– Ботагөз Жағыпарқызы, әңгімеміздің әлқиссасын Ақан сері атындағы облыстық филармонияның тыныс-тіршілігінен бастасаңыз. Жалпы жазғы маусымды қалай өткіздіңіздер?
– Жаз маусымында филармония сахнасында концерттер саны азайғанымен, жұмыс үздіксіз жүреді. Жалпы кез келген шара мәдениет саласы қызметкерлерінсіз өтпейді. Сондықтан біздің жұмысымыз жыл бойы, аптаның жеті күнінде де қауырт. Қазір филамонияда 300-ден астам адам еңбек етеді. Соның 80 пайызын өнерпаздар құрайды, 14 шығармашылық ұжым бар. Камералық хор, 4 оркестр, вокалды-аспаптық, би ансамбльдері, эстрадалық, классикалық әншілер мен тағы басқа шығармашылық ұжымдар өнердің дамуына өзіндік үлесін қосуда. Осы айда филармонияның 60-шы концерттік маусымы басталды. Соның аясында мерекелік кештер мен мерейтойлық концерттер өткізу жоспарлануда. Мәселен, Кенен Әзірбаев, Александр Затаевич, Біржан салдың шығармашылығына арналған ауқымды концерттер өтеді.
Шығармашылық ұжым соңғы жылдары жаңа мамандармен толыққанын да айту қажет. Бізге жергілікті өнер колледжі мен Алматы, Астана қалаларындағы өнер университеттерін тамамдаған кәсіби мамандар келді. Жоғары оқу орындарында білім алып, елге оралып жатқан жерлестерімізді әрқашан құшақ жая қарсы аламыз. Өнер ұжымы байқауларға қатысып қана қоймай, әрқашан білімін жетілдіріп, өзге әріптестерімен тәжірибе алмасуды назардан тыс қалдырған емес. Жақында Италияда өткен өнер фестиваліне қатыстық. Фестивальге қатысушылар әлемнің түкпір-түкпірінен келді. Өздерінің ұлттық дәстүрін көрсетіп, ән, би, күйлерін ортаға салды. Біз де өз өнерімізді паш еттік. Бұл – үлкен тәжірибе. Дәстүр мен мәдениетімізді, елімізді шетелде таныстыруға мүмкіндік алғанымызға қуанамыз. Республикалық, халықаралық байқауларға да жиі қатысамыз. Алда бірнеше байқау бар.
– Қоғамда өнер адамдарының әлеуметтік-материалдық жағдайына қатысты түрлі пікір айтылады. Өмірлерін мәдениет саласына арнауға бекінген жандарға басшылық тарапынан қаншалықты көңіл бөлінеді?
– Әрине, дәрігер, ұстаз сынды жалақысы жоғары сала мамандарымен салыстырғанда, өнерпаздардың айлығы төмен. Бірақ Президентіміздің бастамасымен соңғы үш жылда мәдениет саласы қызметкерлерінің еңбекақысы кезең-кезеңмен өсуде. 2025 жылға дейін жалақы 100 пайызға көтеріледі. Бұл – бюджеттік қолдау болса, филармонияның өз қаржысы есебінен қызметкерлердің еңбегіне қарай үстемеақы төлеу, мерекелерде сыйақы беру сынды қаржылай көмек түрлері қарастырылған. Ақылы қызмет түрлерін көрсету арқылы ғимаратты күтіп-ұстау, кеуселік тауар сатып алу, гастрольдік сапарлар мен материалдық-техникалық базаны нығайту сынды бірқатар шығындарды өтеу жұмыстары бір жолға қойылған. Биыл жаңа автобус сатып алдық. Оған бюджеттен қаржының бір бөлігі берілгенімен, жетпеген соманы филармония есебінен өтедік. Қазір біздің ұжымдағы кәсіби өнерпаздар орташа есеппен 300 мың теңгедей жалақы алады. Кейбіреуінікі одан да жоғары. Ал шығармашылық ұжымдардың құрамында өнер көрсететін кәсіби білімі жоқ студенттердің жалақысы 80-100 мың теңге шамасында.
– Қоғамда түрлі атақтар мен медальдарды жыртыс таратқандай үлестіріп жататын келеңсіз көріністерді көргенде көңілің құлазиды. Біз атақ-абырой, медальдің құнын түсіріп алған жоқпыз ба?
– Біздің ұжымда біраз әртіс Мәдениет саласының үздігі, Мәдениет қайраткері атағын алды. Атақ та, марапат та кез келген адамға берілмейді. Оны алу үшін біраз тер төгу керек. Сахнаға шығу үшін өнерпаздар жылдар бойы шығармашылықпен айналысады. Тіпті бала жасынан түрлі үйірмелерге қатысып, кәсіби тұрғыда сатылай өседі. Білімін жетілдіреді. Бұл бір-екі күнде орындала қоятын шаруа емес. Кейде жоғары марапатқа ұсынылған жастарды көргенде қоғам тарапынан түсінбестіктер орын алуы ықтимал. Бірақ олар өнер өлкесінде еліміздің абыройын асқақтатып, мәдениет саласының дамуына үлес қосты ғой. Өзгелер үшін жауап бере алмаймын, бірақ біздің ұжымда жоғары марапат алған азаматтар әбден лайық екенін айтқым келеді. Жалпы атақты сатып алу жағдайларын өз басым кездестірген жоқпын.
– Үлкен шығармашылық ұжымды басқару оңай емес. Олардың арасында сан түрлі этнос өкілдері бар, барлығымен тіл табыса жұмыс істеу үшін басшыға қандай қасиеттер керек деп ойлайсыз?
– Қазақстан – сан ұлт пен ұлысқа пана болған мекен. Біздің өңірде де көптеген этнос өкілдері тұрады. Облыстық филармонияда ондаған этнос өкілдері еңбек етеді. Әр ұлттың өзіне тән ерекшелігі бар. Ең бастысы түсіністік, ауызбіршілік болуы керек. Бұл ұжымға 2008 жылдан бері жетекшілік етіп келемін. Содан бері ұжыммен бір үйдің баласындай, бір қолдың саласындай ауызбіршілікте еңбек етудеміз.
– Басшылық қызметте жүргеніңізге біраз болды. Тәжірибелі маман ретінде қазіргі заман менеджерлері қандай болуы керек деп ойлайсыз?
– Басшы үшін жұмысты дұрыс ұйымдастыру – бұлжымас қағида. Іскерлік қарым-қабілет, талап, жауапкершілік әр басшының бойынан табылуы тиіс. Ұжымды ұйыстыру оңай іс емес. Менеджер уақыт пен кезеңге де бейімделуі керек. Мәселен, бұрынғы және қазіргі көрерменді салыстыруға келмейді. Уақыт алға жылжыған сайын көрермендердің де талабы өзгеруде. Сахнаның сәнді безендірілуін, концерттік бағдарламаның ерекше өткенін қалайды. Олар әр бағдарламадан жаңалық күтеді. Сондықтан көрермен талабына сай репертуарды да жаңартып отыру қажет. Жуырда “Әлқисса” фольклорлық ансамбліне заманауи стильде екі шығарма жазылды. Сұранысқа сай концерттік костюмдерді де өзгертуге тура келеді. Міне, осы жұмыстардың барлығын ұйымдастыру менеджердің кәсібилігіне байланысты. Ұжымда дұрыс ахуал қалыптастырып, әлеуметтік-материалдық әлеуетті арттыру – басқарушының тікелей міндеті. Бізге бюджеттен қызметкерлердің еңбекақысына, салыққа, ғимаратты күтіп-ұстауға біраз қаржы бөлінеді. Жоғарыда айтып өткенімдей, басқа шығындарды біз өз есебімізден жабамыз. Өнерді шыңдап, репертуар қоржыны молайғанымен, шығармашылық еңбектің жемісін, пайдасын көре алмасақ, ақша қайдан болады? Біздің қолдаушымыз – көрермен. Көрермен болмаса, істеп жатқан шаруамыздың құны – көк тиын. Аспап, костюмдерді үнемі жаңартып отыру қажет. Мысалы, бишілердің аяқ киімі тез тозады. Дайындыққа қатысып, бір-екі рет концертке шықса, жарамай қалады. Оның барлығы ақшаға келіп тіреледі. Аспаптар да тез істен шығады. Өнерпаздардың міндеті – көрерменге көтеріңкі көңіл-күй сыйлау. Ал әртістерге жағдай жасау – менеджердің қызметі.
– Мезгілдің ыстығы мен суығына қарамастан жыл он екі ай бойы көрерменге қызмет ететін өнерпаздардың жұмысы оңай емес. Жүйкені тоздыратын сәттер де аз емес шығар?
– Әрине, ет пен сүйектен жаралған соң адамның шаршайтын кезі болады. Оның үстіне көпшілікпен жұмыс істеудің өзіндік қиындығы бар. Ұжымдағы адамдардың да мінезі әртүрлі, бәрімен тіл табысып, пікірімен санасып жұмыс істеу керек. Мәдениет – елдің рухани қазығы. Мәдениеті дамыған елдің өркениеті де өз биігінде болатындығы сөзсіз. Елге рухани азық беруді өмірлік ұстаным еткен соң осы салаға барлық күш-қайратымды, ынта-жігерімді сала еңбек етудемін. Жалпы өзіңнің кәсібің, мамандығың жаныңа жақын болса, қиындықты еңсеру оңай екенін айтқым келеді.
– Ақан сері атындағы облыстық филармонияның материалдық-техникалық базасына тоқтала кетсеңіз.
– Бір жылда материалдық-техникалық базаға 20-30 миллион теңге қаржы жұмсалады. Қазір бәрі қымбат. Мысалы бұрын бір концерттік костюмді 50-60 мыңға тіктіретін едік. Қазір оның бағасы 250-300 мың теңгеге жуықтап қалды. Мысалы, бірнеше жыл бұрын домбыраның құны 120-150 мың теңге болса, қазір 300-400 мың теңге тұрады. Ал бағасы бұдан да қымбат аспаптар бар. Өнер ұжымына оның барлығы қажет. Қазір заман талабына сай түрлі музыкалық құрылғылар бар. Олардың мүмкіндігі де зор. Сондықтан материалдық-техникалық базаны жыл сайын жаңартып отыруға тырысудамыз. Үстіміздегі жылы Дүниежүзілік көшпенділер ойынына дайындық барысында 11 миллион теңгеге би ұжымдарының сахналық киімдерін жаңарттық.
– Даңғыр-дұңғыр, даңғаза әуен қоңыр дауысты аңсаған елді мезі еткендей. Бүгін шығарылып, ертең ұмытылатын қазіргі әндер туралы не айтасыз?
– Ол рас, сөзі мен әуені бір-біріне қабыспайтын жеңіл әуендер аз емес. Олар – біркүндік әндер. Бірақ заман бір орында тұрған жоқ. Өзге салалар сияқты музыкаға да жаңашылдық, өзгеріс, құбылыс қажет. Сондықтан түрлі жанрдағы әуендердің музыкада көрініс табуы – заңдылық. Жұмыс бар жерде сынның айтылуы да орынды. Уақыт көші алға жылжыған сайын ұрпақ алмасып, талғам да өзгереді ғой. Музыкада аға буын мен жастардың көзқарасы бір арнада тоғыспауы мүмкін. Десе де, ауызды қу шөппен сүртуге болмас. Жастардың бәрі даңғаза музыканың жетегінде жүр деп айта алмаймын. Өнер десе, ішер асын жерге қоятын, тың дүниелер тудыратын дарындар жоқ емес. Әлбетте, Құрманғазы атамыз бен Нұрғиса Тілендиев сынды дарындардың өнері ешқашан ұмытылмайды. Бәлкім, бүгінгі жастардан да санадан өшпейтін музыкалық мұра қалатын шығар. Кейде барымызды бағалай білмейміз ғой.
– Кейбір мерекелік шараларда көрермен залын әскерилер мен ұстаздар толтырады. Бұл көзбояушылықтан қашан құтыламыз?
– Бізге әскери бөлім қызметшілері мен Ұлттық ұлан академиясының курсанттары жиі келеді. Олар концерттерді тамашалау үшін өз еріктерімен билет алады. Әскерилер залды толтыру үшін емес, ұлттық рух, өнермен сусындау үшін көрермендер қатарынан табылады. Ұлттық армия – қазақ елінің мақтанышы. Сондықтан әскерилеріміз физикалық қана емес, мәдени, рухани, адамгершілік тұрғыда да бай болуы қажет. Болашақ офицерлер халқымыздың бай рухани мұрасынан тағылым алса жақсы ғой. Сахнадан оркестрдің сүйемелдеуімен жанды дауыста ән тыңдаған көрермен ерекше сезімге бөленеді. Концертті теледидардан қарау бір бөлек те, залда отырып тамашалаудың әсері басқаша. Өнерді бағалайтын көрерменге сахнагерлердің де құрметі ерекше. Лық толы залда өнер көрсетудің өзі – үлкен мәртебе. Сондықтан әскерилер концертке мәжбүрлі түрде келеді деп айта алмаймын.
– Ашық әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Ақмарал ҚҰРМАНАЙҚЫЗЫ,
“Soltüstık Qazaqstan”.
Оймақтай ой
Біздің ұжымда біраз әртіс Мәдениет саласының үздігі, Мәдениет қайраткері атағын алды. Атақ та, марапат та кез келген адамға берілмейді. Оны алу үшін біраз тер төгу керек. Сахнаға шығу үшін өнерпаздар жылдар бойы шығармашылықпен айналысады. Тіпті бала жасынан түрлі үйірмелерге қатысып, кәсіби тұрғыда сатылай өседі. Білімін жетілдіреді. Бұл бір-екі күнде орындала қоятын шаруа емес.
Өмірдерек
Туған жері: Солтүстік Қазақстан облысы, Есіл ауданы, Гурьяновка ауылы.
Туған жылы: 6 желтоқсан 1967 жыл.
Марапаты: Мәдениет қайраткері, “Құрмет” орденінің иегері.
Қызметі: Ақан сері атындағы облыстық филармонияның директоры.