Қазақ баталасуды – елдіктің, тектіліктің, азаматтық қасиеттің белгісі деп таниды. Бата беру – адал ниет, жақсы тілек білдірудің ұлттық дәстүрі.
Бала күнімізде батаның сөздерін тілге жүйрік, сөзге шебер, көпті көрген ойлы адамдар шығаратын. Кейінгі буын батаның сөздеріне, дұрыс берілуіне мән беріп жатыр ма? Мені қазір осы сұрақ мазалайды. Қолыма қалам алуыма “Soltüstık Qazaqstan” газетінде 2024 жылдың 10 ақпанында жарияланған белгілі күйші, облыс жұртшылығына танымал Серікбай Құсайынов ағамыздың бата туралы құнды мақаласы түрткі болып отыр.
Ұлтымыздың ұлы ағартушыларының бірі Ахмет Байтұрсынов бата беру туралы былай деген: “Бата – біреуге алғыс бергенде айтылатын сөз, батаны ақсақал адамдар айтады, бата берушінің шеберлігіне, шешендігіне, дүниетанымына, көңіл күйіне орай бата қысқа да, ұзақ та бола береді. Бата беру, ақ тілеу – халқымыздың ежелден келе жатқан дәстүрлерінің бірі, бұл сөз арқылы адам тағдырына, дүниеге ықпал етпек ниетпен, жамандықтың бетін қайтару мақсатынан туған”.
Өкінішке қарай, батаның түп-тамырында қаншама ұлағат, мағына жатқанын аңғара бермейміз. Көз көрген, өз ауылымнан шыққан беделді, өмірге деген көзқарастары дұрыс, көргені көп, келешек ұрпаққа айтары мол ақсақалдар аз болған жоқ. Олардың аттарын тізіп шығу да мүмкін емес. Дегенмен кейбірінің атын атап өтсем деймін.
Шал ақын ауданындағы Алқаағаш ауылының тумалары Сұраған Боранбаев, Қошан Жантілеуов ақсақалдардың әңгімелерін тыңдай бергің келетін. Ол кісілердің әңгімелерін мен де талай тыңдағанмын. Өзіміздің Жалтырда ауылдың молдасы болған Едрес Тыштыбаев, Байғұттының Нұрғалиы, әкемнің ағасы Жекен Бегайдаров сияқты ақсақалдардың да өз айтары бар, тыңдаушысына берер өнегесі мол болатын. Жамбыл ауданы, Жамбыл кеңшарында тұрған Кенжеғозының Балғожасы, Амангелді ауылында тұрған Тоққожаның Нұрқаны, Майбалық ауылының тумасы 106 жас жасаған Алдаберген қарттың артында қалған ұрпақтарына, еліне айтары да берері де ұшан-теңіз еді. Алдаберген қартты айтқанда есіме бала күнімдегі бір оқиға түсіп отыр.
Елуінші жылдардың бас кезі болуы керек. Жалтыр ауылында бастауыш сыныпта оқып жүргенмін. Мұғаліміміз Мәжит Бекмағамбетов деген кісі ауданға сыйлы ұстаз болатын. Бір күні әкем мені сол Мәжит ұстазымнан сабақтан сұрап алып, анам екеуімізді ертіп, ауылымыздан 65 шақырымдай жердегі Майбалыққа, жүзден асқан кәрі құдамыздың үйіне алып келді. Ол үйдегі апа-жездеміз біздің келгенімізге қатты қуанды. Амандық-саулықтан кейін жездеміз төргі бөлмеден “Алла! Не берсең де жақсылығымен бер!” – деген сөздері анық естіліп жатқан қарияға барып, біздің келгенімізді хабарлап, қария бізді шақырғанын айтты.
Кереует тәрізді биіктікте ақ төсекте жатқан ақсақал басын көтеріп, бізбен амандасып, жөн сұрады. Біраз әңгімеден кейін әкем қариядан маған бата беруін өтінді. Әрине, қария әкемнің сөзін жерге тастамады.
Баламысың деген, ақсақалдың берген батасының мағынасын дәл сол мезетте ұқпадым. Кейін институт бітіріп, Майбалыққа жолым түскенде, Сұратай жездемнен әкесі Алдаберген қарттың берген батасын қағазға түсіріп беруін өтіндім. Әкесінің әр батасын жатқа айтатын жездеміз сонда маған осы батаны жазып берген еді:
“Бисмилляхи-р-рахмани р-рахим.
Уә , Жаратқан ием, құдірет!
Тілегімді қабыл ет,
Иманымызды кәміл ет!
Тозақтағы оттан сақта,
Әділдікті бұзғаннан сақта!
Уә, Құдайым!
Ұл берсең, білікті қып бер!
Қыз берсең көрікті қып бер!
Е, Құдайым оңдасын,
Қыдыр келіп қолдасын,
Жасың қарғам ұзақ болсын,
Өзіңе ізгі перзент берсін.
Қайырлы береке берсін,
Тауқыметсіз ғұмыр берсін,
Бақытты балалық шақ берсін,
Оқуыңа береке берсін.
Деніңе саулық берсін,
Жүргенде сапарың сәтті болсын,
Тапқаның тәтті болсын,
Абыройлы, беделді болсын,
Алуан түрлі, өнерлі болсын,
Табысы таудай, келелі болсын,
Не тілесе де, тілегі қабыл болсын!”.
Сол қарияға барған жылы ауылға оралған соң Мәжит мұғалім менен: “100-ге келген құдаларыңның батасын алдың ба?”, – деп сұрады. Мен басымды изедім. Оқушыларға менің 104 жастағы қариядан әкемнің ықпалымен бата алып келгенімді, жасы үлкен қариялардан бата алғысы келетіндер болса, еш кедергісіз сабақтан босататынын айтты. Жасы үлкеннен бата алудың маңыздылығын түсіндірген еді. Біз барып кеткеннен кейін екі жылдан кейін Алдаберген құдамыз 106 жасында өмірден озғанын естідік.
Көзі тірісінде Алдаберген ақсақалмен амандасуға, батасын алуға 1954 жылдың жазында жазушы Сәбит Мұқановтың барғанын да кейін білгенбіз. Жүзден асқан қариямен кездесуін жазушы Сәбит Мұқанов “Туған жердің тынысында” деген атпен шыққан ұзақ очеркінде толық баяндайды.
Тағы бір есте жүрген жәйт, 1970-ші жылдың көктемінде әскерге шақыртылып, кететін уақыт та жақындағасын ауылдың молдасы Едірес ақсақалға бата сұрап бардым. Ел ағасының жайнамазының үстінде отырып берген батасындағы әр сөзі көңіліме қонып, әскерден аман келетініме үлкен сенімменен үйге жеңіл оралған болатынмын. Міне, батаның осындай құдіреті бар. “Жақсы сөз – жүректің кілті”, – деп қазағымыз бекер айтпаған ғой.
Өкінішке қарай, соңғы кездері батаны тілекпен шатастыратындар көбейді. Ондайлар бата сұраса, шет-шегі жоқ тілек айтып, жиналғандардың уақытын алып, жалықтырып жібереді. “Адамның даналығы – сөзінің қысқалығы”, – деген тәмсіл осындайда айтылса керек. Ол аз десеңіз, бүгінгінің кейбір ақсақалдарына “бата бер” десе, бір-біріне сілтеп, қашқақтайды. Бұнысы үй иесін, шаңырақты сыйламағаны демеймін, бірақ ыңғайсыз жағдай туғызатыны рас.
Ендеше, адамның бүкіл өміріне жақсы әсер ететін ақ батаны беруден қашпайықшы, ақ дастарқанға ақ пейілмен бата беріп үйренейік.
Ғабит ҚОҢЫРБАЕВ,
зейнеткер.
Қызылжар ауданы.