Біржан-Сара айтысы қазіргі таңға дейін шешілмеген жұмбақ болып келе жатыр. “Біржан-Сара айтысы шын мәнісінде болды ма?”, “Бұл айтыстың авторы – Әріп Тәңірбергенов деген шындық па?” деген сұрақтарға өздігінше жауап бергісі келгендер көп. Бір ғалымдар тобы айтыс тарихта болды десе, екінші тобы айтыс болмаған, айтысты Әріп өз ойынан құраған деседі. Тіпті бір топ ғалымдар – Біржан мен Сара айтысқан, алайда біршама уақыт өткеннен кейін Әріп қағаз бетіне түсірген деген тұжырымдарды ұстанады.
Біржан мен Сараның айтысы жайында Жамбыл ақыннан бастап, І.Жансүгiров, М.Әуезов, С.Мұқанов, Ғ.Мүсірепов, Қ.Мұхамедханов, І.Омаров, Б.Кенжебаев, Н.Баймұратов, Т.Қалилаханов, С.Қайнарбаев, Ө.Есназаров, Ш.Ахметов, Е.Ысмайлов, М.Имашев, тағы басқа әдебиет өкілдері сөз қозғаған. Әдебиет тарихына есімі алтын әріппен жазылған ғалымдардың зерттеу жұмыстарына баға беріп, сүзгіден өткізуге деңгейімнің жетпесі анық. Алайда жоғарыда аталған сұрақтардың жауабын табу мақсатына екі тараптың ой-пікірін саралап, тұжырымымды жазуға бел байладым.
Осы мәселені зерттеу барысында елуден артық ғалымның айтыс жөніндегі көзқарасымен таныстым. Бірден аңғарғаным – екі тараптың қатып қалған ұстанымдары бар. Яғни, айтыс болды деушілер Жүсіпбек Шайхисламов Сараның аузынан қағазға түсірді деп, Әріпке байланысты тарихи деректерді айналып өтеді, ал айтыстың авторы – Әріп деушілер айтысты көзбен көріп, құлақпен естіген адамдардың сөзін елемейді. Даудың шешімін таппай келе жатқандығының да басты себебі, осы – бірін-бірі естімеу.
Ең алдымен, ойдан жаңылмас үшін Біржан, Сара, Әріптің туған жылдары жайлы сөз қозғасақ. Біржан-Сара айтысының 1898 жылғы нұсқасында:
Ауылына Тұрысбектің Сара кепті.
Өлеңді жүндей сабап дүрілдетті.
Сол кезде он жетіде ақын Сара,
Жел сөзге адам болмас одан епті…
Серілік құдай салған мұндай өнер,
Пендеге әр не болса тәңірім берер.
Мың жарым жылқысы бар атасының,
Уақыты екен отыз сегіз жасқа келер – деген жолдарды кездестіреміз.
Яғни, бұл өлең жолдарынан айтыс болған уақытта Сараның жасы 17-де, ал Біржанның 38 жаста болғанын аңғарамыз. Ал енді айтыстың қай уақытта болғанын дөп басу үшін ақындардың туған жылын анықтау қажет. Бұл жайында ғалымдар не деді екен?
Айтыстың өткенін қолдаушылар біресе Сараны 1878 жылы туды, ал айтыс 1895 жылы болды десе, кейін сөздерінен айнып, 1853 жылы туғызып, 1871 жылы Біржанмен кездеседі деседі. Яғни, Қазақ-кеңес энциклопедиясында “Сара 1878 жылы туып, 1916 жылы дүниеден өткен” делінсе, 1989 жылғы Қазақ КСР қысқаша энциклопедиясында “1853-1907 жылдары өмір сүрген” деп өзгертіледі. Айта кететіні, Сара Тастанбекқызының зиратында 1878 жылы туып, 1916 жылы қайтыс болды деп жазылған.
Қайым Мұхамедханов өз зерттеу еңбегінде бұл жайында жан-жақты мәлімет береді, тіпті 1978 жылы Сараның 100 жылдық мерейтойы тойланғанын атап өтеді. Бірақ 14 жыл өткеннен кейін, яғни, 1992 жылы 125 жылдығы тойланған. Сонда Сара ақын 1878 жылы да емес, 1853 жылы да емес, 1867 жылы дүниеге келген деген ойға келеміз. Біржақтылық жоқ.
Ал енді тарихи деректер Біржан салдың өмірі жайлы не дер екен?
Сәбит Мұқанов 1939 жылы “Әдебиет майданы” журналында жарияланған “Айтыс және ақын” мақаласында: “Біржан мен Сара айтысы” деген өлеңді Найман Әріп шығарыпты деген сөз бар. Сараға Біржан 37 жасында жолыққан, бұл – 1862 жылы Сараны Біржанның іздеп барып жолығуы. Екеуі айтысқан, оған сол кезде Біржанның атқосшысы болып барған, айтысты көзімен көрген Біржанның ағасы Нұржанның баласының сөзі куә. Ол бала қазір қартайған шал” – деп, айтыс кезінде Біржанның қасында болған інісі Нұржанның мәліметін ұсынады. Кейін 1942 жылғы “Айтыс” кітабының І томындағы “Ақын және айтыс” мақаласында С.Мұқанов: “Бізге шамалы түрде мәлім ақындар да жоқ емес, мәселен, атақты Біржан сал, ол қазіргі Солтүстік Қазақстан облысының Енбекшілер ауданында (Көкшетауда) Степняк алтын заводының қасында 1825 жылы туған, 1887 жылы өлген. Туған елінде Біржанның ақындығынан әншілігі көбірек мәлім”, – дейді. Бұл пікірді қолдаушылардың бірі Қажым Жұмалиев болды. “Халық поэмалары” кітабында жарияланған “Біржан мен Сара” мақаласында Біржанның өмір сүрген жылдары 1825-1887 жылдар деп көрсетілген. Яғни, әдебиеттанушы Сәбит Мұқановтың, Қажым Жұмалиевтің деректері бойынша айтыс 1862 жылы болған. Сонда бұл уақытта Біржан салдың жасы 37-де болғанымен, Сараның жасы сәйкес келмейді. Егер ақын қызды 1878 немесе 1867 жылы туды десек, онда айтыстың өтуі мүмкін емес. Тіпті Сара 1853 жылы туды дегеннің өзінде, Біржан салмен кездескен сәтте 9 жасар кішкентай қыз болар еді. Сондықтан жоғарыда аталған ғалымдардың келтірген деректері тарихи тұрғыдан бір-бірімен сәйкеспейді.
Қайым Мұхамедхановтың айтуы бойынша бұл – айтыс түрінде жазылған дастан. Ол Әріп Тәңірбергенұлын шығарманың авторы деп есептейді. Айтыстың құрылысына тоқталсақ. Айтыстың басында автор ақындарды таныстырады, алдымен Сараның шыққан тегі, кейін Біржан жайлы ақпарат береді. Тіпті, екі ақынның айтысы ортасында автордың сөзі араласып жүреді. Мұны мына жолдардан көреміз:
Дәуірлеп, қыздың дауысы шықпаған соң,
Айғайлап ұран салды Қарқабаттап.
Кек тамда Тұрысбектің ауылында,
Көріп ем істің жеңіл, ауырын да.
Біржанның төңкерілген әніменен,
Ешкіөлмес ел жиылды бауырына, – деп Әріп Біржанның Сараға келгеннен кейін, ақын қыздың айтысуға бірден шықпағандығын және сол мезетте ауыл халқының жиналғандығын өз сөзімен жеткізеді. Тіпті, бұл айтыста екі кейіпкерден бөлек Есімбек сынды кейіпкерлердің де сөзі бар екені жасырын емес.
Шындығында, бұл айтысты оқыған сәтте, белгілі бір сюжетке құрылған көркем туынды елестейді. Туындының идеясы – қазақ қызының бас бостандығы.
Алуа ТЕМІРБОЛАТ,
Бостандық орта мектебінің 10-сынып оқушысы.
Мамлют ауданы.