Кіршіксіз рухани тазалығымен, адами болмысымен, шығармашылық шеберлігімен ғибратты өмір кешкен, елі үшін аянбай еңбек еткен Бақыт Мұстафиннің ғұмыр жолы – көпке үлгі. Біздің өңірімізде қаламгерді бiлмейтiн адам кемде-кем шығар.
Жерлесіміз Ербол Шәймерденов бір еңбегінде: “Бақыт Мұстафин – тарихы 90 жылға таяп қалған “Солтүстік Қазақстан” газеті эстафетасын жиыма бірінші ғасырға өз қолымен тапсырып, аманаттаған hәм басылымның жаңа ғасырдағы жаңа шежіресінің жаңа парағын өз қолымен ашқан бақытты редактор. Оның үстіне еліміз солтүстік өңірдегі тарихы тереңнен бастау алатын бағалы басылымның халқымыздың көп ғасырлар бойғы арманы болған мемлекеттік тәуелсіздігі жарияланғаннан кейінгі тұңғыш редакторы” – деп ағамыздың қажырлы еңбегіне әділ бағасын берген болатын.
Бақыт Мұстафин – өзiнiң шығармашылық жолында қос тiзгiндi қатар ұстаған қаламгер. Ол саналы ғұмырын журналистика мен әдебиет саласына арнады. Көзі тірісінде бірнеше кітап шығарып, Қазақстан Жазушылар одағының мүшелігіне қабылданды. Кестелi тiлiмен, орамды ойымен оқырмандарын баурап, олардың танымдық көкжиегін кеңейтуға күш жұмсады. Очерк пен публицистиканың шеберi жас журналистердің, жазушылар мен ақындардың ұстазына айналды.
Қаламгер очерктеріндегі негізгі тақырып – еңбек адамдары. “Намыс” шығармасында диқандардың тұрмыс-тіршілігі, ел ырысы ысырап болмасын деп таңның атысы, күннің батысы маңдай терін төккен адал еңбектері жайлы сыр шертеді. Туынды Жамбыл ауданындағы Айымжан, Амангелді ауылдарында болған оқиғалар негізінде өрбиді.
Жазушы қандай тақырыпты жазса да ерен еңбекпен байланыстырды. “Балдырған” журналының сыйлығына ие болған әңгімелерінің бірі “Керемет көктемде” деп аталады. Ол көктің шығуын, құстардың келуін көктемнің хабаршысы ретінде көрсетеді де, керемет көктемнің келуін жер қайыстырған тракторлардың үні мен жүздері тотыққан диқандар еңбегімен үндестіреді. Әжесі мен немересінің әдемі әңгімесі ретінде қарапайым тілмен, баланың түсінуіне жеңіл болатын әсерлі диалогпен өрген. Кезінде ақын жерлесіміз Есләм Зікібаев: “Мен білетін Бақыт адамды сүйеді. Оның ішінде балаға деген мейірімі ерекше. Сәби сезімі, бүлдіршін жаны – оның ең осал тұсы”, – деген екен.
Қаламгердің публицистикалық мақалалары мен ой-толғаулары да оқырмандарының жүрегінен орын алды.
“Ғұлама ғибрат” деп аталатын мақаласында данышпан ақын Абайдың шығармаларының мәні мен маңыздылығына, ақынның ғибратты ойларына шолу жасаса, “Халқы сүйген ұлы жазушы” деген көлемді туындысында Сәбит Мұқанов жайында толғанады. Жазушы жайында айтылған пікірлерді саралап, өсу жолын, “Өмір мектебін” терең талдап, шығармашылығы жайында кеңінен сөз қозғайды. Жазушымен талай сұхбат жүргізіп, шығармаларын “Ленин туы” (қазіргі “Solüstık Qazaqstan”) газетіне үздіксіз жариялап отырған. С.Мұқанов кезінде жазған шығармаларының алғашқы бөлімдерін “Бостандық туы”, кейіннен “Ленин туы” газетіне шығарып отыруды әдетке айналдырған екен. Әлем халықтарының 46 тіліне аударылған том-том еңбектерін халқына ұсына алған Сәбит Мұқановтың бақытты жазушы екендігіне назарымызды аударады.
“Жаса, кербез кемеңгерім” деп аталатын мақаласының кімге арналғанын көзі қарақты оқырмандар жақсы біледі. Ол сөз зергері, көркемсөздің майталманы Ғабит Мүсірепов жайында өрбиді. Жазушыны алғаш рет студенттік шағында көріп, керемет әсер алған көрінеді. Академик жазушы Зейнолла Қабдоловтың: “Ғабит Мүсірепов – ардақты ат! Мүсірепов туралы мың сөзден, “Мүсірепов” деген бір сөздің мағынасы әлдеқайда терең, мазмұны әлдеқайда бай. Демек, Мүсіреповті мақтаудың қажеті жоқ. Мүсіреповпен мақтану керек!”, – деген сөзін мақтанышпен жазады. Осы мақаласында жазушының шығармашылық жолының басталуына шолу жасап, “Тулаған толқында” деген тырнақалды туындысы жайында Бейімбет Майлиннің жылы пікір білдіргені оны шабыттандыра түскенін, болашақ жазушының дарынына шоқ тастап, талант көзін ашқандай болғанын баяндайды. Ғабит Мүсіреповтің терең ойлы, кең құлашты жазушы ғана емес, халқының адал перзенті, батыр ұлы екендігін де айшықтайды. 30-шы жылдардың басында қазақ еліне қырғын әкелген аштықтың зобалаңы туралы Сталинге жазған “Бесеудің хаты” туралы білеміз. Ол ерлікпен пара-пар еді. Халқы үшін жан пида етер батырдың ғана батылы жетер өжеттік десек болады. Сол сияқты партия жиналысында өзінің пір тұтқан досы Бейімбет Майлинді қаралап жатқанда “Бейімбет жау болса, мен де жаумын”, – деп қасқайып тұрып, ашына сөйлеуі Ғабит Мүсіреповтің ұлы жүректі ел перзенті екендігін сөзсіз танытады. Ел басына күн туғанда адамды тек бір ғана әрекетінен тани алатын болсақ, Ғабеңді біз толық таныдық деп айта алар едік. Бақыт ағай осы мақаласында жазушының шығармаларымен қоса, аңызға айналған ірі істерінен де сыр шерткен.
Бақыт Мұстафин ағамыздың құнды мақалаларының бірі – “Батыр Баян”. Абылайдың оң қолы болған батыр жайлы Шоқан Уәлихановтың зерттегенін, Ілияс Есенберлиннің шығармаларына арқау еткендігін, Мағжан Жұмабаевтың жыр жазғанын тілге тиек етеді. Міне осындай батырымыздың бүгінде аты атала қоймайтындығына қынжылады. Кезінде “Қарағанды” кеңшарына Батыр Баянның атын беруге ұсыныс жасалғанда “өзіміздің қазақтарымыз одан басқа да батырлар да болған, Баян батырды білмейміз” деп келіспеген көрінеді. Академик Манаш Қозыбаев Батыр Баян туралы үлкен әңгімені төменнен бастау керек дегенді айтқан екен. Бақыт ағай осы мақаласында үлкен проблемалық сұрақты көтереді. Мақалада: “Батыр Баян туралы фильм түсірілді, керемет поэма жазылды, енді облыстық тарихи-өлкету мұражайына, аудандағы, мектептердегі мұражайларға Батыр Баянды “біриықтатып” кіргізу керек. “Батыр біриықтап кірсе, арғы жағындағы орынды өзі табады”, – деген жолдар кездеседі.
Журналист “Ақынның көз жасы” деп аталатын мақаласында қаламы жүйрік әдебиетші, бірақ тағдыры өте ауыр Хамза Абдуллин жайында қалам тербейді. Қатаң цензура, қасаң идеология талабына тағы да Ғабит Мүсірепов қарсы шығып, осы Хамза Абдулиннің “Жолбарыс тонды жихангез” деген дастанын “Жоқ, бұл өте көркем дәрежеде жазылған тамаша еңбек”, – деп арашалап алғанын және Хамза ақынның әдебиетке қайтып оралуына даңғыл жол ашқандығын кестелейді.
“Ыстық жүрек” туындысын жазушы Сафуан Шәймерденовтің 70 жасқа толуына орай жазған. Жазушының туған жеріне келгендегі тебіреніске толы сәттерін әдемі әңгімелеп жеткізеді. “Болашаққа жол” романының аяқ алысынан Мұхтар Әуезовтің жазушының талантын бірден танып, болашақта ту ұстаушылар қатарынан табылатындығын айтқандығын еске салады. Кейін жазушының “Жыл құсы”, “Марғау”, “Мәжнүн тал” повестерінің көркемдігін, шыншылдығын тамсана отырып баяндайды. Пьесалары мен естеліктер жинағы да назарынан тыс қалмайды. Сафуан ағамыздың азаматтық тұлғасын, үлкен әріптермен жазылған кесек тұлғасын сомдап береді.
“Жусан исі жырында” деп аталатын мақаласында жырлары жезкиіктей сұлу, жезкиіктей нәзік, кербез ақын Кәкімбек Салықов туралы сыр шертеді. Ақынның жырларынан дала жусанының ғажап исі аңқып, туған жерге деген махаббат шалқып тұратынын мақтанышпен кестелейді.
Бақыт Мұстафиннің балалар мен жасөспірімдерге арнап жазған шығармалары балалар әдебиеті қорынан ойып тұрып өз орнын алды. Оның “Тазабек”, “Алғашқы қадам”, “Керемет көктем” деген сияқты әңгімелері мен “Досыңды шақыр” “Өзгерген өлке”, “Тәтті сәбіз”, “Далаға алғыс” т.б. кітаптары елдің ағасына да, баласына да рухани азық болары сөзсіз. Тағылымдық, тәрбиелік маңызы зор шығармалары ешқашан құндылығын жоймайтын рухани қазына болары hақ.
Жанар ТАЛАСПАЕВА,
М.Қозыбаев атындағы СҚУ-дың басқарма төрайымы-ректордың кеңесшісі.