“Алуан-алуан жүйрік бар, әліне қарай шабады” дейді қазақтың данышпандығы.
Тіршілік тарауларының өн бойы толған жарыс бәсеке, осы жарыста оза шауып, көптің көзіне түсетіндер де, қарапайым қалың топтың арасында қарасын болып қалып қоятындар да аз емес.
Халқы, әдебиет қауымы, баспасөз жетпіс жасын есіне алып, мерекелеп жатқан Ғалым Малдыбаев – советтік дәуірдің жарысында көзге ілінген ақындардың бірі.
Алғашқы сүрлеуін Сәкен Сейфуллин Октябрь күндерінде салған қазақ совет әдебиетінің кадрлары тек советтік дәуірде ғана көбейді, солардың елеулілерінің бірі – Ғалым Малдыбаев.
Сол кездегі өзге қаламдастары сияқты Ғалым да тек ақын емес, ол қоғам қайраткері де.
“Қайраткер” дейтініміз орыстың өткен ғасырдағы данышпан ақыны Н.А.Некрасов айтқандай Ғалым советтік социалистік дәуірдің әдебиеттік істерінен басқа да толып жатқан жүйелеріне атсалысты. Мысалы, ол жиырмасыншы жылдар ішінде Ақмолада шыққан “Жаңаарқа”, Оралда шыққан “Қызыл ту”, Керекуде (Павлодар) шыққан “Колхоз”, Баянда шыққан “Ленин жолы”, Балқашта шыққан “Балқаш жұмысшысы” газеттерінің бірінен соң бірінде үздіксіз редактор болып қызмет атқарды. 28-ші жылы “Социалистік Қазақстанның” оңтүстік облыстарындағы тілшісі болды.
Баспасөздің қауырт істерінде жүріп Ғалым аталған облыстардың советтік, мәдениеттік, партиялық, комсомолдық істеріне де қызу қатынасты. Мысалы, бұрын Төңкеріс, кейін Жамбыл аталған ауданның комсомолдар комитетінің алғашқы керегесін Ғалым жайды. Тап күресі қызу жүріп жатқан шақга Ғалым бұған да қызу араласып, ауылда советтендіру, қоныстандыру, жалшылар комитетін құру, газеттерді тарату, мектеп ашу, жер бөлісі, ірі байларды кәмпескелеу, ауыл шаруасын колхоздандыру істерінің жуан ортасында жүрді.
Ғалым үшін мұның бәрі табиғи нәрселер еді. Оған Ғалымның өмірбаяны кепіл. Қоғамшыл қайраткердің жетпіс жасқа толған мерекелі күндерінде, оқырман көпшіліктің есіне оның өмір жолын елестете кетудің артықшылығы жоқ.
1920 жылы Ғалымның ауылына, белгілі революцияшыл ақын Баймағамбет Ізтөлин келеді де, Ғалымның домбыраға, әнге, әдебиетке әуестігін көріп, Қызылжарға ерте кетеді, онда “Ақтас” аталатын жасөспірімдер мектебіне орналастырады. Бірақ оқудың аяғы сәтсіздікке соғып, келер 21-ші жылдың басында ақ бандалардың көтерілісі шығады да, олардың совет адамдарына көрсеткен айуандық қылықтары шәкірттердің жанын түршіктіріп бет-бетімен қашады. Ғалым туған ауылына кетеді.
Ол кездегі ауыл мектебіне мұғалім болу үшін Ғалымның білімі де жетіп жатыр. Ғалым сол қызметте жүргенде ауылына уездің оқу бөлімінің меңгерушісі Әнес Ілиясов келеді де, Ғалымды Сәлімбай ауылы дейтін жердегі мектепке мұғалім етіп жібереді. Оқуға сусыны еркін қанбаған Ғалым 25-27-ші жылдарда Қызылжардағы совет партия мектебін тамамдап, 1934-1936 жылдарда Мәскеудегі Күншығыс еңбекшілерінің университетін (КУТВ) тауысады. Ғалымның мектептік білімі осындай.
Оқи жүре қызмет атқарып, қызмет атқара жүріп оқу, солармен қатар қоғамдық істерге де қызу араласу – Ғалыммен замандас ақын-жазушылардың маңдайына жазылған бақыт. Ғалымның не істегендерін жоғарыда айттық. Сол істерімен қатар Ғалым жазушылықпен де ерте шұғылданды.
Ғалымға Баймағамбеттің 1920 жылы көңіл бөлуі әшейін емес. Баймағамбет Ғалымды Жақаттың Сәдуі аталатын пәтер үйіне ертіп әкелгенде мен де сол үйде едім. Ғалым онда қоңқақ мұрын, қара бұжыр, талдырмаш, ұяң мінезді жеткіншек екен.
“Бұның кім?” деген сұрауға Баймағамбеттің қолақпандай ғып қайтарған қысқаша жауабы: “Ақын”. Сол өнерін білгіміз келген бізге, өзі ұялшақтанған соң, Баймағамбет Ғалымның өлеңдерін оқып берді. Тырнақалды шығармалардың мазмұны – елде, Қызылжарда совет өкіметі жүргізіп жатқан құрылыстарды мадақтау.
– Қазақтілді совет жазушылары осындайлардан шықпаса, әзірге өте аз ғой, – деді Баймағамбет.
Ғалым Қызылжардағы Совпарттан оқыған жылдары, мен осы мектепте саяси сабақты жүргіздім. Сол кезде қаланың көркем әдебиетіне ынталы жастары әдебиет үйірмесін құрды. Белсенді мүшелер: Мәжит Дәулетбаев, Ғалым Малдыбаев, Есмағамбет Ысмайлов, (балалар коммунасында оқыды), Абдолла Сәдуақасов, Зараб Темірбеков (уездік комсомол комитетінде секретарь), Шахмет Хұсайынов, Сейфолла Байғожин, Мәлік Тәкішев, тағы басқалар. Ғалым – ұйымның секретары. Осы ұйым өсе келіп, 1928 жылдан ҚазАПП-тың бөлімшесіне айналды да, “Жарыс” деген атпен бірер альманах жариялады.
Жазушылық істерін сол жылдардан бастап өрбіткен Ғалым оннан астам шығармаларын кітап түрінде жариялады. Газет, журналдарда басылғандарында сан жоқ.
Ол қысқа өлең түрінде де және поэма түрінде де жазды. Солардың ішінде “Қырым қызы” сияқты әдебиет тарихынан орын алғандары аз емес.
Қоғамдық істерінің ішінде Ғалым қазақ совет әдебиетінің кадрларын өсіруге де елеулі еңбек сіңірді. Мысалы: Қызылжардағы шақтарында Есмағамбет ЬІсмайловтың, Баянауылда – Дихан Әбілевтің, Оралда – Ғабдол Слановтың, Ақмолада – Сейтжан Омаровтың, тағы бірнеше жастардың әдебиетке келуіне себепкер болды.
Жалпы алғанда Ғалым – күнделікті өмірдің жаршысы. Оның шығармалары – советтік дәуірдің күндерінде, айларында, жылдарында атқарылатын игіліктердің шежіресі.
Біз мақаланы “алуан-алуан жүйрік бар” деген қазақ мақалынан бастадық. Солардың бірі Ғалым екенін айттық. Жасының кемел, қайратының мол шағында өмір жарысынан Ғалым алған жүлде аз емес. Сол Ғалым, соңғы он-он бес жылда бәсеңдей көрінді. Оған ең басты себеп – осы кезде денсаулығының жылдан-жылға азаюы. Қаршадай шағынан ауыр тірлікте болу салдарынан ол өкпе науқасына шалдығып, сол науқас оқуына да, қызметіне де, шығармалық істеріне де үнемі бөгет жасады, ақыры соңғы он-он бес жылда туған ауылынан шықпауға мәжбүр етті. Ол сонда да қаламын тастамай жазып келеді. Жазғандарының біразы газет-журналдарда жарияланды. Оның соңғы еңбегі – “Сарыарқаға саяхат” атты поэмасы. Ғалым бұл жырын “мүмкін бұл соңғы сірге мөлдіретер” деген сөздермен аяқтайды.
Қазақ ғұрпында “сірге мөлдіретер” деп күз сауын биелерді ағытарда, соңғы қымызды төңіректегі ауылдарға, үйлерге таратуды айтады.
Бұл уайымды Ғалым сырқаты меңдей түсуіне кейігендіктен айтқан болуы керек, әйтпесе идеологиялық майдан жорығының жолында ол ешуақытта заманынан қалыс қалмай, өмірге үлкен оптимистік көзбен қарап келген адам.
Сәкен бастаған қазақтың советтік әдебиетін қазіргі күнде салтанатты кең сарайға мегзесек, оның бойында Ғалымның қолынан қаланған кірпіштер аз емес.
Сәбит МҰҚАНОВ.
“Ленин туы” газеті,
13 мамыр, 1972 жыл.