағаш! Қызық, жер аты да қойыла береді-ау! Арал дейтін айнала көл де, өзен де жоқ. Дөң­гелене біткен қайыңды орман. Ор­тасы ашық, алаңқай. Қалың қайың шоқ ағаштың ортасындағы арал сияқты. Сол арал жаз айларында қой бүлдірген, ағаш шие, ешкі шие­ге сыңси толады. Жақаң бала ке­зінде Аралағаштың бүлдіргенін, шиесін талай терген.
Осы Аралағаш дөңінде шөпші­лер қосы болатын. Жаз бойы шөп­шілер осы дала қосында қона жа­тып шөп шабады. Бұл науқанға ауыл балалары, біз де араласа­мыз. Техниканың тапшы кезі. Шөп шапқан жерге мая-мая етіп үйіле­ді. Қос басында демалған шақ­тар­да үлкендер тарапынан небір қызықты әңгімелер айтылады. Ойындар ойналады. Балалармен әзілі-ойыны жарасқан Сапуан, Ғосман ағаларымыз “Кім бірінші?” домалап жарысу ойынын ұйым­дастырады. Ойынның шарты: бел­гі­лі бір межені таңдап, тәттілерді қояды. Кім бірінші домалап жетсе, сол дәмді тағамға ие болады. Баламыз ғой. Бұл ойын бізге қызық көрінуші еді.
Өмір керуенінде қилы-қилы ме­зеттер мен жан желпінтер жағ­даят­тардың көбі бірдей жадыңда сақ­талмайтыны белгілі. Бірақ Жақ­сылық замандас жайлы жазып отырғанда мына бір сәт еске түсті. Осыдан елу жыл бұрын болған еді. Қазақ киносының жауһары “Қыз Жібек” экранға шықты. Оның алдында “Қазақ әдебиеті” га­зеті республика жұртшылығына “Қыз Жібек” фильмі түсірілетінін, Жі­бек рөліне лайықты көркі келіс­кен қазақтың нағыз қызы таңда­луы керектігін хабарлаған бола­тын. Жібектің рөліне осы лайық­ты-ау деген қыздардың фотосу­ретін жіберу сұралды.
1970 жылдың ақпан айы. Ол кезде мен Амангелді мектебінде мұ­ғаліммін. Көрші Талпын ауылы­ның клубында “Қыз Жібек” фильмі көрсетілмекші. Бір кездері үкімет ұжымшарларды біріктіріп, ірілен­ді­ру саясатын жүргізгені белгілі. Сол кезде көршілес үш ауыл: Аман­гелді, Талпын, Үлгі біріктірі­ліп, “Амангелді” ұжымшары деп аталды. Орталығы – Талпын ауы­лы. Талпын ауылында сол кезең өлшемімен қарағанда үлкен клуб бар. Біздің төңіректе “Қыз Жібек” фильмі осы клубта көрсетілмекші.
Жолды қар басқан. Екі ауыл­дың арасына шынжыр табанды трактор ғана қатынай алады. Жас­тар жағы кісі көңілін қалдырмай­тын Жақаңа қолқа салдық. Жақаң оқымай қалғаны болмаса, әде­биет, ән, өнер жағын жақсы көре­тінін білемін. Жиын-тойларда Шәм­шінің “Құрбым, жан құрбым” әнін өзіндік нақышымен әп-әдемі ай­татын. Жақаң сөзімді жерге тастамады. Жұмыстан кейін “ДТ-54” тракторымен Талпын ауылы­на бет алдық. Клуб алды қара­құ­рым адам. Қыстырылып-қымтырылып кіріп, киноны көрдік. Көңіл қош. Ауылға қайтып келе жатып Жақаңнан:
– Қалай, кино ұнады ма? Бүкіл республикаға сұрау салып іздеген Қыз Жібек қалай екен? Жібектің сұлулығы көңіліңнен шықты ма? – деп сұраймын ғой.
– Қыздың сұлуларын ауылдан онша ұзап шықпаған менен гөрі бес жыл Алматыда оқып, талай қыз-қырқынды көрген өзің айтшы. Маған анау Бекежаның ұнады. Тө­леген де келбетті, тұлғасы келіс­кен көркем жігіт екен. Қазақтың сән-салтанатын көрдім. Киіз үй қандай, ішіндегі жасаужабдығы көз қызықтырады. Киіз үйдің өзі біз­дің жақта қолданудан ерте шығып қалды ғой. Мына кинодан көріп, таң-тамаша болдым, – деп Жақаң сүйсінісін білдірді.
Үйге оралып, “Қыз Жібек” фи­льмін өзімізше “жуып”, Жақаңа рақметімді айтып шығарып салған едім. Сол оқиғадан бері де, міне, елу жылдан асты. Өтіп жатқан зымыраған уақыт. Бұл күндері Жа­қаң да жоқ ортамызда.
Жақаңның бүкіл өмірі туған ауы­лында өтті. Өмірлік қосағы Тәтиян да ауылымыздың қызы еді. Оның әкесі – ауылдың аса құрметті ада­мы, бүкіл саналы ғұмырын дін жо­лына арнаған, кешегі қызыл им­пе­рия дін атаулыға қарсы шығып, “Қо­жаны, молданы қойдай қу қам­шымен” деп ұрандатқан кезде де Алла жолынан таймаған Ғабдол Бәри. Балалары зағип әкелерін жетектеп жүріп жетілді. Үлкені Тә­тиян еңбекке ерте араласты. Жұ­мыс талғамады. Қыстыгүні сақ­ман­шы болды. Қой қырқудың на­ғыз шебері атанды. Жақсылықтай еңбекқор жігітке тұрмысқа шығып, ауылдағы үлгілі отбасының бірі болды. Кезінде мүгедек әкесінің жағдайына қарайлап оқу оқи ал­маған Жақсылық өз балаларының білім алуы үшін барын салды. Қыз­дарының ортасындағы жал­ғыз ұлы Жомартқа үлкен үмітпен қа­рай­тын. “Мен өзім оқи алмадым. Балаларымның оқуға ынтасы жа­ман емес. Розамды мұғалімдері мақ­тайды, оқуға зерек дейді. Жо­мартым мен көрген бейнетті көр­мей-ақ қойсын, оқып, бір маман­дық­тың иесі болып, еліне пайда­сын тигізсе деп армандаймын”, – деуші еді. Әке үмітінің үдесінен шыға білген Жомарт бүгінде бел­гілі кәсіпкер, қазақ өнерінің жан­ашы­ры, қолдаушысы.
Жақсылық Қажымұратұлы өмір бойы тапжылмай халқына қызмет етудің үлгісін көрсеткен еңбектің нағыз қаранары еді. Бар өмірі ту­ған ауылында өтті. Артында жақ­сы аты, үлгілі ұрпағы қалды. Бүгін­ге дейін сүрген азды-көпті өмірім­де осындай еңбекқор жанды көп кездестірмеппін.

Қарақат ШАЛАБАЕВ,
ардагер ұстаз.

 

Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp