– Жақсыбай Баянұлы, есіміңізді республика жазушы-журналист ретінде жақсы таниды. Өміріңізді қаз қалпында қағаз бетіне түсірдіңіз десем, қателеспеспін. Сөзіміздің айғағы – «Өмір жолы – тар соқпақ» кітабыңыз. Алла жазса, жақында 65 жастың биігіне көтерілесіз. Осы жастың төрінен өткенге көз жүгірткенде қандай сезімде боласыз?
– Өмірдің өзі өкініш пен қуаныштан тұрады ғой. Менің қуаныштан гөрі өкінішім басымырақ па деймін. Қолым жететін көп нәрседен өзім айырылып қалдым. Мысалы, кандидаттық диссертациямның тақырыбын бекітіп тұрып, қорғауға мойын жар бермеді. Күнделікті күйбеңмен жүріп, уақыт өткізіп алдым. Мансап жолымды өсіруге де ұмтылыс жасамадым. Ақордаға баспасөз қызметіне шақырғанда да бармай қалдым. Міне, осындай өкініштер көп менде. Бірақ Аллаға шүкір деймін, қуаныштарым да аз емес.
«Өмір жолы – тар соқпақ» деген еңбегім – өмірдің кейбір қырлары ғана ғой, күнделікті де анда-санда ғана жазып отырдым. Адам күнделікке өзінің өмірін ешқашан тұтастай түсіре алмайтын шығар. Бұл еңбегімде жеке өмір жолымнан гөрі өзім көрген өмірдің шындығын жазуға тырыстым. Біз кешкен өмірдің аренасында болған адамдар мен оқиғалардың сипатын кейіпкерлерімнің мінезі, іс-әрекеті арқылы объективті тұрғыдан айтуға талпындым. Әрине, менің пікірлерім, көзқарастарым кейбіреулерге субъективті болып көрінуі мүмкін, өйткені әр адамның өз шындығы бар ғой. Жалпы бәріміз пенде болған соң абсолютті шындық болмайды. Бәлки, болашақта біздің өмірдің шындығын білгісі келетіндерге менің еңбектерімнің пайдасы болар деген үміттемін. Ал қазіргі уақытта менің еңбектерім тиісті деңгейде өз бағасын алып жатқан жоқ.
– Сәбит, Ғабит, Сафуан сынды қазақ әдебиетінің қабырғалы қаламгерлері құндақталған теріскей өңірде ақын-жазушылардың қатары сиреп барады. Ұлт мәйегінің кенжелеп қалуы ненің салдары?
– Таланттар кейде қаулап өседі, кейде біраз уақытқа үзіліс болады. Бұл – табиғи заңдылық. Табиғат талантты анда-санда беретінін естен шығармайық.
Бір кезде Сәбит пен Ғабиттің атақтары дүркіреп шықты. Ағаларының әсерімен Сафуан шықса, оның ізін басқан Зейнел-Ғаби Иманбаев, Кәкімбек Салықов, Ермек Қонарбаев, Есләм Зікібаев, Бақыт Мұстафин, Мүтәллап Қанғожиндер елдің құрметіне бөленді. Мағжан ақталып, есімі аталып, шығармалары насихаттала бастағанда әдебиетке құштар жандардың қатары көбейді. Сондықтан таланттар жоқ деп кесіп айтуға болмайды.
Осыдан он жыл бұрын Қазақстан Жазушылар одағына Жарасбай Сүлейменов, Тоқтар Зікірин, Зейнолла Әкімжанов төртеуіміз ғана мүше едік. Қазір Аллаға шүкір, таланттар көбейіп келеді. Өздерің біздің ізімізді басып келесіңдер. Әдебиетке құштарлықтың салқындағаны рас. Бірақ жоқтан тәуір.
– Үкілі Ыбырайдың 165 жылдығын Ақмола облысы, ғалым Евней Бөкетовтің 100 жылдығын Қарағанды дүркіретіп өткізді. Өз тұлғаларымызға немқұрайдылық танытуды қашан қоямыз?
– Еліміз мақтан тұтқан тұлғаларды «біздің жерлесіміз» деп мақтана алмай жүргеніміз шындық. Жергілікті билік те көңіл бөлмей тұр. Оны айтатын адам керек. Облыстың тарихынан хабары болмаса, Үкілі Ыбырайдың мол мұрасы барын айтуымыз қажет. Өлке азаматтары ретінде Ыбырайдың қазақ музыкасының шоқтығы биік тұлғасы екенін дәлелдеп, әндерін дәріптеуге тиіспіз.
КСРО кезінде мемлекеттік сыйлық алған үш-төрт ұлты қазақ ғалым болса, соның бірі – Евней Бөкетов. Оның ашқан ғылыми жаңалықтары ел мүддесіне қызмет етуде. Қарағандыда алғаш университет ашып, оның ректоры болды. Облысымыздың топырағында құндақталған осындай тұлғаны өз тұғырында көрсете алмай, жүз жылдық тойын атай алмағанымыз ұят нәрсе.
Облыстық музей мен кітапханаларда қос тұлғаға да арнап іс-шара ұйымдастырып, ырымын жасадық. Екеуінің де жүріп өткен жолы – жас ұрпаққа үлгі.
– «Халық өзі шешеді» деген қағидамен ономастикалық мәселелерді қашан шеше аламыз? Топонимикалық жер-су атауларынан хабары жоқтар өз ата-бабасының атын беру үшін жанын салып жүгіріп жүр. Осы бір оғаш тірлік қашан тыйылады?
– «Халықтың пікірін сұрау керек» деген бар. Бұл 1993 жылы қабылданған заң да айтылған. Ол кезде өзге этнос өкілдерінің ықпалы өзімізден мықты болды. Қазақ мүддесін қорғаушылар әлсіздеу еді. Демократияның ізімен «жергілікті халықтың еркіне салу» деген желеуге салып, адым аштырмады.
Мысалы, қаланың байырғы атауын қайтарсақ, халықтың пікірін сұрауға тиіспіз. Өзге этнос өкілдерінің көзқарасы өзгеріп, бізге қарай бұрылып, икемделіп келеді. Алайда сепаратистер «тарихты ұмытпау керектігін» айтып кеуде соғуы мүмкін. «Барлық жер-су, елді мекендердің қазақша атаулары бар. Тарихи атауларды қайтаруымыз керек. Идеологиялық тұрғыдан ескірген большевиктік атаулардан арылғанымыз дұрыс. Демократиялық елміз», – десек, «Тарихи атау. Лениннің аты тұру керек», – деп ерегесіп кетеді.
Ономастикалық мәселелерді шешуді жергілікті билік пен жоғары билікке берген дұрыс. Әйтпесе өзіміз ұсыныс тастап даурықсақ, өзге этнос өкілдері үн қатпай отыра алмайды. Сөйтіп халықтың арасы ашылады. Бұл бізге керек пе? Тыныштық, ынтымақтастық бірінші орында. Сондықтан бұл заңға өзгеріс енгізу керек.
– Әлеуметтік желіні қоса қалсақ, әйелімен ажырасқанын айтып жылап отырған еркектің мұңын тыңдайтын болдық. Ерлеріміздің ұсақталуына гендерлік саясат кесірін тигізбеді ме?
– Бұл сөзіңнің жаны бар. Қылшығын аламыз деп былшығын шығаратынымыз бар. Әйелдер бұрыннан сыйлы еді. Нәзік жандарды қолдайтынбыз, қорғайтынбыз, әрқашан құрметке ие еді. Ата дәстүр-салтымызға қарасақ, қыздың орны – төрде. Қызына ұрыспайтын, жаман сөз айтпайтын халықпыз.
Гендерлік саясаттың міндеті – ер мен әйелді теңдестіру. Бізде жай да тең болған үйлесімді шет елдердің дүниетанымымен сәйкестендіреміз деген саясатты жүргізе бастады.
Қазір қоғамда отбасылық құпияны сақтамай, үй ішіндегіні жариялау деген пәле ушығып тұр. Отбасындағы ұрыстарын, таластарын жариялап, айтыс-тартыстарын эфирде көрсетіп, ажырасып кету үйреншікті жағдай болды. Ар-ұят ұмыт қалды. Қаншама отбасы бұзылды. Мысалы, күйеуі әйелін ұратын болса, жазасын беретін заң бар. Ал қалғанын құпия ұстаған дұрыс. Отбасы болған соң ыдыс-аяқ сылдырамай тұрмайтынын ұмытқандаймыз.
– Мектебінде айғай-шу шыққанын қаламаған директордың мұғалімге шәкіртінен кешірім сұрататынын естідім. Ата-ана ретінде осы жайында ойыңызды білсек деп едік. Бұл педагогтың мәртебесін түсірмей ме?
– Бұл жерде екі жақты қарау керекпіз. Педагогтардың арасында дөрекілері бар. Баланың жағынан тартып жібергендері де болды. Телефон шыққалы азайды ғой.
Педагог әр баланың қылығына шыдау қажет. Кішкентай адамның «үлкен проблемасына» түсіністікпен қарағаны дұрыс. Бәріне топырақ шашудан аулақпын. Оқушының балалығына шыдай алмай қол көтеретін, не боқауыз сөз айтып қалатын оқытушылар әріптестерінің абыройына нұқсан келтіреді.
Арадағы дауды шеше алмаған мұғалім мен оқушы директорға баратыны бесенеден белгілі. Сонда мектеп басшысы оқушылардың алдында мұғалімге баладан кешірім сұратуы педагогтың мәртебесін түсіреді. Директор ақылдың биігінде болып, оқушы мен мұғалімді оңаша алдыртып, пікірлерін тыңдап, ақылын айтып, қойдыру керек.
– Өз туған жеріңіз – Тауағаш ауылының мектебі жабылып қалмасын деп әрқайсында бес баласы бар екі отбасы көшіп барыпты. Үй мәселесі түбегейлі шешілді ме?
– Олар үймен қамтамасыз етілді. Отын-сулары жеткізілді. Ауыл азаматтары көмір алып беруге ниеттеніп отыр. Әркім өз жағдайына қарай көмек қолын созып жатыр. Тауағаштықтар он баланы қаңғыртып жібермейді ғой. Көшпен айналысып жүрген Бурахан Дақанов бауырымыз жеті балалы тағы бір отбасы келетінін айтқан. Аудандағы ең үлкен қазақ мектептерінің бірі – Тауағаш мектебінде барлық маман, алпыстан астам оқушы бар, Аллаға шүкір. Ауылдан үдере көшіп жатқан ешкім жоқ. 70-тен астам үй бар. Ауылдастар келген отбасыларды жатсынбай, бауырға басып отыр.
– Ашық әңгімеңіз үшін рақмет!
Самрат ҚҰСКЕНОВ,
«Soltüstık Qazaqstan».