Жуырда өңірімізге жұмыс сапарымен К.А.Ақышев атындағы археология ғылыми-зерттеу институтының директоры, жерлесіміз Марал Хабдулина келіп-кетті. Ол Қожаберген жырау атындағы №6 орта мектеп пен М. Қозыбаев атындағы Солтүстік Қазақстан университетінің білім алушыларымен кездесіп, өркениеті өрістеген, қойнауы сырға толы қазақ жерінің археологиялық байлықтарымен таныстырды. Тарих ғылымдарының кандидатымен болған сұхбатымызды назарларыңызға ұсынып отырмыз.
– Марал Қалымжанқызы, ғылымның айналасында жүрген жандар өзіңізді белгілі археолог, ғалым ретінде жақсы танитыны анық. Бірақ туған жерде жырақта жүргеннен болар көпшілік соңғы кезде немен айналысып жүргеніңізді аса біле бермейді.
– Мен 1951 жылы 15 шілдеде қазіргі Жамбыл ауданындағы Архангелка ауылында дүниеге келгенмін. 1972 жылы К.Д.Ушинский атындағы Петропавл мемлекеттік педагогикалық институтының тарих-филология факультетін бітірдім. 1992 жылы “Солтүстік Қазақстан ерте темір дәуірінде” атты тақырыпта кандидаттық диссертация қорғадым. 1993-2000 жылдары Ә.Х.Марғұлан атындағы Археология институтында аға ғылыми қызметкер болып жұмыс істедім. 2000 жылы жұбайым, археолог Кемел Ақышевпен бірге Астана қаласына қоныс аударып, Л.Н.Гумилев атындағы ЕҰУ археология және дүниежүзі тарихы кафедрасына (қазіргі археология және этнология кафедрасы) жұмысқа орналастым. Жұбайымның және өзге де ғалымдардың жетекшілігімен университет құрылымында археологиялық қайта жаңғырту зертханасы және Есіл стационарлық археологиялық экспедициясы ашылды. 2004 жылдан бастап ұлттық университет жанынан ашылған Қ.А.Ақышев атындағы Археология ғылыми-зерттеу институтын басқарамын.
– Сіз ежелгі қалалардың орнын қазып, небір құнды жәдігерлерді тапқан ғалымсыз. Далалық қазба жұмыстарын жүргізгенде не нәрсеге баса назар аудару қажет деп ойлайсыз?
– Археологиялық қазба – бұл жоғалған ескерткіштер, көне заман мен орта ғасырлардан қалған жан-жануарлардың сүйектері, қалашықтар мен қалалар, ежелгі қоныстар. Сондықтан зерттеуді мұқият әрі сауатты жүргізе білу қажет. Жәдігерлердің бәрін суретке түсіріп, егжей-тегжейлі сипаттап, эскиз жасауымыз керек. Археологиялық жұмыстың әрбір сәті мен кезеңін жіті қадағалап, бақылап, тізбектеп жазып отыру өте маңызды. Өйткені табылған заттардың барлығы зертханада талдау мен қайта құру үшін пайдаланылады. Тарихи мұраны, ескерткішті тіркемесек, жоғалтып аламыз. Ескерткішті барынша бастапқы қалпында сақтап қалуға тырысу керек.
– Еліміздің топырақ астында жатқан тарихы қаншалықты деңгейде зерттелген? Мемлекет тарапынан археологтарға көмек көрсетіле ме?
– Шетел ғалымдарының біразы Қазақстанды “ашық аспан астындағы мұражай” деп атайды. Бізде барлық тарихи кезеңдердің археологиялық орындары бар. Жүз жылдан астам зерттеу жүргізуге болады. Мемлекет тарапынан археологтарға қолдау бар. Жыл сайын ғылыми зерттеулерге қаржы бөлінеді. 40 жасқа дейінгі жас ғалымдар арасында байқаулар ұйымдастырылып тұрады.
– Қызылжар өңірінде сырын ішіне бүккен, әлі де зерттелмеген қорым не болмаса қалашықтар бар ма?
– Солтүстік Қазақстан облысындағы өзендер мен көлдердің жағасында ежелгі қалалардың саны өте көп. Алайда оларды зерттейтін маман тапшы. М.Қозыбаев атындағы СҚУ жанынан Ә.Марғұлан атындағы Археология институтының филиалы ашылған. Ондағы мамандар бүгінде Долматов маңындағы ортағасырлық Ақ Ирий қалашығын зерттеп жатыр. “Солтүстік Қазақстан облысының тарихи-мәдени маңызы бар ескерткіштердің жинағы” деген кітап та бар. Кітапты құрастыруға мен де қатысқанмын. Бұл кітаптан барлық ақпаратты табуға болады: ескерткіштер саны және олардың орналасуы, мәселелері, міндеттері. Мен Қызылжардың тарихын зерттейтін көптеген кәсіби археологтардың болғанын қалаймын.
– Соңғы жылдары елімізде археология және этнология мамандығына оқуға ниет білдіргендер азайғанын байқауға болады. Сіздің ойыңызша, бұл саланың болашағы қандай?
– Министрлік тарапынан археология және этнология мамандығына грант аз бөлінеді. Соның әсерінен болашағын археология саласымен байланыстыратындар азаюда. Жастар магистратураға, содан кейін докторантураға оқуға түсіп, білікті маман атанса, ежелгі тарихымызды игеру бағытына өзгерістер енгізілер еді. Археология ғылымының болашағы өте зор деп ойлаймын. Тарихымызды зерттеу ісінің 90 пайызы археология ғылымымен байланысты.
– Кемел Ақышевтың соңғы археологиялық еңбегі – Бозоқ қалашығы. Осы жұмыстың басы-қасында сіз де болдыңыз. Жалпы экспедициялық топтың алғашқы қазба жұмыстары, кездескен қиындықтары мен тапқан олжалары жайлы сөз қозғасаңыз. Экспедицияның жұмысы, археологиялық қазба жұмыстары қанша уақытқа созылды, құрамында қанша адам болды?
– 1999 жылы 10 шілде күні алғаш рет Кемел Ақышевтың жетекшілігімен құрылған Есіл экспедициясы Бозоқ қалашығының орнын зерттеуге жолға шықты. Бұл уақытта мен экспедициялық топтың басшысы Кемел Ақышевтың жанында болдым. Мұндағы зерттеу жұмыстары 2013-2014 жылдарға дейін жүргізілді. 1999 жылы экспедицияға шығу туралы шешім қабылданғанымен біздің қолымызда оны ұйымдастыратын көлік те, құрал-жабдық та, тіпті адамдарымыз да болмады. Экспедициялық топты жинау қиын болмады, Еуразия ұлттық университетінің тарих факультетінің деканы студенттерімен бірге Бозоққа археологиялық практикаға келді. Президент әкімшілігіне экспедиция ұйымдастыруға көмек көрсету туралы хат жаздық. Нәтижесінде, 1999 жылы шілде айында арнайы кеңес шақырылып, Президент әкімшілігінің сол кездегі басшысы С.Қалмұрзаев барлық орталық органдардың басшыларына экспедиция жұмысына көмектесу туралы тапсырма берді. Сол уақыттағы жиналыс хаттамасын Кемел Ақышев әбден тозығы жеткеніне қарамастан бүктемесімен қалтасында сақтап жүретін. Нәтижесінде, біз жорық шатырымен де, көлікпен де, ыдыс-аяқпен де қамтылдық. Е.Бөкетов атындағы Қарағанды мемлекеттік университетінің, Ш.Уәлиханов атындағы Көкшетау мемлекеттік университетінің тарих факультеттерінің студенттері де көмекке жетті. Бүгінгі Орталық Қазақстанның археологтары алғашқы тәжірибені осы Бозоқ қалашығын қазу кезінде алды десе де болады. Олар Ақышевтың мектебінен өтті. Алғашқы жылдары мұндағы отряд өте үлкен болды, оның саны 100 адамға дейін жетті. Отряд студенттерден ғана құралмады, мұнда К.Ақышевтың өзі құрған мықты команда болды. Біз үшін бірінші қиыншылық су табу еді. Ауызсу шалғайда орналасқан, оған төте жол жоқ. Күн сайын азық-түлік таситын көлікті жалға алғанбыз. Күнделікті 100 адамға ас-су тауып беру де оңайға соқпады. Әр жылдың жазында екі айдан жұмыс істедік. Соншалықты олжаға кенелдік деп айта алмаймын. Себебі, ортағасырлық далалық қалалардың мәдениеті жұтаң болып келеді. Бұл Ұлы Жібек жолының бойындағы бай қала емес. Біз қаланың сәулет ерекшелігін, қабырғалары мен бекініс құрылысын зерттедік. Ол үшін арнайы сәулетші мамандарды да шақырттық.
– Қалашыққа “Бозоқ” деген атаудың берілуінің өзінде үлкен тарих бар. Сол жайлы айтып берсеңіз.
– Рас, бұл қалашықтың атауы бірнеше рет өзгерді. Оны алғаш тапқан кезде К.Ақышев Ақжол деген атау берді. Экспедицияның 1999 жылы берген есебінде қалашық осылай деп аталды. 2000 жылы тарихи ескерткіш атауы Бұзұқ деп өзгертілді. Неге Бұзұқ дейсіз ғой? Мұрағаттан Кеңес үкіметі кезеңіндегі Целиноград ауданының картасы қолымызға түсті. Ауыл шаруашылығы мақсатындағы жер ретінде көрсетілген бұл аумақта Бұзұқты өзені бедерленген. Біздің пайымдауымызша, қала сол Бұзұқты өзенінің іргесінде орналасқан. Өзен арнасы әлі де бар. “Бұзұқ” ежелгі түркі сөзі болып табылады. Мұны сөздіктен іздеп тапқан К.Ақышев арада мыңжылдықтар өтсе де, ежелгі түркі атауының сақталып қалғанына балаша қуанды. 2003 жылдан бастап қалашық Бозоқ деп атала бастады.
– Қазба жұмыстары кезінде 50 жастағы жауынгер әйелдің мүрдесі табылғанын білеміз. Осыған тоқталып өтіңізші, мұндай егде жастағы әйелдің жауынгер жасағымен жерленуі жалпы археология тарихындағы сирек оқиға шығар?
– Бұл рас, 2002 жылы әйел адамның қорымын аштық. Мұның өзі кездейсоқ табылған болатын. Егер бұл қала болса, онда тұрғын үйлер болуы керек деген жорамалман біз үйінді арасынан үй іздерін іздеп, қайта қаза бастадық. Шамамен бір метр тереңдікте күрек ұшы ағаш табытқа тиді. Бұл – моңғол әйелі. Студенттер оны өздерінше “Інжу” деп атады. Оған себеп – бас киімі тұтастай ұсақ ақ інжумен көмкерілген. Тастардың түсі көмескіленгенімен, олардың бір-бірімен қалай байланысқаны, бедерленген оюына дейін байқалып тұрды. Моңғол екендігіне сенімді болуымыздың бір себебі де, осы бас киімге байланысты. Оның пішімі моңғол хандығының ұрпақтарының бас киіміне ұқсайды. Әйел ағаш табытқа бас жағы солтүстікке қаратып жатқызылған. Оның солтүстікке қарап жатуының өзі моңғолдардың діни ғұрпына сәйкес келеді. Ал қыпшақ тайпалары адамды жерлегенде басын батысқа қаратқан. Мүрденің бас жағына қойдың жілігі тігінен қадалып қойылған. Бұл да сол кездегі пұтқа табынушылардың діни ғұрпы, мұндай жерлеу рәсімдері моңғол, бурят жерлерінен табылған ескі қорымдарда көптеп кездеседі. 2003 жылы қалпына келтіру үшін әйелдің бас сүйегін Мәскеу лабораториясына жібердік. Ресей ғалымдары біздің сөзімізді растап, бұл әйелдің тегі моңғол, жасы елулер шамасында екенін анықтап берді. Басындағы інжу моншақтарынан өзге оның құлағында, қолдарында күмістен соғылған сақина-сырғалары болды. Және бізді таңғалдырғаны, жанында темірден соғылған сүңгі мен қанжар жатты. Ал аяқ жағына темір жүген қойылыпты. Бұл – әйелдің жауынгер шабандоз болғанын айғақтайтын заттар.
– Қызылжардағы тарихи орындардың бірі – Ботай. Біз “Ботай мәдениетін” қазақтың археологиясының жауһары ретінде әлемге таныта алдық па?
– Ұзақ жылдар бойы дүниежүзінің айтулы ғалымдары жылқыны қолға үйрету нақты қай жерде болғанын таба алмаған еді. Кейбір ғалымдар оны 3 мың жыл бұрын десе, ең соңғысы Украина жерінде 3500 жыл бұрын дегенге тоқтаған. Ғалымдардың бұл жаңалыққа қатты шұқшиуының үлкен себебі бар. Өйткені жылқыны қолға үйретудің өзі – тамақ, киім үшін ғана емес адамзаттың көлік әлеуетін арттырған, жылдамдығын жетілдірген айрықша оқиға. “Желден жүйрік жануар” иесін бұрын бірнеше күн жүріп әрең баратын қашықтыққа бірден жеткізген. “Ботай мәдениеті” ғылымның осы саласында төңкеріс жасап, жылқыны қолға үйрету Қазақстан даласында 5 500 жыл бұрын пайда болды деген сенсациялық жаңалық ашты. Солтүстік Қазақстан облысының Айыртау ауданындағы Ботай мекенінде ашылған бұл жаңалық дүние жүзін дүр сілкінтті. Осы жаңалықпен бірге қазақтың аты да, мәртебесі де кезекті рет әлемнің аузына ілінді. Әлемдік жаңалықтың ашылуы Қазақстанның тәуелсіздік алғанының арқасында болды деп айту артық емес. Жаңа ғасырдың басында Ботайдан табылған жылқы сүйектері Англияның Экзетер университетінің зертханасында зерттелді. Тас дәуірінен бастап осы жерлерде мекендеген тайпалар – бүгінгі қазақтың тегі. Өкінішке қарай, біз бұл жаңалықты әлем халқына дұрыс жеткізе алмай келеміз. Жылқы ғана емес адамзаттың, Жер бетіндегі алғашқы адам – Адам атаның осы жерде ұрпақ өрбітуі бек мүмкін.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Рабиға ЕРАЛЫ,
“Soltüstık Qazaqstan”.