Қазақ халқының дәстүрлі және кәсіби музыка өнерінің келбет-болмысы, өсу-есею жылдары Ахмет Жұбанов есімімен тығыз байланысты. Құрманғазы атындағы ұлттық халық аспаптар оркестрі, Абай атындағы Ұлттық опера және балет театры, Құрманғазы атындағы Ұлттық консерватория, Жамбыл атындағы мемлекеттік филармония, Қазақ Ғылым академиясының Мұхтар Әуезов атындағы әдебиет және өнер институты, Қазақстан композиторлар одағы – Ахмет Жұбановтың тікелей бастамасымен, қолдауымен, қуатты да шуақты еңбегінің арқасында дүниеге келген рухани орындар.
Қазақ елі өзінің төлтума мәдениетінің арқасында әлемнің өркениетті деген мемлекеттерінің қатарынан орын алатынын, біздер, бүгінгі ұрпақ, тәуелсіздікке қол жеткізген шақта білдік. 10 000 дәстүрлі әні, 5 000 дәстүрлі күйі бар туған халқының музыка өнерін кемеңгер Ахмет Жұбанов өмірінің шамшырақ-қағидасы етіп, ХХ ғасырда адамзат өркениетінің төріне шығаруда бар саналы ғұмырын сарқа жұмсады. Бабаларымыз тұлпарының тұяғымен Ұлы дала төсіне жазып кеткен әуездік шежіре-мұрасын түпнұсқалық қасиетінде ұрпағына тұтастай жеткізіп, рухани тірегіне айналдырды.
Ахаңның өмірі мен шығармашылығына арналған үлкенді-кішілі еңбектер аз жазылған жоқ. Дегенмен, бұл жанның өмір сүріп, өскен-өнген ортасы, етене жақын араласқан достары, әріптестері, рухани ұстаным-қағидасы, оны толқытып тебіренткен мәселелер, көксеген мақсат-арманы әлі де ашылмай келеді. Демек, тұлғаның ішкі жан сарайына терең үңіліп, ұлттық музыка ғылымы мен іліміндегі, композиторлық шығармашылығындағы күрделі де ұлы жолының мәні мен сәнін ашу отандық өнертану мамандарының басты міндеті. Ахаңның ұлтымыздың өнері мен мәдениетіне қосқан үлесі телегей теңіз болғандықтан, біздер оның аруағының алдында мәңгілік қарыздармыз.
Өткен ғасырдың 25-40 жылдары қазақ халқы үшін адам айтқысыз азап жылдары болғанын тарихтан жақсы білеміз. Қолдан жасалған ашаршылық қасіретінен 2 миллионнан астам адам құрбан болса, артынан, елім, жерім деп еңіреп туған ұлт зиялылары айуандықпен азапталып, өлтірілді. Осындай қара түнек заманда өмір сүріп, мейілінше нәтижелі еңбек еткен Ақаңның басынан 1953 жылдың сәуіріне дейін қиындықтың қара бұлты сейілген емес. Бір сәт ойланайықшы, егер “феодализмің аспаптары” домбыра мен қобыздан оркестр құрып, “барымташыұры” Құрманғазы туралы кітап жазған, “ұлтшыл” Ахмет Жұбанов 1938 жылы “жапон империализмінің шпионы” атанып атылған, өзінен алты-ақ жас үлкен туған бауыры Құдайбергеннің тағдырын қайталаса ше?! А. Жұбановтың Ленинград қаласына арнайы барып, Алматыға қызметке орналастырған, “Қыз Жібек” операсының авторы, белгілі композитор Евгений Брусиловский 1951 жылы Ахаңа қарсы ұйымдастырған қоғамдық айыптау жиындарының ұйтқысы болғаны тарихтан белгілі болып отыр. Міне, осының салдарынан Ахаң Абай атындағы опера театрының жетекші дирижерлығынан, Құрманғазы атындағы консерваторияның директоры қызметінен, Қазақ КСР ғылым академиясының сектор меңгерушісі, доктор, академик, халық әртісі лауазымдарынан айырылды. Әбден қажыған адамға енді қолданатын ақырғы соққы, оны сот арқылы түрмеге жаптырып, үнін біржола өшіру еді. Туған халқы Ахаң сынды арда ұлынан мәңгі айырылып, қанатынан майырылатын кезең туды! Сталиндік қанды қол алқымынан алып тұншықтырған шақта, Ахаңның Мәскеу қаласында оқып жатқан балалары Ғазиза мен Болатқа барып бас сауғалаудан басқа амалы болмады. “Батырды ұзақ соғыс қартайтады”, – депті Қожаберген жырау. Міне, оның мейілінше жемісті еңбек еткен шағы осынау зар заманға тұспа-тұс келіп, бар интеллектуалдық, шығармашылық күшін айтыс-тартыста өткізген Ахмет Жұбанов өз еңбегінің мәйегін тати алмағандығы – шындық. Бұл көрініс оның ұлы замандастары Қаныш Имантайұлы Сәтбаевқа да Мұхтар Омарханұлы Әуезовке де тән болатын.
Қазақстан композиторлар одағының қолжазба қорында Ахмет Қуанұлының өз қолымен жазған өмірбаяны сақталған. Онда басынан өткізген өмірлік һәм шығармашылық кездерін деректі де нақтылы түрде баяндаған. Біз де Ахаң жазған ізбен жүріп, жорта жазылған кейбір оқиғаларға тоқталыңқырап, оларды толықтыра түсуді жөн көрдік.
А. Жұбанов 1906 жылы 29 сәуірде Орал облысы Темір үйезі Темір-Орқаш болысындағы Қусуақтам мекенінің №8-ші ауылында (қазіргі Ақтөбе облысы, Темір ауданы) дүниеге келді. Қуанның шаңырағы бақыт-береке қонған, көпбалалы құтты отбасы болған. Жұбан келіні Бибішынар –Тәңірбергенқызы 14 құрсақ көтерген ана. Отағасы Қуан болса, үлкен парасат иесі болған адам. Ол балаларының қазақ тұрмысында қалыптасқан үй, мал шаруасы дәстүрінен гөрі оқу-біліммен айналысқанын қалаған. Арабша сауаты бар Қуан қазақ жеріне күштеп жер аударылғандармен етене араласып, орыс тілін жақсы меңгерген. Ол қазақ арасында алғашқылардың бірі болып, егін шаруашылығымен айналысқан.
Болашақ академик өзін музыкаға, өнерге баулып, өмірлік бағыт берген алғашқы ұстазы Құсайын Әжіғалиевтің есімін ерекше ілтипатпен атайды. “Ол үлкен білімдар, өлеңдер жазатын, скрипкада, мандолинада, балалайкада, домбырада ойнайтын, аздап ноталық сауаты бар және озық ойға ниеттелген адам болатын” – дейді. Балғын Ахметтің әдебиет пен ғылым әлеміне алғашқы құлшынысын оятқан Уфа медресесінің шәкірттері – ағасы Құдайберген мен оның жақын досы Жиенғали Тілепбергеновтің есімдері ерекше аталады. Олар жазғы каникул кезінде Ахметпен бірге ауыл балаларын қазақ, араб, парсы тілдеріне оқытып, сауаттарын ашады. Құдайберген мен Жиенғали бірлесіп “Мақпал-Сегіз” дастаны негізінде пьеса жазып, соны және Мұхтар Әуезовтың “Еңлік-Кебегін” ауыл сахнасында қойған. Жалпы табиғатынан аса зерек, асқан дарын иесі ағасы Құдайбергеннің інісі Ахметке деген ықылас-ниеті, ықпалы ерекше болған. Інісінің ұлттық қасиетінің берік қалыптасуына, кәсіби музыкант мамандығын таңдап алуына бағдар беріп, көмек көрсеткен – осы Құдайберген ағасы. Соның айқын дәлелі ол 1929 жылы Ленинград қаласында А.Енукидзе атындағы шығыс тілдері институтының аспирантурасында оқып жүргенде, інісін осы қаладағы консерваторияға жетелеп әкеліп, оқуға түсіруі еді.
1919 жылы Ақтөбе облысында сүзек ауруы халықты жаппай қырғынға ұшыратты. Бұл трагедия Жұбановтар шаңырағын есеңгіретіп кетті – әкесі Қуан осы дерттен шейіт болды. Сүйікті әкеден, сол жылғы жұтта бар малынан айрылған отбасының бас көтерері – буыны қатпаған балаң жігіт Ахмет еді. Ол басында бір ауылдың, келесі жылы үш ауылдың кеңес хатшысы қызметін атқарып, тіршілік қамы үшін соқамен жер жыртып, егін екті, шөп шапты, жағар отын жинады, мал өсірді… Міне, ол осылай 13 жасында әкесінің орнын басып, Жұбановтар отбасының бас көтерері, асыраушысы, қамқоршысы болды. Оның осы қасиетін Ахаң атақты ғалым, композитор, белгілі қоғам қайраткері болғанда шәкірттері, достары, әріптестері көрді. Қысқаша айтсақ, ардақты атамыз қолы ашық, жүрегі кең, нағыз атымтай жомарттың өзі еді!
А. Жұбанов өміріндегі елеулі жарқын құбылыс – 1928 жылы Ақтөбе қаласында партактив курсында оқыған кезі, осы жерде Варшава консерваториясының түлегі, кәсіби жоғары білімі бар скрипкашы П.Чернюкпен кездесуі. Бұл адам оның музыкалық сауатын ашты: сольфеджио, гармония, музыка теориясы және скрипка аспабында ойнаудан жүйелі тәлім беріп, болашақтағы музыка өнерінің ұлы қайраткері жүріп өтер “тар жол, тайғақ кешу” жолына түсірді. Бұған қоса болашақ композитор математика, физика, химия орыс тілі мен әдебиеті, тарих пәндерін өз бетімен оқып, экстернді емтихан тапсырып, жақсы көрсеткішпен орта мектепті тамамдады.
Міне, осындай құштарлықпен білім алған Ахметті 1929 жылы ағасы Құдайберген Ленинград консерваториясына әкеліп гобой аспабы бойынша профессор Павел Ниманның сыныбына түсірді. П. Ниман болса, консерваториядағы ұстаздық қызметімен қоса, Ленинград қаласындағы атышулы Андреев атындағы орыс халық аспаптары оркестірінің көркемдік жетекшісі және бас дирижеры болатын. Кәсіби өнердің биік шыңын меңгеруге құлаш ұрған, білімге әбден шөліркеген Ахмет Жұбанов осы ұжымның барлық репетицияларына қатысып, ондағы дыбыстық-интонациялық иірімдер құдіреті, әр аспаптың партитурада басқаларымен қосылғандағы өзара қауышу сіңімділігі, негізгі тақырыптың қуаттылық-эмоциялық әсерлігі, әуенді гармониялық, полифониялық дамытудың тәсілдері, қақтығыс драматургиясының пәрменділігін табу жолдары, дыбыс интонациясының қым-қиғаш артикуляциялары… бәрі-бәрі сезімтал Ахметті ерекше әсерлендіріп, қызықтырып, қиялын самғатты. “Қазақ әндерін, күйлерін неге осындай етіп алпауыт оркестр үнінде шырқатпасқа, шарықтатпасқа! Шексіз, шетсіз дала кеңістігінде туған халық әндері мен күйлері осындай аумақты, тылсым да қуатты үнге сұранып тұр емес пе! Қаншама аспаптар үні бір дирижердың патшалығында, уысында, нақтырақ айтсақ, таяқшасының ұшына қонған ғажап өнер. Жеке батыр болып асқақтайтын домбыра мен қобыздың, сыбызғы мен сырнайдың үндерін бір жеңнен – қол, бір жағадан – бас етіп оркестрге тоғыту – болашақта атқарылатын біздің игілікті істеріміз-ау!” – деген ой Ахаң көңілінің көк дөнені болып шапқылады…
А. Жұбановтың Ленинград консерваториясында оқыған (1929-1932) жылдары өмірінің ең сәулелі де бақытты кезеңі деп бағалауға болды. Ұшқыр ойлы, сергек сезімді Ахаңа орыс музыка өнерінің небір атақты ғалымдары, жетекші мамандары, ұстаздары, атап айтқанда, полифониядан – Х. Кушнарев, гармониядан – Ю. Тюлин, инструментовкадан – М. Чернов, музыка тарихынан – А. Оссовский және Б. Асафьев (атақты “Бақшасарай бұрқағы” балетінің авторы), музыкалық әдебиеттен – З. Эвальд, КСРО халықтары музыкасынан – Е. Гиппиус, акустикадан – А. Римский-Корсаков дәріс берді. Оның музыкалық ғылымға, оның ішінде фольклорға деген көңіл қошеметі осы кезде ауды. Консерваториядан басқа Ленинградтың тарихи-лингвистикалық институтындағы лекцияларды үзбей тыңдаушысы болған құлшынысы оны КСРО Ғылым академиясының фоноархивіндегі материалдармен жұмыс істеуіне жол ашты. Бұл жерде фольклорлық музыкалық шығармаларды нотаға дәлме-дәл түсіру техникасын жетік меңгеруге қолы жетті. Бес жылдық консерватория курсын төрт жылда үздік тамамдаған Ахметке, осы қаладағы Өнертану академиясының аспирантурасына, оның музыка бөліміне жолдама берілді. Бұл оқу орнында музыка зерттеу, жалпы әлеуметтік және философиялық-экономикалық пәндерден басқа неміс, француз тілдерін құлшыныспен меңгере бастайды. Ленинград қаласында оқып жүрген бүкіл Орталық Азия кеңістігінің жалғыз өкілі – А.Жұбановтың ендігі арманы қазақ жастарына мемлекет тарапынан жаппай музыкалық білім беру мүмкіндігін туғызып, жүйелі түрде бұл саланың кәсіби мамандарын даярлау жұмысы еді.
Осы мақсатта ол 1932 жылы “Музыка әліппесі” педагогикалық оқу құралын жарыққа шығарды. Бұл қазақ тіліндегі тұңғыш әдістемелік кітап болды. Міне, Ахаңның 25 жыл бір сәтке кідірмей, тыным таппай жасаған еңбек жолы осы “Әліппеден” басталды. ХХ ғасырдың 60-шы жылдары қазақ кәсіби өнері халықаралық аренаға шығып, үлкен абырой мен атаққа ие болса, соның басында кемеңгер Ахмет Қуанұлы Жұбанов болғанын мақтана айтуымыз керек.
Ленинград қаласында оқып жүрген Ахмет Қазақстанға Сталиннің Голощекиннің қолымен жасап жатқан ашаршылық қасіретін жақсы білді. Сондықтан 1933 жылы ақпан айында Қазақ өлкелік комитетінің Оқу-ағарту халық комиссары Сейтқали Меңдешевтің Алматыда жарты жыл бұрын ашылған музыкалық театр техникумға жұмысқа шақырғанда бірден келісімін берді. Туған халқының басына түскен қасіретті өнер арқылы жеңілдетіп, оның егіліп, езіліп кеткен еңсесін көтергісі келді. Ленинград Өнертану академиясы оған бір жылға академиялық демалыс бергенімен, оның ақтық деміне дейінгі бар өмірі өзінің туған елінде, үнемі қарбалас жұмыс үстінде өтті.
Ахаң Алматыға келе салысымен мұндағы білім беру жүйесін жедел дамытуға күш салды. Ол үшін дәріс берер кәсіби мамандарды жинау, қазақ дәстүрлі музыкасын зерттеу-дамыту кабинетін ашу және бұған дейін диатоникалық құрылымда, дыбыстары әлсіз, диапозон көлемі қысқа болып келген домбыра мен қобыз аспаптарының әуендік қасиетін, жасалатын материалдар сапасын жетілдіретін шеберхана ашу жұмыстарын қолға алу керек болды. Ахмет Жұбанов техникум директоры Сағыр Камаловпен бірлесіп, Халық Комиссарлары кеңесіне түбегейлі мәселелер көтерген баяндамалық жазба жолдады. 1933 жылдың 29-шы сәуірінде аталған лауазымды билік органының қаулысы шығып, Қазақтың ұлттық музыкалық театр техникумының материалдық-техникалық базасы айтарлықтай нығайтылды. Ұстаздық қызметке композиторлар Евгений Брусиловский, Латиф Хамиди мен Борис Ерзакович, музыкалық аспаптар жасау шеберлері Борис және Мануил Романенколар шақырылды, дарынды халық таланттары Әміре Қашаубаев, Манарбек Ержанов, Иса Байзақов, Махамбет Бөкейханов, Лұқпан Мұхитов, Ғанбар Медетовтің орындауларында халық әндері мен күйлері нотаға түсірілді. Сол кездегі елдің мәдени өміріндегі елеулі оқиғалардың бірі музыкалық театр техникумында домбыра мен қобыз сыныбының ашылуы болды. Мысалы, бұған дейін қызыл белсенділердің көзқарасында домбыра “феодализмнің идеялық қаруы”, ал қобыз “шаманизм апиыны” болып, тек еуропалық музыкалық аспаптарды техникум шәкірттеріне үйрету мәселесі қойылған болатын. Бірақ өз ісіне ұқыпты, ұстанымы тастай берік Ахаң осы екі аспапта ойнайтын 17 оқушыдан ансамбль құрып, репертуарына ұтымды да ұтқыр шығармалар енгізіп, оны Оқу-ағарту халық комиссары қызметкелерінің назарына ұсынды. Осылай алған бағытының дұрыс екендігіне көздерін жеткізді.
Ахаңның жоспарында ендігі атқарылатын жұмыс – кеңейтілген халық аспаптарынан толыққанды оркестр құру еді. 1934 жылдың маусым айында бұл ойы іске асырылды: аталмыш ұжым Бүкілқазақстандық халық өнері қайраткерлері слетінде халық күйлері “Кеңес”, “Қарабас”, “Би күйі”, “Айжан қыз” және халық әндері “Балқұрай” мен Сегіз серінің “Қарғашын” тұңғыш рет орындап, оркестр үнінің қазақ музыкасына етене жақын екендігі дәлелденді. Сондықтан 1934 жылдың 25-ші маусымы Алматы музыкалық-драма техникумы жанында құрылған ҚазЦИК атындағы оркестрдің мұрагері, бүгінгі академиялық Құрманғазы атындағы қазақ халық аспаптары оркестрінің дүниеге келген күні болып есептелінеді.
1935 жылы үкімет қаулысымен құрылған Қазақстандағы бірінші концерттік ұйым – филармонияның құрамына Халық аспаптары оркестрі еніп, оның директоры болып А.Қ. Жұбанов тағайындалды. Осы жылы халық оркестрі тұңғыш рет Шымкенттің қорғасын-мырыш зауытында, Ащысай шахтерлері, Атырау мұнайшылары, Каспий балықшылары алдында өнерлерін көрсетіп, олардың шексіз ризашылығына бөленді.
Қазақ музыка өнерінің ғажайып құдіреті танылған сәт 1936 жылдың мамыр айында Мәскеу қаласында өткен Қазақстанның мәдениеті мен өнерінің Бірінші декадасы болды. Мұнда композитор Е.Брусиловскийдің “Қыз Жібек” пен “Жалбыр” опералары көрсетіліп, алғашқы КСРО халық әртісі атағына ие болып, жұлдызы жанған бұлбұл Күләш апамыз туралы орыстың ұлы әншісі Антонина Нежданованың “Чудо!” сөзі осы тұста айтылды. Екінші “чудо” А. Жұбановтың басқаруында құрамында 40 орындаушы бар ҚазЦИК атындағы қазақ халық асаптары оркестрінің Декаданың қорытынды концертінде өнер көрсетуі еді. Құрманғазының “Сары арқа”, “Адай”, “Серпер”, “Балбырауын”, “Көбік шашқан”, Дәулеткерейдің “Қосалқа” күйлері және халық әні “Қызыл бидай” әні (орындаушы – Жамал Омарова) шабытты серпінмен шегіне жеткізіле орындалды. Әрине, оркестр музыканттарының музыкалық сауаты болмағандықтан, туындылар нотасыз ойналды. Бірақ дирижер талантының құдіреті арқасында Ұлы даланың жусан иісі аңқыған аршын төсі, сағым қуған тұлпарлар тұяғының қуатты дүбірі, күн сәулесін қанатына ілген аққулар қиқуы… бәрі-бәрі қазақ музыкасының жаны, таңы, сәні, болып театр сахнасынан көрініс тапты! Сталиннің өзі қатысқан бұл концерт ғаламат қасіретті басынан кешкен қазақ еліне рухани серпіліс әкелді. Ахмет Қуанұлы болса, “Құрмет белгісі” орденімен және “Республиканың еңбек сіңірген артисі” құрметті атағымен марапатталды.
1939 жылы Қазақстан Композиторлар одағы құрылды. Бұл ұйымның дүниеге келуіне Мұқан Төлебаев, Евгений Брусиловский, Латиф Хамидимен бірге Ахмет Қуанұлының да қосқан үлесі ерекше болды. Ол атақты халық композиторлары Естай Беркімбаев, Кенен Әзірбаев, Манарбек Ержанов сынды ХХ ғасырдың сал-серілерін одақ мүшелігіне алудың маңызын түсінді. Өкініштісі сол, өткен ғасырдың 60-80 жылдарында, бұл тамаша дәстүр өзінің әдемі жалғасын таппады, яғни Әблахат Еспаев, Шәмші Қалдаяқов, Әсет Бейсеуовтер сынды нағыз композиторлар, жоғары музыкалық білімі жоқ деген сылтаумен бұл шығармашылық ұйымнан тыс қалды.
Барлық басшылық, ұстаздық, ғылыми қызметтерінен босатылған Ахмет Қуанұлы ендігі жерде бар күшін композиторлық еңбекке жұмсайды. Осы тұста композитор қаламынан 50 шақты әндер, романстар, “Абай”, “Исатай-Махамбет” симфониялық поэмалары, фортепьяноға арналған 10 тәжік, 8 қазақ биі, қобызға, виолончельге арналған “Ария”, “Романс”, “Күй”, “Көктем”, “Вальс” туындылары, “Амангелді”, “Райхан” кинофильмдеріне, “Абай”, “Махамбет-Исатай”, “Сары”, “Бақыт таңы”, “Азат қыз”, “Қозы Көрпеш – Баян сұлу” драмалық спектакльдарға жазылған музыкалары бірінен соң бірі ағылып туындап жатты.
Ахмет Жұбанов пен оның түйдей құрдасы, әріптесі, Қазақстанның халық әртісі, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, композитор Латиф Абдулхайұлы Хамидимен бірлесіп жазған 4 актілі “Абай” операсы – ұлттық опера өнерінің классикалық жауһар туындысы. Мұхтар Әуезовтің либреттосы бойынша “Абай” операсы 1942 жылы басталып, 1943 жылы Абайдың басты ариясы, Ажар мен Айдардың дуэті, “Қарлығаш” хоры Орта Азия республикаларының Екінші музыкалық Декадасында көрсетілді. Абайдың ариясын Ришад Абдуллин, Айдарды – Әнуәрбек Үмбетбаев, Ажарды – Күләш Байсейітова орындады. Ұлттық музыка өнеріне үлкен бедел әкелген бұл өнер додасы, өзінің мағынасы жағынан Мәскеу декадасынан кейінгі аспанды шаққан найзағайдай әсер еткен оқиға болды. Ол қазақ опера өнерінің Өзбекстан, Түркіменстан, Тәжікстан, Қырғызстан республикаларынан әлдеқайда биік тұрғанын танытты. Бұл көрініске ерекше шабыттанып қанаттанған композиторлар оны 1944 жылдың қазан айында партитура күйінде толық бітіріп, осы жылдың 24 қарашасында опера және балет театрының сахнасында қойылды.
Мен қазақ музыкасының классигі, артына көптеген өлмейтін туындылар қалдырған, бауырлас татар халқының дарынды ұлы Латиф Абдулхайұлымен өткен ғасырдың 80-ші жылдары қазақ радиосына музыкалық хабарлар циклын дайындау үстінде сырласқан едім. Сонда Ләтекеңнің асқан қарапайымдылығына, құрдасы, жан досы Ахаңа деген шексіз адалдығына, асқан мәдениеттілігіне тәнті болдым. “Бұрынғы өткен батырлардың, билердің, хандардың, әнші-күйші, жыраулардың бойындағы асыл қасиеттері бір Ахмет Жұбановтың бойынан табылатын” – деуші еді, жарықтық. Ахаң арқылы қазақ елін, қазақ жерін, қазақ музыкасын жанындай жақсы көріп, осы құт мекенде өзінің рухы, мұрасы мәңгі қалатынын тебіреніп толғайтын. Сонда “Абай” операсының аяқталып, театрдың көркемдік кеңесінде талқыланған сәтте айтқан мына бір сөзі есімде: “Мұхтар Әуезов, Ғабит Мүсірепов, Евгений Брусиловский, Василий Великанов, Қаныбек, Күләш Байсейітовтер, Құрманбек Жандарбеков, Манарбек Ержанов, Ғарифолла Құрманғалиев, тағы басқа өнер және мәдениет қайраткерлері бірауыздан жағымды пікірлерін айтып, “Абай” операсын қабылдау керектігін дауысқа салған кезде, бұған дейін үндемей отырған Брусиловский сөз алып, “опера жанрының тиісті компоненттері сіздер жазған операларыңыздың 13-ші актісінде іске асады”, – деп келте қайырғаны бар емес пе! Мен аң-таң болып, “Аха, операда 13 акті болмайды ғой” – десем, “Латиф, үндеме, артынан түсіндіремін”, – деді ол сыбырлап. Оңтайлы берілген дауыстардың басым көпшілігімен, “Абай” операсы ешқандай өзгеріссіз, түзетусіз сахнаға қойылуы туралы шешім қабылданды. Көңіліміз көктемдегі күндей жадырап, жүрегіміз атша тулап, театрдың жанындағы саябақтың орындығына келіп жайғасқаннан соң Ахаңа Брусиловскийдің жұмбақ сөзін түсіндіріп беруін сұрадым. “Әй, Латиф, сен қалай ғана түсінбейсің? Ол опера жазу сендердің қай жорықтарың, қолдарыңнан келген емес, ешқашан келмейді де! Қазақша айтсам, көтере алмайтын шоқпарды беліңе байлама – дегені ғой оның!”, – деп жауап берді.
Міне, биыл “Абай” операсының сахнадағы өміріне 77 жыл толып отыр. Әлі күнге дейін бұл туынды қаншама тыңдарманның құлақ құрышын қандырып, мәдени-рухани әлемінің асыл дүниесіне айналды! Бұдан кейін де Ахаң мен Ләтекеңнің шығармашылық достығы жалғасын тапты, олар 1947 жылы Мұхтар Әуезовтің либреттосы бойынша 4 актілі “Төлеген Тоқтаров” операсын дүниеге әкелді.
1951 жылы атақты композитор, өнертану ғылымдарының докторы, Қазақ КСР Ғылым академиясының академигі, Қазақстанның халық әртісі Ахмет Қуанұлы Жұбановтың басына тағы да қара бұлт үйірілді. Бұл қысылтаяң шақтан ол қайтпас қайратымен, жасампаз, еселі де еңселі еңбегімен өтті. Оның “Ғасырлар пернесі” (1958 ж.), “Құрманғазы” (1960 ж.), “Мұқан Төлебаев” (1962), “Музыкадағы бірінші қадамдар” (1962 ж.), “Қазақтың халық аспаптары”(1963 ж.), “Замана бұлбұлдары” (1963 ж.), “Ән-күй сапары” (1976 ж.), “Өскен өнер” (1985 ж.) сынды еңбектері сөзімізге айғақ. Бұл іргелі туындылар – ұлттық музыка өнерінің алтын шежіресі, қасиетті сарқылмас байлығы. Қазақ елінің төлтума музыка мәдениетін сақтап дамытуда жемісті де жеңісті еңбек етіп абыройын асқақтатқан, сол үшін тар жол, тайғақ кешкен Ахмет Қуанұлы Жұбановтың есімі “Мәңгілік Елмен” бірге жасасып, туған халқының көңіл төрінде ұзақ уақыт сақталары хақ. Себебі оның өмір ғибраты, өзі жазғандай, “туып өскен үйі – домбыра, ән, күй, жыр”.
Жоламан ТҰРСЫНБАЕВ,
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, композитор.