Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың “Халық бірлігі және жүйелі реформалар – ел өркендеуінің негізі” атты халыққа арнаған Жолдауында басты стратегиялық мақсатымыз Орталық Азиядағы көшбасшылық рөлімізді күшейту, сонымен қатар әлемдік экономикадағы орнымызды нығайту екені айқындалды.
Бұл орайда азаматтар мен кәсіпкерлерге ауқымды әрі жедел қолдау көрсетудің және олардың құқықтық мәртебесінің сақталуының маңызы айрықша. Президент ұлттық даму жоспары аясында адамдардың тұрмыс сапасын арттырудың 25 міндеті белгіленгенін, жергілікті бизнесті дамытып, инвестициялар мен салықтық базаны көбейтуге қызығушылық артқанын, заңнамадағы барлық қайшылықтар мен көмескіліктер жеке тұлғалар мен бизнестің мүддесіне орай түсіндірілетіні заң жүзінде қамтамасыз етілгенін айта келіп, “әрбір шешім елдің сұранысын да, мемлекеттің мүмкіндігін де ескере отырып қабылдануы қажет”, – деп атап көрсетті. Жалпы экономикамыздың дамуында оң үрдістер орныққанымен, бүгінгі ахуалдың әлі де күрделі екенін еске сала отырып, кез келген мәселеге байыпты сараптама жасап, тиімді шаралар қабылдауды тапсырды. Демек, мемлекеттің тиімділігін, саяси үдерістің ашықтығы мен бәсекелестігін одан әрі арттыру басты мақсат болып қала береді. Мықты да әділ әрі озық мемлекет құруда қалың көпшіліктің мүдделері мен ұстанымдарын қолдау, құқығын қорғау, әлеуметтік-экономикалық теңсіздіктерді жою – бұлжымас қағидат.
Тұтынушылардың құқықтары жөнінде де осылай айтуға болады. Өйткені жасына, әлеуметтік тегіне, көзқарасына, діни ұстанымына қарамастан әрбір қазақстандық белгілі бір тауарлар мен қызметтердің тұтынушысы болып табылады. Әрқайсысы – кез келген сауда орындарынан, дүкен сөрелерінен азық-түлік, тұрмыстық заттар мен техникалар сатып алудың белсенді қатысушысы. Осындай жағдайда құқықтары бұзылып жатса, не істеу керек? Заңды мүдделерін қорғау үшін қайда жүгінеді? Сатып алу-сату мәмілесінде тараптар жағынан бұрмалаушылыққа жол берілсе, мәселен, сапасыз өнімдер ұсынылса, қандай әрекеттерге баруға болады? Кінәлілерді жазаға, жауапкершілікке тарту жолдары қандай? Әлде, “басқа түсті, біз көндік” деп жүре бере ме? Статистика бойынша қазақстандықтардың 60 пайызға жуығы сапасыз тауар сатып алу және қызмет көрсету барысында тұтыну құқығын қорғауға бейжай қарайды. 14 пайыздайы шағымдарын сотқа дейін шешсе, 4 пайызы ғана құзыретті органдарға жүгінеді. Бестен бірі ғана мемлекеттік құрылымдардан көмек күтеді. Осындай дүдәмәл мәселелер мен қарама-қайшылықты сұрақтар түйінін шешумен Сауда және интеграция министрлігі тұтынушылардың құқықтарын қорғау комитетінің облыстық департаменті айналысады. Жолдаудағы экономиканы әртараптандыру, өндірілетін тауарлардың түрлерін көбейту, басталған реформаларды ақырына дейін жеткізу, кәсіпкерлер қызметіне қолдау көрсету, құқықтық мәртебе мен оған көрсетілетін ықпалды шараларға белсене атсалысу мәселелерінен де шет қалмаймыз.
Біздің ведомство өз қызметін нормативтік-құқықтық актілермен үйлестіре отырып, облыс аумағында тұтынушылардың құқықтарын қорғау саласындағы мемлекеттік саясаттың, мемлекеттік, өзге де бағдарламалардың, жобалардың, стратегиялық жоспарлардың, жеке және заңды тұлғалардың өтініштерінің уақтылы қаралуын, бұзу фактілері бойынша заңсыздықтарды анықтаудың, жоюдың, бақылаулар жүргізудің, әкімшілік құқық бұзушылық кодексінде белгіленген тәртіппен хаттамалар толтырудың, әкімшілік жаза қолданудың жүзеге асырылуын қамтамасыз етеді. Былтыр жеке және заңды тұлғалардан 641 өтініш келіп түсті. Олардың 58 пайызы қанағаттандырылып, тұтынушыларға 4,5 млн. теңге қайтарылды. Заңды құқықтары бұзылған тұтынушылардың арыздары негізінде үш кәсіпкерлік субъектісіне жоспардан тыс тексеру жүргізілді. Оның қорытындылары негізінде бір кәсіпкерлік субъектісі әкімшілік жауапкершілікке тартылды. Оған шағым қаралған күннен бастап он күннің ішінде жазбаша жауап бермегені себеп болды. Жаза қолданылған күннен бастап осындай іс-әрекеттің бір жыл ішінде қайталануына байланысты оған 50 АЕК (145850 теңге) мөлшерінде айыппұл салынды. “Қазақстан Республикасында тексерулер мен профилактикалық бақылау мен қадағалауды жүргізуге мораторий енгізу туралы” Президенттің 2019 жылғы 26 желтоқсандағы Жарлығына сәйкес шағын орта кәсіпкерлік субъектілеріне тексеру жүргізілмейді. Солай екен деп арқаны кеңге салатындар бар. Оларға тұтынушылардың құқықтарын қорғау туралы қолданыстағы заңнамада белгіленген міндеттер тиісінше орындалмаса, азаматтық сот ісін жүргізу тәртібімен жауапкершілікке тартылатынын ескертуге тура келеді. “Халық үніне құлақ асатын мемлекеттің” бәрі адамдар үшін деген қағидаты бұлжымас талап болуы тиіс. Тұтынушылар мен кәсіпкерлердің құқықтарын қорғау қауымдастығымен бірлесіп, сот тәртібімен тұтынушылардың 100-ден астам өтініші қанағаттандырылды.
Департамент қызметіндегі басты бағыттардың бірі – тұтынушылық құқығы бұзылған азаматтардың арыз-шағымдарын қарау. Осы себепті құқық бұзушылықтардың алдын алуға және халықтың, оның ішінде бизнес субъектілерінің тұтынушылық сауаттылығы деңгейін арттыруға және тұтынушылардың құқықтарын қорғау жүйесін жетілдіруге ерекше мән береміз. Өкінішке қарай, тұрғындардың көпшілігі тұтынушылық міндеттерін жете біле бермейді. “Тұтынушылардың құқықтарын қорғау туралы” Заңның белгілі бір нормаларын білу түйткілді мәселелерді жедел әрі нәтижелі шешуге көмектесер еді. Бірде департаментке бір азамат сатып алған тауардың сапасына шағым айта келді. Қолында төлем жасағанын растайтын түбіртек, сатып алған тауардың паспорты болғанымен, кепілдік талон жоқ екен. Сатушы тарапынан да тұтынушының құқықтары бұрмаланған. Кез келген сауда орны шарт талаптарына сай келетін тауарды және ол жөнінде толық ақпаратты беруге, егер тауардың жарамсыздығы тұтынушының кінәсінан болмағаны дәлелденсе, 4 күн ішінде ақшасын қайтарып беруге не ауыстыруға міндетті. Міне, осындай жайттар жиі кездеседі. Әсіресе электронды сауда жасағанда интернет-дүкенді дұрыс таңдап, тауардың бағасы, кепілдік мерзімі, оны сатып алу, жеткізу және қайтару шарттарының бар-жоғына абай болған жөн. Тұтынушылардың құқықтық сауаттылығын арттыруда, құқығы мен мүддесінің бұзылмауына атқарылатын шаралардың ықпалы айтарлықтай. Былтыр 25-тен астам брифингтер, отырыстар, семинарлар, акциялар ұйымдастырылып, интернет-порталдарда, “Facebook” және “Instagram” әлеуметтік желілерінде 200-ге жуық жарияланым орналастырылды. “Antikor Live” алаңында заңнамалар кеңінен түсіндірілді. Кітапханаларда, облыстық кәсіпкерлер палатасы өкілдерімен онлайн-кездесулер өткізілді. Арнайы дайындалған бейнероликтер көрсетілді.
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев құқық қорғау саласын кешенді жаңғыртуға бағытталған “Қазақстан Республикасының адам құқықтары саласындағы одан арғы шаралары туралы” Жарлыққа қол қойды. Осыған орай тұтынушылардың құқықтарын қорғау саласындағы заңнаманы жетілдіру бойынша арнайы тұжырымдама әзірленді. Ол бойынша комитет тұтынушылардың құқықтарын қорғау жөніндегі қоғамдық бірлестіктердің, бірыңғай ұлттық қауымдастығының заңнамалық құжатын рәсімдеу, тұтынушылардың құқықтарын қорғау жөніндегі Омбудсмен институтын енгізу сияқты бірнеше ұсыныстар енгізді.
Президент Парламент Мәжілісінде сөйлеген сөзінде мемлекеттік құрылымдар алдына заман талабына сай әлеуметтік бағдары бар нарықтық экономика құру және дамыту, халықты сапалы өмірмен қамту мен әл-ауқатын арттыру міндеттерін қойды. Бұл айтылғандар Жолдау талаптарымен толық үндеседі.
Ләзім МИЯШЕВА,
тұтынушылар құқықтарын қорғау комитеті облыстық департаментінің басшысы.