Мағжан ақынның: “Арыстандай айбатты, жолбарыстай қайратты, қырандай күшті қанатты, мен жастарға сенемін!” – деп жырға қосып, болашағына үмітпен қараған жастардың бүгінгі болмысы қандай? Тәуелсіздіктің шүлен шұғыласына бөленіп өскен жастардың заманға деген таным-түсінігі, іс-әрекеті қай деңгейде? Жыл басында орын алған “Қасіретті қаңтар” оқиғасы біраз жайдың бетін ашқаны анық. “Қазақстанның болашағы – жастарда” деп жар салғанымызбен айналып келгенде мұның бәрі отаншылдық рухқа келіп тірелетіні белгілі. Әсіресе мектеп қабырғасында тәрбие мен білімді қатар меңгеріп жатқан оқушыларды шынайылыққа, отансүйгіштікке бағыттаудың жолын ерте қарастыруымыз керек сияқты. Газет редакциясы осы түйткілдерді негізге ала отырып “Жастарды ұлттық патриоттыққа баулудың кілті неде?” деген тақырып төңірегінде “дөңгелек үстел” отырысын ұйымдастырды. Онлайн сұхбатқа облыстық “Urpaq” Қазақ мәдени-ағарту орталығының төрайымы, М.Қозыбаев атындағы Солтүстік Қазақстан университетінің оқытушысы, заң ғылымдарының кандидаты Гүлбақша Мұсабаева, “Қоғамдық келісім” КММ басшысының орынбасары, ақын Әбдіғани Бәзілханұлы, Жамбыл ауданындағы “Айнагүл” бөбекжай-бақшасының директоры Әлия Нұрмағамбетова мен Мамлют аудандық полиция басқармасы Криминалдық полиция бөлімшесінің бастығы Ерлан Дәулетов қатысты.
– Халқымыз ежелден жастарды елдің ертеңіне балап, олардың тәлім-тәрбиесіне ерекше назар аударған. Өкініштісі сол, кейбір жастарымыздың жалған патриоттыққа, енді бірінің арам пиғылға бой ұрып отырғаны жалған емес. Оған жақында Алматыда орын алған оқиға дәлел. Жалпы қай өңірде, қай мекемеде болмасын бүйрегі елге, жерге, Отанға бұрып тұратын жастарды аз кездестіреміз. Мұның себебі не деп ойлайсыздар?
Гүлбақша МҰСАБАЕВА:
– Алматыда болған оқиға біздің қоғамның көп кемшіліктерінің бетін ашып берді. Жайдан-жай ештеңе орын алмайды. Не туындаса да оған сыртқы және ішкі себеп түрткі болады. Бұған отбасы мен қоғам ғана емес, мемлекеттің де жауапкершілігі бар. Бұл оқиғадан көп адамдардың ұлттық патриотизм сезімінің төмен екенін аңғарамыз. Ал патриоттық тәрбие, ең алдымен, ананың сүті, әкенің қанымен дариды. Отбасынан басталған тәрбие баланың болашағына әсер етпей қоймайды. Жас өрендерді мектепке, сосын университетке түскенде білім жүйесі, кейін қоғам тәрбиелейді. Кәмелеттік жасқа толып, саяси құқықтық қатынасты еркін меңгерген кезде мемлекеттік саясаттың ықпалына ұшырайды. Біз, ең алдымен, жастарды ұлттық патриотизмге жетелеудің жолын айқындап алғанымыз дұрыс. Шыны керек, өткен ғасырдың 90-жылдарының бас кезінен 2000 жылға дейін, 15 жылдан аса уақыт ішінде білім жүйесінде нақты ұлттық идеология болған жоқ. Балаларымыз өткен 30 жылдың ішінде бел қайыстырар қиындықтарды бастан өткермеді. Білім саласы бірізділікке түспей, былыққа батып, тәрбиеміз саяздап, рухани құндылықтарымыз шетелге айырбасталғаны себепті, ұлттық патротизмнен айрылып қала жаздадық.
Әбдіғани БӘЗІЛХАНҰЛЫ:
– Ең алдымен, патриоттықтың не екенін балаларға түсіндіруіміз керек. Бұл жерде бәріміздің, ата-ананың да, қоғамның да, билік басындағылардың да кінәсі бар деп ойлаймын. Бейбіт шеруге шыққандарды айтпағанның өзінде, дүрмекке ілесіп бұзып-шағу, одан қалды тонаумен айналысқан жастардың ата-анасы қандай деңгейдегі адам? Олар Тәуелсіздіктің қадірін, мемлекет тұтастығының оңайлықпен қолға келмегенін біле ме? Алматыдағы болған жағдай кілең жастардың емес, дүрмектің шаңын пайдаланып өздерінің теріс пиғылын іске асырмақ болған топтардың ісі. Өйтпесе бейбіт шеру елдегі қымбатшылыққа, әлеуметтік теңсіздікке байланысты туындаған еді. Арты қантөгіске әкеліп соққан жағдайдан барлығымыз сабақ алғанымыз жөн. Осыдан жастарды тәрбиелеудің механизімі әлі де толық жетілмегені көрініс береді. Мәселен, балаң сенің айтқаныңа емес, істеген ісіңе көбірек назар аударады. Ата-анаға қарап бой түзейді.
Тағы бір айта кетерлік жайт, халықтың еңсесін басып, желкесін қиюға шақ қалып тұрған қарыз ақша деген бәле олардың еркін ойлап, еркін жүруіне мұрса бермейді. Берешегі үшін күндіз-түні жұмыста жүрген адам баланың не істеп, не қойғанын біле ме? Осының кесірінен балаларды әлеуметтік желі тәрбиелеп жатыр десек артық айтқандық емес. Онда адамды жат қылық пен қылмысқа жетелейтін түрлі ақпарат көздері бар. Соны көріп өскен бала түбі келеңсіздікке ұрынатыны анық.
Әлия НҰРМАҒАМБЕТОВА:
– Мен бұған отбасы кінәлі деп айтар едім. “Тәрбие – отбасынан басталады” демекші, әр ата-ана бала бойына патриоттық сезімді қалыптастыра білуі керек. Мәселен, бала бақшада тәрбиешіні, мектеп қабырғасында мұғалімді сыйлауды үйренуі керек. Оны санасына құятын – ата-ана. Біздің кезімізде мұғалімді көрсек қәдімгідей денеміз дірілдеп, бетіміз қызарып кетуші еді, ондай сезім қорыққандықтан емес, сыйлағандықтан туындайтын. Өйткені ол сені білім нәрімен сусындатып отырған құрметті адам. Қазір мұғалімнің қадір-қасиеті төмен деңгейде. Мұғалім сабақ үстінде балаға болмашы дауыс көтеріп қалса, ертесі сол баланың ата-анасы зекіріп тұрады. Осыған әбден бейімделген оқушы ешкімнен именбейді. Одан қалды дастарқан басында кей ата-ана мұғалімнің мәртебесін түсіретін әңгімелер өрбітеді. Ұстазға деген құрмет болмаған соң, балада оқуға деген сенім азаяды. Ең соңында, өкінетін әрине ата-ана. Үлкенді құрметтеп, кішіні аялауды баланың бойына балғын кезінен сіңіру керек.
Ерлан ДӘУЛЕТОВ:
– Мен – Тәуелсіздік құрдасымын. Тәуелсіздіктің төл перзенттерінің көбіне патриоттық сезім жетіспейді. Біз сияқты жастар өткеннен сабақ алғаны дұрыс. Жақсы, еркін заманда жастар жаңалыққа құштар болып өсуі керек. Еліңді, жеріңді сүймесең, сенің тырбанып еңбек етіп жатқаныңнан еш мән болмайды. Өзге елде де ерінбей еңбек етіп, жанын бағып жатқан қандастарымыз бар. Олар Тәуелсіз Қазақ елін аңсайды. Барып топырағына бір аунасақ, арманымыз жоқ дейді. Қандай жүрек елжіретерлік сезім. Отанның қадірқасиетін сыртта жүргендер емес, осындағы біздер ерекше сезінуіміз керек қой. Жақсылық та, жамандық та отбасынан басталады. Кейін қоғамның әсеріне ұшырайды. Сырткөз, ең алдымен, сол елдің қоғамына қарап, мемлекетінің қандай деңгейде екеніне баға береді. “Іштен шыққан жау жаман” демекші, өзіміздегі қой терісін жамылғандарды қырағылықпен байқап, еліміздің тұтастығы мен тыныштығы үшін күресуіміз керек. Бұл біздердің бұлжымас міндетіміз.
– Жастардың дені “Ауырдың үстімен, жеңілдің астымен” жүріп, оңай жолмен баюды көздейді. Бұл тығырықтан шығар жол ма?
Гүлбақша МҰСАБАЕВА:
– 30 жылдың ішінде қалыптасқан ұрпақ ешқандай қиыншылықпен бетпе-бет келген жоқ. Егемендіктің елең-алаң уақытын еске түсірейікші. Сол кездегі ауыртпалықты бір кісідей тартқан жандар күнкөріс үшін әртүрлі жұмыстарды істей жүріп, балаларын осы күнге жеткізді. Сол ұрпақ қазір орда бұзар отызда. Сол кездегі ата-аналар өздері көрген тауқыметті балаларым көрмесін деп ойлайды. Жастар да соған әбден бейімделіп алған. Мәселе сәбилерін өздері жүрген жолмен жүргізуінде емес, құлағының түкпіріне жеткізіп айта білуінде. Қазіргі балалар үйі мектепке жақын тұрса да, жаяу барғысы келмейді. Тез дайындалатын тағамдарға әуес. Сөйте-сөйте жеңіл жолға бойлары үйрене береді. Оған бірден бір себеп, қазір мектепте дене еңбегіне оқушыларды тартпайды. Тек оқумен ғана айналысады. Ал кезінде бізге кабинетті жуғызатын. Оны еш қиынсынбаушы едік. Қазір ондайдың бірі де жоқ. Еңбек пен оқуды қатар ұстамағаннан кейін бала телефонға әуес болады. Бара-бара жеңіл жолды таңдайды. Мен жалпы патриоттық деген сөзді еңбек деген ұғыммен байланыстырамын. “Еліңе еңбекпен пайдаңды тигіз, жеріңді еңбекпен сүй, Отаныңа еңбекпен қызмет ет!”. Осы ұғымдарды жастардың жадына сіңірмейінше, ештеңе өзгермейді.
Әбдіғани БӘЗІЛХАНҰЛЫ:
– Бұған экономикалық қоғамды түсінбеген өзіміз кінәлі. Бұл жерде нарық алға шығып, ұлттық құндылық, менталитет артта қалған. Нарықтық экономиканы атақ үшін, жақсы жағдайда өмір сүру үшін емес, ұлттық құндылықты ұстап тұру үшін пайдалансақ орынды болар еді. Әрине, бұл тығырықтан шығар жол емес. Осы жолмен кете беретін болсақ, біздің қоғамымыз одан әрі құлдырайды. Бұған түбегейлі өзгерістер қажет. Біз барлық нәрсені ақша шешеді деген жалаң идеядан арылмай тұрып, жастарды дұрыс жолға тәрбиелей алмаймыз. Ол үшін рухани жақтан өзімізді дайындай білуіміз керек. Бұл алдыңғы буын өкілдерінің дұрыс жол көрсетпеуінен туындап отыр. Жалаң ұранмен көзге түсу, сол арқылы танымал болу, белгілі бір орынтаққа қол жеткізу қоғамда ушығып тұрған мәселеге айналып барады.
Әлия НҰРМАҒАМБЕТОВА:
– Біздің қоғамда “бай адам жағымсыз, сенім тудырмайтын адам” деген ескі көзқарас бар. Барлығына бірдей топырақ шаша алмаймын. Адам адал еңбегімен байыса, өз халқына қол ұшын беріп, пайдасын тигізсе, онда ондай адамдарды неге құптамасқа? Менің тұспалдауымша, осы жалқаулыққа қарата айтылған сөздің мәні көп өтпей күшін жоятын тәрізді. Өйткені елімізде жемқорлыққа қарсы күрес ауқымды жүріп жатқаны анық. Қаншама жылдардан бері ел байлығын өз еркінше жеп келген лауазымды тұлғалардың қылмыстары ашылып, жұртқа жария бола бастады. Енді жастар мемлекеттік жұмысқа қолы да, ары да таза күйде келетін күн жақын. Қазір барлық жұмыс ашық, әшкере халықтың алдында істеліп жатыр. Алдағы уақытта қоғам түгелдей өзгеріске түсетініне сенімім кәміл. Оған бәріміз атсалысуымыз керек. Баланы мектеп жасынан бастап адалдыққа, батылдыққа, шынайылыққа, еңбексүйгіштікке тәрбиелеуден ұтатын жеріміз көп.
– Ұрпақ тәрбиесінде ұлттық идеологияның рөлі маңызды болуы керек. Егер мұндай болмаған жағдайда біз жаһанданудың аранына жұтылып кетеріміз хақ. Осы ретте біз ұлтымыздың арда тұлғаларының өмірлерін, еңбек жолдарын жастарға таныта, дарыта алып жүрміз бе?
Гүлбақша МҰСАБАЕВА:
– Ұлттық идеология деген – ғасырлар бойы қалыптасқан рухани құндылық. Ол білімді, ұлт жанашырлары мен қоғам қайраткерлері, ғалымдар мен классик ақын-жазушылардың еңбектері арқылы санаға дариды. Соны әсіресе жастар шынайы қабылдайтын болса, онда біздің мемлекетімізде ұлттық идеология қалыптасады. Идеология әр жастың жүрек түкпірінен шыға алуы маңызды. Әр адамның алпыс екі тамырын идіре алмаған идеология ешкімнің де сана-сезіміне әсер ете алмайды. Мұндай жағдайда жастар тек әлеуметтік желі арқылы шетелдік мәдениетке еліктеп, соған қызығып, ойлары солай қарай қабысып, тәрбиеленеді. Бұл біздің ұлт үшін өте қауіпті.
Әбдіғани БӘЗІЛХАНҰЛЫ:
– Ұлттық идеологияны насихаттайтындардың бірі – бақ өкілдері, яғни газет-журналдар, телеарналар, желілер. Елдік мүддені көксеп отырған бірде-бір телеарна жоқтың қасы. Бәрінің көксегені: шетелдік шоулар, шу, даңғаза. Қазақтың руханиятына қызмет етіп отырған газет-журналдарды іздеп жатқан ешкім жоқ. Жастар желінің “ойыншығына” айналды. Телеарналардың көбі “тендерге қатыссақ, қаражат жымқырсақтан” аса алмай отыр. Қомақты қаражатты ұтып алғандар халықтың көзін алдап, анда бір концерт, мұнда бір кездесу ұйымдастырып, жоғарыға есеп беріп қоюмен шектелуде. Сол шараларға белгілі бір топтар ғана келеді. Жалпылық сипат алған ұлттық идеология атымен жоқ. Біздің ұлттық лидерлеріміздің, алаштықтардың еңбегі шынайы насихатталған жағдайда біз әлдеқашан өркендеген ұлтқа айналған болар едік. Қысқасын айтқанда, ұлттық рухпен ұрпақтарды сусындата алмай отырмыз. Осы жолы Мемлекет басшысы жаңа жасақталған Үкіметке қаншалаған тапсырмалар берді. Жастарды патриоттыққа тәрбиелеудің механизмін қайта жасаудың орайлы уақыты келді. Осыған жауапты адамдар жылдам іске кірісулері керек. Жастарды қолға алу деген сөз – ұлттың болашағын қолға алу деген сөз.
Әлия НҰРМАҒАМБЕТОВА:
– Ата-бабамыздан қалған салт-дәстүр, әдеп-ғұрып, тіл, дін, мәдениет, тәрбие оның ішіндегі ең маңыздысы – адамгершілік қасиетті жастар бойына сіңіріп өсуі тиіс. Біздің тарихта өткен ұлы ғұлама ұстаздарымыздың барлығы дерлік осыны аңсап кетті. Олар қанды қасап мезгілде де партия құрып, өз халқына есе-теңдік алып беру жолында қаншама қуғын-сүргінді бастан кешірді. Қазір, Құдайға шүкір, артыңнан шам алып жүгіретін заман кетті. Өз мемлекетіңде емін-еркін еңбек етіп, өмірдің қызығын көру өз қолыңда. Ұлттық идеология болмағаннан кейін жастарға түрлі жағдайлар жасалып жатқанымен, оларда патриоттық сезім жоқ. Ол үшін жоғарыда таза, адал, еңбекқор адамдар үлгі көрсету керек. Сонда жастарда сенім де, құрмет те болады. Бала балабақшада не мектеп қабырғасында жүргенде ұлттық идеологиямен барынша қарулануы тиіс.
Ерлан ДӘУЛЕТОВ:
Ұлттық идеологияға қарапайым мысал келтірер болсам, ең алдымен, “көк жәшігімізді” дұрыстауымыз керек сияқты. Қазір бесіктен белі енді ғана шыққан бала шетелдің мультфильмін көруге құмар. Өйткені олардікі қызық, әдемі жасалған. Ал біздікінің саны аз, қарабайыр. Бір-екі рет көргеннен кейін бітіп қалады да, қызылды-жасылды, бай мазмұнды шетелдікіне ауыстыра қояды. Кішкене бала сіздің айтқан сөзіңізді қайдан түсіне қойсын, керісінше жақсы мультфильммен тәрбиелеген дұрыс. Оның үстіне бес жастағы баланы алып қарасақ, тілі орысша шыққанын байқайсыз. Бұл да сол көріп отырған дүниесінің әсері емей немене? Түкке тұрғысыз нәрселерге қаншалаған қаражаттар бөлініп жатыр, ұлт қамы үшін ұрпақтарға аз да болса сауға істеуге болады ғой. Халқымыз “Не ексең, соны орасың” деп бекер айтқан жоқ. Балаңа қандай тәрбие бересің, кейін солай қызмет ететін болады. Ештен кеш жақсы демей ме, осы жағын әлі де қолға алуымыз керек.
– Мемлекет бір қоғамдық формациядан екіншісіне өтерде түрлі қақтығыстардың орын алатыны заңдылық. Зайырлы мемлекетте билік пен бұқара халықтың арасының алшақтауының себебі неде?
Гүлбақша МҰСАБАЕВА:
Қоғамды жемқорлық жайлаған тұста мемлекет ешқашан дамымайды. Осы жағдай экономикамызға, ұлттық қауіпсіздігімізге өте ауыр тиіп отыр. Қоғам мен мемлекет бір-бірін тыңдай біліп, бірге өзгеру керек. Мемлекеттік емес ұйымдарға қолдау білдірген күнде, қоғамдағы өзекті мәселелер ескеріледі, оған құлақ асады. Осыған қатысты Президент Қ.Тоқаев бір сөзінде “Әлеуметтік әділеттілікті орнату керек” деді. Бұл өте орынды әрі ұтымды айтылған сөз. Елдің көкейіндегісін дөп басты. Мемлекеттің тұтастығын сақтап қалу үшін халық осыны ұғынуы керек. Біздер осы мақсатта қоян-қолтық әрекет етудің арқасында мақсатқа жетеміз.
Биліктегілер байлыққа құныққан жағдайда, қоғамда шынайы жұмыс атқаратын адамдар болмаған кезде билік пен қоғамның арасы алыстайды. Кезінде Шоқан Уәлиханов “Заңды халық үшін жасау керек”, – деп айтып кеткен. Қазір заңның көптеген нормалары сол билікте отырған адамдар үшін жасалған сияқты. 2015-2022 жылдар аралығында 42 рет заң қабылданды. Халық өз алдына, билік өз алдына дамып келе жатқан қос рельстей сезіледі. Өйткені бұл нормалар халықтың жағдайына сәйкес келмейді. Шарттары бір-біріне қарсы.
Әбдіғани БӘЗІЛХАНҰЛЫ:
– Халықтан алшақтау – бара-бара халықтан айырылу деген сөз. Мемлекет басшысының пәрменімен нақты шешімдер қабылданып жатқаны қуантады. Билік басындағы қым-қуыт қайшылықтар елдегі жағдайдан хабардар етті. Биліктің әрекетін халық білмесе, ал халықтың жай-күйін билік аңғармаса бұл екі араның алшақтауына себеп болмай немене?
Әлия НҰРМАҒАМБЕТОВА:
– 90-жылдардағы жылуы, жарығы жоқ, дүкендер қаңырап бос тұрған кез есте. Сол кезбен салыстырғанда, қазір біздер ертегілер елінде өмір сүріп жатқандаймыз. Жемқорлардан халық әбден шаршады. Алайда ақырындап дұрысталып келеді. Ол үшін жоғары жақтағы адамдар жұмысты адал атқару керек. Сосын оларды халық сыйлайды. Халық үшін қызмет етеді деп сайлаған депутаттар “ұйықтамауы” керек. Бұған тек үкімет ғана кінәлі емес, халықтан да кемшілік іздегеніміз дұрыс. Өйткені үйде отырып алып жастарды түрлі қитұрқылыққа айдап салып, арандататындар жоқ емес. Өмірге өкпесі болса, немесе жай отырып, іші пысқанда, билікпен алысу керек пе? Әйтеуір әлеуметтік желінің жұлдызы болып алады. Осы жолғы оқиғада Президентіміз жаңаөзендіктермен диалогқа шықты, түйін шешілгелі тұрған еді. Ал Алматыдағы қантөгіс арандатушылардың ісі. Мемлекетті ойламайтын, жалған патриоттардың кесірі көп тиді. Еңбектенген адамға жол ашық. Қай салада болмасын, Үкімет тарпынан әр азаматқа тиісті көмек беріліп жатыр. Халықтың арасында қараңғылық та жоқ емес, өзіне тиімді бағдарламаларды оқымайды, жасалып жатқан істерді білмейді. Тек біреудің сөзіне ереді.
Ерлан ДӘУЛЕТОВ:
Жақсылықтан қашан да үмітті халықпыз ғой. Дегенмен де қоғамдағы көп түйткілді мәселелер өз шешімін тауып, кей жұмыстар тиімді жоспарлануда. Қазір халықтың көзі ашық. Ұнамаса, бетіңе айтады. Бірақ барлығы заң талаптарына қарай болса құба-құп. Заңсыздықтар орын алып кететін жағдайлар көп кезігеді. Өмірде неше түрлі адам болса, сонша түрлі проблема туындайды. Сол үшін құзырлы органда істейтіндер халыққа жақын жүруі дұрыс деп ойлаймын. Халық пен биліктің арасы қаншалық жақын болған сайын қоғам ілгерілейді.
– Білімді жас мамандар күнкөріс қамымен дамыған елдерге кетіп жатыр. Оларды тежеудің амалы қайсы?
Гүлбақша МҰСАБАЕВА:
Өкінішке қарай, қазіргі уақытта көптеген жастар расында да дамыған мемлекеттерге кетіп жатыр. Біздің өңірді алып қарасақ та, білімді мектепте орысша алған жастар шекаралық аймақтарға, мәселен, Омбы, Түмен облыстарына немесе Мәскеуде жоғары білім алуда. Орайы келсе, кейін сонда қалуға тырысады. Мемлекеттік бағдарламамен де дамыған шет мемлекетте білім алып жатқандар жетерлік. Елге кері қайтуға асықпайды. Бір айтарлығы, елімізде жас маманның жұмысқа орналасуы қиын. Жұмыс тапқан күнде жалақысы мардымсыз. Ол кімге жетеді? Қазір ипотекамен үй алудың өзі қиын. Ал шетелде әлеуметтік жағдайлар ашық түрде шешілген. Жас мамандарға берілетін көмек жақсы. Араб елдерінде мүлдем басқаша. Бала өміге келген күннен бастап мұнайдың мәлім пайыздық пайдасы шотына құйылады. Есейгенде оқуына, үй алуына қаражаты дайын. Үйленуіне, дүние-мүлік алуға да мүмкіндігі бар. Ал бізде халықтың 95 пайызы қарыз ақшаға белшесінен батып отыр. Жастарымыз өз елінде өз қызметін толықтай атқару үшін бізге үлкен өзгеріс керек.
Әбдіғани БӘЗІЛХАНҰЛЫ:
Біріншеден, біздің елде жұмысқа тұру көбінесе оның туысқандық жақындығына, рулық байланысына қарай болатыны қарныңды аштырады. Кей өңірлерде тіпті ашық түрде ақша сұрайды. Оның жұмыс істеуге қабілет-қарымының қаншалық екеніне бас қатырмайды. Бұл “ауру” бізің қоғамды жайлап, жегі құрттай жеп, тамырын тереңге жайып алды. Жақсы білімі болғанымен таныс-білісі жоқтар жұмысқа кіре алмай, амалсыздан шетел асуға мәжбүр. Қай жерде жақсы қызмет, әділдік болса, сонда кетеді. Екіншіден, экономикалық жағдайды алға тартуға болады. Осы уақытқа дейінгі еңбекақының аздығы оларды осындай жолға итермелеп отыр. Жалақы жыл сайын өсіп жатқанымен, халықтың тұрмысына әлі де жеткіліксіз. Зат бағасының қымбаттауына байланысты мөлшердегі айлықпен отбасын асырай алмайсың. Оларды ұстап қалудың жолы – барлық жастарға тең көзқараспен қарау. Білімді, қабілетті жас мамандарды мемлекет жағдай жасай отырып, өзіне қызмет еткізуі керек. Ең әуелі, оларды баспанамен, жұмыспен қамтамасыз етсе, ешкім шетел асып қаңғырмас еді. Таныс-біліс арқылы жұмысқа кіріп, өмір сүретін елден болашақ көре алмайсыз. Барлық жастарды өз деңгейіне қарай түрлі игіліктермен қамтамасыз ету керек. Ол мемлекеттің міндеті. Жағдайы жақсы, балалары алаңсыз білім алып жатса, мемлекетке қызмет етпей не істейді?
Әлия НҰРМАҒАМБЕТОВА:
Біз демократиялы елміз. Білімді жастар қай елге барып жұмыс істеймін десе де, өз еркі. Бірақ тойған жеріне құлай жығылу – олардың патриоттық сезімінің таяз-тереңдігіне саятын мәселе. Өз елінде тегін оқу оқып, түрлі игіліктерді пайдаланып, алған білімдерін өзге мемлекетке барып пайдалану, әрине, дұрыс емес. Олардың көбі күн көріс қамымен кетіп жатқан жоқ. Өйткені жақсы білім алса, біздің мемлекетте де күн көре алады. Оларға керегі – хаип. Шетелде шалқып жүрмін деген мақтан керек. Елін, жерін шын сүйген азамат болса, онда ол жақтың мықты тәжірибесін өз еліне әкеп пайдаға асыратын еді. Ондай көкірегі ояу азаматтар баршылық. Біз сондай азаматтарды насихаттауымыз керек. Сонда ғана шетел деп елпеңдегендер аяқ жиып, осында да хаип бар екенін түсінеді. “Өзге елде сұлтан болғанша, өз еліңде ұлтан бол” деген сөзге тоқтаған дұрыс.
Ерлан ДӘУЛЕТОВ:
Шетел асып шікірейіп жүрсең де, өз еліңдей қайда? Өз еліңнің бір жұтым ауасымен тыныстап, бір уыс топырағына жылынып отырғанға не жетсін, шіркін! “Қайда барсаң да, қазанның құлағы төртеу” демекші, ол жақтың да өзіндік қиындығы бар. Еті тірілері ептеп жан бағар, қалғандары көп ұзамай қайтып келер. Десе де елде еңбек етіп жүрген жастардың ойын бұзатыны рас. Мемлекетіміздің дәулеті күннен-күнге артып, жастарға оңтайлы тиімділіктер көбейіп келе жатқанда, шетел асу қисынсыз. Әрине, қыдырып барып қайтсаң, оның орны бөлек. Ол үшін барған мемлекетіңнің тілін білгенің жөн. Мен өз елімде, қайнаған қазағымның ортасында жүргенді жүрегім қалайды. Шетелдің тозық мәдениетін сырып тастап, озық техникасын әкеліп, ел игілігіне жаратып жатқандарға ризамын.
Дайындаған
Бектұрған ЛАҚАДЫЛ,
“Soltüstık Qazaqstan”.