Абылай ханның бозбала күнінде жарқ етіп, қазаққа ерлігімен танылған, жекпе-жекке шығып, қалмақтың Шарыш батырын өлтіріп, хан тағына отырғаннан кейінгі ғұмыры шайқастарға, азаттық жолындағы күреске толы болғандығы аян. Осындай аласапыран кезеңдерде қазақтың баһадүр батырлары, от ауызды, орақ тілді шешендері Абылайдың арқасүйерлеріне, көмекшілеріне айналды. Сондай ержүрек тұлғалардың бірі – Жанатай Ақанұлы.
Шыны керек, былайғы жұрт Жанатай батырдың есімін жиі ауызға ала бермейді. Алайда баһадүр туралы зерттеулер мен жазбалар бұрыннан бар. Әр кезеңде түрлі тарихшылар мен зерттеушілер Жанатай Ақанұлы есімін өз еңбектеріне арқау етіп отырған. Жанатай есімінің жазушы Мұхтар Мағауин жазған “Қазақ тарихының әліппесінде” әдіптелуі бекер емес. Онда батырдың 18 ғасырда қазақ ерлерінің қатарында қалмақты шауып, қалың қолды бастағаны жайлы айтылады. Алайда батырлар жайлы сөз қозғалғанда авторлардың нақты қай батыр туралы айтып тұрғанын ұғыну қиын. Өйткені кей жағдайда батырлар бір-бірімен аттас келеді. Сол сияқты біздің өңірде де елге мәлім екі Жанатай батыр өткен екен. Оның бірі – Атығай руынан шыққан Жанатай Жәңкебайұлы болса, екіншісі тегі Қарауыл Жанатай Ақанұлы. Бұл тұлғалардың бір дәуірде, бір аймақта ғұмыр кешуі зерттеушілерді жаңылыстыруы мүмкін.
Жанатай Жәңкебайұлы қазіргі Есіл ауданындағы Өрнек ауылының маңында жерленген. Одан тараған ұрпақ бүгінге дейін сол маңда түтін түтетіп, тамыр жайып отыр. Жақында ауыл тұрғындары жиналып, батыр бабаларына арнап елді мекенде ескерткіш орнатты.
Ал біз сөз етіп отырған Жанатай Ақанұлы қазақ елі ақтабан боп шұбырған 1723 жылы қазіргі Ғабит Мүсірепов атындағы ауданның аумағындағы Үлкен Талсай ауылы маңында дүниеге келген. Осыған орай ел арасында “Бұқар жыраудың жас балаға айтқаны”, – деген мынадай сөз бар:
Ұлы едің сен, Алқакөл-Сұламаның,
Жүрегі мен күшін берген ер Ғасының.
Қарашы мұның жатпауын талбесікке,
Керек қылмай жылуын жабағының.
Осындай қасіретті кезеңде өмірге келген батыр ержеткен соң қазақтың аспанындағы бетін қара бұлт жапқан Күнді ашуға бар ғұмырын арнайды.
Тарихымызда Абылай хан айналасында жиі аталатын, тіпті, ең жақын серіктерінің бірі деп дәріптелетін Қарауыл Жанатай батыр бабамыздың есімі көпшілікке жақсы таныс. Тіпті, сол тарихымыз нақты зерттелмеген, көп деректер көмулі жатқан немесе қасақана жойылып келген кезеңнің өзінде Жанатай батыр есімі аталмай қалған жоқ. Біз атап, айшықтап отырған Жанатай батыр бабамыз Қарауыл ішінде алты ата Ноғай тармағынан өрбиді. Бұл кісінің есімі тарихта жиі дәріптелгенімен, оның өзгелермен есімі шатастырылып ұғылуының бірнеше себебі бар. Оның ең негізгісін жоғарыда атап өттік, екіншісі кешегі кеңестік дәуірде тарихымыздың аяқасты болып, нақты зерттеулер жүргізілмей келгендігі. Тағы бір себебі тарихымызға қатысты көп деректер Ресеймен байланысты болғандықтан мағлұматтардың дені сол мемлекеттегі архивтерден алынуында.
Батырдың шыққан тегіне келсек, әкесі Ақан атақты бай болыпты. Мәшһүр Жүсіп өз еңбегінде Бұқар жыраудың малсыз адам болғанын, сөйтіп жүріп Арғын ішіндегі байлармен кездескенін жазады. Даңқты жырау сонда былай толғаған екен:
Бұқарекең біз келдік,
Ақан, Төбет байларға.
Бесті берсең, семіз бер,
Жаздай Бұқар айдарға.
Осындағы Ақан, Төбет байлар заманында Есіл-Көкше өңіріне аты жайылған дәулетті адамдар болған.
Жанатайдың нағашылары – қайсарлығымен аты шыққан Кіші жүздің елі екен. Анасы да тегін адам болмаған. Аңызға сенсек, оның батырлық қабілеті алғаш Ақан қалыңдығын елге әкеле жатқан жол үстінде көзге түскен көрінеді. Адай елінен сапарлап келе жатқан жұрт кешке тынықпақ болып тоқтайды. Басқалары ұйқыға кеткенде атан түйенің бақырған дауысы шығады. Осыны естіген бойжеткен шөккен түйенің үстіне шығып алған жолбарысты көріп, оны бақанмен ұрып қалады. Таңертең жігіттер қараса, түйенің белі сынып, ал жолбарыс жақын маңда өліп жатыр деседі. Осындай адуынды күш иесі, аруақты анадан туған ұлдың да батыр болуы заңды.
Жанатай Ақанұлы ең алғаш 17 жасында ұрысқа түседі. Мағжан Жұмабаевтың “Батыр Баян” поэмасында “Аузынан жалын шашқан жас Жанатай”, – деп жырлағаны сондықтан. Содан бері бабамыз қолынан қаруын тастамай, үнемі алдыңғы шепте жүрген. Оның жаумен жекпе-жекте қайрат көрсетіп, қалың қолдың рухын арттырғаны жайлы аңыздар осы күнге дейін ел аузында. Жанатай батыр қасындағы серіктерімен небәрі 40 жауынгер болып қалмақтың бір үйір жылқысын айдап келеді. Сонда ол ерекше айлаға басып, қаумалаған дұшпанның арасынан қасындағыларды да, жылқыны да аман алып шығады. Бұл жасақты Жанатайға басқартқан Абылай хан екен.
Көзсіз батырлығымен қатар Жанатай – ақылымен де, жомарттығымен де көпке танылған тұлға. Бірде қалмақпен болған ұрыста жау әскері кейін шегініп, олардың маңындағы ас-суын қамдап, жүгін көтерісіп жүрген жұмысшылар қазақ қолымен бетпе-бет қалады. Сонда қорғансыз шаруалар батырға өтініш айтып, өлтірмеуін сұрайды. Сөйтіп қалмақтың қызметшілері шекараның шетінде жарты жыл қыстап шыққан. Дұшпанының өзімен әділ айқасып, мәрттік танытқан сайыпқыранның аты осындай қайырымды істерімен де тарихта қалған.
Бір деректерде ердің жау әскерінің туын жығып, қазақ сарбаздарының рухының көтерілуіне себепкер болғаны жайлы айтылады. Кезекті ұрыстардың бірінде жаудың Аманалы батыры атын ойнақтатып, ортаға шыға келеді. Мұндайда жекпе-жекке шығуға екінің бірінің жүрегі дауалай бермесі анық. Онда жеңілген жан өлім құшып, әрі әскердің де еңсесі түспек. Сондай сәтте ортаға ұран салып Жанатай шығады. Батырдың Аманалыны жыққаны сияқты сол жолы қазақтар да дұшпанға тізе бүккізеді.
Еліне қорған болып, қазақтың намысын оятып, даңқын асырған осы істері үшін Абылай да Жанатай батырды ерекше қадір тұтқан. Оның ақылы мен айласына, ерлігі мен күшіне сенген хан батырды түрлі тапсырмалармен арнайы жасақ беріп, жау шебіне аттандырып отырған. Тіпті тарлан ердің табаны Торғауыт хандығының топырағына тигені жайлы да дерек бар. Ержүрек бабамыз мойнына түскен елдің жүгін еңкеймей көтеріп, жұрттың құрметіне бөленді. Абылай тақтан түскеннен кейін оның ұлы Қасым төренің қасынан табылып, қартайған шағында да қол қусырып қалған жоқ.
Батырдың Қарамырза, Сарымырза, Азнабай сынды бауырлары да бойына ержүректік біткен, талай соғыста тартысқанның тізесін бүктірген жандар болған. Әке қасиеті бойына дарыған Жанатайдың ұлдары да ғұмырларын ат үстінде өткізеді. Олардың арасында Кенесары көтерілісіне қатысып, аты шыққандары да бар.
Бір әттеген-айы осындай тарихи деректер мен ауызша әңгімелерге қарамастан қазақ әдебиетінде Жанатай есіміне байланысты қайшылықтар аз емес. 2008 жылы жарық көрген “Қазақ батырлары” жинағында батыр жайлы деректер, туған жері мен өмір сүрген кезеңі дұрыс көрсетілген. Ал дәл осындай атпен 2016 жылы жарық көрген кітапта өңірімізде туған екі Жанатай батыр бір тұлға ретінде беріліпті. Іздей берсек тарихи еңбектерде осындай қайшылықтар ұшырасып қалып жатады. Біз білетін екі Жанатайдан бөлек сол кезеңде Жантай атты батыр да ғұмыр кешкен. Сондықтан да кез келген пікірді дәлел етіп алға тартпас бұрын, оның кімге арналғанын анықтап алған дұрыс. Бұл Шоқан Уәлиханов жазбаларындағы Жанатай дейтін батырмен байланысты оқиғаларға да қатысты.
Былтыр Жанатай батыр бабамыздың ұрпақтары бас болып, Орловка ауылының маңына зәулім ескерткіш орнаттық. Әрине, “тас түскен жеріне ауыр” демекші, батыр ұрпақтарының ішінен осыған айрықша күш салған екі ел ағасын бөле-жара атағанымыз дұрыс. Қайрат Қожахметов пен Жаябай Жаңабергеновтер осы игілікті іске мұрындық болып, көп күш- қайраттарын жұмсады. Әсіресе Жаябай бауырымыздың бұл іске ерекше атсалысып, тіпті, қаражат жетпей жатқан жерде өз қалтасынан әжептәуір қомақты сомадағы ақшаны суырып бергенін көзіміз көрді. Осы орайда батыр есімін жаңғырту ісінің күні кеше ғана басталмағанын айта кеткен жөн. Ұзақ жылдар бойы ұрпақтары ерен тұлғаның кесенесін салу мәселесін көтеріп келді. 1958 жылы Жанатай Ақанұлының мәңгілікке дамылдап жатқан жерін табуға талпыныс жасалынды. Алайда басында еш белгісі болмағасын бейіттің орны тез арада табыла қойған жоқ. Сол маңда тұратын орыс шалы іздеушілерге әлдебір төмпешікті нұсқапты. Олар қабірдің маңындағы тастардан батыр есімін оқиды. 1991 жылы туған жері Талсай ауылының маңында шара өтіп, Жанатай есімі елге мәлім бола бастады. Бүгінде осы тақырыпқа ден қойып, тірнектеп дерек жинап, зерттеумен айналысып жүрген ғалымдар мен қаламгерлер бар. Олардың біразы кесененің ашылуына келіп, өз білгендерімен бөлісіп, жылы лебіздерін білдіріп кетті.
Тәуелсіздігімізге қол жеткізген кезеңнен бері халқымыздың рухы оянып, дүр сілкініп көтеріліп, ежелгі арнасын тауып, ата-бабалар жолын ұлықтауда. Соның бір үлкен көрінісі – еліміздің тарихындағы аласапыран шапқыншылықтарға толы, Ілияс Есенберлиннің тілімен айтсақ, қазақ халқының “жанталас” дәуірінде үш жүздің басын біріктірген ұлы билеуші Абылай ханның жауға қарсы қаһармандық күресінде қол бастаған айбынды ерлерінің бірі Жанатай батыр бабамызға арнап, Айыртауда еңсе көтерген зәулім кесене болып, ел өмірінің жарқын беттеріне қосылып, халқымыздың тарихы жаңғырған, ұрпағына елдігіміздің туындай болып көтерілген дүбірлі оқиға парағы ретінде тіркелері сөзсіз. Жанатай батырға орнатылған кесененің бүгінгі күн үшін маңыздылығы сол – бұл ескерткіш белгі ғана емес, өскелең жастарымызға рух беріп, ұрпақтарға ұран болардай құдыретке айналарына сенеміз.
Биыл Жанатай батыр бабамыздың туғанына 300 жыл толатын дүбірлі мерейтойды, ұрпақтары ғана емес, бүкіл жұртымыз болып атап өту мәселесі туындап отыр. Әрине, баһадүр батыр баба басына орнатылған зәулім ескерткішті сол дүбірлі тойға дайындықтың басы деп қабылдаймыз. Сонымен қатар аталған кесенені өңірдің киелі жерлерінің картасына енгізу ісінің де оң шешілетінінен үміт бар. “Істің сапасы қалай аяқталуынан емес, қалай басталғандығынан білінер”, – деп дана Абай атамыз айтпақшы, игілікті іс жалғасын табарына, ол тойдың – Жанатай батыр бабамыздың қазақ жұртының тарихындағы орны айқындала түсер, ерлігі мен жасампаздығын паш еткен салтанатты мерейтойға айналарына сеніміміз зор.
Сәбит ШАҒЫРОВ,
Ғабит Мүсірепов атындағы ауданның құрметті азаматы.