2003 жылдың наурыз айында БҰҰ Бас Ассамблеясы 23 маусымды Мемлекеттік қызмет күні (United Nations Public Service Day) ретінде белгіледі, ал Қазақстанда бұл кәсіби мереке 2013 жылдан бері тұрақты түрде аталып келеді.
“Барлық елдер мен барлық адамдар құзыретті, жабдықталған және ресурстармен қамтамасыз етілген мемлекеттік қызметке мұқтаж. Мемлекеттік қызмет алуан түрлі және әдепті болуға тиіс. Оның мақсаты адамдарға тиімді қызмет ету және қоғамның ең кедей және осал мүшелерінің өмірін жақсарту болуы керек”, – деп жазылған болатын БҰҰ-ның қарарында.
Мемлекеттік қызмет – мемлекеттік басқаруды ұйымдастыруда шешуші рөл атқаратын мемлекеттік жүйенің маңызды элементтерінің бірі. Әлемдік тәжірибе көрсеткендей, тиімді мемлекеттік аппарат қана халықтың өмір сүру деңгейі мен сапасын арттыруға, сондай-ақ әлеуметтік-экономикалық мәселелерді шешуге қабілетті. Мұндай ауқымдағы міндеттерді мемлекеттік қызметшілердің нақты іс-әрекетінсіз жүзеге асыру қиын. Яғни кез келген ұйымдасқан қоғамды мемлекеттік басқарусыз және мемлекеттік қызметшілерсіз елестету мүмкін емес.
Қазақстанның мемлекеттік қызмет жүйесі ұзақ қалыптасу жолынан өтіп, ел тәуелсіздігін бекітуге және нығайтуға зор үлес қосып келеді. 1995 жылы қабылданған “Мемлекеттік қызмет туралы” заңдық күші бар Президенттің Жарлығында мемлекеттік басқару жүйесін қалыптастырудың алғышарттары белгіленді. Сондай-ақ мемлекеттік қызметшілердің құқықтық міндеттері бекітіліп, санаттар мен біліктілік сыныптары негізінде лауазымдар сыныптамасы енгізілді. Аттестаттау мәселелері, мемлекеттік қызметті тоқтату негіздері, қызметшілердің жауапкершілігі, әлеуметтік қорғау шаралары, сыбайлас жемқорлыққа қарсы шектеулер реттелді.
Мемлекеттік қызметті дамытудағы келесі кезең 1997 жылы мемлекеттік дамудың ұзақмерзімді басымдықтарының бірі – “Қазақстан-2030” Стратегиясында айқындалды. Ол бойынша бірнеше аса маңызды функцияларды орындауға, стратегиялар негізінде іс-қимыл бағдарламалары бойынша жұмыс істеу, ведомствоаралық қатынасты үйлестіру, министрлердің өкілеттіктері мен жауапкершілігін арттыру, олардың қызметіне есеп беру мен стратегиялық бақылау, министрліктер ішінде, орталықтан өңірлерге және мемлекеттен жекеменшікке орталықсыздандыруға шоғырланған және кәсіби үкімет құру жолымен толыққанды мемлекетті қалыптастыру, сыбайлас жемқорлыққа қарсы табанды және аяусыз күрес жүргізу, кадрларды жалдау, даярлау және ілгерілету жүйесін жақсарту сияқты бағыттар нақтыланды. 1999 жылы 23 шілдеде “Мемлекеттік қызмет туралы” Заң қабылданып, келесі жылы күшіне енді. Онда мемлекеттік қызметтің кәсіби, тиімді жүйесін және бірыңғай кадр саясатын қалыптастырудың жаңа, өзекті қажеттіліктерге жауап беретін тәсілдері айқындалды. Оның негізінде мемлекеттік қызмет ұғымы кеңейтіліп, мемлекеттік қызметке кіру, өту және тоқтату мәселелері реттелді, агенттіктің аумақтық бөлімшелері құрылды. Бұдан бөлек, мемлекеттік қызметтің қазіргі заманғы моделінің корпустық вертикалы, қызметшілердің саяси және әкімшілік түрлері енгізілді.
2005 жылы шілдеде заңға өзгерістер енгізіліп, негізгі инновациялар айқындалды. Атап айтқанда, тәртіптік кеңестер жергілікті атқарушы органдардан агенттіктің қарауына берілді. Мемлекеттік саяси қызметшілерді ротациялау енгізіліп, өз өкілеттігін тоқтатқан судьялар үшін конкурстан тыс негізде мемлекеттік әкімшілік лауазымға орналасу мүмкіндігіне, сыбайлас жемқорлық қылмыс жасаған адамдарға мемлекеттік қызметке кіруге тыйым салынды. 2016 жылы “Қазақстан Республикасының мемлекеттік қызметі туралы” Заңының жаңа редакциясына қызметтік әдеп туралы жеке тарау енгізіліп, сапалы қызметтің құндылықтары мен қағидаттарын айқындайтын және қызметтегі, тұрмыстағы мінез-құлық стандарттарын регламенттейтін мемлекеттік қызметшілердің Әдеп кодексі бекітілді.
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев мемлекеттік қызметті жаңғырту және қоғам мүддесі үшін тиімді мемлекеттік аппаратты қалыптастыру қажеттігіне үнемі назар аударып келеді. “Мемлекеттік қызмет – бұл өз еліне және халқына қызмет ету. Бұл – ерекше міндет. Сондықтан осы жолға түсуге шешім қабылдаған мемлекеттік басқарушылар оларға ерекше талаптар, олардан ерекше сұраныс бар екенін түсінулері керек”, – деп атап көрсеткен болатын. Мемлекеттік қызмет мемлекеттік басқару аппаратындағы кәсіби қызмет болғандықтан, мемлекеттік қызметшілердің кәсібилігін арттыру басты талап болып табылады. Сондықтан мемлекет пен қоғам арасындағы өзара құрмет пен сенімге негізделген жаңа саяси мәдениетті қалыптастыру мақсатына жетуде жеке және әлеуметтік құндылықтар жүйесін қайта қарастырудың мәні айрықша. Бұл орайда “Адам мемлекет үшін емес, мемлекет адам үшін” ұстанымының маңызы зор. Жаңа Қазақстандағы мемлекеттік қызмет сервистік сипатта болуы, артық бюрократиясыз жұмыс істеуі – басты шарттардың бірі. Бұл азаматтардың сұранысын қанағаттандырып қана қоймай, қоғам мүдделеріне қызмет етуге де ынталандырады. Мемлекеттік қызметті жетілдіру үдерісіндегі жалпы тәсіл кәсібилік, объективтілік, ашықтық, жұртшылықты тарту қағидаттарын сақтауға, қазіргі заманғы ақпараттық технологияларды пайдалануға, қызмет нәтижелерінің кешенді көрсеткіштерін және сенім рейтингтерін құруға негізделеді.
Президент мемлекеттік қызмет істері агенттігінің алдына мемлекеттік қызметке кіру және одан шығу рәсімдерін оңайлату, бюрократияға жол бермеу, меритократия қағидатын ілгерілету жөнінде жаңа міндеттер қойды. Қазіргі уақытта осы мәселелер шеңберінде бірқатар нормативтік актілер қабылданды. Осылайша жас қазақстандықтар үшін “Б” корпусының бос мемлекеттік әкімшілік лауазымдарына конкурстан тыс орналасудың бірегей мүмкіндіктері жасалды. GPA 3,33 көрсеткішімен мемлекеттік грант есебінен жоғары оқу орнын тамамдаған түлектер конкурстық іріктеусіз және тестілеусіз аудандық және ауылдық деңгейдегі белгілі бір мемлекеттік лауазымдарға орналаса алады. Бұл жастарды мемлекеттік қызметке тартудың, жас мамандарды жергілікті жерлерге қайтарудың, сондай-ақ мемлекеттік қызметке кіруді жеңілдету арқылы өңірлердегі кадр тапшылығын азайтуды ынталандырудың пәрменді шарасы екені анық. Ал Президент жанындағы Мемлекеттік басқару академиясының түлектері органның немесе оның аумақтық бөлімшесінің келісімі бойынша оқу бітіргеннен кейін бір жыл ішінде конкурстан тыс бірқатар мемлекеттік лауазымдарға орналасуға құқылы. Бүгінде Мемлекеттік қызметке кіру бойынша жаңа қанатқақты жоба сынақтан өтуде. Биыл 1 наурыздан 31 желтоқсанға дейін тың бағдарламаға қатысатын бес мемлекеттік орган үшін (Мемлекеттік қызмет істері агенттігі, Сауда және интеграция министрлігі, Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі, Ақмола облысының және Шымкент қаласының әкімдіктері) мемлекеттік қызметке іріктеудің уақытша ережелері қолданылады. Жаңа бағалау құрылымының енгізілуі мәтіндік және сандық ақпаратпен жұмыс істеу мүмкіндігін жеңілдетеді. Басшылық құрамның лауазымдары эссе жазып, әңгімелесуден өтеді. “Е-қызмет” ақпараттық жүйесі кандидат туралы ақпаратты дербес алады, соттылығының және құқық бұзушылықтардың жасалуының бар-жоғын тексереді. Іріктеудің барлық кезеңдерінде ең көп балл жинаған конкурс жеңімпазы автоматты түрде анықталады. Мемлекеттік қызметке іріктеудің бұл жүйесі барлық мемлекеттік органдар үшін апробациядан кейін енгізілетін болады. Мемлекеттік қызметшілердің қызметін бағалау әдістемесінде де өзгерістер бар. Басшылық құрамның қызметін бағалау талаптары күшейтілді. Олардың жұмысы тоқсан сайын негізгі нысаналы индикаторларға қол жеткізу нәтижелері негізінде бағаланады. 1 қыркүйектен бастап Президенттік жастар кадрлық резервіне іріктеу басталады. Республиканың барлық өңірлерінде өңірлік жастар кадрлық резервтері құрылады. Қазіргі уақытта заңнамаға өңірлік резервке қатысты түзетулер енгізу бойынша жұмыстар пысықталып жатыр.
Өткен жылдан бастап агенттікке бюрократиядан құтылу бойынша мониторинг және талдау жүргізу функциялары жүктелді. Бұдан былай денсаулық сақтау, білім беру, еңбек және әлеуметтік қорғау салаларына талдау, сонымен қатар жалпы мемлекеттік органдардың ішкі әкімшілік рәсімдеріне кешенді мониторинг жүргізіледі. Мемлекеттік аппаратты бюрократиядан арылту шаралары кешенді түрде жалғасады.
Қазақстан Республикасы Мемлекеттік қызмет істері агенттігінің қызметі мемлекеттік аппаратты терең кәсіби трансформациялауға, қызметтің ұтқырлығы мен транспаренттілігін қалыптастыруға, үздік әлемдік тәжірибелерді зерделеуге бағытталған. Мұның өзі мемлекеттік қызмет саласында жоғары жауапкершілікті, үнемі өзін-өзі жетілдіруді, жоғары кәсібилікті және терең білімді талап етеді.
Елена СТЕПАНЕНКО,
Мемлекеттік қызмет істері агенттігі облыстық департаментінің басшысы.