– Біржан Нұрмаханұлы, әңгімемізді жуырда ХХV маусымын жапқан Сәбең театрының тыныс-тіршілігінен бастасақ.
– Біз ХХV маусымды жаңа ғимаратта бастадық. Жұмысты зәулім театрда бастаудың өзі үлкен жауапкершілікті талап етеді екен. Өнер ұжымы жиырма жылдан астам уақыт бұрынғы энергетиктер сарайын паналап, осы жылдар ішінде түрлі жанрда қойылымдар сахналап, халықаралық, республикалық байқауларда жүлдегер атанды. Бірақ екі театрдағы атмосфера бір-біріне ұқсамайды. Қаламыздың көрікті шағынаудандарының бірінде орналасқан жаңа театр ұжымға тың серпін берді. Аумағы 16 мың шаршы метрді құрайтын театрдағы жұмыс екі есеге көбейді десек, қателеспеймін.
Түрлі сахналарға шығып жүргенімізбен жаңа ғимараттың қыр-сырын меңгеру оңай емес. Дегенмен, өнер адамы кез келген сахнаға дайын болуы қажет. Кез келген жерде өнерін көрсете алатын деңгейге жеткен өнерпаз ғана мәдениет майталманы бола алады.
ХХV маусым театр үшін табыстарға толы болды. Бұл маусымда өз көрермендеріне “Ұлпан”, “12 MINUT”, “Сараң”, “Жұмағым” спектакльдерін ұсынды. Театр жанындағы “Sensitive” би театры өзінің “Толқынды арпалыс” қойылымын сахнаға шығарды. Облыс әкімдігінің қолдауымен және Қалибек Қуанышбаев атындағы мемлекеттік академиялық қазақ музыкалық драма театрының ұйымдастыруымен көрнекті мемлекет және қоғам қайраткері Темiрбек Жүргеновтiң туғанына 125 жыл толуына орай араға 21 жыл салып, Қазақстан драма театрларының XXIX республикалық фестивалі Қызылжарда өтті. Бұл – біздің ұжым үшін үлкен мәртебе.
– Сіз осыдан он жыл бұрын берген бір сұхбатыңызда “Мен рөлдерді сомдаушы директор боламын”, – деп айтқан едіңіз. Соңғы жылдары сізді сахнадан көре алмай келеміз. Оның себебі неде?
– Иә, осыдан он жыл бұрын өнер ұжымына директор болып тағайындалған кезде үлкен эмоциямен берген сұхбатымда айтқан сөзім әлі есімде. Ол ойым өзгерген жоқ. Сахнаға аракідік шығып жүрмін.
Директор болғанға дейінгі, болғаннан кейінгі сомдаған рөлдерімді сараласам, екеуінің арасы жер мен көктей. Басшылық қызметте жүріп ойнаған рөлдерімнің жетістіктері аздау, кемшін тұстары көптеу. Неге десеңіз, бірнеше жұмысты қатар алып жүру оңай емес. Оның үстіне театрдың көрермені тым талғампаз. Актердің қалай дайындалғанын біліп қояды. Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Болат Әбділманов Сәбира Майқанова апамыздың сахнаға шығарда ешкіммен сөйлеспей, телефонға қарамай, өз-өзін дайындайтынын айтып отыратын. Бізде мұндай мүмкіндік жоқ.
Директор бола тұрып, рөл сомдайтын әріптестерім де бар. Бірақ біртұтас ұжымға жауапты болғандықтан, олардың көбі алған рөлін өз биігінде көрсете алмайды. Тәжірибесімен, техникасымен алып шықса да, толыққанды образды аша алмайды.
Директор – өзі басқаратын мекеменің отымен кіріп, күлімен шығатын адам. Қарамағындағы қызметкерлердің табысты жұмыс істеуіне жағдай жасай отырып, өз саласының дамуына үлес қоса алады. Сондықтан директордың өзін көрсетуінен бұрын ұжымның ауызбіршілігін сақтап, қаймағын бұзбай, білікті мамандарын жарқырата елге танытуы құптарлық іс.
– Сіз әуенін жазған бірқатар туынды ел сүйіп тыңдайтын әнге айналғанын білеміз. Өнерсүйер қауымның Біржан Жалғасбаевтан жаңа әндер күтетіні анық. Неліктен ән жазбай кеттіңіз?
– Қазір бұл сұраққа жауап беру мүмкін емес. Әннің әлемі бөлек. Әндерімнің көбі студенттік шақта, нақтырақ айтсам, 1998-99 жылдары жазылды. Ақын әрі журналист, “Құрмет” орденінің иегері Жұматай Әміреев досыммен бірігіп “Анашым”, “Ана мен сәби”, “Туған жер”, “Досыма сыр”, “Достар”, “Ұстазым”, “Алматы – әнім”, “Ұрпақ үні”, “Жеңіс күні”, “Мен сені іздегенмін” деп аталатын он шақты ән жазыппын.
Ән тыныштықты қалайды. Басшылық қызмет тек шығармашылықпен ғана айналысуға мүмкіндік бере бермейді. Кейде саябақта, көшеде серуендеп жүргенде ойыма әуендер, ноталар оралады. Диктофонға жазып алуға тырысамын.
“Aspan.fm” радиосының директоры Мейрамбек Бесбаев ашқан “Бес жұлдыз” атты отандық жобада “МузАрт” тобының әншісі Сәкен Майғазиев бастаған 30 сарапшының қатарында болдым. Сол жобада талантты жастарды көріп, көңілім марқайды.
Кәсіби композитор болмасам да, әнді орындау – тән рахаты, жан ләззаты. Театр – тағдырым болған күннің өзінде, ән – алғашқы махаббатым. Себебі, ес білгелі ән айтқан жанмын. Кейде шығармашылықпен еркін айналысқан күндерді сағынамын.
– “Театр киімілгіштен басталады” деген сөз бар. Мәдени ордаға қалай болса солай келетін, сахнаны, актерлердің еңбегін сыйламайтын жандар жоқ емес. Бұдан қалай арылуға болады?
– Сұрағыңыз өте орынды. Театр көрермендерімен жұмыс істейтін орынбасарым бар. Бұл мәселені жиі көтереміз. Күн тәртібінде тұрған сауал. Жаңа театр көрермендерін қалыптастыру мәселесі жиі көтерілгенімен, кейде өзіміз сол көрерменнің ырқына жығылып жатамыз.
Бұрын театрда қойылымдар 19:00-де басталатын. Біз өзге қалалардағы театрлар тәжірибесіне сүйене отырып, қойылымдарды 18:30-да бастау туралы шешімге келдік. Бұл өзгеріске үйренісе алмай жүрген көрермендеріміз де бар. Кей көрермен кешігіп келеді. Келген кісіні шығарып жібере алмаймыз. Бір ағамыздың “Көш жүре түзеледі” деп айта береміз, көшті түзеп алып, жүрсек қалай?” дегені бар еді. Бірақ көшті көппен жүріп қана түзейтінімізді естен шығармауымыз керек. Театрда темірдей тәртіп болу керектігін Әзірбайжан Мәмбетов айтып кеткен еді. Бұл деңгейге жету үшін қоғамдық сананы өзгерту маңызды.
– Драматургия – театрдың жүрегі. Аталмыш жанрдың құлдырап кеткені, кенжелеп қалғаны жалған емес. Соның салдарынан сахнаға шығаратын заманауи қойылымдар азайып барады. Бізде пьеса жазатын қаламгер жоқ па әлде оны сахнаға алып шығаратын кәсіби режиссер тапшы ма?
– Заманауи пьесалар жоқ емес, бар. Күн тәртібінде тұрған өзекті мәселе – шығармашыл жастармен жұмыс істеу. “eOtinish” деп аталатын ашық порталымыз бен электрондық поштамызға пьесалар түсіп жатады. Олардың дені көркемдік кеңестің талаптарына сай емес.
Драманың өз талаптары, өз теориясы бар. Кейде режиссердің талғамына сай болмауы да ықтимал. Кей пьесаның қысқартатын жерлері де болады. Сол сәтте драматург ренішін білдіреді. Шиелініссіз пьесаларды да көз көріп жүр. Кез келген туындының басталуы, шарықтау шегі, даму арнасы, соңы болуы керек. Сахнаға рең беру де мәтінге тікелей байланысты.
Бізге Әкім Тарази, Дулат Исабеков, Сұлтанәлі Балғабаев, Оралхан Бөкей ағаларымыздың жазған дүниелеріне қарап отыра беруге болмайды. Олардың шығармалары неге өміршең? Ұлы жазушымыз Мұхтар Әуезов “Қарагөз” пьесасының бірнеше нұсқасын жазған. Көркемдік кеңес өкілдерімен, режиссермен ақылдаса отырып, керексіз жерлерін күзеген. “Қарагөз” осындай ізденістен кейін барып классикалық туындыға айналды. Қазіргі драматургтерден мұндай жанашырлық байқалмайды.
– Сахнагерлерді баспана мәселесінің қинайтыны талай мәрте айтылды. Театр мамандарының пәтер мәселесі түбегейлі шешілді ме?
– Пәтер мәселесі түбегейлі шешілді деп айта алмаймын. Жас мамандардың көбі “Жалақы қалай?” “Пәтер бола ма?” деп сұрайды. Жоғары оқу орнын енді бітірген маманға кім жоғары жалақы мен дайын үй ұсына қойсын. Бәріміз пәтер жалдап тұрдық, аз еңбекақы үшін жұмыс істедік. Адам өзінің жұмысын сүйсе, мамандығына адал болса, алдынан даңғыл жол ашыла береді екен. Қазіргі жастардың ойлау жүйесі басқаша. Біздің жас кезімізде “Жалақы жақсы болсын, пәтер бер, әйтпесе бармаймыз” деген ұстаным болмаған.
– Ұлы Абай қара сөздерінің бірінде “Адам баласы адам баласынан ақыл, ғылым, ар, мінез” деген нәрселермен озатынын айтқан болатын. Қазақ қоғамында осындай қасиеттер арқылы озуды қалайтын адам аз ба, көп пе? Аз болса, оның себебі неде деп ойлайсыз?
– Данышпан Абай сынаған қоғам түбегейлі өзгерді деп айта алмаймын. Адамның жүрек көзі ашылған сайын қарапайым бола түседі. Тіл өзімдікі екен деп ауызға келгенін айту – пенденің санасыздығы.
Асаба болып жүрген кезімде талай байдың баласын көрдім. Бай адам мұндай деңгейге өз еңбегімен, маңдай терімен жетуі мүмкін. Алайда олардың балалары әкелері мен шешелері өткен жолмен жүріп көрмеген. Қоғамды бүлдіретін солар. Олар осы деңгейге өздері жеткендей шіренуге, мастануға бейім.
“Сенің көлігің қандай?”, “Менің үйім мынадай” деген әңгімелер адамшылықтан алыстатпай қоймайды. Осындай бәсекеге түскендер алтынның буына масайып, ақшаның құлы болып, дүние қуып, қуыскеудеге бір-ақ сәтте айналады. Өмірге адам болып келген соң адам болып кеткеннен асқан бақыт жоқ.
– Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Атырауда өткен Ұлттық құрылтайда “Адал азамат дегеніміз – жақсы қасиеттерге ие болып, адал еңбек ететін және табысқа адал жолмен жететін адам”, – деп айтты. Біржан Жалғасбаевтың ойынша, адал азаматтың концепциясы қандай?
– Адалдық – ауқымды ұғым. Өзіне, ұстанымы мен тәрбиесіне адал болған адам айналасына да ізгіліктің нұрын шашып тұрады. Адал адам деген мәртебеге маңдай теріңмен тапқан табыс, ата-ананың ақ батасы, халықтың ризашылығы ғана жеткізеді. Қасиетті Қызылжар өңіріне алғаш қадам басқанда бала болдым. Жоғары білімімді растайтын дипломым да жоқ еді. Біржанды Біржан қылған – Қызылжар. Қызылжарыма адал болғым келеді.
– Ашық әңгімеңіз үшін рақмет!
Әңгімелескен
Самрат ҚҰСКЕНОВ,
“Soltüstık Qazaqstan”.
Суретті түсірген
Аяжан НҰРАХМЕТ.