Бала күнгі досым – Ерсін қайырымдылықпен айналысады. Қайсыбір жылы екеуіміз Аққайың ауданына бардық. Аудан орталығы – Смирново ауылында қарттар үйінің бар екенін бұрыннан білетінбіз. Осы жолы қамқөңіл жандармен кездесіп, әңгімелесуді, апарған азын-аулақ сый-сияпатымызды үлестіріп беруді ойладық. Біз барғанда аға буын өкілдері есік алдында серуендеп жүр екен. Жүздерінен мұң байқалды. Ә дегеннен ашыла қойған жоқ. “Бұлар кім болды екен. Менің балам емес пе?” дегендей сұраулы жүзбен қарағандар да кездесті.
Қарсы алдымда жанарымен жер шұқып қазақтың қара шалы отырды. Дірілдеген ұзын саусақтарынан, жырадай әжімдерінен өмірдің түрлі сынағын басынан кешіргені көрініп тұрды. Самайын ақ шалыпты. Иегіндегі титімдей сақалы да қырауланған. Сипап қояды. Халқымыз “Сырлы аяқтың сыры кетсе де, сыны кетпейді” деген сөзді бекер айтпаған ғой. Бейтаныс қартты уақыттың қатал тезі тоздырғанымен, бір кезде екі иығына екі кісі мінгендей атпал азамат болғандығы аңғарылып-ақ тұр. Мекеме қызметкерлері ақсақал кезінде жақсы қызметтің тізгінін ұстағанын айтып қалды. Ауылдастарының қамқорына айналып, шаңырағын шаттыққа бөлеген сол азамат бүгінде тағдырдың салған жүгін көтере алмай, еңкіш тартыпты. Еңсесінің төмен түскенін білдіргісі келмейді. Жанына жақын барып отыра бергенім сол еді, “Осы күніме шүкір”, – деді қатқылдау үнмен. Неге бұлай айтқанын түсінбедім. Өмірінің көбі кетіп, азы қалғанына шүкір етті ме екен? Кәрі қойдың жасындай жасы қалғанда жер басып тірі жүргеніне шүкір дей ме екен? Бір емес үш бірдей ұлының әкелерін қарттар үйіне өткізгеніне налитын шығар. Бауыр еті балаларына деген өкпе-реніші еске түскенде оларға айтатын қарғысын алғысқа айналдырғысы келер, бәлкім! Ақсақалдың “осы күніме шүкір” деп айтқанының мәнін түсіне алмадық. Орынбай (есімі өзгертілді) қарттың ұлдарына деген өкпесі қара қазандай. Әсіресе, кенжесіне ренжиді. Зайыбы Күләйшаның көзі тірі кезінде өмірінің бұлай өзгерерін сезбеген. Үлкен екі ұлын үйлендіріп, жеке отау қылып шығарыпты. Олар қазір елордада тұрады екен. Көп өтпей кенже ұл да шаңырақ көтергісі келетінін айтқан. Бұл жаңалықты естіген екеуі “қолымызды жылы суға маламыз” деп қуанса керек. Іргесін абыз әкесі мен асыл анасы қалаған қарашаңырақтың қабырғасының беки түсетініне иланған. Қазақтың “кенже бала, үлкен үй” дәстүрінің жалғасатынына сенген. Алайда, бәрі керісінше болып шықты. Кенжелері өзге этностан алған келіншегінің дегеніне көніп, қайын жұртын жағалап кеткен көрінеді. Бұл қорлыққа шыдай алмаған Күләйша әжей қатты ауырып, дүние салған. Жападан жалғыз қалған Орынбай қарт қорадағы малды, үйіндегі дүние-мүлікті Астанадағы қос перзенті мен жақындарына теңдей бөліп берген. Ақсақалдың еңкілдеп жылап отырып айтқан әңгімесін тыңдап, жанарыма жас үйірілді. Қазақтың әлімсақтан келе жатқан кенже бала дәстүрінің ұмытылып бара жатқанына қатты алаңдадым. Кенже бала дәстүрінің, қасиетті ұғымның оңбай ойсырағанынан шығар-ау, қоғамда қартайған ата-анасын қарттар үйіне тапсыру деректері жиілеп барады.
Жалпы кенже бала деген кім? Ол – отбасының ең кішісі. Ықылым заманнан бері шаңыраққа ие болып қалу, ата-ананы бағу осы кенже баланың маңдайына жазылған парызы мен қарызы еді. Бүгінгі күні осы дәстүрдің пышақпен кескендей сап тыйылуы орны толмас өкінішке ұрындырып отыр. Халқымыз қарашаңырақ деп қадірлеген үйлердің бір теңгедей құны қалмағаны қалай? Қарашаңырақты ата-әжелеріміз “үлкен үй” деп ерекше қадірлемеп пе еді? Университетте оқып жүргенімізде ауылды қатты сағынатынбыз. Қысқы каникулда туған жерге барғанда шешем ас-ауқатымды берместен: “Үлкен үйге барып, атаң мен әжеңе сәлем беріп кел. Қарашаңырақтың киесі бар”, – дейтін. Біз үлкен үйге имене кіретінбіз. Іші-сырты, көлемі даңғарадай болмаса да атамның атасы, анасы тұрған үй бізге үлкен болып елестейтін.
Қазіргі уақытта қарашаңырақтан да қадір кетіп бара жатқандай. “Қарашаңырағымды” қаңыратпаймын дейтін аға буын өкілдерінің де саны азаюда. Кенже балалардың өсіп жетілген ұясын тастап, үдере көшуі шаңырақтың ғана емес, ауылдың да қабырғасын қаусатып отыр. Кенже баланың қарашаңырақтан ат құйрығын үзіп кетуінің тағы бір себебі, келін мен ененің арасындағы қарым-қатынасқа тіреледі. Оның да себеп-салдары біздіңше тым әріде жатыр. Бағзы замандағыдай әр шаңырақтан әлденеше баланың өрбуі сирек көрініс. Қазір қалалық жерді былай қойып, ауылдың өзінде бір-екі баламен ғана шектеледі. Психолог мамандардың айтуына қарағанда, жалғыз-жарым өскен балалар өзімшіл. Тек өз қара басын ғана ойлайды. Ал ондай келіннің көпшілік ортаға, жаңа отбасына сыйысуы мүлде қиын. Осының салдарынан Орынбай ақсақал сияқты қаншама қарттарымыз боздап қалуда.
…Орынбай ақсақал ауылын, қаршаңырағын сағынады екен. Бір барып, туған топыраққа аунап-қунағысы келеді. Мекеме қызметкерлерінің рұқсатын алып, ат басын ауылға бұруға болар еді. Алайда, ол елді мекеннің бүгінде жұрты ғана қалған. Қарашаңырақтар төмпешікке айналыпты.
Біз қартар үйінің “тұрғындарымен” кездесуде ән айттық, күй тарттық. Мен әдетімше ақындардың өлеңін оқыдым. Ақын Ержеңіс Әбдиевтің:
Қасиетіңнен айналдым, қарашаңырақ!
Оңаша кейде аламын балаша жылап.
Жүрсем де бұл күн төрінде зәулім үйлердің,
Қарашаңырақ қасында аласа бірақ.
Бала күнімнің қарасам терезесінен,
Сандығын көрем анамның кебежесі мен.
Анамның көзі деп оған шаң жуытпаймыз,
Бабамның өзі бекіткен ережесімен.
Ауылдағы үйім тұрғанда неден қиналам
Десем де, әке жайында елеңдей қалам.
Үстелі анау, түнімен есеп жазатын,
Үстінде мынау папкасы өлең жинаған.
Жол қып жүрсе де үй менен мектеп арасын,
Тастамады үйде қолынан кетпен-арасын.
Өзінің жасыл оюлы тақиясындай
Көрем алыстан әкемнің еккен ағашын.
Қарашаңырақ – үйімнен жырақтағы ұлмын.
Аңсаймын кейде, қайтейін, шыдап та жүрмін.
Сағынғанымда картадан тауып алам да,
Сипап қоямын бетінен смартфонымның…, деп өрілген өлеңі қазақтың кемпір-шалдарын бейжай қалдырмады. Орынбай ақсақалдың жылап отырғанын байқадым. Кетерімізде қарт менің қолымды қысып, құлағыма “Оқыған өлеңің тамаша екен. Осыны кенже балама жібересің бе? Мүмкін ойланар”, – деп қолыма телефон нөмірі жазылған бір жапырақ қағазды ұстатты.
Алпамыс ЕРНАЗАРОВ,
ерікті.
Петропавл қаласы.