Үкімет үйінде Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың төрағалығымен еліміздің әлеуметтік-экономикалық дамуы жөнінде кеңейтілген кеңес өтті. Келелі жиынға Премьер-Министр, Парламент Сенаты мен Мәжілісінің төрағалары, Президентке есеп беретін мемлекеттік органдардың басшылары, Үкімет мүшелері, Астана, Алматы, Шымкент қалаларының, облыстар мен аудандардың әкімдері, парламенттік фракциялардың жетекшілері қатысты. Сондай-ақ еліміздің әр өңірінен келген облыстық және аудандық мәслихат комитеттерінің төрағалары алғаш рет осындай деңгейдегі басқосудың ортасыннан табылды.
Экономиканы әртараптандыру — стратегиялық міндет
Сөз басында Президент Қасым-Жомарт Тоқаев бұл кеңеске мəслихат өкілдерінің де арнайы қатысып отырғанын саяси өзгерістердің бір нышаны ретінде атап өтті.
“Жуырда Мəжіліс жəне мəслихат депутаттарының сайлауы өтті. Үкімет қайта жасақталды. Осылайша ауқымды саяси өзгерістің алғашқы кезеңі аяқталды деуге болады. Біз билік тармақтарының тепе-теңдігін орнықтырдық. Енді еліміздегі қоғамдық-экономикалық қатынастарды қайта құруымыз керек. Жұртшылық бұл реформаларға зор үміт артып отыр. Сондықтан біз нақты іс-шараларға баса мəн беруге тиіспіз. Мен Парламент сессиясының ашылуында заңнамалық тұрғыдан шешілуге тиіс бірқатар мəселені атап өттім. Ал бүгін əлеуметтік-экономикалық саладағы мақсат-міндеттерді айқындап алуымыз керек. Үкімет жəне барлық деңгейдегі əкімдер соған сүйеніп жұмыс істейтін болады. Осы басқосуға мəслихаттардың өкілдері қатысып отыр. Бұл да – нақты саяси өзгерістердің нышаны. Атқарушы жəне өкілді билік арасында тиімді қарым-қатынас орнату өте маңызды. Қажет болса, олар бірін-бірі толықтырып, қолдап отыруы керек. Мұның бəрі мемлекеттік саясатты тиімді жүзеге асыруға мүмкіндік береді. Сондай-ақ ел мүддесін ескере отырып, шешім қабылдауға жол ашады”, – деді Қ.Тоқаев.
Сонымен қатар Мемлекет басшысы реформалардың нəтижесінде көп нəрсе өзгергенін айтып, бұған мысал ретінде алғаш рет Премьер-Министрдің кандидатурасын сайлауда жеңіске жеткен партия ұсынғанын келтірді. Оның айтуынша, “Күшті Президент – ықпалды Парламент – есеп беретін Үкімет” концепциясы нақты жұмыс істей бастады. Саяси реформалар дамудың жаңа кезеңіне жол ашып берді, экономиканы түбегейлі жаңғыртудың берік негізін қалады.
“Əркім мына мəселені айқын түсінуі керек. Қазақстан – осы геосаяси аймақта ауқымды, демократияны арқау еткен реформалар жолына түскен бірден-бір мемлекет. Сондықтан бізге оңай болмайды. Бірақ бұл жолды қалайда жүріп өтуге тиіспіз. Енді жұмысқа жұмыла кірісеміз. Осында отырған əрбір мемлекеттік қызметші өзіне орасан зор міндет жүктеліп отырғанын сезінуге тиіс. Бұл – ең алдымен, барша Қазақстан халқының алдындағы жауапкершілік. Сіздердің шешімдеріңіз бен іс-əрекеттеріңіз елдің бүгіні мен болашағына тікелей əсер етеді. Сондықтан күнделікті мəселелерді шұғыл шешумен ғана шектелмеу керек. Сіздер мемлекетшіл-реформатор болуларыңыз қажет. Реформаларымыздың түпкі мақсаты – халықтың өмірін жақсарту. Ол үшін тұрғындардың табысын көбейту керек. Жайлы өмір сүруіне жағдай жасап, қауіпсіздігін қамтамасыз ету қажет. Азаматтардың өзін-өзі дамытуына барлық мүмкіндік жасалуға тиіс. Мұның бəрін мықты нарықтық экономика болса ғана, табысты жүзеге асыра аламыз”, – деді Президент.
Бұл ретте Мемлекет басшысы азаматтардың қажеттіліктерін қамтамасыз етуге бағытталған нақты нарықтық экономикаға көшудің маңыздылығына тоқталды. Дəстүрлі экономикалық жəне логистикалық байланыстардың үзілуі рекордтық инфляциямен, əлемдік экономиканың баяулауымен, мемлекеттердің қарыз ауыртпалығының өсуімен қатар жүреді. Сауда кедергілері көбейіп, мемлекеттер арасында өзара сенімсіздік артып келеді. Мұның бəрі – жаңа қалыпты жағдай, керісінше, əлемдік экономикадағы қалыпсыздық деуге де болады. Сондықтан бұдан былай табиғи байлық елдің əл-ауқатының тұрақты көзі бола алмайды. Осы орайда Қазақстан мұнай жəне газ өндіруші ел ретінде жаңа геоэкономикалық жағдайға бейімделуі керек. Экономиканы əртараптандыру – уақыт талабы əрі стратегиялық міндет. Біз бұл туралы үнемі айтып жүрміз. Бірақ ісімізден сөзіміз көп болып тұр. Дереу іске көшпесек, əлемдік бəсекеде озық бола алмаймыз, яғни əлем экономикасында көш соңында қалуымызға тура келеді.
Президенттің айтуынша, өткен жылы экономикамыз небəрі 3,2%-ға өсті, дегенмен бұл да – жақсы көрсеткіш. Ал осы жылдың 3 айында аталған көрсеткіш 4,9%-ға өсті. Сандар жаман емес, бірақ бұған тоқмейілсудің қажеті жоқ. Қосымша өсу көздерін іздеу керек. Үкімет экономикалық өсуді қамтамасыз етуге қатысты батылырақ əрекет еткені жөн. Қазіргі уақыт талабы – осындай.
Кейінгі 10 жылдағы экономиканың инерциялық өсу қарқыны біздің елдің “орташа табыс тұзағына” түсіп қалуына əкелді. Егер дəл қазір сапалы экономикалық өсудің берік іргетасын бекітпесек, онда халық табысының тоқырауы əп-сəтте.
“Сарапшылардың есептеуі бойынша, Қазақстанның табыс деңгейі жоғары елдер санатына көшуі үшін жыл сайынғы өсімді 6% деңгейінде, яғни ағымдағы қарқыннан бір жарым есе жоғары қамтамасыз ету қажет. Сондықтан нарыққа қатысушылардың бəрі батыл əрі шұғыл іс-шаралар қабылдауға тиіс. Мемлекеттің қолдауына ие болып отырған ірі бизнес өкілдері айрықша рөл атқарады. “Табысты осы жерден тауып, шетелде шашу” əдетінен арылу керек. Есесіне елдегі əлеуметтік мəселелерді шешуге көбірек үлес қосуға ұмтылған жөн. Ірі кəсіпкерлер Қазақстанда тапқан табысын басқа жақта емес, өз еліміздегі бизнесін дамытуға жұмсағаны абзал. Жұмысын осы талапқа бейімдей алған ірі кəсіпкерлер нағыз ұлттық бизнесэлитаға айналады. Халықтың құрметіне бөленіп, мемлекеттің қорғауы мен қолдауына ие болады. Сонымен қатар бізге “кəсіпкерлердің жаңа толқыны” керек. Мемлекеттің ресурсына арқа сүйемей, бойындағы дарыны мен іскерлігі арқылы тұрақты əрі мықты кəсіп құра білген “тың күштер” қажет. Бəріне белгілі “Əлеуметтік лифт” деген ұғым бар. Бұл – кез келген бастамашыл жəне еңбекқор адам мансап сатысында жəне қоғамдық иерархияда сенімді түрде алға жылжи алатын жүйе. Осыған сəйкес біз кəсіпкерлер үшін тиімді жұмыс істейтін “экономикалық лифт” салуымыз керек. Сондықтан жүйелік іс-шаралардан басқа, аймақтық ауқымдағы ең табысты жəне адал кəсіпкерлерді көтеру маңызды. Олар жаңа, əділ экономиканы дамытудың локомотивіне айналуы керек. Негізі, əр аймақта сондай кəсіпкерлер бар. Міне, осы азаматтар нағыз қолдауға лайық. Олардың ісін елге танытып, кəсібін мемлекеттік деңгейге шығарған абзал. Сонымен қатар оларды бюрократтар мен күштік құрылымдардың заңсыз əрекеттерінен қорғау қажет. Мен өзім де осындай кəсіпкерлерді ара-тұра қабылдап, қолдау көрсетіп жүрмін. Ірі жəне орта бизнес саласында жүйелі жұмыс жүргізу керек. Осы екі бағыт экономикалық саясаттың аса маңызды жаңа бағдарына айналуға тиіс”, – деді Қ.Тоқаев.
Негізгі басымдық — өндірісті ұлғайту
Бұдан кейін Президент алдағы жұмыстың нақты бағыттарына арнайы тоқталып өтті. Оның біріншісі кейінгі 15 жылда азық-түлік бағасының бұрын-соңды болмаған қымбатшылығына қатысты болды. “Биыл ақпан айында инфляция 21,3%-ды құрап, шарықтау шегіне жетті. Жұрттың ай сайын жұмсайтын қаржысының тең жартысынан көбі азық-түлік алуға кетеді. Үкіметтің əрекеті жеткіліксіз болып отыр. Тыйым салу жəне шектеу шаралары уақытша ғана əсер етеді. Мұндай қадамдар қиындықтың бетін қайтарса да, одан біржола құтылуға мүмкіндік бермейді, тіпті мəселені ушықтырады деуге болады. Ауыл шаруашылығы жəне өндіріс саласының дамуында нақты нəтиже жоқ. Азық-түлік инфляциясының басты себебі де осында. Елімізде өндірілетін тауардың көлемі ішкі сұранысты қамтамасыз етуге жетпейді. Импортқа тəуелдіміз.
Нарықты отандық өнімдермен толтыру, өндіріс факторларын арзандату мəселесіне бос ұран мен құр уəдесіз, жан-жақты, ойластырылған түрде қарау керек. Өндірістен сатылымға дейін бүкіл жолға жіті қарап, бағаның өсуі қайдан туындайтынын түсіну керек. Агроөнеркəсіптік кешенді басқарудың қазіргі моделі саланың əлеуетін аша алмайды. Үкімет алдында агроөнеркəсіптік кешеннің тұрақты өсуін қамтамасыз ету міндеті тұр.
Өндірілетін отандық өнім көлемінің ұлғаюынан басқа бағаның күрт өсуімен күресу үшін тұрақтандыру қорларын дұрыс пайдалану маңызды. Бүгінде бұлар бейберекет əрекет етеді əрі ашықтықтан ада деп айтуға да болады. Өйткені үнемі сыбайлас жемқорлық схемалары анықталып жатады. Сондықтан азық-түлік корпорациясының əлеуетін негізгі тауар позициялары бойынша сатып алу жəне араласу үшін неғұрлым белсенді пайдалану, азық-түлік корпорациясының ƏКК тұрақтандыру қорлары мен жұмысын үйлестіруді күшейту қажет. Тəсілдердің біркелкілігі, мемлекеттік компанияның бағаның ауытқуын төмендетуге бағдарлануы инфляцияға қарсы нарықтық құралды ұстауға мүмкіндік береді.
Агроөнеркəсіп кешенін дамытуға бөлінетін бюджет қаражаты тиімді жұмсалуға тиіс. Мұны мұқият қадағалау қажет. 2019-2021 жылдары өнім өңдеуге берілген субсидияны алайық. Бұл қаражаттың тең жартысы субсидия алам деушілердің 10 пайызының ғана қолына тиген. Субсидия алған кейбір пысықайлар өндірісті өркендетудің орнына бюджет қаржысын қалтасына басып, шалқып өмір сүрген. Ал қарапайым шаруалар үшін субсидия алу – қияметтің қиыны. Оның үстіне субсидия беру жүйесі өте күрделі жəне қажетті мəлімет көпшілікке қолжетімді емес. Субсидия бөлуді реттейтін жаңа цифрлық жүйе бұл түйткілді шеше алмай тұр. Əрине, біршама жұмыс атқарылды. Мұны жоққа шығаруға болмайды. Бірақ бұл бағыттағы жұмысты аяғына дейін жеткізу керек.
“Келесі – ауыл шаруашылығы өнімдерін сақтау мен өткізудің заманауи инфрақұрылымын құру жөніндегі жұмысты жеделдету қажет. Көбінесе мұның болмауы артық делдалдық құрылымдарды жəне бағаны бұрмалауды тудырады. Жыл сайын 8 млн. тоннадан аса көкөніс пен картоп жиналады, ал көкөніс қоймаларының жалпы сыйымдылығы небəрі 1,7 млн. тоннаны құрайды. Иə, бұл шамадан тыс көрсеткіш сияқты. Бұл ретте көкөніс қоймаларының 60%-ы тоңазытқыш қондырғылар мен жабдықталмаған, қойма орындарының 30%-ының іске қосылғанына 20 жылдан асады. Нəтижесінде сақтау шығындары жиналған өнім көлемінің 35%-ына, кейде 40%-ына аспандап кетеді. Үкімет бұл мəселені жүйелі түрде шешуі керек. Бизнеске көкөніс қоймаларының, көтерме-тарату орталықтарының жəне ауылдық сервистік-өткізу кооперативтерінің инфрақұрылымын құруға көмектесу қажет. Бұл – мемлекет пен жекеменшіктің серіктестігі үшін зор мүмкіндік. Жақында Премьер-Министрдің орынбасары Серік Жұманғаринге бұл мəселе бойынша тиісті тапсырма бердім. Агроөнеркəсіп кешеніне қатысты мəселенің бəрі басқа салаларға да қатысты екенін ұмытпаған жөн. Тағы да қайталап айтамын. Жоғары өнім алуды қамтамасыз ету керек. Ашық бəсекелестік болуға тиіс. Бір сөзбен айтқанда, осы саладағы басты түйткілдерді дереу шешу керек. Сонда ғана бағаның күрт өсімін тежеуге мүмкіндік туады.
Қазақстандағы инфляция да монетарлық сипатқа ие екенін ерекше атап өткім келеді. Сондықтан инфляция мəселелерін шешуге Ұлттық банк толықтай атсалысуға тиіс. Инфляцияны бақылау міндеті – Ұлттық банк пен Үкімет үшін бірінші кезектегі міндет. Мен үйлесімді жəне кəсіби жұмыс күтемін. Жаңа атап өткенімдей, ең маңызды басымдық – өз өндірісімізді ұлғайту. Бір жылдан аса уақыт бұрын менің тапсырмам бойынша “Өнеркəсіптік саясат туралы” заң қабылданды. Бұл өңдеу секторын дамытуға жағдай жасады. Оның басты басымдығының бірі – отандық кəсіпорындарды қолжетімді шикізатпен қамтамасыз ету талабы. Дегенмен өндірілген металдың негізгі көлемі əлі де экспортқа кетеді жəне бұл – ел ішінде бұйырмаған қосымша құн. Үкімет осы жылдың бірінші жартысында енгізілуге тиіс қосымша нормативтік-құқықтық тетіктерді пысықтап жатыр. Шикізатты экспорттаудың қарапайым моделі енді жұмыс істемейді. Ел ішінде жаңа зауыттар мен қайта бөлулер құру қажет. Бұл – жаңа тəртіптің міндеті.
Отандық кəсіпорындарды оқшаулау мəселесі өзекті болып қала береді. Оқшаулау деңгейін тұрақты түрде арттырып, қарапайымнан күрделіге өту керек. Мұндай мысалдар қазірдің өзінде бар, бірақ жалған оқшаулау арқылы ұғымдарды ауыстыру фактілері де бар. Бұл импортты субсидиялауға əкеледі, оның қажеті жоқ. Бізге нағыз индустрияландыру керек”, – деді Мемлекет басшысы.
Президент атап өткен екінші бағыт инфляция өскен сайын халықтың нақты табысының құнсызданып жатқаны. Оның айтуынша, жұрттың табысын əлеуметтік саланың шығысы есебінен арттырудың да шегі бар. Біз осы шекке жеткен сияқтымыз. Бұған қоса тұтыну несиелерінің көлемі артып барады. Бұл əрекет – инфляция кезінде жан бағудың амалы. Бірақ мұндай ахуалдың əлеуметтік жəне саяси салдары өте ауыр болуы мүмкін. Тіпті банктердің өзіне қауіп төндіруі ықтимал. Несиені, ең алдымен, пайда əкелетін бизнеске, яғни тиімді жобаларға беру керек. Сонда жалақысы жоғары жұмыс орындары пайда болады. Жұрттың кəсіпкерлікпен айналысуға ынтасы артады. Бір сөзбен айтсақ, азаматтардың табысын көбейтуге мүмкіндік туады. Сондықтан отандық банктерді бизнес пен инвестициялар үшін қолайлы жағдайлар жасау турасындағы жұмысқа тарту өте маңызды. Ірі инвестициялық жəне инфрақұрылымдық жобаларды кредиттеу бойынша банк секторының мүмкіндіктерін кеңейту қажет. Президенттің тиісті тапсырмасы экономикаға кредит беруді кеңейту жөніндегі шаралар туралы Жарлық шеңберінде берілді.
Сонымен қатар шағын жəне орта бизнес қолжетімді банктік несиелендіруден тыс қалады. Бұл ретте біз банктердің ақшасы бар екенін білеміз жəне олар ашық жұмыс істейтін кəсіпкерлерді қаржыландыруға дайын. Сондықтан банктердің жұмысын қайта реттеуден басқа, ақша ағындарын цифрландыруды жəне банктер мен мемлекеттік кірістер органдарының ақпараттық жүйелерінің интеграциясын күшейту қажет. Бұл банктердің бизнеске, əсіресе шағын жəне орта бизнеске деген сенімін нығайтуға мүмкіндік береді.
“Үшіншіден, макроэкономикалық саясатты өте байыпты жүргізу керек. Бюджет тапшылығын, мемлекет қарызын, Ұлттық қордан аударылатын трансфертті жəне басқа да макро көрсеткіштерді реттеу қажет. Иə, экономикамыз өсіп жатыр. Бірақ салық түсімдерінің ішкі жалпы өнімге қатысты өсу қарқыны тұрақсыз. Кейбір мамандар “Салық жеңілдіктері өте көп болған соң, түсім азайып жатыр” дейді. Бұдан басқа да себептер айтылады. Жалпы кейінгі бес жылда бюджетке 30 трлн. теңге кем түскен. Əрине, бұл цифрдың дұрыс-бұрыстығын тексеру қажет. Талай жылдан бері жалғасып келе жатқан осы мəселені түпкілікті шешетін уақыт жетті. Салықтық жеңілдіктер негізінен қосылған құны жоғары өнім өндірісіне инвестициялар тартуға жəне технологиялық экспортты ынталандыруға бағытталуы керек. Бұл мінсіз тəртіптің міндеті сияқты. Бірақ мен бəрінің менің ұстанымымды түсінгенін қалаймын: барлық экономикалық саясатты біз экономиканы əртараптандыру, оны индустрияландыру жəне сайып келгенде инвестиция тарту міндетіне ыңғайлауымыз керек. Барлық деңгейдегі əкімдер инвестициялар тарту жəне жұмыс орындарын құру туралы күн сайын ойлануы керек, ал Үкімет оларға көмектесуге міндетті. Екінші жағынан, мен қашанғы айтқанымдай, салық саясаты ынталандырушы жəне икемді болуы керек. Мысалы, бүгінде Қазақстанда қатты пайдалы қазбалардың көптеген кен орындары бар, оларды ағымдағы салық салу кезінде игеру экономикалық тұрғыдан тиімсіз. Шикізат жай ғана жерде, көбінесе моноқалалардың жанында жатыр, бірақ оны азаматтардың игілігі үшін пайдалануға болушы еді. Неліктен күрделі мұнай-газ кен орындарының үлгісі бойынша жұмыс орындарын құру, қайта өңдеу қуаттарын салу, əлеуметтік міндеттемелерді орындау үшін осындай пайдалы жаңа жобаларға салық ауыртпалығын жеңілдетпеске? Үкімет бұл туралы ойлануы керек. Бұл жұмыспен айналысып, оны жаңа салық саясатын əзірлеу кезінде ескеру керек. Жалпы салық саясаты икемді болуы керек. Түптеп келгенде, бұл өзгертуге болмайтын қасиетті жазба емес. Ең алдымен, инвестиция тарту керек. Қазір инвестиция үшін сыртқы нарықтарда ауқымды, күрделі күрес жүріп жатыр, мұндай жағдайда бізге қабырғаға сүйеніп тұруға əсте болмайды”, – деді Қ.Тоқаев.
Оның айтуынша, қазір жаңа Бюджет кодексі дайындалып жатыр. Осы ретте Президент бюджет ережелеріне жəне оны мүлтіксіз сақтау қажеттігіне назар аударды. Мұндағы ең басты қағида – көрпеге қарай көсілу. Ұлттық қорға жармаса беруді доғару қажет. Ұлттық қор – болашақ ұрпақтың қаражаты. Біз оның ресурстарын тек қажетті жағдайларда, дағдарыс кезеңдерінде пайдалануымыз керек.
“Мемлекеттік-жекешелік əріптестік жəне жан басына шаққандағы қаржыландыру институтын, əсіресе əлеуметтік инфрақұрылымға инвестициялар тарту үшін толық көлемде пайдалану қажет. Өткен жылдың желтоқсан айында МЖƏ жаңа моделін енгізуге бағытталған заңнамалық түзетулерге қол қойдым. Жеке əріптестерді іріктеу рəсімдерінің ашықтығын қамтамасыз ету үшін шаралар қабылданды, квазимемлекеттік кəсіпорындардың қатысуы шектелді. Осылайша бизнесті мемлекеттік жобаларды іске асыруға тарту үшін жағдайлар жасалды. Бұл құрал жаңа ұлттық жобаларды іске асыру кезінде барынша қолданылуы керек. Үкіметке əлеуметтік салада МЖƏ кешенді бағдарламасын дайындауды тапсырамын”, – деді Президент.
Бизнеске барлық жағдай жасалады
Мемлекет басшысы төртіншіден, экономиканы монополиядан арылту маңызды міндет екенін атап өтті. Бұл бағытта нақты жұмыс басталды. Нəтижесі қазірдің өзінде жаман емес. Бірақ мұнымен шектелуге болмайды. Елімізде мекемеаралық комиссиялар құрылды. Олардың алдына нақты міндеттер қойылды. Осыған орай заңсыз шығарылған активтерді қайтару, əділеттілікті қалпына келтіру, адал бəсекелестікке жағдай жасау керек. Мұның бəрі – уақытша міндет емес. Керісінше, бұлар – жаңа экономикалық саясаттың басты қағидаттары.
Тауар нарығының монополиялық құрылымы əлі де өзгере қойған жоқ. Оның үстіне бизнес, əсіресе орта бизнес қарқынды дамымай отыр. Сондықтан тың шараларды қолға алу қажет. Үкімет осыған қатысты нақты ұсыныстар беріп, бір шешім қабылдауға тиіс.
Келесі. “Стратегиялық нысандар” ұғымын айқындау тəсілін қайта қарау қажет. Бəлкім, аймақтық маңызы бар стратегиялық нысан ұғымын енгізу керек шығар. Бұл – əлемдік тəжірибе. Бəрін ойланбай өзгерте беру экономикалық қауіпсіздікке нұқсан келтіруі мүмкін. Қазіргі геосаяси жағдайда бұл мəселенің өзектілігі тіпті арта түсті.
Қазақстан салмақты жəне дербес экономикалық саясат жүргізуі керек. Қоғамдық ресурстар қолжетімді болуы үшін ашық аукцион қағидаттарын басшылыққа алу қажет. Бизнес өкілдері барлық міндеттемелерін адал орындау үшін тиімді бақылау жүйесін орнату керек. Монополистерге қарсы қозғалған істер бойынша сапалы жұмыс атқарылуға тиіс. Ол үшін қазылардың білікті болуы аса маңызды.
“Қазір заңсыз шығарылған активтерді мемлекетке қайтару жұмысы жандана түсті. Қайтарылған активтер мен мүліктер қолды болып кетпеуі керек. Барлық қаражат толығымен экономиканы дамытуға жұмсалуы қажет. Осы орайда қаржыны қайтарып, елімізді өркендетуге атсалысқысы келетін азаматтарға мынаны айтқым келеді. Жаңа индустриялық жобаларға қаржы салыңыздар. Қазақстанда жаңа өндірістер ашып, жаңа жұмыс орындарын құрыңыздар. Сонда мұндай активтерге жəне оның иелеріне қатысты ешқандай мəселе туындамайды. Тағы да қайталап айтамын. Біз адал əрі ашық жұмыс істейтін бизнес өкілдеріне барлық жағдайды жасаймыз”, – деді Қ.Тоқаев.
Сонымен қатар Президент Үкімет пен əкімдер инвестициялар тарту жөніндегі жұмысты едəуір жандандыруы керек екенін алға тартты.
“Өткен жылы кейінгі 10 жылдағы рекордтық тікелей шетелдік инвестиция көлемі – 28 млрд. доллар тартылды. Алайда инвестициялардың ең үлкен көлемі, жалпы соманың 43%-дан астамы дəстүрлі түрде тау-кен секторына жұмсалды, ал өңдеу өнеркəсібіне салынған инвестициялар бестен бір бөлігін ғана құрады. Сондықтан бізге икемді, қажеттіліктеріміз бен шынайы ахуалымызға бейімделген салық саясаты, жоғары ұтқырлық жəне барлық мемлекеттік қызметшілердің қаржылық тазалығы қажет. Шетелдік инвесторларға нақты жобаларға инвестиция салуды, дайын пакеттік шешімдерді қалыптастыруды ұсыну керек. Үкімет нақты салалардағы ірі шетелдік серіктестермен нəтижелі жұмыс істеуде, бірақ күш-жігерді арттыра түсу керек. Интерактивті инвестициялық картаны құру, əр өңірдің инвесторлары мен инвестициялық жобаларының цифрлық дерекқорын іске қосу қажет. Жақында Премьер-Министрдің орынбасары – Сыртқы істер министрі Мұрат Нұртілеуді тағайындадым. Оның халықаралық салада айтарлықтай тəжірибесі бар. Міндеттерді бөлу бойынша ол инвестицияларды тартумен де айналысады. Бұл жұмысқа “Атамекен” ұлттық палатасы да тартылуы керек. Мұның бəрі біздің еліміздегі инвестициялық ахуалды жақсартуға ықпал етеді деп санаймын. Ал Қазақстандағы инвестициялық ахуалды жақсарту – стратегиялық міндет”, – деді Мемлекет басшысы.
Инфрақұрылымды дамытудың маңызы
Президент, бесіншіден, инфрақұрылымды, бірінші кезекте коммуналдық инфрақұрылымды одан əрі дамыту жөніндегі жұмысты түбегейлі қайта құру қажет екенін айтты. Осы қыста жылумен қамтамасыз ету саласының сəтсіз жұмысы азаматтардың наразылығын тудырды. Жылу-электр орталықтарының жартысынан көбі қауіпті деңгейде, кейбір қалаларда тозу деңгейі 80 пайыздан асқан. Елдегі жылу желілерінің орташа тозу көрсеткіші 54 пайыздың төңірегіне жеткен. Ал орталықтандырылған жылумен қамтамасыз етілген 80 қалада бұл көрсеткіш 75-тен 92%-ға дейін. Коммуналдық саланы жаңғырту мақсатында мен “Инвестиция орнына тариф” саясатына көшуді қамтамасыз етуді тапсырдым. Қазіргі жағдайда Үкімет жылдар бойы қордаланған мəселелерді шешуге мəжбүр болады. Бірақ басқа жол жоқ.
Өңірде жалғыз емеспіз, бəрінде жанармай бағасы біздің елге қарағанда жоғары. Бізге жақын орналасқан кейбір мемлекетте жанармай бағасы екі есеге қымбат. Демек, мемлекет бөлген субсидияның бəрі басқа елдің экономикасына кетеді. Біз біртіндеп тарифтерді көтеріп, нарықтық деңгейге жақындатамыз немесе бүкіл ауыл мен қаладағы инфрақұрылымнан айырыламыз. Мəселен, былтыр баға мен тарифті “Самұрық-Қазына” қоры есебінен тоғыспалы субсидиялау 1 трлн. теңгеден асты. Бұл – нарықтық экономика принциптерін айқын бұрмалау. Осы орайда баға мен тарифті тоғыспалы субсидиялаудан көшу бірқалыппен жүзеге асуға тиіс. Ең алдымен, нақты тұтынушылар топтарының табыс деңгейін ескеру қажет. Мұнда уақытынан бұрын алға шығып кетуге болмайды. Атүсті қарауға да жол жоқ. Саясатты байыппен, икемді, байсалды жүргізіп, алға жылжу қажет. Басқа жол жоқ. Қазіргі тарифтермен қала беру мүмкін емес.
“Тарифті өсіруден түскен қосымша қаржы тек коммуналдық инфрақұрылымды жаңғыртуға жұмсалуы керек. Сондай-ақ жаңа қуат көздерін іске қосуға жəне жұмысшылардың жалақысын көтеруге бағытталуы қажет. Монополистердің міндеттері мұқият нақтыланып, толығымен орындалуға тиіс. Сондықтан Үкіметке қаржының жұмсалуын бақылайтын қатаң амал-тəсілдер енгізуді тапсырамын. Оған цифрлық бақылау жүйесінде енгізу керек. Жұрт коммуналдық қызмет үшін төлеген ақшасы қайда кетіп жатқанын көріп отыруға тиіс. Қазіргі заманғы ақпараттық технология бұған толық мүмкіндік береді. Жанар-жағармайдың бағасын көтеру мəселесіне де дəл осылай қараған жөн. Түскен қаржыны делдалдар, яғни алыпсатарлар иемденіп кетпеуі қажет. Оны жаңа мұнай-газ жобаларын жүзеге асыруға жəне мұнай өңдеу зауыттарын жаңғыртуға жұмсау керек. Сондықтан Үкімет мұнай өнімдерінің бағасын қайта қарау кезінде мемлекетке салық декларациясын ұлғайту бойынша қосымша шаралар қабылдауы керек. Жалпы тарифтік саясатқа қатысты Үкіметке реттелетін тауарлар мен қызметтерге “əлеуметтік тұтыну нормаларын” енгізу мəселесін пысықтауды тапсырамын. Қалай дегенмен, бұл – халықаралық тəжірибе”, – деді Қ.Тоқаев.
“Судың да сұрауы бар” деген сөзді алға тартқан Президент үнемшіл болуға үйрететін əділетті жəне қарапайым ұстаным жөнінде атап өтті.
“Дамыған елдердің тұрғындары əр нəрсенің қадірін біледі. Үнемшілдік олардың өмір салтына айналған. Тіпті су мен жылуды ысырап етпеуді балаларға жастайынан үйретеді. Біздің азаматтарымыз да осындай үнемшіл болуы керек. Əсіресе суды үнемдеп тұтынуымыз керек. Мен су тапшылығының артып жатқанын ұдайы айтып жүрмін. Сарапшылардың пайымдауынша, 2040 жылға қарай суға деген сұраныс 50 пайызға артады. Қазақстан 2050 жылға қарай “суға өте мұқтаж” елдердің санатына кіруі мүмкін. Қазір елімізде 600 мыңнан аса адам таза ауызсуға зəру. Бұл – ауылдағы ағайын ғана емес, қала халқы үшін де өте өзекті мəселе. Ірі шаһарлардың инфрақұрылымы жылдан-жылға артып келе жатқан сұранысқа жауап бере алмай отыр. Тіпті Астананың өзінде су тапшылығы қатты сезіле бастады. Басты себептің бірі – құрылыстың көбеюі. Үнемшіл болмасақ, таза су беретін жаңа нысандарды іске қосқанмен, тапшылықты жоя алмаймыз. Біз үшін бұл – өте маңызды. Мəселен, Қазақстан ішкі жалпы өнімнің бір долларын табу үшін Ресей немесе АҚШ-қа қараған да – 3 есе, шөлейт Аустралияға қарағанда 6 есе көп су қажет етеді. Су шаруашылығы нысандарын орталықтан басқаруға жауапты кəсіпорындардың жұмысын талдау нəтижесі олардың тиімділігі төмендігін көрсетті. Басқаша айтқанда, суды үнемдемейміз. Су шаруашылығы мен ирригациялық-дренаждық жүйелерді қайта құруға бөлінген халықаралық қаржы ұйымдарының несиелері дұрыс игерілмей отыр. Кадр жетіспейді. Үкімет су шаруашылығы мамандарын даярлайтын базалық университетті белгіледі. Енді басқару жүйесін қайта жаңғырту керек. “Қазсушарды” қаржылық тұрақты ұйымға айналдыру қажет. Мекеме су шаруашылығын өзгертуде жетекші рөл атқарады.
Қазір 500-ден аса гидротехникалық нысан əбден тозып тұр. Тіпті оның 200-інде төтенше жағдай туындау қаупі бар. Кезінде кейбір су қоймалары бұзылып, қайғылы оқиға болғанын білесіздер. Осындай жағдайдың алдын алу үшін гидроқұрылымдар жан-жақты тексерілуге тиіс. Апаттық жағдайда тұрған жəне қараусыз қалған нысандарды бақылауға алу керек. Қауіп-қатерлер картасын жасау қажет. Төтенше жағдайға əкеп соқтыруы мүмкін қатерлердің алдын алу үшін нақты шараларды қолға алған жөн. Сондай-ақ Су ресурстарын басқарудың бірыңғай ақпараттық-сараптамалық жүйесін жасау керек”, – деді Мемлекет басшысы.
Президент мəн берген тағы бір мəселе – қалаларды абаттандыру. Бұл мəселемен барлық деңгейдегі əкімдер айналысуы керек. Өңірлердің даму деңгейі əлеуметтік-экономикалық факторлармен қатар ғимараттардың сыртқы түрімен, олардың санитарлық нормаларға сəйкестігімен, аумақтарды абаттандырумен, қоғамдық кеңістіктің жай-күйімен, балалар спорт алаңдарымен, сондай-ақ аумақтарды абаттандырумен айқындалатыны белгілі.
Халық арасында тұрғын үй қорын тиімді басқару мəселесі де қызу талқыланып жатыр. Мүлік иелерінің бірлестігі институтын енгізуге бағытталған реформа аяқталмады. Мүлік иелерінің бірлестігімен бірге пəтер иелерінің кооперативі де жұмыс істейді. Осы орайда Мемлекет басшысы Мүлік иелерінің бірлестігі реформасында қатты қателескенімізді айтты. Сондықтан қазір əкімдер Үкіметпен бірлесіп, бұл жағдайдан шығудың жолын табуы керек. Өйткені жағдай айтарлықтай күрделі. Мұндай жағдайда басты міндет – халыққа сапалы əрі ашық қызмет көрсетілмей отыр. Сонымен қатар осы реформа арқылы жергілікті өзін-өзі басқару жүйесінің алғашқы кезеңін құру көзделген. Сондықтан бұл міндетті тиісті назарсыз қалдыруға болмайды. Бұған мəслихаттар, Мəжіліс, Сенат депутаттарының қолдауы мен белсенді қатысқаны маңызды. Жалпы теңгерімді инфрақұрылымдық саясат қажет.
“Жақында Парламентте сөйлеген сөзімде айтқанымдай, бізге 2029 жылға дейінгі Ұлттық инфрақұрылымдық жоспар қажет. Ол мерзімі қолжетімді, қаржыландыруға мүмкіндік бар, нəтижеге негізделуге тиіс. Тағы бір мəселе. Мүмкін, бұл президенттік деңгейдегі мəселе емес те шығар. Бірақ оған тоқталуыма тура келіп отыр. Маған бүкіл облыстан бұралқы иттерге қатысты үнемі шағым түседі. Тиісті заңнамаға сілтеп, билік өкілдерінен ешкім онымен айналыспай отыр. Бірақ мұндай жолмен жүрсек, жағдайға бақылау жасаудан айырылып қалуымыз мүмкін. Бұралқы иттердің адамдарға, əсіресе балаларға шабуылдағаны жөнінде ақпараттар таралып жатады. Иə, біз жан-жануарларға қамқорлықпен қарауымыз қажет. Бірақ олардың адамдарға, əсіресе балаларға шабуылдауына жол бермеуге тиіспіз. Бұған қоса бұралқы иттердің шабуылына тап болғандардың саны артып келеді. Бұған жол беруге болмайды. Барлықтарыңызға іс-шара қабылдауды тапсырамын”, – деді.
Сауатты ұлт болуға ұмтылыс
Алтыншыдан, ұлттың дені сау жəне сауатты болуы – өте маңызды мəселе. Осыны ескермесек, экономиканы реформалау бос əурешілік болады. Бұл – мемлекеттің міндеті. Ең алдымен, адамдарға сапалы медицина қолжетімді болуы қажет. Денсаулық сақтау жүйесінде шешімін таппаған мəселе өте көп. Міндетті əлеуметтік медициналық сақтандыру жүйесі осы саланы дамытуға тың серпін береді деп үміттенеміз. Алайда бұл жүйедегі қаржы айналымына бақылау жасалмайды.
Президент бұл саладағы бірқатар мəселені атап көрсетті. Мысалы, медициналық сақтандыру қорының өңірлік комиссияларының қызметі ашық емес, бұл денсаулық сақтау шығындарының өсуіне əкеледі. Сондай-ақ медициналық көмекті бақылаусыз тұтыну аясында қымбат диагностикалық қызметтер саны 11 есеге артты. Еліміздің стационарлары өткен жылдың соңында қаражат тапшылығын бастан өткерді. Бұл ретте Қ.Тоқаев Үкіметке өңірлердің əкімдерімен бірлесіп, медициналық сақтандыру қорының өңірлік филиалдарының қызметін тексеруді тапсырды. Бұған қоса ол денсаулық сақтау жүйесі жұмысын үйлестіретін платформаның əлі іске қосылмағанын атап өтті.
“Қазіргі заманда дамудың басты кілті – білім. Біз заман талабына барынша бейім, сондай-ақ жарқын болашақты өз қолымен қалайтын жасампаз ұрпақ тəрбиелеуіміз керек. PISA халықаралық зерттеуіне қарасақ, еліміз соңғы 10 жылда орта білім сапасы бойынша 80 елдің ішінде елуінші-алпысыншы орыннан көтерілген жоқ. Демек, жағдайымыз мəз емес. Басты түйткілдің бірі – балалардың білімін біржақты бағалау. Елімізде білімнің сапасына емес, көрсеткіштің жоғары болуына баса мəн беріледі. Оқушылардың бірыңғай ұлттық тестілеуден алған бағасы мен мектептегі бағасы екі түрлі. Айырмашылық 30 пайыз немесе одан да көп болуы мүмкін. Сондай-ақ осындай алшақтық халықаралық жəне ұлттық бағалау кезінде байқалады. Ашығын айтсақ, мұның бəрі жаппай белең алған көзбояушылықтың кесірінен болып отыр. Өзіңді-өзің алдау жарға жығады. Мектепте алған білімді объективті бағалау туралы ойлану керек. Сонымен қатар жаңа ведомстволар немесе тестілеу, сертификаттау жəне т.б. орталықтар құрудың мағынасы жоқ. Біз бұдан өттік. Бұл да – сыбайлас жемқорлық тəуекелдерінің көзі. Сондықтан Үкімет осы мəселе бойынша өз ұсыныстарын беруі керек.
Тағы бір назар аударатын мəселе – жас ұрпақтың қауіпсіздігі. Балаларға қатысты жантүршігерлік қылмыстар жиілеп кетті. Мұндай оқиғалар мектепте, көшеде, тіпті үйде болып жатыр. Сорақы жағдайлар оқушылардың өзіне қол жұмсауына себепкер болып отыр. Тіпті ата-аналардың өздері баласына қорлық көрсетіп, оның арты қайғылы жағдайға ұласып жатады. Отбасындағы зорлық-зомбылықтың алдын алу жұмысы əлсіз. Жауапты мекемелер мен құқық қорғау органдарының қызметі ойдағыдай нəтиже берген жоқ. Тұрмыстық зорлық-зомбылықтың алдын алу саясатын қайта қарауымыз керек. Əйелдер мен балалардың құқықтарын қорғау шараларын заңмен күшейту керек. Отбасы құндылықтарын дəріптеу ісіне ерекше көңіл бөлген жөн. Тағы да ескертемін, біз қоғамдағы, көшедегі, тіпті əр үйдегі қауіпсіздікті қамтамасыз етпесек, дамыған елдердің қатарына қосылуымыз қиын болады. Азаматтарымыз еркін жүріп-тұратын қауіпсіз қоғам құруымыз қажет”, – деді Қ.Тоқаев.
Оның айтуынша, қазір еңбек нарығында жастардың үлесі артып келеді. Үкіметке жəне əкімдерге 2030 жылға қарай 3 млн. 300 мың адамды жұмысқа тұрғызу туралы тапсырма берілді. Оның 2,2 миллионы жастар болуға тиіс. Жаңа жұмыс орындары уақытша емес, тұрақты болғаны жөн. Елімізде аймақтардың жұмыспен қамту карталары бекітілген. Соған сəйкес жыл сайын шамамен 950 мың адамға жұмыс тауып беру көзделген. Ол үшін бюджеттен 130 млрд. теңге бөлінді. Осы қаржының арқасында, яғни субсидия арқылы 150 мың адам жұмысқа орналасады. Оның бəрі – жастар жəне əлеуметтік тұрғыдан осал санаттағы азаматтар. Жастардың кəсіпкерлік бастамасына қолдау көрсету үшін 40 млрд. теңге бөлінді. Қаражат аймақтарға берілді. Қазір бизнес саласындағы үздік идеяларды таңдап алу үшін конкурстар басталды. Халықты, жастарды жұмыспен қамту – Үкімет үшін аса маңызды міндет. Əкімдер бұл жұмыстың нəтижелерін тұрақты түрде баяндап тұруы керек.
Жетіншіден, ауыл-аймақтардағы тұрмыс сапасын көтеру мəселесі сөз болды. Бұл ретте Үкімет əзірлеген Ауылдық аумақтарды дамытудың 2023-2027 жылдарға арналған тұжырымдамасын тиімді іске асыру үшін əкімдер іс-шаралар қабылдауға тиіс. Сондай-ақ ең шалғайдағы елді мекендерге шағын несие беру жəне жеке қосалқы шаруашылықтарға кепілдік беру, сервистік-өткізу кооперативтерін ынталандыру сияқты мемлекеттік қолдау тетіктері туралы ақпаратты жеткізу маңызды. Əлеуметтік, инженерлік инфрақұрылымды дамыту жəне жолдарды жөндеу арқылы ауылдың тұрмыс сапасын жақсарту – əкімдердің басты міндеті. Ауыл тұрғындары таза сумен жəне тұрақты электр қуатымен толық қамтамасыз етілуге тиіс. Сондай-ақ мобильді байланыс жəне интернет қолжетімді болуы керек. Елге қаптаған статистика емес, нақты нəтиже, жылдам интернет, сапалы байланыс керек.
Сегізінші, мемлекеттік басқаруды түбегейлі жетілдірмей жоғарыда аталған мəселелерді тиімді шешу мүмкін емес. Қазіргі уақытта мемлекеттік органдардың өкілеттіктерін кезең-кезеңімен орталықсыздандыру басталды. Үкіметтің 500-ге жуық қызметі министрліктерге берілді.
“Өткен жылдың соңында вице-министрлердің сапалық құрамына талдау жүргізуді тапсырдым. Белгілі бір жұмыс жүргізілді, əрбір лауазымды тұлғаға оның жеке жəне кəсіби құзыреттеріне сəйкес баға берілді. Қазіргі уақытта осындай талдау облыс əкімдерінің орынбасарларына қатысты жүзеге асырылады. Үкімет пен əкімшілік кадрлық шешімдер қабылдау кезінде бағалау нəтижелерін ескеруі керек: жоғарылату кезінде де, қызметінен босату кезінде де.
Жергілікті өзін-өзі басқару əлеуетін күшейту қажет. Бұл тұрғыда көп нəрсе жаңадан сайланған мəслихаттардың жұмыс сапасына байланысты болады. Жалпы жергілікті өзін-өзі басқару біздің мемлекетімізді басқаруда үлкен рөл атқарады. Мұнда қатысып отырған мəслихат төрағаларына айтарым, бірінші кезектегі міндетіңіз – жеңіл популизмнің рельстеріне түспей, жергілікті тұрғындардың мүдделерін қорғау. Депутаттар электораттың өзекті мəселелері бойынша күнделікті қажырлы жұмысқа көшуге, бұл ретте кəсібилік пен жауапкершілік танытуға тиіс. Əкімдіктермен өзара іс-қимыл атқарушы органдар қабылдайтын шешімдердің ашықтығын қамтамасыз ете отырып, сындарлы арнада жүргізілуі тиіс”, – деді Мемлекет басшысы.
Президент сөзінің соңында реформаларды жүзеге асырудағы олқылықтарды тағы бір еске салып, 2050 – Стратегиясын жаңартуды тапсырды.
“Жария етілген көптеген реформа əлі де баяу жүріп жатыр. Оны мойындауымыз керек. Сондықтан Үкімет ескі жұмыс тəсілін түбірімен жою үшін ерік-жігер танытуға тиіс. Қазір мемлекеттік жоспарлау жүйесінде 163 құжат бар. Оның əрқайсысы орташа алғанда 40 іс-шараны қамтиды. 2010 жылдан бері созылып келе жатқан тапсырмалар бар. Тапсырмалардың өзектілігін қайтадан мұқият қарау қажет. Қағазбастылық керек емес. Мен соңғы кездегі жаһандық үрдістерді ескеріп, 2050 – Стратегиясын жаңартуды тапсырдым. Бұл ұзақ мерзімге арналған құжат болуға тиіс. Онда əлеуметтік-экономикалық жəне қоғамдық-саяси даму жолындағы негізгі басымдықтар айқындалуы керек. 2025 жылға дейінгі ұлттық даму жоспары өзектілігін жоғалтты деп ойлаймын. Сол себепті жаңа құжат əзірлеу қажет. Онда еліміздің орта мерзімге арналған мақсат-міндеттері нақты белгіленуге тиіс. Бұл құжат мемлекетімізді дамытуға қатысты барлық мəселені қамтуы қажет. Сайлау алдындағы бағдарламам да ескерілуі керек. Оған Мəжіліс сайлауында жеңіске жеткен “Amanat” партиясы бағдарламасының негізгі тұстарын қосқан жөн. Басқа партиялардың орынды ұсыныстарына да баса мəн берген абзал.
Бізге ұлттық қауіпсіздікті қамтамасыз етудің тың тəсілдері қажет. Сол үшін тиісті стратегияны заман талабына сай қайта қарау керек. Сыртқы саясат тұжырымдамасы да жаңартылуға тиіс. Бұл құжат мүлде басқа геосаяси жағдайда қабылданған. Қазір көп нəрсе өзгерді. Яғни ішкі қауіпсіздікті сақтау, қорғаныс қабілетін күшейту, Қазақстанның жəне бүкіл Орталық Азия аймағының халықаралық деңгейдегі беделін арттыру мəселелері басты назарда болуы керек”, – деді Қ.Тоқаев.
Экономикада өсім бар
Мемлекет басшысы елдегі экономикалық ахуалды таныстыру үшін сөз кезегін Премьер-Министр Əлихан Смайыловқа берді. Үкімет басшысы ел экономикасы қолайсыз сыртқы жағдайларға бейімделе отырып, орнықты өсу жолына шыққанын атап өтті. Сонымен қатар əлемдегі санкциялық текетірестің күшеюі, логистикалық тізбектердің бұзылуы, жоғары инфляция, əсіресе азық-түлік тауарларына бағаның өсуі жаһандық экономиканың баяулауына үлкен əсер еткенін жеткізді.
“Халықаралық валюта қоры 2023 жылы əлемдік инфляция болжамын 7 пайызға дейін жоғарылатты. Ал жаһандық экономиканың өсу болжамын 2,8 пайызға дейін төмендетті. Сыртқы күрделі ахуалға қарамастан, 2022 жылы экономикамыздың нақты өсуі 3,2 пайызды құрады. Елімізге 28 млрд. доллар тікелей шетелдік инвестиция тартылып, 18 пайызға өсті. Негізгі капиталға салынған инвестициялардың нақты көлемі 8 пайызға ұлғайды. Сыртқы сауда айналымы 32 пайызға өсіп, 134 млрд. долларды құрады.
Жұмыс істейтін шағын жəне орта кəсіпкерлік субъектілерінің саны 27 пайызға артып, 1,8 млн.-нан асты. Осы секторда жұмыспен қамтылғандардың жалпы саны 13 пайызға өсіп, 3,9 млн. адамға жетті. Нəтижесінде экономикадағы шағын жəне орта бизнестің үлесі 36 пайызға өсті. Жалпы өткен жылы 980 мыңнан астам адам жұмыспен қамтылды.
Қабылданған іс-шаралар экономиканың тұрақты дамуын қамтамасыз етуге мүмкіндік берді. Қаңтар-наурыз айларында ішкі жалпы өнімнің нақты өсімі 4,9 пайызды құрады. Барлық негізгі бағыттар бойынша оң динамика қалыптасып отыр. Құрылыста – 16 пайыз, саудада – 12 пайыз, көлік саласында – 8 пайыз, өңдеу өнеркəсібінде 5,4 пайыз өсім тіркелді”, – деді Ə.Смайылов.
Министрлер кабинетінің басшысы негізгі капиталға салынған инвестициялардың нақты көлемі үш айда 16 пайызға артқанына назар аударды. Мемлекеттік бюджет кірісі 24 пайызға артқан. Республикалық бюджетті нақтылау кезінде əлеуметтік төлемдерге, денсаулық сақтау мен білім беру салаларын, нақты сектор мен инфрақұрылымды дамытуға қосымша 2,2 трлн. теңге бөлінген.
“Қазақстанның халықаралық резервтері 94 млрд. долларды құрады. Соның ішінде Ұлттық қордың активтері өткен жылдың басынан бері 3 млрд. долларға өсіп, 58 млрд. долларға жетті. Халықаралық рейтингтік агенттіктер Қазақстанның инвестициялық рейтингін сенімділік деңгейінде растады. “Standard & Poor’s” агенттігі биылғы наурыз айында экономикамызға қатысты өз болжамын жақсартты.
Бағаны тұрақтандыру – Үкіметтің жəне жергілікті атқарушы органдардың аса маңызды міндеттерінің бірі. Осыған байланысты Үкімет пен Ұлттық банк бірлесіп, инфляцияны бақылау жəне төмендету бойынша іс-шаралар кешенін іске асырды. Нəтижесінде биылғы наурыз айында жылдық инфляция 18,1 пайызға дейін баяулады. Соңғы 4 аптада əлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарлары бойынша инфляция тіркелген жоқ. Біздің алдымызда биыл инфляцияны 2 есеге дейін төмендету міндеті тұр. Мемлекеттің барлық əлеуметтік міндеттемесі уақтылы жəне толық көлемде орындалып келеді. Сонымен қатар халықтың табысын арттырудың бағдарламасы іске асырылып жатыр. Биылдан бастап 4,4 млн. адамды жоғарылатылған əлеуметтік төлемдермен қамтуға 4,6 трлн. теңге бөлінді. Халықтың табысын арттыру іс-шаралары аясында 3 миллионнан астам адамның жалақысы өсті”, – деді Ə.Смайылов.
Кәсіпкерлікке жасалған қолдау
Үкімет басшысы биыл миллионға жуық адам жұмыспен қамтылғанына тоқталды. Бұл ұлттық жобаларды іске асыру, жаңа өндірістер ашу, шағын жəне орта бизнесті дамыту, жаңа жұмыс орындарын құру жəне вакансиялар есебінен жүзеге асқан. Сондай-ақ кəсіпкерлік қызмет саласында жаңа реттеуші саясат енгізіліп жатқанын атап өтті.
“Қаңтар айынан бастап міндетті талаптар реестрі ашық түрде жарияланды. Енді реестрде жоқ талаптар бойынша тексерулер жүргізілмейді. Биыл заңнамадан бизнес үшін 10 мың керексіз талап алынып тасталады. Бұл тексерулердің санын едəуір қысқартады. Осы жылдың соңына дейін тəуекелдерді басқару жүйелерін автоматтандыру толығымен аяқталады. Шағын жəне орта бизнесті жүйелі түрде қолдау іс-шаралары кеңейтілді. Өңдеу өнеркəсібін дамыту мақсатында қолдау көрсетілетін қызмет түрлерінің тізбесі 116-ға ұлғайды. Бірқатар басым қызмет бойынша пайыздық мөлшерлемені субсидиялау мерзімі 5 жылдан 7 жылға дейін ұзартылды. Бизнестің жол картасын қаржыландыру көлемі 224 млрд. теңгеге дейін ұлғайды. Шағын жəне орта бизнесті қолдау шеңберінде биыл 20 мыңнан астам жобаны субсидиялау, 18 мыңнан астам жобаға кепілдік беру көзделіп отыр. Орта бизнесті қолдау бойынша қосымша іс-шаралар қабылданады.
Цифрлық инфрақұрылымды дамыту жəне қызметтерді цифрландыру жұмыстары қарқынды жалғасады. Сонымен қатар елді мекендерде интернет желісін жақсарту жұмыстары биыл екі есе ұлғайтылады. Мемлекеттік функцияларды орталықсыздандыру жəне оларды автоматтандыру бюрократияны қысқартуға, бірінші басшылардың дербестігі мен жауапкершілігін арттыруға мүмкіндік береді. Жекешелендірудің кешенді жоспарын іске асыру аясында 368 нысан бəсекелес ортаға берілді. 62-сі таратылды немесе қайта құру сатысында. Биыл тағы 106 нысан сатуға қойылады жəне “KEGOC” компаниясы SPO-ға шығарылады. Жаңа бюджет жəне Салық кодекстерінің жобаларын əзірлеу бойынша белсенді жұмыс жүргізіліп жатыр”, – деді Ə.Смайылов.
Премьер-Министр келтірген деректерге сүйенсек, биыл елімізге 18,3 триллион теңге көлемінде негізгі капиталға инвестиция тартылған. Жалпы 28,1 триллион теңгеге 873 жобадан тұратын инвестициялық пул пысықталып жатыр. Шетелдік кəсіпорындарды релокациялау шеңберінде 24 компания Қазақстанға көшті. Үкімет басшысы тағы 43 компанияны елге əкелу бойынша жұмыс жалғасып жатқанын атап өтті.
“Инженерлік-коммуналдық желілерді жаңарту үшін тарифті инвестицияға айырбастау бағдарламасы іске асырылады. Газға, суға жəне электр энергиясына тиісті тарифтерді кезең-кезеңімен енгізу мəселесі пысықталып жатыр. Биыл 5000 километр инженерлік желілер жаңғыртылады, келесі жылы бұл жұмыс жалғасады.
Индустрия саласында биыл 1 трлн. теңгеге 170 жоба іске қосылады. Осының есебінен 15 мыңға жуық жаңа жұмыс орнын ашу жоспарланған. Биыл мұнай-газ саласында Теңіз кенішінде Сағалық қысымды басқару, 2024 жылы Болашақ кеңейту жобасы аяқталады. Қарашығанақта 5-ші компрессордың құрылысы басталды. Кен орнында мұнай өндіру көлемін жылына 10-11 миллион тонна деңгейінде қамтамасыз етуге мүмкіндік береді. Қарашығанақ акционерлерімен бірлесіп, қуаты жылына 4 млрд. текше метр болатын тауарлық газды дайындау жобасы пысықталып жатыр. Қашаған кен орнында жалпы қуаты 1 млрд. текше метрден асатын газ өңдеу зауытының құрылысы жалғасып келеді. Мұнымен қоса қуаты 4 млрд. текше метр болатын тағы бір газ өңдеу зауытын салу мəселесі жоспарда бар”, – деді Ə.Смайылов.
Ауқымды жобалар іске қосылды
Министрлер кабинетінің басшысы биылғы ақпанда “Лукойл” компаниясымен 6 миллиард долларға келісімшартқа қол қойылғанын тілге тиек етті. Газ саласында тауарлық газдың əділ бағасын белгілеу үшін керекті заңнамалық базалар қабылданғанына тоқталды. Бұл жыл сайын қосымша 4 млрд. текше метрге дейін газ алуға мүмкіндік бермек.
“Қазақстан мұнайы алғаш рет Транскаспий бағыты бойынша жеткізіле бастады. Осы жылы Ақтау портынан “Баку – Тбилиси – Жейхан” құбырына 1,5 миллион тоннаға дейін мұнай тасымалдау жоспарланған. Ішкі нарықта жанар-жағармай тапшылығын жою үшін Шымкент мұнай өңдеу зауытының өндірістік қуаты жылына 6 млн.-нан 12 млн. тоннаға дейін ұлғайтылады. Зауытты шикізатпен қамтамасыз ету үшін “Атырау – Кеңқияқ” жəне “Кеңқияқ – Құмкөл” мұнай құбырлары кеңейтіледі.
Биыл Жаңаөзен қаласында жалпы қуаты 900 млн. текше метр болатын жаңа газ өңдеу зауытының құрылысы басталады. Мұнай-газ химиясында қуаты жылына 319 мың тонна бутадиен жəне басқа ілеспе тауарларды өндіруге мүмкіндік беретін жоба іске асырылады. Қазіргі таңда қуаты жылына 1,2 млн. тонна болатын полиэтилен өндіру бойынша жобалау жұмыстары жүргізіліп жатыр. Инвестициялардың жалпы көлемі 8,7 млрд. долларды құрайды”, – деді Ə.Смайылов.
Премьер-Министрдің айтуынша, Атырау, Қарағанды жəне Павлодар облыстарындағы қуаттылығы 700 МВт-тан асатын электр стансаларын жаңғырту жұмыстары аяқталып, Екібастұз 1-ГРЭС-тегі қуаттылығы 500 МВт №1 энергоблок қалпына келтіріледі. Ал “Тарифті инвестицияға айырбастау” бағдарламасы аясында Екібастұз 2-ГРЭС-тегі 3-ші жəне 4-ші блоктарды іске қосу жоспарланған. Сондай-ақ Балқаш ЖЭС салу мəселесі бойынша жұмыстар пысықталып жатыр.
Оңтүстік өңірлерде аяқталуы 2025-2026 жылдарға жоспарланған газ өндіру бойынша қуаттылығы 2,3 ГВт-тан асатын энергетикалық жобалар жүзеге асырылып жатыр. Соның ішінде Алматы жəне Түркістан қалаларындағы 2-ЖЭО-ға бу-газ қондырғыларын енгізу көзделіп отыр.
Биыл Қызылордада жаңа ЖЭО құрылысы басталды. Көкшетау мен Семей қалаларындағы жылу электр стансалары құрылысын жүргізетін мердігерлерді анықтау үшін конкурс жарияланды. Сонымен қатар “Total Energies” (Франция), “Acwa Power” (Сауд Арабиясы) жəне “Masdar” (БАƏ) компанияларымен бірлесіп, жалпы қуаты 3 ГВт жаңартылатын энергия көздері бойынша жобаларды жүзеге асыру басталды. Сонымен қатар АЭС пен шағын модульдік реакторлар құрылысы мəселесі пысықталып жатыр”, – деді Үкімет басшысы.
Премьер-Министр тұрғын үймен қамтамасыз ету үшін 2029 жылға қарай 111 млн. шаршы метр тұрғын үй салынатынына назар аударды. Соның ішінде 2023 жылы 15,3 млн. шаршы метр баспана тапсырылады. Сонымен қатар автожол саласында 2025 жылға дейін республикалық жолдардың барлығын жаңғырту жəне жергілікті жолдардың 95 пайызын қалпына келтіру жоспарланып отырғанын жеткізді. Биыл елімізде 3,6 мың шақырым жол құрылыс жəне күрделі жөндеу жұмыстарымен қамтылып, жыл соңына дейін 856 шақырымы пайдалануға беріледі.
“Былтыр қараша айында “Достық-Мойынты” темір жол учаскесінің екінші жолының құрылысы басталды. Маусым айының соңына дейін “Дарбаза – Мақтаарал”, “Алматы стансасының айналма темір жол желісі” жəне “Бақты – Аягөз” жобалары бойынша техникалық құжаттаманы əзірлеу аяқталады.
Транскаспий халықаралық көлік бағытын дамыту бойынша жұмыстар жүргізіліп жатыр. Былтыр жүк көлемі 2 есеге өсіп, 1,7 млн. тоннаға жеткен. Əзірбайжан, Түркия жəне Грузиямен бірлесе қабылданған Жол карталарын іске асыру нəтижесінде, Транскаспий халықаралық көлік дəлізімен биыл 2 млн. тонна жүк өткізіледі. Ал 2025 жылға дейін жалпы өткізу қабілеті 10 млн. тоннаға дейін көтеріледі.
Туризм саласында құны 290 млрд. теңге болатын 100-ден астам инвестициялық жоба іске асырылады жəне 5,7 мың жаңа жұмыс орындары ашылады. Ауыл шаруашылығы саласында жалпы құны 536 млрд. теңгені құрайтын 300-ге жуық жоба жүзеге асырылып жатыр. Бұл шамамен 7 мың жұмыс орнын ашуға мүмкіндік береді. Сонымен қатар субсидиялау жүйесін жетілдіру жұмыстары жүргізіліп жатыр.
Көктемгі егіс жəне егін жинау жұмыстарына жеңілдікпен кредит беру көлемі 140 млрд. теңгеге дейін ұлғайтылды. Шаруаларға 419 мың тонна дизель отыны арзандатылған бағамен бөлінді. Бұдан бөлек, егін орағына қосымша 400 мың тонна арзандатылған дизель отыны қарастырылды. Ауыл шаруашылығы техникасына жеңілдікпен кредит беру 145 млрд. теңгеге дейін ұлғайтылды. 2023 жылы қосымша 5 миллион гектар ауыл шаруашылығы жері мемлекет меншігіне қайтарылады”, – деді Ə.Смайылов.
Үкімет басшысының айтуынша, микрокредит беру жəне ауыл шаруашылығы кооперациясын дамыту арқылы ауыл халқының табысын арттыру бойынша “Ауыл аманаты” жобасын іске асыру басталды. Бұл мақсатқа биыл 100 млрд. теңге бөлінген. 7 жыл ішінде жоба бойынша 1 млн.-нан астам ауыл тұрғыны қамтылады. Оған жалпы 1 трлн. теңге көзделген. “Ауыл – ел бесігі” бағдарламасы шеңберінде 900 ауылда жалпы құны 198 млрд. теңге болатын 1800-ден астам жобаны іске асыру көзделіп отыр. Шекара маңы аудандарының инфрақұрылымын дамыту бойынша 140 ауылда 290 нысан пайдалануға беріледі.
Осы жылдың қорытындысы бойынша біз экономикалық өсімді 4 пайыздан асыруымыз керек. Сонымен бірге ішкі нарықты отандық тауарлармен қамтамасыз ету, азық-түлік бағасын тұрақтандыру жəне халықтың əл-ауқатын көтеру – біз үшін маңызды міндеттер”, – деп сөзін түйіндеді Ə.Смайылов.
200 мың жас жұмыспен қамтылады
Бұдан кейін сөз кезегі Премьер-Министрдің орынбасары Алтай Көлгіновке берілді. Оның айтуынша, елдегі инфляция əлеуметтік жағдайы төмен халыққа ауыр тиген. “Халықтың табысын арттыру бағдарламасын жетілдіріп, Əлеуметтік кодекс əзірленді. Олар бойынша түсіндіру жұмыстары жүргізіліп жатыр. Сонымен қатар білім беру, мəдениет, спорт, туризм, жастарды қолдауға бағытталған тұжырымдамалар қабылданды.
Халықтың табысын арттыру жəне жұмыспен қамту бойынша айтсақ, инфляцияның өсу салдары, əсіресе əлеуметтік осал топтардың нақты табысының төмендеуіне өз əсерін тигізді. Егер былтыр атаулы əлеуметтік көмек алушылардың саны 800 мыңға жуық болса, тек биылғы І тоқсанда олардың саны 446 мың болып отыр. Оның негізгі бөлігі – аз қамтылған отбасылар”, – деді А.Көлгінов.
Сонымен қатар Үкімет басшысының орынбасары еңбек дауларына да тоқталды. Вице-премьер келтірген деректерге сүйенсек, еңбек даулары бар кəсіпорындардың саны 259-дан 109-ға төмендеген. Қазіргі таңда сол кəсіпорындар бақылауда тұр. Бұдан бөлек, шағын жəне орта бизнесті дамытуға бағытталған шараларға тоқталды. “Шағын жəне орта бизнес субъектілері жыл сайын 15 мың жаңа жұмыс орындарын құратын болады. Оған қоса “Бəйтерек” холдингі арқылы 42 мың, Еңбек жəне халықты əлеуметтік қорғау министрлігі арқылы жастарға 6 мыңға жуық жеңілдетілген шағын несиелер берілуде. Тұтастай алғанда 300 млрд. теңгеге 70 мыңнан астам шағын кəсіпкерлік нысанына несие беріледі”, – деді А.Көлгінов.
Премьер-Министрдің орынбасары биыл 200 мың жасты жұмыспен қамту жоспарда бар екенін жеткізді. Бұл “Жастар практикасы”, “Алғашқы жұмыс орны”, сонымен бірге шағын несиелер есебінен қамтылмақ. Сонымен қатар биылғы жəрдемақылардың көлеміне тоқталды.
“Жыл басынан бері мүгедектігі бар жəне асыраушысынан айырылған 900 мыңға жуық адам алатын əлеуметтік жəрдемақы мөлшері 8,5 пайызға өсті. Ал бірінші шілдеден бастап бұл төлемдер тағы 14,5 пайызға өседі. Сонда биыл жылдық өсім 23 пайыз болады.
Жыл басынан бері 1 млн. 200 мың адамның айлығы 30 пайыз өсті. Бірінші қыркүйектен бастап 380 мыңнан астам студенттің шəкіртақысы 20 пайызға, колледждерде 50 пайызға артады. Мемлекеттік қолдаудың əлеуметтік шаралары 4400 мың адамға əсер етті. Депозиттерге 10 пайыз өтемақы төлеу шарасының аясында наурыз айында 2 млн. 600 мың салымшыға 307 млрд. теңге төленді”, – деді А.Көлгінов.
Жыры бітпеген LRT
Бұдан кейін Астана қаласының əкімі Жеңіс Қасымбек мінберге көтерілді. Оның айтуынша, елордада жыл соңына дейін 60 мың жұмыс орны құрылады. Жалпы үш айда инвестиция көлемі 204 млрд. теңгені құрап, 29 пайызға өсті. Оның ішінде негізгі капиталға салынған жеке инвестициялардың үлесі шамамен 79 пайызды құрайды. Құрылыс жұмыстарының көлемі 9,5 пайызға ұлғайды. Жұмыссыздық 4,5 пайызды құрайды. Бұл республикалық деңгейден 0,4 пайызға төмен.
“Жыл соңына дейін бизнеспен бірлесіп 60 мыңнан астам жаңа жұмыс орнын құруды жоспарлап отырмыз. Негізгі жұмыс орындары шағын жəне орта бизнес саласында құрылады. Шағын жəне орта бизнес саласында елорданың экономикалық белсенді тұрғындарының 70 пайызы жұмыс істейді. Қазіргі күні қалада 154 инвестициялық жобаның пулы құрылды. Биыл 25 кəсіпорын іске қосылады. Жыл соңына дейін барлығы 1 трлн. 300 млрд. теңге инвестиция тартуды жоспарлап отырмыз”, – деді Ж.Қасымбек.
Бұдан бөлек, елордадағы азық-түлік тауарларына бағаны тұрақтандыруға назар аударды. Елорда əкімі келтірген деректерге сай, жыл басынан бері əлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарлары бағасының индексі 104,5 пайызды құраған. Қазіргі күні жағдай тұрақталды. Соңғы екі айда көрсеткіш 100,3 пайызды құрады. Сондай-ақ жыл соңына дейін елорданы дамытудың 2035 жылға дейінгі жаңа бас жоспары əзірленетінін жеткізді. “Қаланы одан əрі дамыту үшін бірқатар маңызды инфрақұрылымдық жоба аяқталып қалды. Олар: жалпы қуаттылығы сағатына 1130 гигакалорияны құрайтын үшінші жылу-электр орталығы құрылысының 1-ші кезегі мен екі газ жылу стансасының, сонымен қатар тəулігіне қосымша 105 мың текше метр су беретін үшінші насос-фильтр стансасының құрылысы. Бұл жоба осы жылдың шілдесінде аяқталады. Cумен тұрақты қамтамасыз ету үшін Нұра жерасты су құбырының құрылысы мен Тельман сорғы стансасын кеңейту бойынша жобаларды жүзеге асыруды бастаймыз, сондай-ақ Сəтбаев атындағы каналдан су алуды көздейтін төртінші насос-фильтр стансасын жобалауды жоспарлап отырмыз”, – деді қала əкімі.
Сонымен қатар талайға жыр болған LRT жобасына тоқталды. Астана əкімі құрылысты 2 жылдың ішінде аяқтау жоспарланғанын жеткізді. Сондай-ақ қала ішінде жəне елорданың айналасындағы жасыл белдеуде миллионға жуық жасыл желек отырғызылмақ.
“Жыл басынан бері 733 мың шаршы метр тұрғын үй салынды. Бұл өткен жылдың тиісті кезеңімен салыстырғанда 22 пайызға артық. Жыл соңына дейін барлығы үш миллионнан астам шаршы метр тұрғын үйді пайдалануға беруді жоспарлап отырмыз. Бұл – 40 мыңнан астам пəтер, оның ішінде халықтың əлеуметтік осал топтары үшін мемлекет бөлген 6 мың пəтер бар. Сонымен қатар биыл “Нұрлы жер” бағдарламасының екінші кезеңі аясында салынып жатқан барлық проблемалық үлестік нысандарды аяқтап, пайдалануға беруді жоспарлап отырмыз”, – деді қала басшысы.
Бұдан бөлек, жиын барысында Абай облысының əкімі Нұрлан Ұранхаев, Алматы облысының əкімі Марат Сұлтанғазиев, Маңғыстау облысының əкімі Нұрлан Ноғаев, Павлодар облысының əкімі Асайын Байханов, Қарағанды облыстық мəслихатының төрағасы Нүркен Қобжанов, Жетісу облыстық мəслихатының төрағасы Гүлнар Тойлыбаева сөз сөйледі.
(“Egemen Qazaqstan”,
20 сәуір 2023 жыл).