«Soltüstık Qazaqstan»

PDF

ПОЭЗИЯ ТАБЫСТЫРҒАН ЕГІЗ ЖҮРЕК

Астана қаласына барған сапарымызда ақын, Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі, жерлесіміз Жарасбай Нұрқановтың үйіне ат басын бұрдық. Келгенімізге шын жүректен қуанған жақсының жары Қазина апайымыз қаламгердің жұмыс кабинетін көрсетті. Ұстаған заттарын шашау шығармай, көздің қарашығындай сақтағанына іштей қуанып қалдық.

– Әкем мен шешемді мен ата-әже деп өстім. Үш жасымда орысы көп «Кривощеково» кең­шарында тұратын Есләм ағата­йым мен Меруерт жеңгемнің қолына берген екен. Орыс мек­тебіне бардым, тілім де, тәрбием де орысша болды, – деп бастады әңгімесін. Мектеп бітірген соң құжаттарын медицина универ­ситетіне пошта арқылы жібер­ген. Арада бір ай өткенде кон­верттің сыртында «Қабылдау мерзімінен кешігіп қалдыңыз» деп жазылған хаты өзіне қайта келіпті.

Оқуға түсе алмаған соң Көк­терек ауылына – әке-шешесінің қасына келіп, ауыл жастарымен бірге жұмысқа араласып кетеді. Жарасбай Нұрқанов – сол кезде мектепте қазақ тілі мен әде­биетінен сабақ беріп жүрген ма­ман. Жастар кешке концерт қоя­ды, ән айтып, би билейді, өлең оқиды. «Бірде сахнадан Жарас­бай Абай мен Пушкинің өлең­дерімен қоса өз өлеңін оқыды. Тірі ақынды тұңғыш көруім. Сол күннен Жарасбай дегенде жү­регім басқаша соғатынын ұқ­тым», – деп екеуін поэзия та­быстырғанын жеткізген Қазина апамыздың үйіне бір күні көрші ауылдан қарт адам келіп, құда түсіп, жеңгелерінің келісімін алып, тіпті алып кететін күнді де белгілеп қойғанын жеткізеді.

Мұндай тосын жаңалықты естіген ол сүймеген адамының соңынан еріп кете бермей, жү­регі қалаған адамға сырын аш­паққа бекінеді. «Дәл сол уақытта Есіл тасып, қалаға баратын жол жабылды. Шешем аяғын сын­дырып, жазушы Герольд Бель­гердің әкесі, ауыл дәрігері Карл Бельгер шешемді ұшақпен алып кететін болды. Шешемді ауруха­нада жатқан уақытында күту үшін мен де баруым керек екен. Сол сәтті пайдаланып, Жарас­байдың інісі Сансызбай арқылы «Я вас люблю, женитесь на мне» деп тілдей хат жазып жібердім. Жәкең де іштей мені ұнатқаны­мен, он жас айырмашылық бар деп мені жассынып жүр екен. Хатты алысымен әкесімен ақыл­дасыпты. «Сәкеңнің қызы ғой, тағдырын саған сеніп тапсырса, жылатпа», – депті әкесі. Содан Жарасбай да менің соңымнан жетті. Мен ол кезде ауруханада шешемнің қасындамын. Мені сыртқа алып шығып: «Ертең алып қашуға келемін, дайын бол», – деген бір ғана сөз айтты. Есіл тасып жатқан уақыт, сал­мен өте алмаймыз, ұшақпен «алып қашып» келді. Кейін со­ңымнан әлгі құда түскен жігіт іздеп келгенде де мені аралас­тырмай, өздері сөйлесіп, мәсе­ленің бәрін өзі реттеді. Маған: «Қорықпа, өміріңді маған сен­ген екенсің, сені жылатпаймын. Жоғары білім алғың келетінін де білемін. Оқуың үшін жағдайдың бәрін жасаймын», – деді. Сол сөзінде тұрды», – деп жақсының жары шаңырақ көтеруінің өзі бір хикая болғанын жеткізді.

Жарасбай Нұрқанов мек­тепті алтын медальға бітіріп, сол кездегі Кеңес одағындағы уни­верситеттердің кез келгеніне тү­суге мүмкіндігі болса да, басқа оқу орнын таңдамай, «М.Әуе­зовтің дәрісін тыңдағым келеді» деп ҚазМУ-дің филология фа­культетіне құжат тапсырады. Оқуын жақсы бағамен аяқтап, болашағынан үміт күттірер жас ақын ретінде таныла бастаса да, дипломын қолға алысымен қай­тадан ауылына ат басын бұрады. «Қайтсем де өзім оқыған мек­тебіме қызмет етіп, өсіп келе жатқан балаларды әдебиет пен мәдениетке баулимын» деген бала арманына адал еді. Сол жерде өмірлік теңін тауып, бола­шаққа нық қадам басты. Көзі тірісінде өзі де «Елге оралғаным­ның бір қуанышы – саған үй­лендім» деп жан жарына үнемі айтып отырады екен.

Әуелі ауылда мектеп мұғалімі болған Жарасбай Нұрқанов 1965 жылы белгілі қаламгер Сафар­жан Хайдаровтың шақыруымен Ақмола қаласындағы «Тың өл­кесі» газетіне жұмысқа орнала­сып, журналистер қатарына қо­сылады. Қазина апамыз 1967 жылы академик жазушы Сәбит Мұқанов бастаған бір топ қа­ламгер Ақмолаға келгенде дас­тарқандас болғаны ерекше есін­де қалғанын айтады. Қонақтар­дың қатарында Мәриям апай мен Сәкен Сейфуллиннің жары Гүлбаһрам да болған екен. М. Горький атындағы орыс драма театрында «Сәкен Сейфуллин» атты пьесаның тұсаукесері өтеді. Сәбит Мұқанов бастаған зиялы қауым өкілдері ақмолалық жазу­шылармен, журналистермен жо­лығады. Газет редакциясында, облыстық С.Сейфуллин атында­ғы кітапханада, қала мектеп­терінде кездесулер болады. Кез­десуден кейін жергілікті қа­ламгерлер Сәбит ағаға құрмет көрсетіп, жазушы Әскен Нә­биевтің үйінде қонақ қылады. Бір уақытта Сәбең: «Алдыма жас келін келсін», – дейді. «Жігіттер дедектетіп мені алып барды. Ағамыз алақанын толтыра ет алып асатқаны әлі есімнен кетер емес», – дейді Қазина апай.

Жетпісінші жылдары Ақмо­лаға белгілі қаламгерлер Ғабит Мүсірепов, Ғабиден Мұстафин, Әбділда Тәжібаев, Жұбан Мол­дағалиевтер жиі келетін. Олар­мен де бірге жүріп, әдебиет, мә­дениет төңірегіндегі әңгімелерге қаныққанын еске алған Қазина Сәдуақасқызы кейін Қасым Қайсенов, Жұбан Молдағалиев, Рақымжан Қошқарбаев, Еркеш Ибраһим, Тұманбай Молдаға­лиев, Шона Смаханұлы, Сағын­ғали Сейітов сынды қазақ әде­биетінің қабырғалы қаламгер­лері үйінің қадірлі мейманы бол­ғанын есіне алды.

Кейде «Жаңа ғана шаңырақ көтердік. Сыйлы кісілерді ұял­май күтетін жөнді ыдысымыз да жоқ», – дегеніне отағасы: «Үл­кен кісілердің батасын алудың өзі – бір ғанибет. Ол кісілер де жас болды. Біздің жағдайды түсі­нер», – деп өз қолдауын білді­реді екен.

– Ол уақытта тоңазытқыш та жоқ. Сондықтан етті сақтау қиын. Жақында ғана ауылдан келген екі үйрек пен екі қаздың етін асып, сорпаға ащы құрт қо­сып, дәмдеп қонақтарға тарту еттім. Құстың етін тартты деп сөге ме екен деп өзім қипақтап барам. Дастарқан басында Қа­сым ағамыз: «Ақмолаға келгелі қой етін жеп шаршадық. Жарас­бай ініміздің үйінен деликатес жеп марқайдық» деп жас отау­дың көрсеткен құрметіне разы­лығын білдіргенде сондай қуан­дым. Кейіннен Алматыда кезде­се қалсақ: «Келін, үйрек пен қаз етінің дәмін ұмытқан жоқпыз, сағындық» деп қалжыңдап ай­тып жүретін», – деп қазақ баты­рының аузынан естіген жүрек­жарды лебізін үлкен мәртебеге балайтынын айтты.

1980 жылы Сапар Байжанов­тың шақыртуымен Алматыға қо­ныс аударса да, Жарасбай ақын ауылына жиі сапарлап тұрған екен. Елге келе ауыл-аймақпен, ел-жұртымен кездесіп, өлеңін оқып, жерлестерімен арқа-жар­қа болатын. «Жомарт туғанда «Шешеден жалғыз едім, енді жалғыз емеспін», – деп көзіне жас алып қуанған бейнесін ұмы­ту мүмкін емес. Жәнібек туып, перзентханадан шығарда маған әкелуге тиіс аяқ киімді ұмытып кетіп, жалаң аяқ күйде көтеріп алып таксиге отырғызып еді. От­басын бәрінен де жоғары қойды. Үйге алуға тиіс нан мен сүтті таңдап жүріп алатын. Балалар­дың мектепке баратын аяқ киімін сүртіп отыратын. Кір­пияз адам еді. Тіпті бесінші қа­батта асылған еттің қандай екенін иісінен бірінші қабатта тұрып-ақ білуші еді. Бір жолда­сымыздың үйінде болып, табақ­қа қол сала бергенде: «Айттым ғой саған еттің борсыған иісі ба­рын, тұздағанда бүлдіріп алға­нын», – дегенде табақтас болып отырғандар не жерін, не жемесін білмей қалды. Жұрт қолын сүрт­кен орамалға қолын сүртпеу үшін төсқалтасында үнемі бір орамал жүретін. Ас үйдің орама­лына дейін аппақ болып тұра­тын. Балаларын да тазалыққа үйретті», – деген жақсының жары өзі не істесе де, ерінен жо­ғары баға алатынын, балалары да әкелерінің талабын, бағыт- бағдарын, не қалап тұрғанын айтпай-ақ біліп, екеуі де әкеден көргенін істеп, ішімдік ішпей, шылым шекпегенін мақтаныш­пен жеткізді.

«Өмірде болдым, толдым де­ген сөз айтпа. Адамның көңілі көрген сайын көре берсем деп, болған сайын бола берсін деп қа­лайды. Тойымдылыққа үйрену керек», – деген Жарасбай ақын бала-шағасын театрға апарып, кітапхананың тұрақты оқырма­ны қылып руханиятқа булыды, оқуға бейімділігін арттырып, өмірдің ізденістен тұратынын ұқтырды. Үлкен ұлы әкесінің ізін басып, өлең жазады.

«Қазина, мен тауда жата ал­маймын. Туған жеріме жамба­сым, жауырыным тисе, арма­ным болмас еді. Өз туған да­ламда жатсам деп аңсаймын», – деп ауырып жүрген кезінде Көк­терекке апаруымызды аманатта­ғанда: «Жарас, қазір уәде беріп, артынан орындалмаса, ол бол­майды. Обал болады. Қазақ то­пырақ бұйырған жерден дейді ғой. Көреміз» деп едім. 2008 жылы Алматыдан Астанаға қо­ныс аудардық. Осы үйінде үш-ақ жыл тұрды ғой. Жарасбай о дү­ниелік болғанда Президент әкімшілігі, Үкімет комиссия құ­рып, Көктерекке дейін шыға­рып салып, аманатын орында­дық», – деген жақсының жары ерінің ақырғы тілегін орындап қана қоймай, әдеби мұрасын тү­гендеп, өзінің табандылығымен «Көкжиек», «Қызылжар», «За­мана үні» кітаптарын шығарға­нын да айта кеткен жөн. Алдағы уақытта «Перзент пейілі» кітабы да жарық көрмек. Көп жазбаса да, дөп жазған ақынның жырла­ры асыл жарының арқасында жарық көріп жатыр.

Самрат ҚҰСКЕНОВ,

«Soltüstık Qazaqstan».

Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp