Қазақстан Тәуелсіздік алғаннан кейін тарихшылардың «Енді қазақ тарихы қалай жазылуы керек?» деген сұраққа жауап іздей бастауы заңды еді. Жетпіс жыл бойы басым идеология саналған коммунистік насихаттың бұғауына шырмалған кәсіби тарихшылардың өзі сенімсіздеу, аңтарылу кезеңін бастан өткізді. Дәл осы кезде Қазақстан Тәуелсіздігі туралы құжаттарды қабылдауға Қазақ КСР Жоғарғы кеңесінің депутаты ретінде белсене қатысқан, әрі сол кезде Шоқан Уәлиханов атындағы тарих және этнология институтының директоры қызметіндегі академик Манаш Қозыбаевтың сөздерінің құны жоғары болатын.
Манаш Қабашұлының түсінігінше «Тарих – жетістіктерімен ғана емес, ауыр да қатал сабақтарымен зердеде үнемі жатталып, жаңғырып отыруға тиіс шақтар мен дәуірлердің тізбегі. Тарихи сананы қалыптастыратын да тарихтың өзі. Еркін, демократиялық қоғам орнатып, еліміздің қасиетті тарихы бізді дұрыс құбыланамадан адастырмайтын имантұғыр болуға тиіс». Ғалымның өзі айтқан «дұрыс құбыланамадан адастырмайтын имантұғыр» ретінде Қазақстанның тарих ғылымында тарихи зерттеулердің әдістемесі мен жинақталған тарихи білімді қайта бағалау, қазақ халқының этногенезі мен этникалық тарихы, ұлттық мемлекеттілік пен оның қауіпсіздігі жөнінде көптеген тарихи мәселелер шешімін тапқанына куәміз.
Қазақ тарихындағы «ақтаңдақ» аталып, кеңес заманында ғылыми зерттеу тақырыбы ретінде қолға алынбаған есім – ХVІІІ ғасырда өмір сүрген, қазақтың ауыз әдебиетінде батырлық жырлардың, қызықты аңыз-әфсаналардың кейіпкері ретінде көп сақталған Абылай хан болатын. Абылайдың есімін ауызға алудың өзі ескішілдік, керітартпа, хандық дәуірді, қараңғылық дәуірді аңсағандық болып саналатын. Осындай насихаттың салдарынан ұлтымыздың соңғы бірнеше ұрпағы Абылай ханды ұмыта бастаған еді.
1985 жылдың көктемімен бірге келген тарихи жаңалықтар – «қайта құру», «жариялылық», «пікір жарыстыру» үрдістері көзімізді ашып, шындық аңсаған тілімізді шығара бастаған сәтте Абылай хан есімін ауызға алған қазақ зиялыларының алдыңғы легінен Манаш Қозыбаев көрінгенін айтамыз. Ол Қазақстанның ең басты тарих зерттеу орталығы – ғылым академиясының Шоқан Уәлиханов атындағы тарих және этнология институтының директоры ретінде өзі бас болып, 1990 жылы тамыз айының 2-сі күні Көкшетау қаласында Абылай ханның туғанына 280 жыл толуына байланысты ғылыми-теориялық конференция өткізді. Конференцияда Абылай ханның өмірі мен қызметі туралы өзі баяндама жасады. Баяндама мәтіні кейін ғалымның «Жауды шаптым ту байлап» деген тақырыппен шыққан жинағында басылды. «Ел басына күн туған кезде қазақ елінің ханзадалары тақта емес, ұрыс алаңында сынға түсті. Халықтың ары мен намысын қорғар ер, күрес стратегиясын болжар көреген, тұрмыс қаракетін, көңіл күйін айтпай білетін қажырлы қайраткер ғана сүргелең де дүрбелең, от-жалынды, дабылды да дауылды кезеңнің сынынан өте алады», – деді ғалым.
Бұрын ауыз әдебиетінде ғана айтылатын Абылай есімді қазақтың ардақты азаматының саяси портретін халқына, ұрпағына тұңғыш рет ғылыми тілде, ғылыми ортаға қолмен нұсқап, көзге көрсетіп берген Манаш Қабашұлы болатын. Осыдан бастап «абылайтану» қазақ тарих ғылымының айбынды да ардақты саласына айналды. Бірақ Абылай туралы ой қорыту, бағалы еңбектер жазу оңай емес, Ғылым «инемен құдық қазғандай» қиын екені рас болса, абылайтанудың да өз қиындықтары жетеді. Ол туралы Манаш Қабашұлы былай деді: «Абылай хан тұлғасы жалаң, жадағай идеологияландырылған схемаға сыймайды. Ол – өте алып та, тұңғиықтай терең тұлға. Оны тудырған оның сол ғажайып қиындықтарға толы заманасы».
Манаш Қабашұлы белгілі ғалым В.В.Бартольдтың «История турецко-монгольских народов» атты еңбегіндегі Абылай хан туралы «… самым могущественным из ханов ХVІІІ века был хан Средней орды Аблай (1871- 1781», – дегенін келтіре отырып, сонымен қатар бұл зерттеушінің ұлы хан туралы келтірген теріс пікірлеріне өзінің қосылмайтындығын айтады.
1991 жылдың 2 тамызында «Абылай хан» деген тақырыппен республикамыздың бас басылымы – «Егеменді Қазақстан» газетінде «Абылай ханның туғанына 280 жыл толуына» деген айдармен жарық көрген «Абылай хан» атты мақала хат танитын қазақты елең еткізді. Авторы Манаш Қозыбаев еді. Сол күні қазақтың екінші газеті «Лениншіл жас»-тың бетінде де бір бетті толық жапқан «Абылай хан» деген мақала басылды. Бұл мақаланың авторы – Қазақ КСР еңбек сіңірген халық ағарту қызметкері, тарих ғылымдарының докторы, профессор Жанұзақ Қасымбаев. Бір күнде екі газетте жарыса шыққан екі мақала да, қазақ тарихын зерттеудің жаңа дәуірі басталғандығының белгісі деп білдік. М.Қозыбаев пен Ж.Қасымбаевтың мақалаларынан кейін Абылай туралы, ол билік құрған кездегі батырлар мен билер туралы қазақстандық авторлардың мақалалары шыға бастады.
Мен «Абылай хан» деген кітабым үшін жинаған материалдарымның бастапқы қолжазбасын Манаш Қабашұлына көрсеткенімде, ол: «Міне абылайтануды осылай бастау керек. Ежелгі тас ғасыры емес, бас-аяғы 300 жылға толмайтын уақыт ішінде Ресей, Қытай, Иран архивтерінде, тіпті Ауғанстанда Абылай хан туралы деректер болуға тиіс, соларды жинастыру керек. Дерекке негізделген еңбектің құны жоғары болады, іздене бер, іздей бер», – деп қолтығымнан демеген болатын.
Өкінішке қарай, Мәкең о дүниелік болып кетті. Мен ұстаздың айтқанын орындап, құжаттар іздеуді жалғастыра бердім. Сол тапсырмаға сай қолымда бұрыннан жинаған деректерімді кітап түрінде дайындап, 2005 жылы өз қаражатыма «Астана» баспасынан «Абылай хан» атты 499 бет жинақ шығардым. Бұл – Абылай тақырыбына архив құжаттары түрінде, қазақшаға аударылып жарық көрген республикадағы тұңғыш еңбек болатын. Кітапқа түрлі пікірлер келіп жатты. «Егемен Қазақстан» газетінде профессор Ақселеу Сейдімбековтің «Тарихи шындыққа жаңаша көзқарас» деген мақаласы шықты. Онда менің кітабыма барынша мақтау сипатындағы пікір білдірген автор: «Осылайша З.Тайшыбай тұтас бір ғылыми-зерттеу институтының жұмысын жалғыз өзі атқарыпты», – деген қорытынды жасаған.
Зерттеу жұмыстарын жалғастырып, екі рет мемлекеттік грант алып, Мәскеу, Ленинград, Омбы архивтерін зерттедім. Орынбор архивінің қорларын түгелге жуық қарадым. Нәтижесінде 2012 жылы Алматыдағы «Ел-Шежіре» баспасынан «Қазақтың ханы – Абылай» деген атпен екі томдық (әрқайсысы 620 беттен) еңбек шығардым. Президенттік «Мәдени мұра» бағдарламасымен жарық көрген бұл еңбекте 250 құжат тұңғыш рет ғылыми айналымға енгізілген. Барлық құжатқа түсінік берілген. Бұрын орыс тілінде жария болған құжаттар тұңғыш рет қазақшаланды.
Қырық жылға тарта созылған абылайтану жолындағы ізденістерім одан әрі жалғасуда. 2021 жылы «Северный Казахстан» баспасынан «Абылай хан тарихы» деген атаумен үш томдық еңбек жарық көрді. Абылай ханға қатысты орыс тіліндегі жинақ та дайын. Бұл – ұстазымыз Манаш Қабашұлы Қозыбаевтың аманатының орындалғаны деп білемін.
Зарқын ТАЙШЫБАЙ,
Қазақстан Жоғары мектебі Ұлттық ғылым академиясының академигі.