Халқымызда “Батаменен ел көгерер, жаңбырменен жер көгерер” деген тамаша сөз бар. Жасы үлкен, көпті көрген ақсақалдың ақ батасы жолы болмай жүрген талай жанның жолын ашып, бағын еселегенін тарихтан жақсы білеміз. Бөкен биден бата алған Сырым Датұлы есейе келе дүйім жұртты аузына қаратқан шешен әрі ақылман болмады ма? Қара қылды қақ жарған Төле биден бата алған қазақтың небір марғасқалары әйгілі “Ақтабан шұбырындыда” қалың қолды қалмақтың шебін ығыстырды ғой. Мені әлімсақтан арқауы үзілмей келе жатқан бата беру дәстүріміздің бүгінгі жайы алаңдатады.
Иә, көпшілік жиналған жерде төрде отырған жасы үлкен кісіден алдымен бата сұрау үрдісі о бастан әдет-ғұрпымызда бар нәрсе. Бұл осылай жалғасып та келеді. Бірақ амал қанша, әттеген-ай дегізерлігі сол, бата беретін кейбір қариямыз ұзақ-сонар қара сөзге көшіп, жиналған жұртты жалықтырып алып жатады. Әбден төзімі таусылған халық бір-біріне қарап: “Бұл бата ма, жоқ әлде жарыссөз бе?” деп қынжылыс білдіре бастайтынын өзіміз той, жиындарда көріп жүрміз ғой.
Өз басым көпшілік жиналатын ортада жиі боламын. Әлгіндей жағдайларға куә болғанда іштей қынжылатыным рас. Қазақтың ақсақалдары омырауын жапқан аға буын өкілдері неге осылай істейді екен деп өзіме сұрақ қоятын кездер де көп кездеседі. Қарап отырсам, қазір біз бата сұрап жүрген алдыңғы толқынның өкілдерінің дені кешегі кеңес заманының шекпенінен шыққан, Шын мәнінде, қазіргі кезде біздің төрге оздырып, бата сұрап жүрген ақсақалдарымыздың көбі комсомол қызметкері, яки болмаса ұжым басқарып, мекеме басшысы болған жандар. Бәлкім, солардың бәрі де сол кезінде мінберлерден сөз сөйлеп, әбден қалыптасып қалған адамдар болғандықтан, әлгіндей кіріспе сөзді көбейтіп жіберетін болар. Тіпті, солай болған күннің өзінде олар қазақтың асыл дәстүріне қиянат жасамаулары керек қой. Батаның да түрі бар, айтылатын жөні бар. Жас жұбайлардың үйлену тойларында, сондай-ақ сүндет тойға, қыз ұзатуға, жас келінге, шілдехана, тұсаукесер, сапарға шығатын адамға, көші-қонға және тағы да басқа кәделерге байланысты берілетін баталардың түрі көп-ақ. Бірақ осылардың бәріне орайластыра өз орын-орнымен, мән-мағынасына қарай, үйлесімді де тартымды етіп бата берудің өзі әрине шеберлік пен шешендікке келіп тіреледі. Екі жастың үйлену тойында оларға ақ тілек арнаудың орнына саясат соғып кететін ақсақалдарды көргенде жаның ауырады. “Қойыңыз, мынауыңыз ұят қой” дейтін адам болмағандықтан олар да өздерінікін дұрысқа балайды.
Үлкен жиындарда батаны кімнен алатынын үйдің иесі өзі шешеді ғой. Жуырда біраз кісі қарасы жиылған мерейтойлық шарада болдым. Үй иесі “Пәленше, ақсақал, сіз ақ батаңызды беріңіз” деп қиыла өтініп, қолын жайды. Төрде отырған, ел арасында абыройы биік деп жүрген ақсақалымыз “сіз беріңіз, сіз беріңіз” деп жанындағы кісілерді нұсқады. Үй иесінің сәл қысылып тұрғаны қызараңдаған жүзінен аңғарылды. Ақсақалдардың “Сен салар да мен салар, атқа жемді кім салар?” дегендей әбестік көрсеткендері бізді де жерге қаратты. Содан не керек бата беру бақыты шеткері үстелде төменірек отырған ақсақалға бұйырды.
Мені қазақтың әр отбасында таңғы, түскі, кешкі астан кейін бата беріле ме деген сұрақ алаңдатады. Неге десеңіз, кейде туған туыстарға, көрші қолаңдарға бара қалғанда үйдің үлкенінен бастап келіндеріне, балаларына дейін тамақтанып алып, жөнімен тұрып кете беретіндерді жиі көріп жүрмін. Қазақ астың киесінен қорқып, әр жеген наны мен ішкен суына шүкіршілік етіп, батасын, ақ тілегін айтқан емес пе? Күнделікті өмірде дастарқан батасының өзін талғамға сай, өзіндік бағасын түсірместен жақсылап беріп отырғанға не жетсін. Бұл жерде көпке топырақ шашқандығым емес, әлгі төрде отырған қариялардың кейбіреулері бата беруге келгенде, ашығын айту керек, шорқақтық танытып жататынын көп кездестіреміз. Ұзақ-сонар аруақ тербеп тұрып алады. Ал керісінше, сол күнгі ниеттілектің тақырыбына сай аз ғана сөзбен үлкен ой айтып, маңызды бата бере білетіндерді көргенде сүйсініп-ақ қаласың.
Қазақтың батасы бейпіл айтылмаған. Мергеннің оғындай көздеген жерге дарыған. Бата – талайдың бағын ашқан, талайдың құтын қашырған. Талайды сөзден жаңылтып, талайды елге танытқан. Қазақ батаны киелі санайды, селкеусіз сенеді, қадір тұтады. Бата – кісілікке, имандылыққа, мейірімге, жақсы сөзге, ынтымаққа ұйытып отырады. Батаны жұртымыз қасиетті қариядан, абыз ағадан, өнегесі мол үлкеннен күткен. “Баталы ұл арымас” деген сөз соған байланысты айтылған ғой.
Ерғали ЗИЯБЕК,
Мамлют аудандық Мәдениет үйінің маманы.