Мағжан Жұмабаев – қазақтың азаттығы үшін күрескен ардақты тұлға. Оның күреске толы өмірімен және шығармашылығымен кеңінен танысу кеңес дәуірі кезінде мүмкін болмады. Ақынның мол мұрасы еліміз тұғырлы Тәуелсіздікке қол жеткізген жылдардан бастап қана жұртшылыққа жария етілді. Өлеңдері орыс, ағылшын тілдеріне аударыла бастады.
Мағжанның өзі де, өлеңдері де қудаланып, тағдыры қыл үстінде тұрған кездің өзінде де ақынның ұлылығын ашық айтқан пікірлер тоқтамады. Солардың бірі Жүсіпбек Аймауытов ақынның өлеңдерін алғаш рет жан-жақты талдап, оның өлеңдерінде өмірдің ащы шындығы қазақтың қасиетті қара сөзінің құдіретімен өнер болып өріліп, отаршылдықтың салдарынан өмірі өксіген қалың оқырманның жүрегінен орын алып жатқан себептерін ашып берді. Мағжан поэзиясы несімен мықты, бізге несімен қымбат деген сауалдар төңірегінде ой өрбітті.
“Мағжан – алдымен, сыршыл ақын. Мағжан сөзіндей “тілге жұмсақ, жүрекке жылы” тиетін үлбіреген нәзік әуез қазақтың бұрынғы ақындарында болған емес. Ол жүректің қобызын шерте біледі, оның жүрегінен жас пен қаны аралас шыққан тәтті сөздері өзгенің жүрегіне тәтті у себеді. Мағжан не жазса да сырлы, көркем, сәнді жазады”. Жүсіпбек Аймауытов Мағжан поэзиясының қазақтың шынайы өмірінің өзінен өрілген нағыз халықтық өнер туындысы екендігін дөп басып айта білген. Қазақстанның саяси өмірінде таптық күрес барынша күшейе бастаған 1927 жылы жазылған Жүсіпбектің “Мағжанның ақындығы” атты көлемді сын мақаласы ақын поэзиясының ешкімге ұқсамайтын өзіндік ерекшеліктерін, нәзік қырларын ақындық-сыншылық көзбен көре біліп, қалың қазаққа алғаш рет жан-жақты жарқырата таныстырған тарихи еңбек болды.
Мағжан Жұмабаевтың өлеңдері алғаш рет кітап болып 1912 жылы Қазан қаласында “Шолпан” деген атпен басылып шықты. Қазақстанда тұңғыш рет 1922 жылы Қызылордада жарық көрді. Сол кездегі Түркістан өлкесі басшыларының бірі болған Сұлтанбек Қожанов осы басылымның таралымы аз болғандығын ескере отырып, 1923 жылы Ташкент қаласында қайта бастырды. Сұлтанбектің кітапқа жазған алғысөзінде мынадай жолдар бар: “М.Жұмабайұлының өлеңдері қазақ әдебиетінде үлкен орын алған деп санап, басып отырмыз. Әдебиет жаңа аяқтанып, әдебиет тілі енді жасалып келе жатқан жұртта Мағжандай ақындардың қызметі зор екені анық”.
1989 жылы ақынның туған жеріндегі Сарытомар орта мектебінде Мағжан Жұмабаевқа арналған музей ашылды. Әрине, бір кабинетте жабдықталған музей келушілерге тарлық еткені белгілі. 1993 жылы марғасқа ақынның туғанына 100 жыл толуына орай бал қарағайдан төрт бөлмеден тұратын музей салынып, ақиық ақын сағыныш сезіммен жырлаған Сасықкөлдің маңына жақпартас қойылды. Осы жылы мүсінші, Ақмола облысының тумасы Азат Баярлин көз майын тауысып жасаған Мағжан Жұмабаев ескерткіші елді мекен орталығына орнатылған болатын. Жергілікті тұрғындардың өтініші бойынша бұл ескерткіш арада он жыл өткеннен кейін Мағжан Жұмабаев музейінің қасына көшірілді. 2008 жылы аталмыш мәдениет ордасы коммуналдық мемлекеттік қазыналық кәсіпорын болып қайта тіркелді. Музейдің дизайнерлік жобасы жасалып, жөндеу жұмыстары жүргізілді. Шатыры, едені, терезелері ауыстырылып, жылу жүйесі жаңартылды.
Музейдің негізгі жұмысы – Мағжан Жұмабаевтың өмірі мен шығармашылығына негізделген. Қазіргі уақытта біз “Мағжан – ел есінде” тақырыбы бойынша жұмыс жүргізудеміз. Оның аясында ақынның туыстарынан ақпараттар, жәдігерлер жинастырылуда. Сонымен қатар біз өлкетану жұмыстары арқылы өскелең ұрпақтың бойына азаматтық, патриоттық сезімдерді ұялатуды, тағдыры қилы Мағжан ақынның шығармашалығын терең зерделеуге құштар жастар өкілдерін тәрбиелеп шығаруды көздеудеміз.
“Мағжан Жұмабаев музейінің” экспозициясы ақынның өмірін, шығармашылығын, әдеби мұрасын және қызметін қамтиды. Мұражай сөрелеріндегі құнды материалдар Қызылжар, Алматы, Ташкент, Қазан, Омбы қалаларынан жиналған. Экспозициялық залға ақынның 1922 жылы Ташкентте басылып шыққан “Педагогика” кітабы, Омбы қаласындағы мұғалімдер семинариясының 1914-1916 жылдардағы бір сыныптан екінші сыныпқа көшу хаттамалары, Алаш ардақтысының 1920-22 жылдары жұмыс істеген кездерін куәландыратын құжаттар, 1922 жылы 20 тамызда Көкшетау болысына барғанда жазған баяндамасы қойылған. Музейдегі ең құнды жәдігерлердің бірі – ақынның 1923 жылы Ташкент қаласында басылып шыққан өлеңдер жинағы. Оны музейге Мағжан Жұмабаевтың жары Зылиха апай сыйға тартқан. “Мен бұл кітапты жетпіс жыл бойы көзімнің қарашығындай сақтадым. Ендігі уақытта музейдің сөресінде тұрғаны дұрыс”, – деген болатын Зылиха апамыз тебіреніп. Мағжанның алғашқы “Шолпан” кітабының көшірмесін 2020 жылы облыстық мемлекеттік архивтің директоры Сәуле Мәлікова музейге әкеліп тапсырған болатын.
Мағжан Жұмабаевтың әкесі болыс болған. Мұражай сөресінен болыстар пайдаланған үстел мен 1932 жылғы патефонды кездестіруге болады. Бекен әулеті 1929 жылы пайдаланған қара кереует пен сырмақты музейге келушілер ерекше қызығушылықпен тамашалайды. Кереует Қақабаевтар отбасында сақталып, 1993 жылы жаңартылған. Оны музейге Елтай Қақабаев табыс еткен. Зылиханың былғарыдан тігілген мәсісі, бөртпе шәлісі, Мағжанның атасы – Жұмабай қажылыққа барғанда әкелген, 1898 жылы “Қазан” баспасында басылған көне Құран кітап пен Жұмабаевтар отбасы тапсырған жайнамаз да музей төрінен орын алған.
Музейде Лениннің портреті де бар. Пролетариат көсемінің суреті сөреге ғимарат күрделі жөндеуден өткізілген кезде қойылған. Оның өзіндік сыры бар. Ішкі істер халық комиссариатының өкілдері қазақтың қаймағы саналған азаматтардың жанын ғана алып қойған жоқ, мұраларын түгел жойып, тіпті бейнелерін де халықтың санасынан жоғалтуды көздеді емес пе? Мағжан ақынға нақақтан-нақақ айып тағылып, айдалып кеткен кез. Кезек туыстарына да келген. Жендеттер ағасы Әбемүсілімнің үйін тінтуге кіріседі. Олар ақынның қолжазбаларын, кітаптарын, тіпті суреттеріне дейін түгел алып кетеді. Сол кезде Әбемүсілім інісінің бір суретін төрде ілулі тұрған Лениннің портретінің артына жасыра қояды.
Тінтушілер үйдің астаң-кестеңін шығарғанымен, төрдегі көсемнің суретіне тиісе қоймайды. Мағжанның сақталып қалған бұл шағын суреті Ленин портретінің тасасында ұзақ жылдар бойы тұрады. Кейін көсемнің портреті ескіргеннен кейін алынып тасталыпты. Бірақ дәл сол жақтауға Әбемүсілімнің ұлы Ғабділкәрім мен зайыбы Гүлбарам Ғабдоллақызының үлкейтілген суреті қойылады. Үй иелері әлгі суретті ерекше құрмет тұтқан. Оның шаңын сүрту, ілінген орнын ауыстыру жұмыстарын Гүлбарамның өзі ғана атқарады екен. Суретке ешкімді жолатпаған. Оның себебі, Ленин алынып тасталғанымен, артында тұрған аталары Мағжанның суреті сол қалпында қалдырылған, демек, суретті келінінің өзі ғана күтіп ұстауы – қайын атасына көрсеткен құрметі шығар.
Ғабділкәрім мен Гүлбарам төрт қыз, екі ұл тәрбиелеген. Балалары аталарының суреті туралы ештеңе білмепті. Музейге келушілер Мағжан Жұмабаевтың 1935-1936 жылдары түскен суретін ерекше қызығушылықпен тамашалайды. Оның тарихын естігенде көздеріне жас алатындар да жиі кездеседі.
“Мағжан Жұмабаев музейіне” облысымыздың түкпір-түкпірінен және алыстан келген ақын-жазушылармен кездесулер, “дөңгелек үстел” отырыстары жиі өткізіліп тұрады.
Биыл ақиық ақынның туғанына 130 жыл толады. Ал ақын атындағы музейдің ашылғанына – 30 жыл. Осынау мерейлі даталарға орай Алаш ардақтысының туған жерінде түрлі мәдени шаралар ұйымдастыру жоспарлануда. Ақиық ақын бір өлеңінде: “Мен жастарға сенемін”, – деп жырлаған. Мағжан сенген жастарды отансүйгіштікке, елжандылыққа баулу музей қызметкерлері жұмысының негізгі өзегі саналады.
Айгүл ЖҮНІСПАЕВА,
“Мағжан Жұмабаев музейінің” директоры.
Мағжан Жұмабаев ауданы.