Жылдар жылжып, ғасыр көшкен сайын алыста қалған ақтаңдақтардың қадір-қасиеті артып, құндылығы қастерлене түседі. ХХ ғасырдың басы солақай саясаттың қылышынан қан тамып тұрған тұста, аспандағы жарық жұлдыздай жарқыраған қазақ елінің ержүрек, батыл, қайсар, ұлтшыл ұлдары кеңес өкіметі құрған қақпанға бірінен соң бірі түсті. Олардың қатарында Əлихан Бөкейханов, Ахмет Байтұрсынұлы, Елдос Омаров, Мiржақып Дулатов, Мағжан Жұмабаев, Мұхамеджан Тынышбаев, Мұстафа Шоқай, Сəкен Сейфуллин, Мұхтар Əуезов, Смағұл Сəдуақасов, тағы басқа көзі ашық, көкірегі ояу азаматтар бар еді.
Еліміз көк туымызды төбемізде желбіреткелі ата-бабаларымыздың елі үшін төккен ерен еңбегін ұлықтау ісі жалғасып келеді. Қазақ әліпбиінің негізін қалаушы, қоғам қайраткері, қазақ тіл білімінің негізін салушы, әдебиеттанушы ғалым Ахмет Байтұрсынұлының туғанына 150 жыл толуына орай былтыр еліміздің түкпір-түкпірінде ғалым шығармашылығы насихатталды. Ұрпағы үшін атқарған ұлы істерін жастарға насихаттау – әрбіріміздің перзенттік борышымыз. Ақын, қоғам қайраткері Сәкен Сейфуллин “Ахмет қазақ ұлтына жанын аямай қызмет қылды… Халықтың арын іздеп, өзінің ойға алған ісі үшін бір басын бәйгеге тікті”, – деп жазған екен.
Алаш көсемдерінің негізгі көздегендері қазақты тар қапастан шығарып, қараңғы қазақтың көгіне өрмелеп шығып күн болу еді. Жарқыраған жарық сәуле Алаш зиялыларының маңдайында күнге шағылысқанымен, жылуын шартарапқа шашуға мүмкіндік бермеген тұста дәнін егіп үлгерді. Яғни, 1913 жылдан бастап “Қазақ” атты апталық газет ұйымдастырып, 1917 жылдың қыркүйегiне дейiн оның редакторы болды. Ахмет Байтұрсынұлы қазақ мемлекетiн қалпына келтiру үшiн күрескен “Алаш” партиясы көсемдерiнiң бiрi ретiнде де белгiлi. Қазан төңкерiсiнiң жеңiсiнен кейiн ол бiраз уақыт алашордашылар қатарында қалды, ал 1919 жылы бiрқатар зиялылармен бiрге кеңес өкiметi жағына өтуге мəжбүр болды.
1922-1925 жылдарда Халық ағарту комиссариатына қарасты ғылыми-əдеби комиссияның төрағасы, Халық ағарту комиссары болып сайланды, Бүкiлресейлiк Орталық Атқару Комитетiнiң, Қазақ Орталық Атқару Комитетiнiң мүшесi болып жұмыс iстедi, одан соң Түркiстан Компартиясы Орталық Комитетiнiң газетi “Ақ жолда” еңбек еттi. 1925-1929 жылдарда Қазақ халық ағарту институтында ағартушылық қызмет атқарып, дәріс жүргізді.
Ахмет Байтұрсынұлы қазақ əдебиетi мен сөз өнерiнiң дамуына айрықша еңбек сiңiрдi. 1909-1911 жылдары оның көпке белгiлi “Қырық мысал” жəне “Маса” жинақтары жарияланды. Ахмет Байтұрсынов көркем сөз өнерiнiң қорын жинаушы, зерттеп, бастырушы ретiнде де көптеген құнды жұмыстар iстедi. Ол 1923 жылы жарияланған “Ер Сайын” эпостық жырының кiрiспе мақаласын жəне түсiндiрмесiн жазды, сондай-ақ “Жоқтау” деп аталатын жинақ (1926), “Əдебиет танытқыш” деп аталатын оқу құралын шығарды. Соңғы еңбегі – əдебиеттiң тарихы мен теориясы туралы қазақ тiлiндегi тұңғыш көлемдi де толымды еңбек.
Ахмет Байтұрсынов қазақ балаларын ана тiлiнде оқыту iсiне арнап тұңғыш оқулықтар жазғаны белгілі. Олардың арасында: “Оқу құралы” (1912), “Тiл құралы” (1914), “Əлiпби” (1914), “Жаңа əлiппе” (1926-1928) жəне “Баяншы” (1926) деп аталатын əдiстемелiк оқу құралдары балаларды оқыту iсi барысында маңызды рөл атқарды. Бүкiл бiр халықтың ұлттық тiлiн түрлеп, əдебиетiн жасап, ғылымын жетiлдiрiп, қоғамдық санасын қалыптастырып, ойын оятқан ірі тұлғалардың бірі әрі бірегейі еді.
“Ұстаз болу – жүректің батырлығы” деп ақын Ғафу Қайырбеков айтқандай, жүрегінде от маздап тұрған адам ғана ұлы істі атқара алады. Ұлылықтың бастауы жайында Ахмет Байтұрсынов: “Мұғалiм сайлы болу үшiн, мұғалiмге керек бiлiмдi үйрететiн орыннан оқып шығуға тиiс. Ондай орын қазақ түгiл, қазақтан бұрынырақ қимылдап жатқан ноғай бауырларымызда да жоқ. Қазақтардың өздерi дарим-мұғаллимин (педучилище) ашып, мұғалiмдерiн сонан оқытып шығаратын заман алыс жатыр. Қолдан келмейтiндерiн қоя тұрып, қолдан келерлiгiн дұрыстау тиiс. Орыс мұғалiмдiк школаларынан шығып, учитель болып жүрген қазақ жастары бар, мұсылман медреселерiнен оқып, мұғалiм болып жүрген қазақ жастары бар. Осылардың екеуi де толық мұғалiмдiкке жарайды, егер де бұлардың бiреулерi мұсылманша хат бiлу жағынан, екiншiлерi педагогика, методика жағынан кем соқпаса”, – дейді.
Ғалымның пікірінше, мұғалiмнен соңғы керек болуға тиiстi нəрсе – оқу құралдары. Оқуға керек қалам, қағаз, қара сия, сауыт, отыруға керек нəрселер – пұлға табылатын заттар. Қазiрiнде пұлға табылмайтын: қазақ мектебiнде қазақ тiлiнде оқытуға керек кiтаптар. “Өткен нөмiрде қазақ бастауыш мектебiнде үйретiлетiн бiлiмдер мынау дедiк: оқу, жазу, дiн, ұлт тiлi, ұлт тарихы, есеп, шаруа-кəсiп, жағрафия, жаратылыс жайы. Осыларды үйретуге керек кiтаптар қазақ тiлiнде жоқ. Мiне, қазiр iздесек ақшаға табылмайтын құралдар осы. Осыларды дүнияға шығару керек. Бiз бұларды уақыт жетуiнше қолға алып iстеп жатырмыз. Бiрақ бiр жағынан, басқа жұмыспен байланулы болғандықтан, бiр жағынан, басы ашық мəтбуғамыз болмағандықтан, тез үлгерiп бола алмай жатыр”, – деп жазады.
Оқудың үшiншi тiреуi – мұғалiм. Жақсы мұғалiм мектепке жан кiргiзедi. Кемшiлiгi болса, мұғалiмнiң жақсылығы жабады, бiлiндiрмейдi. Мұғалiм нашар болса, мектепте отырып сабақ бере алмайды. Мұғалiмдiк оңай нəрсе емес. Тəртiппен жасалған оқу құралдарымен оқытуға тəртiппен оқыта бiлетiн мұғалiм керек. Оны бiлмейтiн мұғалiмдер тəртiппен жасалған оқу құралдарын тəртiпсiз жасалған құралдар орнында тұтынады деген тұжырымды пікір айтып, ұстаздық жолдың бұралаңы көп екенін ерекше ескертеді.
Жұртқа ғылым – үйретумен, көрумен, бiлумен жайылады. Бiлiмнiң бас құралы – кiтап. Қазақ арасына бiлiм жайылуына, əуелi, оқу үйренетiн орындар сайлы болу керек, екiншi, бiлiм тарататын кiтаптар жақсы боларға керек һəм халық арасына көп жайыларға керек. “Осы мақсатқа жетуге зор себепкер болатын iстiң бiрi – бiлiм жарысы. Бiлiм жарысының басқадан артық бiр жерi мынау: бұған шығарған ақша далаға кетпей, көздеген мақсатқа тура тиедi. Егiн салсаң, шықпай қалып, босқа шығындау ықтимал, мал жисаң, өлiп қалып, босқа шығындау ықтимал, бiлiм бəйгесiнен пайда болмаса, шығын болмайды. Пайдасы боларлық iстi iстемей, бəйгеге ешкiм қол созбайды. Солай болған соң, бұған шығарған ақша босқа кетуге тiптi орын жоқ”, – дейді. Мысал ретінде орыс данасы Лев Толстойдың: “Жақсы дерлiк те, жаман дерлiк те бiр əдiс жоқ. Олақтықтың белгiсi – бiр ғана əдiстi болу; шеберлiктiң белгiсi – түрлi əдiстi болу; керек орында жоқ əдiстi табу да қолынан келу. Мұғалiм əдiстi көп бiлуге тырысу керек; оларды өзiне сүйенiш, қолғабыс нəрсе есебiнде қолдану керек”, – деген сөзін мысалға келтіреді.
Қазақ жерi тұтқасының екi ұшы екi қолда: бiр ұшы – қазақта, екiншi ұшы – орыста. Əдiс қылған жағы ауыстырып алып жатыр, бос ұстаған жағы айрылып қалып жатыр. Жердi қолында қатты ұстау, бос ұстау қазақтың өздерiнен. Оған бiз не iстермiз? Қазақ жерi қазақтан кетпес едi, қазақ жерi қазақтан кетпесiне iс қылсаңдар. Жерiн алдыруға болмаса, алдырмасқа iс қылған қазақ жоқ. Əркiм өз жерiн ғана ойлайды, өз басының ғана қамын ойлап, өз пайдасын ғана көздеп iс қылып, жұрт пайдасы мен зарарына тiптi қарамайды. Жұрт жер кетпесе, менiң де жерiм кетпес, жұрт жерден айрылса, мен де жерден айрыламын ғой деп еш ойламайды. Сондықтан жұрт үстiндегi, көп ортасындағы жер ғой деп, сатып, пайдаланып қалайын деп ойлайды. Мұжықты қазақ жерiне үйiр қылып, қоңсы қондырған əуелде де осылай ойлағандық едi, осы күнде де сол ой қалған жоқ.
Белгілі әдебиеттанушы ғалым Серік Қирабаев: “Қазақ даласына азаттық идеясы тарай бастаған тұста жаңа поэзияның бастаушысы, алғашқы ту ұстаушысы болып Ахмет қашан да тарих бетiнде тұрады”, – деген екен.
Ахмет Байтұрсынұлы Қазревком төрағасының орынбасары əрi оның ішкi iстер бөлiмiнiң меңгерушiсi ретiнде 1920 жылғы 4-12 қазан күндерi Орынбор қаласында өткен кеңестердiң Бүкiлқазақстандық құрылтай съезiн шақыру жəне оның басты саяси құжаты “Қазақ АССР еңбекшiлерi праволарының декларациясын” дайындауға үлкен үлес қосты. Бұл съезде Ресей Федерациясының құрамындағы Қазақ Кеңестiк Социалистiк Автономиялық Республикасы құрылғаны белгiлi. Ахмет Байтұрсынұлы осы Республиканың үкiметi – Халық комиссарлар кеңесiнiң құрамына өтiп, оқу-ағарту комиссары (министрi) болып сайланды, ол 1922 жылдан оқу-ағарту комиссариаты жанындағы ғылыми орталықты басқарды. Сонымен қатар ол Бүкiлресейлік Орталық Атқару комитетi мен Қазақ Республикасы Орталық Атқару комитетiне мүше болды. Ахмет Байтұрсынұлы 1926 жылы өзiнiң əйгiлi “Танытқышын” кiтап қып бастырып шығарды. Бұл – бiздiң жыл санауымыздан 326 жыл бұрын Эллада елiнде жарық көрген Аристотельдiң атақты “Поэтикасы” тəрiздi, сөз өнерiнiң болмысы мен бiтiмiн жүйелi байыптайтын қазақ топырағындағы тұңғыш теориялық зерттеу едi.
Ахмет Байтұрсынұлы туған халқының ғылым-білімге ұмтылуын, әр қазақтың ең болмаса бастауыш білім алуын аңсады. “Адамға тіл, құлақ қандай керек болса, бастауыш мектепте үйренетін білім де сондай керек”, – деп жазды ол. Бірақ осындай білім беретін ауыл мектебінің сол кездегі хал-күйі оның қабырғасына қатты батты. Бұл жөнінде “Әуелі ауыл мектебінен басталық. Осы күнгі ауыл мектептерінде оқуға керекті құрал жоқ, оқыта білетін мұғалімдер аз. Сонда да хат білетін қазақтардың проценті мұжықтардан жоғары”, – деген екен.
1920 жылы “Баяншы” атты кітабы Қазанда жарық көрді. Еңбек – бастауыш сыныпта қазақ тілін оқыту әдістемесінің ең тұңғыш үлгісі. “Баяншы” еңбегі екі бөлімнен тұрады. 1-бөлім қазақ тіліндегі дыбыстар һәм олардың жазу белгілері, 2-бөлім дыбыспен жаттығу деп аталады. Еңбектің 1-бөлімінде Ахмет Байтұрсынұлы қазақ тілінің дыбыстық құрамы туралы мағлұмат береді. Қазақ тілінде 24 түрлі дыбыс бар. Оның бесеуі дауысты, он жетісі дауыссыз, екеуі жарты дыбысты. Дауысты және дауыссыз дыбыстар деп екіге бөледі. Жуан жөне жіңішке дыбыстарға толық тоқталады.
Ғалым психология ғылымы саласынан да өзіндік пікірлерімен дараланады. Мәселен, тек “Әдебиет танытқышының” өзінде ғана осы ғылымға қатысты толып жатқан ой-пікірлер мен салиқалы түйіндер баршылық. Мұндағы “Көрнек өнері”, “Сөз толғау”, “Лұғат әуезділігі”, “Жан жақтау”, “Жан қоштау”, “Көріктеу”, “Ес ұғымы”, “Іс ұғымы”, “Зейіндеме” атаулар мен ұғым-түсініктерде, сондай-ақ оның жұмбақ, жаңылтпаш, айтыс, толғау, терме, тақпақ, жоқтау, жарапазан, бата, мақал, т.б. әдебиеттану ғылымына қатысты пікірлерінде халықтық психологияның теориялық қисындары үшін іздесе таптырмайтын әдістемелік қазық боларлықтай түйіндер мол.
Ғалымның тіл мен сөйлеу психологиясы жайлы айтқандары да аса мәнді. “Тілдің міндеті – деп жазады ол, – ақылдың аңдауын аңдағанша, қиялдың меңзеуін меңзегенше, көңілдің түйін түйгенінше айтуға жарау… Сөз көңілге сипат жағының көркемдігімен, сөз мағына жағының күштілігімен жағады…Тіл дәлдігі деп ойлаған ұғымға сөз мағынасы сәйкес келуі айтылады…”.
Ахмет Байтұрсынұлының педагогика, методика, филология салаларында еңбегі зор. Осы жөнінде Сәбит Мұқанов былай дейді: “Әр тілдің айдауында жүрген қазақ балаларына қазақ тілімен кітап жазған, қазақ тілінің негізін жасап, қазақ мектебінің іргесін қалаған алғашқы адам – Ахмет. Ахметтің бұл тарихи еңбегі бағаланбай қалмақ емес. Бұны пролетариат та бағалайды”.
Қорыта келе, ұлылардың ұлы арманының іске асып, Ахмет Байтұрсынұлының телегей теңіз еңбегін бүгінгі көреген ұрпақ өз кәдесіне жаратып отыр. Ғалымның тынымсыз жазған еңбектері қанша ғасыр өтсе де өз құндылығын жоймайтынын, өміршеңдігін тағы дәлелдей түсті.
Зәуре ҚАРТОВА,
тарих ғылымдарының кандидаты.