Тарих парағына қанмен қатталған 1986 жылғы Желтоқсан ызғарында бодандық бұғауын бұзып, бостандық тілеп бұлқынған қазақ жастарының жүрегінде қазақ халқының арман-аңсары бұрқ-сарқ қайнап жатқан еді. Сол жүректен жанқиярлық ерлік те туды, мөлдіреп ән де туды. Ел басына күн туған алмағайып уақытта дүйім халық тебірене шырқаған «Қара бауыр қасқалдақ» әні дәл сол жылы өмірге келген.
Әннің сөзін қазақтың ақмаңдай ақыны Есенғали Раушановтың жазғанын өлеңсүйер қауым жақсы біледі. Музыкатанушылар бұл әнге тағдырлы, тарихи туынды деп баға беріпті. Оның себебі әннің Желтоқсан қасіретіне арналғанынан болар.
Ол кезде баламыз. Әйгілі «Тамаша» театрының әр қойылымын теледидарға телміре отырып тамашалаймыз. Театр әртістерінің кезекті концертінде осы әннің тарихы әсерлі баяндалды. Болат Құсайынов орындаған әнді алғаш рет тыңдауым. Кейіннен туындыны «Наз» тобы шырқады. «Қара бауыр қасқалдақтың» сазын композитор Лесбек Аманов жазған. Ол кісі Есенғали Раушановтың «Жұлдыз» журналында жарияланған топтама өлеңдерін оқып отырып, осы туындысын жанына жақын көреді. Ішінен қайталап оқи беріпті, оқи беріпті. Туындының әнге сұранып тұрғанын аңғарса керек.
«Ойын астарлап жеткiзген өлеңде ақынның Колбиндi қаңғып келген шүрегейге теңеп отырғанын бiрден түсiндiм», – дейді Л.Аманов бір естелігінде. Алайда ақын Есенғали Раушанов бұл деректі жоққа шығарады. «Бұл өлең мені аз әурелеген жоқ. Өз басым оның әніне көңiлiм тола бермейді. Неге? Қазақта қай өлең әнге сұранып тұр? Әуелі осы мәселені пысықтап алу керек қой. Өнердің ішкі әлемінің кабысуы деген болады. Кейбіреулер бұл өлеңнің сөзін өзінің ыңғайына қарай бұрып, шумақтар қосып айтады. Өнерде одан өткен сорақылық, қиянат жоқ. Менде кезінде кітапқа енбей калған өлеңдер баршылық. Үлкен күшпен жарық көрген кiтабымда «Қасқалдақ» бұрмаланып шықты. «Қаңғып келген шүрегей, көлге пана болмайды» деген жолдардағы «қаңғып» сөзі «адасып» деп түзелген. Бұл дегенің өлеңді түсіну түгілі, қарапайым техникалық құрылымын білмеу, болмаса түсінуге тырыспау деген сөз емес пе? Біреулер бұл әнді Қонаевқа арналған десе, біреулер Колбинді айтады. Бұл бекер. Колбинге шүрегей келмейді. Қайдан білейін, бәлкім, Қонаевты қасқалдақтан гөрі ірірек құсқа теңеген дұрыс шығар… «Қасқалдақ» ешкімге арналмаған. Ол сол төгілген қанға оқылған дүние…», – дейді ақын сұхбаттарының бірінде.
Ақынның «Бұл өлең мені аз әурелеген жоқ» деуінің астарында бір сыр жатыр. Бұл туындының Колбиннің құлағына жеткенін кейін білдік. Генадий Василевичтің «Бұл өлең нені меңзеп тұр?» деп қатқылдау қойған сауалына Есекең: «Бұл өлең Арал теңізінің проблемасына арналған. Қасқалдақ деген құстың қаны тоқсан түрлі дертке шипа. Ал қазақтың түсінігі бойынша шүрегей деген құс сол қасқалдақты түрткілеп көлден қуып жібереді екен», – деп жауап беріпті. Осылайша ақын сол кездегі КГБ-ның жандайшаптарының қолынан аман қалған көрінеді.
…Туынды авторлары қалай десе де, қазақ поэзиясын жауһар жырларымен байытқан ақынның нәзік жүрегін жарып шыққан жыр жолдарының сазгердің сырлы пернелеріне қона кетіп өмірге таңғажайып туындының келгені ғажап емес пе?!
Нұргүл ОҚАШЕВА,
«Soltüstık Qazaqstan».
Қара бауыр қасқалдақ
Қара бауыр қасқалдақ, қайда ұштың пыр-пырлап?
Сазың қалды сәбидің еңбегіндей былқылдап.
Қайырмасы:
Қара бауыр қасқалдақ, кері қайт,
Сиреп қалған тоғайға «қамықпа» деп көңіл айт.
Ұя қалса иесіз — айдын үшін сол қайғы,
Қаңғып келген шүрегей көлге пана болмайды.
Өз босағаң — бұл жердің тауы, қыры, белесі,
Босағасын басқаға тастай ма екен, о, несі.
Қайырмасы.