Биыл Петропавлдағы Н.Погодин атындағы орыс драма театры 136-шы маусымын өткізуде. Бұл ұжым өнер сүйер қауымға өзінің талантты актерлік құрамымен де белгілі. Өмірдің сан алуан қырларын қамтитын репертуарлары да бай. Өнер ордасының бүгінгі тыныс-тіршілігімен, алдағы жоспарларымен танысу үшін ұжымның басшысы, Қазақстан Республикасының еңбек сіңірген қайраткері Спартак Рамазановты әңгімеге тартқан едік.
– Спартак Өмірзақұлы, театр жайына көшпес бұрын сізді газетіміздің бүгінгі оқырмандарына кеңірек таныстырғым келеді. Жерлестеріміз сізді ғана емес, әулетіңізді де жақсы біледі деп ойлаймын. Дегенмен уақыт зымырап өтіп жатыр, ұрпақ алмасуда. Сіздің бұл салаға қызығушылығыңыз қашан басталды, театрға қалай келдіңіз?
– Мен Есіл ауданындағы Орталық деген шағын ауылда дүние есігін аштым. Бесікте жатқанда анамның әлдиі мен қоңыр домбыраның үні бірге уатты десем, артық айтқандық болмайды. Сол кездері облыс, республикаға танылып қалған өнерпаз-әкем үйде де домбырасын қолынан түсірмейтін. Өнерге, домбыраға деген құштарлығымды сол кісі оятты. Беске толған кезім-ау деймін, бірде әкем алдына алып, домбырасын қолыма ұстатты да өзі ақырын шерте бастады. Жайшылықта қолды-аяққа тұрмаушы едім, тырп етпей, ұйып тыңдадым. Осыдан кейін әкем қолы боста мені қасына отырғызып, домбыра шертетін болды. Бірте-бірте домбыраның әуені бойыма сіңгені соншалық, “домбыра тартыңызшы” деп, енді әкемді өзім мазалайтын болдым. Ол кісі жұмыстан шаршаңқырап келсе де бетімді қайтармайтын. Осылай күндер өтіп жатты. Ол маған алғаш рет атақты Қожаберген жыраудың, ол кезде халық әні аталып кеткен “Елім-айын” үйретті. Кейін “Анашым” деген әнді домбыраға қосылып әуелетті.
Сөз реті келгенде айта кетейін, әкем ауылда Мәдениет үйінің директоры болды. Домбыра тартатын, баянда ойнайтын, Халық театрын құрды. Жалпы біздің әулетіміз – шетінен өнерпаз болды. Өнер жолында оны ағасы Бегайдар да қолдады, кейін олардың қатарына ағам Амангелді қосылды. Амангелді – Шымкенттің мәдениет институтын тамамдаған, жоғары білімді маман. Бүгінде ол да өнер саласында еңбек етіп жүр, жас өнерпаздарды әнге, термеге баулумен айналысады.
Ердің жасы – елуге иек артқанда әкемнің денсаулығы сыр беріп, төсек тартып жатып қалды. Қайсар еді, күресті. Бірақ болмады, 1997 жылы, 50 жасында өмірден өтті. Біз бұл кезде бұрын кеңшар орталығы болған Чириковка ауылында тұрып жатқанбыз. Осы орыс ауылында 1987 жылы орта мектепті тамамдағаннан кейін алдымда “Кім боламын?”, “Қандай мамандықты таңдаймын?” деген сауалдар тұрды. Көп ойланған жоқпын. Өйткені әкем өмірден озарында: “Күнім, өнеріңнен қолыңды үзбе!” – деген еді. Сол сөзі әлі күнге құлағымда жаңғырып тұрады. Осы аманатқа өз арманым қосылып, Көкшетаудың Ақан сері атындағы мәдениет училищесіне оқуға түстім. Содан бері өнер саласында келемін. Әуелі Ленин аудандық мәдениет бөлімінің көркемдік жетекшісі болдым. Кейін осы қызметімді туған ауылым – Орталықта, Есіл, Жамбыл аудандарында жалғастырдым, халық театрларына режиссер ретінде жетекшілік еттім. Есіл, Мағжан Жұмабаев аудандарында мәдениет, тілдерді дамыту бөлімдерін басқардым.
Мен ауылдағы “Халық театрының” сахнасында өскен баламын ғой, сондықтан қарашаңырақ – Н. Погодин атындағы театрға келуімді кездейсоқтық дей алмаймын. Оқырмандарға түсінікті болу үшін айта кетейін, алғашында мен бұл театрда директордың орынбасары болып істедім. Ұжымдағы ахуал мәз емес екен, айтыс-тартыс, ырду-дырду өнерді өрлетпейтінін білетіндіктен, көп тұрақтамай қуыршақ театрына көркемдік жетекші болып ауысып кеттім. Бірақ погодиндіктер мені, менің оларды қимайтыным анық еді. Ақыры не керек, 2014 жылы қайта оралып, директорлық қызметке кірістім.
– Бүгінде сіздің балаларыңыздың да жолыңызды қуып, өнер айдынына құлаш ұрғанын білеміз. Жаңа өнерге келуіме жол ашты деп әкеңіз туралы айттыңыз, өзіңіз де перзенттеріңізге бағыт-бағдар сілтеп отыратын боларсыз?
– Балаларымның ешқайсысын міндеттеген емеспін. Үлкен қызым Зәмзәгүл – актер мамандығына оқып, бітірген. Бүгінде кітапхана қызметкері. Екінші қызым Жан – өнер колледжін тамамдап, Құрманғазы атындағы консерваторияға түсті. Ұлым Расул – өнер колледжінің 3-курсында оқиды. Қадамдары сәтсіз емес. Расул “дирижер боламын, өзімнен кейінгілерді осы мамандыққа баулимын, бізде осы жағы кенже қалған”, – дейді
Менің бір қуанатыным, балаларым театрға жиі келеді. Үйде басымыз қосыла қалғанда, қойылымдарды талдаймыз. Әрқайсысы өз ойын ашық айтып, нақпа-нақ жеткізе біледі. Өнерге өздері құлшынып тұр. Мен қарсы емеспін. Керісінше, өнер жолын таңдағандарына қуанамын. Өзім әнші болғандықтан әрі жастай театр өнерімен қанаттанғандықтан, олардың қолдарын қаққан жоқпын. Аталарымыздың жолын қуса, тек қолдаймын.
– Жалпы қазақ өнеріне, руханиятына не жетпей жатыр деп ойлайсыз?
– Менің ойымша, бәрі тәрбиеге байланысты. Адамның санасы, намысы жоғары болуы керек. Біздің еліміздің тарихы бай, ұлтымыздың бекзат құндылықтары көп. Мені соны күнделікті өмірде дұрыс пайдаланып жүрміз бе деген ойлар жиі мазалайды. Әлі күнге біреудің қаңсығын таңсық көретініміз рас қой. Өзгелерге еліктемей, ұлттық өнерімізді дәріптеп, соны жас ұрпақтың бойына сіңіре білуіміз керек.
Жаңа жыл қарсаңында өзім туып өскен Есіл ауданында концерт бердік. Тұңғыш рет ұйымдастырылған “Есіл жұлдыздары” деп аталған кешке сол өңірден шыққан өнерлі қыз-жігіттерді жинап, ән мен жырдан шашу шаштық. Оған өзім ұйытқы болдым. Зал лық толды. Әр әнші бір өлең ғана орындап үлгеретін уақыт болды. Мен өзім басында жарты-ақ ән айттым. Әр өнерпаз шыққанда қай ауылдан шыққанын, өнер жолында олжалаған табыстарын айтып, жұртшылыққа таныстырып отырдық. Сөйтсек, бір сахнада жүрген әртістердің арасында өздерінің бір ауданнан екенін білмейтіндер де бар екен. Халық танысын, ауыздарында жүрсін, жас ұрпақты мәдениетке баулиық деген ниетпен барған едік. Өзімізге де, жиналған халыққа да ұнаған сияқты. Алдағы уақытта да осындай шаралар жалғасын табады деп ойлаймын.
– Сіз басқарып отырған ұжым республикадағы ең байырғы өнер ордаларының бірінен саналады ғой, қазіргі ахуалға, театрға көрермен тарту мәселесіне тоқтала кетсеңіз.
– Біздің театрдың да тек өзіне ғана тән ұзақ жылдар бойы қалыптасқан дәстүрлері бар. Мәселен, спектакльдердің тұсаукесерлері, маусымның ашылу, жабылу салтанаттары ерекше өтеді. Халықаралық театр күнінде де зал көрерменге лық толады.
Театрдың 130 жылдығына орай өнер ордасының тарихы жайлы энциклопедия шығардық. Театр тарихы жайлы кітап жинап басу арманым болған. 1887 жылдан бүгінге дейінгі басшылары, труппа құрамы, қойылымдар, тағы да басқа көптеген мағлұматтар қамтылды. Бара-бара тағы да толықтыруға болады деп ойлаймын. Тек “Жомарттың қолын жоқшылық байлайды” дегендей, көп мәселе қаражатқа келіп тіреледі. Соған қарамай театр ішінен музей аштық. Оның жұмысына бір кездері театр директоры болған Людмила Лашакова жетекшілік етеді. Көпті көрген кісі. Театр тарихын біз жақсы білеміз десек те, жастар көп жайлардан хабарсыз ғой. Өзіміздің көрген-білгенімізді өскелең ұрпаққа қалдырсақ дейміз.
Театрымыз көптен жөндеу көрмей жүдеңкіреп тұр еді. Осыдан екі жыл бұрын қыруар қаржы бөлініп, күрделі жөндеуден өтті. Үстіміздегі жылы тағы 100 млн. теңгедей қаражат бөлінбек. Өткен жолы тек сыртын, келбетін жөнге келтірген едік. Енді электр сымдары, жылыту құрылғылары, жалпы ішкі жұмыстарын қолға аламыз.
Ал театрға көрермен тарту мәселесіне келсек, бұл жұмыспен тікелей айналысатын орынбасарым бар. Одан бөлек, менеджерлер мен администраторлар ұйымдарға шығып, көрермендермен кездесіп тұрады. Театрдың өз кассасы бар. Бұдан он жыл бұрынғы жағдаймен салыстырғанда, осы кассадан билет алатын көрермендердің саны артқаны байқалады. Жай күндері залдың 70-80 пайызы толады. Әркімнің сүйікті актерлері бар. Келушілер қолдарына гүл алып, соларға құрмет көрсетіп жатады.
– Байқаймыз, соңғы кездері сіздің ұжым қазақ қойылымдарына да ден қоя бастаған сияқты…
– Мен үнемі айтып отырамын: “Біз орыс театры болсақ та, Қазақстанның орыс театрымыз. Сондықтан ең алдымен өзіміздің төл өнерімізді, қазақ драматургтарының туындыларын қоюымыз керек”. Жыл сайын мерейтойлар болады. Кезінде Виктор Шалаев “Суд Магжана” деген спектакль қойған. Биыл ақынның туғанына 130 жыл толады. Осыған орай Мағжан Жұмабаев туралы жаңа қойылымды сахнаға шығарсақ деген ойымыз бар.
Жасырмаймын, қаракөз бауырларға әркез жүрегім бұрып тұрады. 2000 жылдардың басында орыстілді қазақтарды жұмысқа ала бастадық. Өнер колледжін тамамдаған Сәуле Жамина мен Жұман Мұқанов есімді екі актер келді. Сәуле әлі күнге дейін театр қабырғасында еңбек етіп келеді. Өткен жылы Сәбит Мұқанов атындағы қазақ сазды-драма театрының талантты актерлерінің бірі Айбол Қасымды ұжымға қабылдадық. Ол – 135 жылда актер ретінде театр табалдырығынан аттаған үшінші қазақ. Жуырда аттестация болды. “Жоғары категориялы актер” дәрежесін бердік. Екі тілде де еркін сөйлейді, кез келген рөлді сомдай алады, облыс көлемінде өтіп жатқан мәдени шаралардың да бел ортасында жүреді. Осындай аянбай еңбек ететін дарын иелерін әрқашан қолдаймын. Өкінішке қарай, бізде ұжым мүшелерін баспанамен қамтамасыз ету күрмеуі қиын мәселеге айналып отыр. Қолымыздан келетіні – пәтер жалдау. Жастарды жұмысқа тартайық десек, осы бір мәселе алдымызда кесе көлденең тұрады. Оларды әкелгенмен, жалақыларын заңды түрде барынша көтергенмен, баспана жағдайы жоқ. Қазір театрдың маңында алты бөлмеден тұратын екі қабатты ғимарат бар. Мұнда басшылық қызметке келгенімде, қызметкерлерге уақытша тұратын жер болсын деген ниетпен оны жөндеуден өткізген едік. Бүгінде онда 12 адам тұрып жатыр.
– Жылына көрермендерге қанша жаңа қойылым ұсынып жүрсіздер?
– Бұл ретте әлеуетіміз мол. Солтүстікқазақстандықтарды 8 жаңа қойылыммен қуантқан жылдар да болған. Тек мемлекеттік сатып алу конкурсы қолды бөгейді. Бөлінген қаражат жетіспейді. Базарда 100 теңге тұратын жіп мемлекеттік сатып алу арқылы бізге 1000 теңгеге түседі. Бәрі отандық өнім болсын деген талап тағы бар. Алайда қайдан алуға болатынын ешкім айта алмайды. Қандай затты қайдан алуға болатынын айтса, тізімін берсе алар едік. Жоғары жақтағы шенеуніксымақтар өздері шетелдік киіммен сықиып жүріп, бізге осындай талап қояды. Ал мәселенің шешілу жолы ешкімді толғандырмайды. Билік басында осы саланы жетік меңгерген, еңбек жолын төменнен бастап, шыңға шыққан адам отырса, біздің жанайқайымызды түсінер ме еді, кім білсін?! Шындығында, бөлінетін қаражатқа жылына 1-2 спектакль ғана қоюға болады. Осы түйіткілдерді көтергіміз келеді. Өткен жолы біздің өңірге Мәдениет министрі Д.Абаев келді, бізбен де кездесті. Бірақ жергілікті жердегілер ауызымызды буып тастап, оған да ештеңе айтқызбады. Негізі жоғарыдан басшылар келгенде бізге бір пайдасы тиюі керек қой. Оған мұңымызды жеткізіп, өзімізді қинап, толғандырып жүрген мәселелерді көтеріп, солардың шешілу жолдарын қарастырмасақ, ондай кездесулерден не пайда?!
– Алдағы жоспарларыңызбен бөлісе кетсеңіз.
– Сәтін салса, үстіміздегі жылы жазғытұрым театр фестивалі өтеді деп отырмыз. Міндетті түрде қатысып, бағымызды сынаймыз, бабымызды байқаймыз. Жоғарыда айтып өткен жөндеу жұмыстары басталған кезде театрда қойылым көрсету мүмкін емес қой. Сол уақытта қаражат мәселесі шешілсе, гастрольдік сапарлар ұйымдастырмақ ойымыз бар. Шымкент, Көкшетау, Астана, Қарағанды, Павлодар, Қостанай, мүмкін, Омбы, Қорған, Түменге барып қалармыз. Үстіміздегі жылы 7 премьера қоямыз. Онда комедия, мистикалық детектив, драма, ертегі жанрлары қамтылған. Алдағы уақытта таныстыратын боламыз. Олардан бөлек, түрлі мерекелерге орай көрсетілетін қойылымдар бар.
– Енді түйін сөзге келсек, өзіңіздің соңыңызда келе жатқан ұрпаққа не айтасыз?
– Жақында бір үлкен шарада жастарға қарата үміт, сенім, тәуекел деген сөздер айтылды. Маған ұнады. Кімнің де болсын жүрек төріне үміт ұяласа, оның оты сөнбейді. Ал сенім – үлкен қуат, жеңістерге жетелейтін күш! Осы екеуі болған жерде тәуекелге де орын бар. Тәуекелге бел буу деген сөз – көзсіз батырлық емес, батылдық, ойға алған істі жеріне дейін жеткізуге ұмтылыс. Жастарымыздың бойында осындай ізгі қасиеттер болса деймін.
– Сұхбатыңызға рақмет, аға!
Әңгімелескен
Рабиға ЕРАЛЫ,
“Soltüstık Qazaqstan”.