Театр – тәрбие мектебі, тәлім, рухани азық алар орда, еңбектің көркемі, көңіл көтерудің ғана орны емес, мәдени ошақ, идеологиялық құрал. Ондағы әрбір әртістің болмыс-бітімі мен қабілет-қарымы осы үлкен еңбекке арқау. Бүгінгі сұқбатымыздың кейіпкері – Сәбит Мұқанов атындағы облыстық қазақ сазды-драма театрының әртісі, көрерменнің көзайымына айналған актер Асылхан Разиев.
– Асылхан Талғатұлы, өңіріміздің өнер сүйер қауымы, театрдың тұрақты көрермендері сізді талантты актер ретінде жақсы біледі. Өнеріңізді сүйетін, бағалайтын жергілікті жұртшылықтың дені сіздің жеке өміріңізден бейхабар. Алдымен оқырман қауымға өзіңізді таныстырып өтсеңіз?
– Мен 1988 жылы өзіміздің облыстың Жамбыл ауданындағы Баян ауылында тұратын Әжімбай әулетінде дүниеге келдім. 1996 жылы мектеп табалдырығын аттап, Баян орта мектебінде 11 жылдық білім алып, 2006 жылы Өнер колледжінің “Актер өнері” бөліміне, драма актері мамандығына оқуға түстім. Оқу оқи жүріп, театрда өтетін іс-шаралардан қалыс қалмауға тырыстым. Осылайша сахна өнеріне етене араласа бастадым. 2007 жылдың сәуір айынан көмекші құрамға қабылданып спектакльдерде, алғашында көпшілік сахналарда, кейін балаларға арналған таңертеңгіліктерде, содан соң ертегіде бас кейіпкерлерді, оқу жылының соңғы кезеңдерінде үлкен рөлдерді де сомдай бастадым. Оқу мен жұмысты, теория мен тәжірибені қатар алып жүру мен үшін өте жақсы сабақ болды. Колледжді тамамдаған соң Қырғызстан мемлекетіне барып, Бүбісара Бейшеналиева атындағы Қырғыз мемлекеттік Өнер институтына оқуға түсіп, сонда төрт жыл тәлім алдым. Қарашаңырақ – Сәбит Мұқанов атындағы облыстық қазақ сазды-драма тетрында қызмет етіп жатқаныма да 15 жылдың жүзі болды.
– Неліктен бұл саланы таңдадыңыз? Актер болу бала кездегі арманыңыз ба?
– Бала күнімізде көп армандайтын едік қой. Тракторшы боламыз деп те армандағанбыз. Мектеп қабырғасында жүргенде сахналық көріністерге жиі қатысатынмын, бірақ актер боламын деген ой үш ұйықтасам да түсіме кірмепті. 7-8-сыныптарда оқып жүргенде суретші болу туралы ойлана бастадым. Мектептің соңғы сыныбына өткенде актер мамандығының қырсырын зерттей бастадым. Сол салаға аңсарым ауды да тұрды. Бұл салаға мені итермелеген кино деп ойлаймын. Жасөспірім кезімде телеарнадан түрлі туындыларды тамашалауға ынтық болдым. Бейнетаспаға жазылған киноларды іздеп жүріп сатып алатынмын. Сондағы актерлердің қимыл-әрекетін қайталауға тырысып, Абай атамыз айтқандай “болмасам да ұқсап бағуға” ұмтылдым. Шетелдік Ван-Дамм, Джеки Чан, Шварценеггер есімді әлемге әйгілі киногерлердің өнерлеріне ғашық болдым десем, артық айтқандығым емес. Солардың шеберліктеріне сүйсіне отырып, өзіме “неге маған да киноға түспеске?” деп сұрақ қойған кездерім де кездесті. Бірақ болашағымды хас сұлудың көз жасындай мөлдір өнер – театрмен, сахнамен байланыстырамын деп еш ойламаппын.
…Ол кезде ауылдың айналасынан шықпаған баламын ғой. Театрға бармаған кезім. Актер боламын деп ниеттеніп жүргенде ауылымызға гастрольдік сапармен Сәбең театры келді. Анам қаладан келген талантты жандардың өнерін тамашала деген ниетпен маған билет алып берді. Осы шарадан кейін мен арманыма бір қадам жақындай түстім.
– Ең алғаш сомдаған рөліңіз жайлы айтып берсеңіз?
– Ең алғашқы тәжірибем көпшілік сахналардан басталды. Ол жерде сөз болмайды, болса да бір-екі ауыз ғана, бірақ сол үшін сахнаға шығудың өзі бізге бақыт болатын. Камераға басты кейіпкермен қатар тұрып ілігіп қалсаң болды, қуанасың. Біразға дейін сол сәт көз алдыңнан кетпейді. Үлкен аға буын актерлер сахнада жылы сөйлеп, көңіл бөле қалса, қойылым барысында бізден асқан бақытты адам болмайтын. Алдыңғы толқын, көпті көрген актерлер берген сахнадағы тәжірибені ешқандай ақшаға сатып ала алмайсың. Оның орны бөлек. Сахнада бір көрініс шықпай жатса көмектесіп жіберіп, әр қайсысы өз тәжірибесімен бөліскенде сенен бай адам болмайды. Олар үлкен рөлдерге ақырындап қадам басқанда менің сағымды сындырмай, қатарлас көріп, менің актер ретінде қалыптасуыма біраз ықпалын тигізді. Әрине, мені өнерге баулып тәрбиелеген ұстазым Баатырбек Рысқұлұлының орны бөлек. Театрға деген сүйіспеншілікті сол кісіден үйрендім.
– Өзіңіздің жұмысыңызға қазір көңіліңіз тола ма?
– Театр – ғажайып әлем. Сол әдемі орында жүргенім үшін шүкір етемін. Бірде жеңесің, бірде жеңілесің. Бірде ұнайды, бірде шаршайсың, кей кезде театрды тастап басқа салаға кетіп қалсам ба деп ойлайтын сәттер де кездеседі. Кейде шабыттанғанда ғарыш асардай күйде боласың. Менің ұққаным, мұның бәрі – тәжірибе. Өмірдің өзі біркелкі емес. Сондықтан әр өткен қадамың қандай болмасын сені шыңдай беруі керек.
– Сіз көптеген басты рөлді сомдадыңыз, солардың ішінде жаныңызға жақыны қайсы?
– Өнер жолын бастаған кезде мен тек жағымды кейіпкерлерді сомдайтынмын. Уақыт өте келе көрерменге мінездері, іс-әрекеті әртүрлі жоспардағы кейіпкерлерді таныта бастадым. Мынау ұнайды, анау ұнамайды деп айта алмаймын. Барлығы бірдей. Сәбиің сияқты. Олардың әрқайсысына көңіл бөліп, 2 ай көлемінде сонымен “ұйықтап”, сонымен “тұрасың”. Күнде сол кейіпкермен сахнадасың. Сондықтан бөліп жармаймын. Қандай бағытта болмасын актер белгілі бір кейіпкерді ойнаған кезде өз табиғатынан ажырап, өзін ұмыта бастайды. Театрда ойнағалы отырған кейіпкерді алдымен актер өзі сезінбесе, оған сенбесе, көрермен де еш әсер ала алмайды. Ал актер сахнада өз болмысын тек қойылым бітіп, көрерменнің қошеметіне бөленген кезде ғана сезіне алады. Көп жағдайда әртіске өзі сомдаған рөлден шығу қиындық туғызады. Тіпті әр рөл актерге өз ұшқынын қалдырып кетеді десем, артық айтпаған болар едім. Олай болуы заңдылық. Өйткені әртіс өзі ойнаған кейіпкердің қайғысын бастан өткеріп, қуанышын дәл солай сезіне алады. Бірақ кейіпкердің болмысымен өмір сүру мүмкін емес. Ең алдымен, актер – маман. Ол бір образдан шығып, ертеңінде мүлде кереғар басқа рөлді сомдауы мүмкін. Бұл жерде өз ісінің маманы ретінде асқан шеберлік қажет болады.
– Жұмысыңыздағы қиындықтар мен есте қаларлық ерекше сәттермен бөліссеңіз?
– Театр – қызығы мен шыжығы қатар жүретін өнер ғой. Режиссер бекітіп берген кейіпкердің ішкі сырын, жан дүниесін аша алмасақ жанымыз ауырады. Кей кездері рөл үстіңе қона кеткен киімдей актердің оң жамбасына дәл келеді. Ол, әрине, спектакльдің дұрыс талдануына байланысты. Қойылым қандай формада болады, қандай стиль, бұл спектакль арқылы көрерменге не айтамыз деген көптеген талдаулардан өткізіп барып, сахнаға шығарылуы тиіс. Қарапайым халық: “Сендер сахнаға тексті жаттап алып шыға саласыңдар ғой”, – дейді. Мүлдем олай емес. Адам сырқаттанса қан талдауларын тапсырып, қандай дертке шалдыққанын анықтап жатады емес пе? Бізде де сондай жағдай. Спектакльді о баста таңдағанда “Қоғамда не болып жатыр, қандай мәселені көтереміз” деген сауалдан бастап кейіпкердің жүріс-тұрысына дейін зерттейміз. Қызық жайт көп қой, соның бірі “Еңлік – Кебек” спектаклінің премьерасында орын алды. Жапалды сомдаған мен өлеңімді айтып сахнаға атып шыққанда халық ду күлді. “Құдай-ау не болды екен, киімімді теріс кидім бе?” деп шыр айналып үстіме қараймын, бәрі дұрыс секілді. Сөйтсем, менің кейіпкерімді көрермен солай қабылдаған екен.
– Сіздің ойыңызша, театр өнерінің бүгінгі дамуы қай деңгейде? Қандай кемшіліктер бар және олардан арылу үшін не істеу керек?
– Театр өнерінің біздің еліміздегі даму қарқыны жалпы жаман емес. Фестивальдарға барсаң неше түрлі формадағы, неше түрлі жанрдағы спектакльдерді көресің. “Көре-көре көсем боласың, сөйлей-сөйлей шешен боласың” дегендей, қойылымдар қойыла берсе, театр өнері шыңдала береді деген сенімдемін. Мені қазіргі таңда алаңдататын дүние – облыстық театрлардың жайы. Ол, әрине, жалақы мәселесі. Актерлердің табатын айлығы шайлығынан артылмайды. Біздер аптасына 6 күн 7 сағаттан жұмыс істейміз. Біраз актерлер амалдарының жоқтығынан бірнеше жұмысты қатар алып жүруге мәжбүр. Көп адамдар актерлерді асаба деп ойлайды. Олай емес. Өз басым сүйікті ісіммен ғана айналысқым келеді, бірақ ақша тапшылығы басқа қаражат көзін іздеуге, назарыңды басқа нәрсеге аударуға мәжбүрлейді. Былайша айтқанда, өнер иелері өнерді ойлаумен емес күнделікті күйбең тірлікте қосымша қалай табыс тапсам деп жүреді. Ипотекаға үй ала алмайсың, кез келген бағдарламаға ұсынсақ, айлығыңды отбасыңа бөлгенде жетпейді деп шығады. Жете қалса айлығың сол ипотека, несиеден артылмайды. Жас мамандар облыстық театрларға жолағылары келмейді, өйткені ешқандай перспектива жоқ. Меніңше, кез келген саладағы маманның айлығы күнделікті тұрмысына, киіміне, бала-шағасының қажетіне, ипотекасына жетуі керек. Сол кезде ол маман өзі қызмет істейтін мекемеге еңбегін сіңіре алады. Тұрмыстың тауқыметімен жүріп, табысын әрі-бері тартқылаған адамға талап қоюдың өзі күлкілі емес пе?!
Біздің елімізде мұғалімдер мен дәрігерлердің еңбекақылары жыл сайын өседі. Мұндай жағдай басқа сала маманына да көрсетілуі керек. Сахна үшін немесе журналистика үшін жаратылған адамдар бар. Олар да назардан тыс қалмауы керек қой. Оның үстіне қымбатшылық күн сайын қос бүйірден қысып барады.
– 2022 жылдың қорытындысында “Жылдың үздік моноспектаклі” жүлдесіне “Жындының жазбалары” қойылымы ие болды. Сіз бұл туындыда басты рөлді сомдадыңыз ғой. Жалпы театрда қызмет етіп жүрген 15 жылда сіздің алған жүлделеріңіз аз емес. Мұның барлығы адал еңбектің өтеуі деп білеміз.
– Театр – менің өмірім. Мен өзімнің сахна үшін жаралғанымды күн сайын сезінемін. Басқа жұмыстың еңбекақысы жоғары немесе өзге ұжымда ахуал өте тамаша дегенді сылтауратып мен өзімнің тамырымнан, қазіргі қызметімнен қол үзе алмаймын. Атқарған еңбегім еленіп те жүр. “Алтын сақа” байқауының жеңімпазымын. Үстіміздегі жылы театр қайраткерлері одағының “Дара” төсбелгісінің иегері атандым. Алайда мен үшін көрерменнің ыстық ықыласынан артық қошемет жоқ. Бірде мешіт алдына шыға бергенде бір топ әжеге жолығып қалдым. Ол кісілер мені танып, ілтипатын білдіріп жатты. “Тағы да келіңіздер спектакльдерге, есігіміз ашық”, – десем, бір әжей: “Сен үшін келеміз ғой, әрине”, – дегенде қуанышым қойныма сыймай кетті. Осыдан артық қандай марапат керек.
– Әңгімеңізге көп рақмет!
Әңгімелескен
Рабиға ЕРАЛЫ,
“Soltüstık Qazaqstan”.