Күйбең тірлік шаршатқанда, театрға ат басын бұрып, рухани демалуды әрбір адам қалайды. Көрерменнің көп жағдайда сахнада көркем туындының желісі бойынша әзірленген қойылымнан өзін көретіні жалған емес. Театрдың миссиясы да осы. Кейіпкердің мінез-құлқы, ғұмыры арқылы адамды, қоғамды тәрбиелеу. Бірақ сахнадағы көрініс әдеттегі өмірден өзгешелеу, әдемі. Әртүрлі жарықтар мен қойылымдық техника арқылы спектакльдің бейнелі де көркем образын жасаған декорация. Әртістің өз образына лайық киімі. Сайып келгенде сахна сыртындағы қоңыр тіршілік театр жанашырларына қызықты екені бесенеден белгілі. Хас сұлудың көз жасындай өнердің сырына тереңірек үңілу үшін Сәбит Мұқанов атындағы облыстық қазақ сазды-драма театрының көркемдік жетекшісі Дәурен Тойбазаровтың жанында бір күн жүріп, сахнагерлердің өнерлеріне қанықтым.
Ең қиын мамандық
Көркем образдар жүйесі арқылы адамның дүниетанымын, ішкі сезімін, жан дүниесіндегі құбылыстарды бейнелейтін қоғамдық сана мен адам танымының формасы – өнер. Сондықтан өнер адамы – сезімтал, өте сенгіш, аңғал, аңқау, ерекше құбылыс иесі.
– Сахнада сан алуан рөлдерді ойнап, бірнеше образды шығару үлкен еңбекті талап етеді. Мен актерлікті ең қиын мамандықтар қатарына жатқызар едім. Өйткені, әр сахнагер қоғамның сыздауық жарасын өне бойларынан өткізулері керек. Образыңды толық зерттеп, жан-жақты саралап, алпыс екі тамырыңа қан жүгіргендей сезіну – міндетің. Соған орай репетиция жүргізіледі. Спектакль – жеке бастың шаруасы емес, ұжымдық еңбек, – дейді Дәурен Тойбазаров.
Өнер адамына артылатын тағы бір міндет – үнемі ізденіс үстінде жүру. Күнделікті ұйымдастырылатын би сабағы, вокал, тренинг, дайындық жұмыстарынан бөлек, актер 24 сағат ізденісте болады. Қоғамдық көліктерде отырса да, көшеде жаяу жүрсе де, өз ойын мазалап, өз бойын тазалап, өзімен-өзі жұмыс істейді. Кітап оқиды, газет-журналдарды ақтарады, режиссер тапсырған рөлге ену үшін түрлі фильмдерді тамашалайды. Ол кейде көшеде кетіп бара жатқан адамның соңынан ілесіп, өзінің сахнадағы рөлін іздеуі мүмкін.
– Актерлерге артылатын тағы бір міндет – спортпен айналысу. Өнер адамдары өздерін үнемі бабында ұстап жүруі қажет. Спектакль премьера үшін ғана қойылмайды. Ол көрерменге жыл бойы ұсынылады. Қаңтар айында жұқалтаң адамның рөлін сомдаған актер арада бірнеше ай өткенде сол рөлдегі келбетін сақтап қалмаса, оның сахнадағы миссиясының аяқталғаны. Қиын мамандық деуімнің бір себебі – осы, – дейді Дәурен Тойбазаров.
Көркемдік кеңестің шешімі керек
Белгілі жазушы-драматург Сайын Мұратбеков ертеректе мынадай бір пікір айтқан екен: “Жылына жүзге жуық пъеса жазылатын көрінеді. Бұл – меніңше, сапасыздықпен қатар салмақсыздықтың да дәлелі. Ертеректе жылына бір пьеса дүниеге келсе – келетін, келмесе – үлкен әңгіме болатын. Ал терең толғаныстан туған, халық өмірін бейнелейтін пьесалардың сахнадағы өмірі де ұзақ болатын. Қазір ше?”. Иә, пъеса жазып, драматург атанғысы келгендердің қатары қалыңдап жатқаны бәрімізге де аян. Дәурен Мұратұлының айтуынша, пьеса ең алдымен көркемдік кеңес мүшелерінің сын-талқылауынан өтіп барып, сахнаға шығарылуы керек. Әр пъесаның айтар ойы, берер тәлімі қоғамның өзекті мәселесімен үндес болғаны абзал. Сахнаға шығармас бұрын режиссер, сценограф, хореограф, автор, композитормен келіссөздер жүргізіледі екен. Содан кейін барып пъеса мазмұны театрдың шығармашылық ұжымына жан-жақты таныстырылады. Бұл жұмысқа көркемдік жетекші жауапты. “Мысалы, Баатырбек Шамбетовтің режиссерлігімен сахналанған түркі тілдес халықтардың жарық жұлдызы Мағжан Жұмабаевтың “Шолпанның күнәсі” туындысын алып қарайық. Әр- түрлі сыртқы жағдайлардың және ішкі толқыныстардың нәтижесінде үнемі өзгеріп, дамып отыратын бейнені арқалаған, қасірет жамылған қайғылы әйел – Шолпан басында “Бала берме!” деп, кейін тәубесіне келіп, арқасүйер азаматы Сәрсенбайға ұрпақ сыйлауды мұрат етеді. Бірақ оның мұраты асыл емес еді. Осыны білгеннен кейін спектакльдің көрермендері екі тарапқа бөлінді. Бірінші тарап үшін Шолпанның күнәсі – Сәрсенбайды шынайы сүйгендігі, бала зарын бір өзі тартып, жоқты бір өзі іздеуге мәжбүр болуы, екінші тарап үшін қазақы менталитетке жат әдет. Біз таңдауды көрерменге қалдырдық. Көрерменнің адалдық, ақ жолды таңдары шүбәсіз. Бұл ұжымның бір жағадан бас, бір жеңнен қол шығара жүріп, біріге қызмет еткенінің белгісі”, – дейді театрдың көркемдік жетекшісі.
Талғам мен жанашырлық
Пъеса көркемдік кеңестің сынынан өткен соң режиссер спектакльде ойнайтын әртістерге өзіне қажетті кітаптарды оқуға тапсырма береді. Өйткені әртіс өзіне берілген образды ашу үшін адам тағдырын түбегейлі зерттеп, зерделеуі қажет. Мен бұған көркемдік кеңестің кезекті отырысында көз жеткіздім. “Күлтөбенің басында күнде кеңес” дейтіндей, көркемдік кеңес отырыстары “тыныш” өтпейді. Кеңес мүшелерінің пьесаны бес саусақтай білетіндері сөздерінен, айтқан ойларынан көрініп-ақ тұр. Біреуінің сөзін екіншісі іліп әкетіп, үшіншісі алғашқы екі адамның ойына түбегейлі қарсы шығуы ғажап емес. Бұл кеңесте пікір айту үшін пьесаны жатқа білуің аздық етеді. Зор талғам мен өнерге деген жанашырлық керек.
– Пъеса кейіпкерінің сөздерін жаттап алып, сахнаға шығу актердің деңгейінің төмендігін көрсетеді. Мысалы, маскүнем Сағындықтың рөлі берілді дейік. Сағындықтың неліктен ішкілікке салынғанын нақтылап, салдарын қарастыруға міндеттіміз. Сағындықтың тағдырын өз басымыздан өткіземіз. Яғни оның аяқ киімін киіп алып, Сағындық жүрген жолмен жүруіміз керек. Сонда ғана актер өзіне берілген рөлдің табиғатына бір табан жақындай түседі, – дейді Дәурен Мұратұлы.
Кішкентай рөл болмайды
Көркемдік жетекшінің міндетіне театрдағы барлық шығармашылық ұжымдарды басқару, олардың еңбек тәртібін қадағалау, төраға ретінде көркемдік кеңестің жұмысын жүргізу, театрда қойылатын жаңа қойылымдардың жылдық жоспарын алдын ала қарастырып, ағымдағы репертуарды, жоспарды ай сайын бекіту кіреді. Дәурен Мұратұлы бұл жұмыстардан бөлек, сахнаға шығып, көрерменге ерекше әсер сыйлауды міндетіне балайды. Ол жуырда тұсауы кесілген “Жұмағым” атты қойылымда берекесі қашқан отбасының көршісі Петр Сергеевичтің рөлін сомдаған.
– Барзу Абдураззаков маған осы рөлді ұсынғанда бас тарта алмадым. Қызметім – көркемдік жетекші болса да, мамандығым – әртіс. Сондықтан өзімді шыңдау үшін сахнаға жиі шыққанды жөн көремін. Жалпы Сәбеңнің есімін иеленген театрымды қатты жақсы көремін. Театрдың абыройы мен беделі асқақтайтын қандай да бір міндет ұсынылса, бас тарта алмаймын, – дейді маман.
Мен актерлердің дайындық алаңына қатысып, олардың қойылымға қалай әзірленетіндерін көрдім. Сондағы байқағаным, ұжым мүшелері ауызбіршілікті бірінші орынға қояды екен. Ұжымдық жұмыста әрбір айтылған пікір маңызды, қисынға келмесе де, ойын білдіруге кез келген адамның құқығы бар. Әртістердің түсінігі бойынша, “кішкентай рөл болмайды, кішкентай әртіс болады”.
Көрермен – басты сыншы
Көрермені жоқ театрдың қадір-қасиеті болмайтыны бесенеден белгілі. Содан болар, өз жанкүйерлерін қалыптастыра алған өнер адамы кез келген сынаққа қасқайып қарсы тұра алады. Ол үшін өнерпаз сахнада өз шынайылығын сақтауға барын салуға міндетті.
– Әртіс те – қуанышы мен қайғысы қатар жүретін пенде. Сахнада кеудеңді шаттық кернеп тұрса да, қайғырып жылайсың, үйің қара жамылса да, есің шығып қуанасың. Себебі, сценарий – өміріңнің тақтасы емес. Мысалы, әріптестеріміз Олжас Жалауов та, Самал Тәшимова да дәл сахнаға шығайын деп жатқанда әкесі дүниеден өткені жайлы суыт хабар алды. Екеуіне де күліп ойнайтын образ тапсырылған. “Бүгін қайғы жамылып отырмын, бұл рөлді ойнай алмаймын”, – деп айтқан жоқ. Бұл дегеніміз актердің қандай жағдай болмасын халықтан үлкен емес екендіктерін көрсетеді.
Дәурен Тойбазаров “Дөкей келе жатыр” комедиясында есепші Шилаудың рөлін сомдаған. Басынан соңына дейін көңілді, секіріп-жүгіретін рөл. Дәл сол күні актердің дене қызуы көтеріліп, қатты ауырып қалады. Бірақ уақытты кері шегере алмайсың, қойылымның өтетін мерзімін өзгертуге де қақың жоқ. “Жалпы ауыл, мейлі аудан болсын, жоғарыдан бастықтар келе жатса, аулаларын сыпырып, мұнтаздай етіп қояды. Ойдым-ойдым көшелерді жамайды, қаңғыбас иттерді қамайды… Ардагерлерден құрылған оркестр арнау айтып келе жатқан шендінің алдынан шығады. Шашу шашады, дәм ауыз тигізеді. Жергілікті басшының ондағы ойы – көзге түсіп қалу шығар. Арғы жағын айтар болсақ, жұмысынан қандай да кемшілік табылса, үлкен бастық көзін жұма қараса деген мақсат. Иә, театр – айна. Көрермен бір жарым сағатқа созылған Сафуан Шаймерденовтің “Дөкей келе жатыр” шығармасы желісімен қойылған комедиялық спектакльді бір демде көріп шықты. Күлді, қол соқты, ойланды. Соңында “дөкей” дегендері, сол ауылдың оқуға аттанған Дөкей дей тұғын баласы болып шықты. Ал мен көрермендердің қошеметінен соң ауырғанымды да ұмытып кеттім”, – дейді Дәурен Мұратұлы.
Самрат ҚҰСКЕНОВ,
“Soltüstık Qazaqstan”.