Халқымызда бауырмалдық дейтін тамаша қасиет бар. Адамдардың бір-біріне жаны ашып, жәрдем беріп, жылы сөз айтып, қолдау көрсетуі ата-бабаларымыздың күнделікті өмірінде көрініс тауып жатқан. Сол сияқты дінімізде де бауырмалдық тақырыбына ерекше көңіл бөлінеді.
“Мұсылман – мұсылманның бауыры, ол оған ешуақытта тілімен де, қолымен де зиян тигізбейді, келеке етпейді, малына, арына сұқтанбайды”. Бұл иләһи қағида, исламдағы ең ұлы ұғымдардың бірі.
Исламдағы бауырмалдық сезім – Алла Тағала ықыласты, тақуа мұсылман құлдарының бойына дарытатын ерекше қасиет. Алла Тағала Құран кәрімде:
“Және ол мүміндердің жүректерін қосты. Егер сен, жер жүзіндегі нәрселерді тұтас сарп қылсаң да олардың жүректерін қоса алмас едің. Бірақ Алла, олардың араларын біріктірді. Расында ол, өте үстем, аса дана”, – деген.
Шынайы ізгілік нұрына суарылған қоғамды адамдар арасындағы өзара бауырмалдық сезімінсіз елестету мүмкін емес. Мұндай сезімдегі бауырлар ағаштың бұтақтары іспеттес саны көбейген сайын қуатты бола түседі. Бұтағы көп мықты ағашқа қатты жел әсер ете алмағандай ауызбіршілігі, бауырмалдығы мығым елге ешқандай қара пиғылды күштер зиянын тигізе алмайды. Әлбетте бұл ағаштың қажетті жеміс беруі имандылыққа тікелей байланысты. Алла тағала Құран кәрімде: “Шын мәнінде мүміндер бауыр”, – деген. Алла тағаланың адам баласына берген бұл ұлы нығметі иманнан кейінгі қасиетті ұғым.
Пайғамбарымыз (с.а.у) Меккеден Мәдина қаласына һижрет жасаған кездегі ең алғашқы әрі ең маңызды амалдарының бірі – Мәдина мұсылмандарын татуластыруы, бір-біріне бауыр қылуы. Пайғамбарымыздың (с.а.у) бұл әрекетінен мұсылман арасындағы бауырмалдықтың мұсылман мемлекетінің іргесінің мығым болуына негізгі шарт екенін көруге болады. Сонда ғана бір жеңнен қол, бір жағадан бас шығарған ынтымағы жарасқан қоғамның пайда болуына апарады.
Денені құраған ағзалар бірігіп жұмыс жасаған уақытта дене сау болатыны сияқты қоғамның мүшесі саналатын адамдар да бауырмалдықта болса, өркендеп гүлденеді.
Пайғамбарымыздан Құран аяттарын қуаттайтын, бірлікті, ынтымақты үндейтін, бөлінуге, ажырауға тыйым салатын көптеген хадистер жеткен.
“Шын мәнінде Алла үш нәрсе үшін сендерге риза болады және үш нәрсені жек көреді. Алланың риза болатыны: Аллаға құлшылық қылу, оған серік қоспау, Алланың дініне жармасып бөлінбеу, Алланың жек көретіні: өсек тарату, орынсыз көп сұрақ қою, малды ысырап ету”.
Бұл хадис жайында Имам ән-Науауи: “Бөлінбеңдер” деген әмір мұсылман арасындағы ауызбіршілікті меңзейді”, – деген.
Басқа бір хадисте: “Жамағатпен бірге болыңдар, бөлінуден аулақ болыңдар, шын мәнінде шайтан жалғызбен бірге, екі адамнан алыс, кімде-кім жәннаттың рақатын қаласа, жамағатпен бірге болсын” деген.
Адамдардың бір-бірімен бауырмал болуының мынадай шарттары бар:
Біріншіден – шынайы Алла разылығы үшін бауырмал болу. Егер бір мұсылманды жақсы көргенде Алланың разылығы емес, адамның биік мансабы, абыройы, байлығы себеп болса, ол Алла қалаған бауырмалдыққа жатпайды.
Екіншіден – бауырмалдық имани жолда, тақуалықта байланысу. Бауырмалдықтың шарттарының бірі – имани жолда байланысуы, азғындық жолда болмауы.
Үшіншіден – бауырмалдықтың ислами шеңберде болуы. Ислам шеңберіне керағар әрекетте байланыспау, Аллаға серік қосудан, исламнан шығаратын амалдардан алыс болу. Егер бауырлар арасында теріс жолға түсіп, ауытқығандар кездессе, оған насихат айтылуы керек. Насихат пайда бермеген жағдайда күнә амалдарда ортақ болмас үшін адамдар онымен байланысын үзеді.
Төртіншіден – өзара кешірімділікте болу.
Бесіншіден – қиыншылық пен кеңшілікте ортақтасу.
Алла тағала бір-бірін шынайы жақсы көрген бауырларға есепсіз сауаптар жазады. Оның қайтарымы бұл өмірде де, ақыретте де болады. Басқалармен бауырмал болған адам Алла тағаланың махаббатына бөленіп, құрметіне ие болады. Сонымен қатар ондай мұсылмандардың қиямет күні Алла аршысының көлеңкесінде болатыны (Әбу Хурайрадан жеткен хадис бойынша Пайғамбарымыз (с.а.у) айтты: “Алла тағала қиямет күні айтады: “Менің разылығым үшін бір-бірін жақсы көргендерге ешкімге көлеңке нәсіп етпеген күні оларға көлеңке нәсіп болады”), жәннатқа кіретіні жайлы хадистер бар (Әбу Хурайрадан жеткен хадисте Пайғамбарымыз (с.а.у) айтты: “Иман келтірмейінше, жәннәтқа кірмейсіңдер және бір-бірлеріңді жақсы көрмейінше, толық иман келтірмейсіңдер, бір-бірлеріңді жақсы көруге апарар жолды көрсетейін бе? Араларыңда сәлем жайыңдар”).
Мұсылмандардың бірлігіне тежеу болып отырған бірнеше фактор бар, егер олардың түйіні шешілсе дүниеде нағыз ауызбіршілік, сүйіспеншілік орнар еді. Мұсылмандардың бірлігіне кедергі болатын жайттардың алғашқысы қате ақида. Мұсылманның бұл фәни дүние мен о дүниедегі жағдайы оның ұстанған ақидасына байланысты. Аллаға деген сенім дұрыс болса, пенденің жүрегінде тыныштық орнап, көңілі жай табады. Ал ақидасы қате болса, тура жолдан ауытқығаны, оның Алла разылығы үшін жасап жатқан амалдарынан еш пайда болмағаны. Сол себепті сенім ілімі ең маңызды ілімдердің қатарында. Сол сияқты мазһабсыздық та халықтың бауырмалдығына сызат түсіреді. Ислами білім азайған уақытта дінді қабылдаған мұсылмандардың бір ғалымның артынан еріп, оның айтқанына жүгінуі міндетті амалдардан. Исламның алғашқы дәуірлерінен бастап, ислам мазһабтары мұсылман арасындағы бірліктің, ынтымақтың негізгі факторы ретінде қаралған.
Кейбір жат ағым өкілдері дінге жаңа бет бұрған мұсылмандарға кейбір парыз емес, абзал болған амалдарды (сақал өсіру, мисуак қолдану, балақ қысқарту) міндеттеп, діннің негізі ретінде көрсетеді. Дінге жаңа ғана бет бұрған ол діннің негізі осы екен деп ол амалдарды жасамаған мұсылмандардың әрекетін жат көреді, оларды пасыққа шығарады. Осылайша, мұсылман қоғамын жік-жікке бөліп, бөлінуіне апарады. Сөйтіп, қарапайым халықтың алдында Пайғамбарымыздың (с.а.у) абзал болған сүннеті тұрпайы көрінуде.
Егер мұсылман емес басқа дін өкілі болатын болса, ол сен үшін мұсылман бауырыңнан төмен болғанымен, онымен қарым-қатынаста шектен шығып астамшылдық жасауға болмайды. Пайғамбарымыздың (с.а.у) кезінде де, одан кейінгі алтын ғасырларда да мұсылмандар мен басқа дін өкілдері тату-тәтті бейбітшілікте өмір сүріп келген. Оларды діндері үшін қудалау, байлықтарына қол сұғу кездеспеген.
Мұсылмандар арасына жік салуды мақсат ететін кейбір жат ағым өкілдері осы ұстанымды негізге ала отырып, Аллаға құлшылық жасап, бес парызын орындап жүрген, алайда олардың ұстанымымен санаспайтын мұсылмандарды шектеп, Алла разылығы үшін “жек көру” керектігін алға тартады. Бұл ұстанымды қолдайтын жат ағым өкілдері өзге мұсылман топтармен байланыспай исламдағы бауырмалдыққа балта шабуда. Олар үшін бірінші болып амандасуға, қандай бір қиын жағдайда көмек қолын ұсыну, рұқсат етілмейді. Осы жолға шақырып жүрген кейбір уағызшылар өздерінен бөлек бағыттағы мұсылмандармен қыз алысып, қыз берісуге де қарсы. Мүшрік, кәпірлерге қатысты түскен аяттарды өздеріне қарсы бағыттағы мұсылмандарға қолдануда. Бұл надандықтың, білімсіздіктің белгісі.
Жоғарыдағы аталған себептер ислам үмметін жегідей жеп, іштей құлдыратуда. Құран аяттарында, пайғамбар (с.а.у) хадистерінде келген тікелей әмірге қарсы келуде. Мұсылман үмметінің осындай кедергілерді ысырып, нәпсінің айдағанына ермей, таза ақыл-ойға жүгініп, пікір қылатын кезі келді. Еліміз өркендеп, кең даламыздың үстінде бақытты қоғам орнау үшін, ең алдымен, өз жақындарымызға бауырмал болуымыз керек.
Хамзат ӘДІЛБЕКОВ,
“Қызылжар” орталық мешітінің бас имамы.