Халқымызда тұңғыш сәбиді атасы мен әжесінің тәрбиесіне беру дәстүрі бұрыннан бар. Шал мен кемпірдің бауырында мейірімге қанып өскен баланың өмір жолында аяғын шалыс басқан кезі некен-саяқ. Тарихымыздан ойып тұрып орын алатын Айғаным, Зере сынды асыл аналар қазаққа Шоқан мен Абайдай асыл тұлғаларды сыйламады ма? Алайда кейбір өмірлік мысалдар дәстүрдің бала психологиясына кері әсері де болуы мүмкін екенін көрсетуде. Дәстүрлі айдарымыздың кезекті сауалын осы тақырыпқа арнауды жөн көрдік.
Гүлдария ӨМІРБЕК,
Аққайың ауданының тұрғыны:
– Тұңғыш немерені кенжелеріндей бағып-қағу дәстүрі халқымызда бағзы замандарда қалыптасқан. Мен үйдің үлкенімін. Әжемнің бауырында өстім. Өкінішке қарай, атам мен бесікте жатқанда дүние салыпты. Ерке болдым. Әжемді “апа”, ал туған анамды “жеңге”, әкемді “аға” деп атап кеттім. Әке-шешем әжемді өте қатты құрметтейтін. Ол кісіні сыйлағандары соншалық, үнемі жанында жүретін маған да ауыр сөз айтып көрген емес. Жиын-тойларда әжемнің қасынан табыламын. Әжем мені жақсы әдеттерге үйір қылып өсірді. Теріс қылық көрсетсем, оның әбес екендігін жалықпай түсіндіретін. Мен үлкенді сыйлауды, тамақты оң қолмен жеуді, ысырап етпеуді, мейірімді, көпшіл болуды әжемнен үйрендім.
Өмір мәңгілік емес қой. Жасым жиырмаға таяғанда ардақты арқасүйерім мәңгілік сапарға аттанды. Мынау кең әлемде жападан-жалғыз қалғандай сезіндім өзімді. Әжемнің ақ орамалын құшақтап жылай беретінмін. Мен сол кезде тұңғыш баланы үйдің үлкендеріне беру дәстүрінің бұрыс екенін ұққандай едім. Неге десеңіз, анам мен әкемді, шыны керек, қабылдай алмадым. Бауырларымды жатсынатынмын. Жасым отыздан асса да, арамызда әлі күнге дейін алшақтық бар. Бәлкім, әжем, мені әкем мен шешеме жақын етіп тәрбиелегенде мұндай түсініспеушілік орын алмас па еді?
Қазір адамның өмір сүру салты өзгерді. Алғашқы сәбиін атасы мен әжесіне беріп қоятын жас отбасылар азайған. Олар бауыр еті балаларын өздері тәрбиелегісі келеді. Екінші мәселе, жас ерлі-зайыптылардың дені ата-аналарымен бірге тұрғанды жөн көрмейді. Содан да болар туған әкесі мен шешесінің махаббатына бөленіп өсіп келе жатқан сәбилер көп. Бір жағынан соған қуанамын.
Ажар ЕСПЕРЛІ,
психолог:
– Халқымыз “Дәстүрдің озығы бар, тозығы бар” деген сөзді жиі қолданады. Сауалнаманың басты өзегіне айналып отырған дәстүрді озық деп айта алмас едім. Өйткені қазір қоғам өзгерді, адамның сана-сезімі басқаша. Шынтуайтына келгенде, баласының тәртібіне, тәрбиесіне қариялар емес, ата-ананың өзі жауапты емес пе? Үш жасқа дейін бала анасының қамқорлығында болуы керек. Өйткені бұл уақытта сәбидің дүниетанымында қоршаған ортаға, туғандарына деген махаббаты оянады. Ал үш жастан кейін баланың тәрбиесіне әкесі араласуы тиіс. Егер сәбиді анасынан ерте ажырататын болса, табиғаттың заңдылықтары бұзылады. Болашақта ол бала жиі проблемаларға шалдығып, көңілінде ата-анасына деген реніш пайда болады.
Бауырына басқан немересіне деген махаббат ата мен әженің қызғанышына себеп болып жатады. Жас баланың өз әке-шешесін мойындамай “сен” деп қарсы сөйлеген әрбір сөзін жақсы көріп, мұндай қарым-қатынастың салдарына бейжай қарайтын әулет үлкендері де бар. Соның зардабынан кімнен туғанын білсе де “тәтелеп”, “ағалап” яки атын атап жүрген немерелерді кездестіріп жатамыз. Уақыт өтіп, есейсе де қалыптасып қалған қағиданы өзгерту қиын. Ал қариялар келместің кемесіне мініп кеткен соң ортада қалған бала жетімдікті ерте сезінуге мәжбүр болады. Тағдырдың бұл соққысы есеңгіретіп, әке-шешесімен қарым-қатынасын жаңаша қалыптастыруға тура келеді.
Таяқтың екі ұшы болатындай, бұл мәселеге де біржақты қарауға болмайтын сияқты. Дәстүр – біреу. Бірақ оны әр отбасы әрқалай түсінеді. Ата мен ененің алдында ізетін көрсетіп, тұңғыш сәбиіне олардың көзінше өліп-өше бермейтін келіндер де бар. Қазақы психологиямен қарайтын болсақ, мұның балаға пайдасы болмаса, зияны жоқ. Үлкен баланы ата-әжесіне беру отбасында ұрпақтар сабақтастығын орнатады. Өсе келе мұндай балалар зерек болып, ерте есейеді. Дегенмен кейбір ата-әжелер немересінің бетін қақпай тәрбиелегендіктен, мінезінде кемшіліктер болуы мүмкін. Осы жағын да ескеру керек. Қандай жағдай болмасын бізге қазақы тамырдан ажырамау маңызды. “Балам – тек менікі” деп ата мен ененің жанына жолатпайтын келіндерді де көріп жүрміз ғой. Содан құдай сақтасын. Қандай жағдай болмасын, жас отбасылар үлкенді сыйлау тәрбиесінен ажырап қалмаса екен.
Сауалнаманы жүргізген
Сержан НҰРДОЛҚЫНҰЛЫ,
М. Қозыбаев атындағы СҚУ-дың студенті.