Пойыз вагонындағы әр жолаушының тағдырына темір тұлпарды тізгіндеген машинист жауапты. Ал жолаушылардың діттеген жеріне аман жетуі локомотив бригадасына өткізілген техникалық сабақтардың сапасына байланысты.
Көлік қызметкерлерінің кәсіби мерекесі қарсаңында Петропавл қаласындағы Локомотив депосына арнайы барып, ондағы қайнаған тірлікпен танысқан едік.
“Оңтүстік-Орал темір жолы” ашық акционерлік қоғамы Петропавл құрылымдық бөлімшесінің Петропавл локомотив депосында 1080 адам еңбек етеді. Оның 350-і локомотив машинисі және 347-сі – машинистің көмекшілері.
Локомотив паркінде көктемгі және күзгі комиссиялық байқауға ерекше көңіл бөлінеді. Тексеріс кезінде ұсақ-түйек кемшіліктерге дейін қаперге алынып, оларды жоюдың барлық тетіктері іске қосылады. Локомотивтердің барлығы біртіндеп жөндеуге қойылып, іші-сырты толық тазартылып, сырланып, безендіріледі. Мәселен күзгі комиссиялық байқау кезінде локомотивті қытымыр қысқа дайындап, мұз қатуының алдын алу үшін арнайы жабын кигізеді және жазғы майды қысқыға ауыстырады. Бұл осы кезеңде локомотив паркінде атқарылатын жұмыстардың бір бөлігі ғана.
– Күзгі тексеріске барлық жұмыскерлер мен қызметкерлер тартылады. Себебі бәріміздің мақсатымыз бір – байқауды жоғары деңгейде өткізіп, қыс маусымына сақадай-сай дайын тұру, – дейді Петропавл локомотив депосы бастығының орынбасары Алексей Паничук.
Локомотив бригадаларының жұмысы, локомотив паркінің жазғы тасымалдауға өтуі, электровоздар мен тепловоздар паркінің техникалық жай-күйі, сондай-ақ кадрларды оқыту мәселелерін депо басшылығы ұдайы назарда ұстайды. Бұл орайда депо қызметкерлеріне тұрақты түрде локомотивтің жалпы құрылымын, пойыздың жүргізілуін және автотежегіштерді басқаруды бақылау, автоматика, телемеханика, байланыс және электрмен жабдықтау құралдарының сенімділігін арттыру, тыйым салатын сигналдардың өтуін болдырмау, өткелдерде апаттың алдын алу бойынша сабақтар өткізіледі.
Бұдан бөлек, сабақтарда технологиялық тәртіптің сақталуына үнемі тексеру жүргізіліп, темір жол бойындағы оқиғалар, стандартты емес жағдайлардан шығу бойынша қажетті шараларды зерделеу егжей-тегжейлі пысықталады. Лауазымдық нұсқаулықтарды, еңбек қауіпсіздігі технологиясын білу, басқа да біліктілік талаптары айтылып, пайдалану цехы, депо кезекшісі, локомотив қабылдаушылар мен сапа инженерлерінің білігі шыңдалып, рейс және ауысым алды медициналық бақылау өткізіледі. Оқу үдерісінен өткен жұмысшылар алған білімдері бойынша тест тапсырады.
Темір жол көлігіндегі аса маңызды әрі жауапты қызметтің бірі – локомотив машинисіне айрықша талап қойылады. Алыс сапарға шығар алдында локомотив жүргізушісі нұсқаулықтан өтіп, пойыз қозғалысының қауiпсiздiгi, кенеттен орын алған оқыс оқиғаларда дұрыс әрекет ету жолдары пысықталады. Бұдан кейін темір жол дәрігерлері денсаулығының жол жүруге жарамдылығына көз жеткізгеннен кейін депо бойынша кезекшінің тексерісінен өтіп, алыс сапарға шығуға рұқсат алады.
Машинист локомотивті басқарып қана қоймай, пойызды қабылдау және қызмет көрсету, жұмыс кезінде ақаулардың бар-жоғын тексеру секілді белгілі бір инженерлік жұмыстарды да меңгеруі керек. Себебі қандай да бір ұсақ-түйекті елемеудің соңы үлкен мәселеге айналуы мүмкін, ал жолда күтпеген аялдама өзінің ғана емес, басқа пойыздардың да қозғалыс кестесінің бұзылуына әкеледі.
Алыс сапарға шығатын локомотив жүргiзушiсінiң қолына оның қырағылығын бақылауға арналған сағат тағылады. Егер машинист шаршап, ұйықтап кетсе, сағаттың мониторында сары түспен “ескерту белгісі” жанады. Бұны байқаған локомотив жүргізушісі электровоздағы қырағылық белгісін басуы тиіс. Баспаған жағдайда ескертудің қызыл түсі жанып, ысқырық ойнайды. Бұл кезде машинист орнынан сәл көтеріліп, екінші қозғалтқышпен қырағылық белгісін басады. Осы екеуі орындалмаған жағдайда пойыз автоматты түрде тоқтайды.
Әрине, пойыз жүргізу – көлік жүргізгеннен әлдеқайда күрделі екендігі белгілі. Сондықтан әр машинистің бір бағытқа жұмыс уақыты 12 сағаттан аспауы тиіс.
Шойын жолдың бойындағы ең қорқынышты көрініс – жолаушылардың қозғалыс қауіпсіздігі үшін тыйым салынған жерлерден өтуі. Сонымен қатар елді мекендерге жақын орналасқан темір жолдың бойына төрт түлік малдың шығуы локомотив жүргізушісінің жұмысын қиындатады. Алайда психологиялық төзімділікті қажет ететін машинист мамандығын меңгерген қызметкердің қателікке бой алдыруына жол жоқ. Сондықтан машинист кез келген жағдайға дайын болуға міндетті.
– Локомотив машинисі ең алдымен білімді, қырағы және кез келген жағдайда тез әрі дұрыс шешім қабылдай білуі тиіс. Біздің жұмыс темірдей тәртіпті талап етеді. Былайша айтқанда, бұл физикалық күш пен стресске төзімділікті қажет ететін мамандық, нағыз ер адамның жұмысы деуге болады. Техника тілін жетік меңгерген машинист көліктің ақауын алдын ала сезеді. Осының барлығы локомотив жұмысшыларына нұсқаулық сабақтарында оқытылады, – дейді Алексей Паничук.
Кез келген машинист көмекшісі локомотивті тізгіндеуді армандайтыны сөзсіз. Бұған дейін Петропавл локомотив депосындағы машинист көмекшілері біліктіліктерін арттыруға Ресейдегі оқу орындарына жіберілсе, енді біздің елде де армандарын жүзеге асыру мүмкіндіктері қарастырылуда. Машинистің көмекшісі болып еңбек етіп барып, өзін жауапкершілігі жоғары, талапшыл маман ретінде танытқандар ғана сынақтан сүрінбей өтеді.
Гүлфайруз ТӨРЕМҰРАТОВА,
“Soltüstık Qazaqstan”.