Халқымыздың осы уақытқа дейін сайын дала төсінде салтанат құрып, ұлттық бірегейлігін жоғалтпауына себеп болған бір құдірет болса, ол – біздің бай мәдениетіміз. Өнері өрістемей, мәдениеті мандымаған елдің өзгелердің аранына жұтылып кетуі әп-сәтте. Сан ұрпақтың санасына сәуле құйып, көкірек көзін оятқан бағзы бабаларымыздан жеткен мұраны санап тауысу мүмкін емес. Сол іргелі мәдениетіміздің ішінде ән өнерінің алар орны ерекше. Халқымыздың басынан қанша қилы кезең өтсе де ұлттық ән өнері тағынан түскен жоқ. Текті өнерге деген тыңдарманның да ықыласы ерекше. Мұның бәрі – бірінші кезекте бабалар аманатына адалдық танытып жүрген өнерпаздарымыздың арқасы. Ән дегенде Қызылжардағы тыңдарманның есіне Дәмеш Құрманкина оралатыны анық. Өмірін өнермен өрнектеген жан биыл шығармашылығының 30 жылдығын атап өтті. Есімі өңір жұртшылығына жақсы таныс әнші, “Құрмет” орденінің иегері, Петропавл қаласының құрметті азаматынан алған сұхбатымызды назарларыңызға ұсынып отырмыз.
– Дәмеш Сапарқызы, сіздің өнерге ерте жастан келгеніңіз мәлім. Естуімізше ата-анаңыз да әнге жақын жандар болыпты. Әңгімеміздің әлқиссасын туған жеріңізден, өскен ортаңыздан бастасақ.
– Мен шаңырағына өнер қонған, әнді ерекше құрметтейтін отбасында туып-өстім. Үйдегі бес баланың ортаншысымен. Алыстағы ауылдағы қарашаңырақта көз ашқалы естігеніміз ән болды. Кішкентай кезімде шырша ағашының жанында тұрып ән айтатын едім. Кейде қатарластарыма “мен ән өнерінде шыршаның түбінен келе жатырмын” деп әзілдеймін. Анамыз нендей жұмысты істемесін, аузынан ән үзілмейтін. Осының бәрі менің санама сіңіп, жүрегіме байланды. Ал ата-анама бұл қасиет арғы аталарымыздан дарыған деседі. Алайда қилы кезеңдерде олар бойдағы өнерлерін ашық көрсете алмаса керек.
– Сіз балғын балалық шағыңызда жерлес қаламгер Ғабит Мүсіреповпен жолығып, заңғар жазушының батасын алды деп естідік. Бұл кездесу қалай орын алды?
– Ғабит Мүсіреповтің Жаңажолдың тумасы екенін қызылжарлықтар жақсы біледі. Ауылдың балалары ол кезде елді мекенге сыйлы қонақ келсе концерт дайындап, өнерлерін паш етуге тырысатын. Бірде қазақтың мүйізі қарағайдай азаматтарын бастап Ғабит Мүсірепов келетін болды. Алыптың алдын көруге ұмтылған бір топ баланың ішінде мен де бармын. Ол менің 12-13 жасар кезім, Ғабеңнің сексенге таяған шағы. Сонда жазушы қатарластарыммен бірге ән айтқан менің өнерімді ерекше ықыласпен қабылдады. Болашақта әнші болатыныма сенім білдірді. Бала дауысымды әлі де қырлап-сырлау керек екенін айтты. Маған міндетті түрде Алматыда оқу керек екенін айтып, сонда білім алуға шақырды. Бұл шақырыс мен үшін үлкен сахнаның есігін ашқан жолдама сияқты еді. Алматы өнердің асқақ ордасы саналады ғой. Небір ұлылардың бәрі сонда тұрды. Өнердің биігіне шығамыз деген жастың бәрі үлкен шаһарға ағылатын.
Ірі қаладағы білім ордасына оқуға қабылданып, Алматыда 9 жыл тәлім алдым. Менің кәсіби әншілік жолға түсуімнің тарихы осы. Бұл оқиғаны біз жеке концертімде де театрландырылған көрініс арқылы баян еттік.
Ғабеңнің өзі жазған “Кездейсоқтықтың да себебі болады” деген сөзі бар. Жазушымен кездесуім жай ғана кездейсоқтық емес, тағдырыма үлкен әсер еткен сәт деп білемін.
– Жазушымен алғашқы кездесуден кейін араларыңызда байланыс орнады ма? Одан кейін тағы да жүздесудің сәті түскен шығар?
– Иә, 1986 жылға дейін мен Алматыда оқыдым. Онда барған соң тіптен жазушының қызындай болып кеттім. Есептеп қарасам Ғабеңмен тура 7 жыл араласыппын. Ол 1985 жылы 31 желтоқсанда дүниеден өтті ғой. Алғаш театрдың табалдырығын да Ғабит Мүсіреповтің жетелеуімен аттадым. Абай атындағы театрда оның драмалары дүркін-дүркін қойылып жататын. Сол кештерге драматургпен бірге мен де барушы едім.
Осы 7 жылда жазушы маған өзі қамқор болып, бағыт-бағдар беріп отырды. Бір ауылданбыз әрі туыстығымыз болған соң маған өзін “ата” деп айтқызды. Оқып жүргенде атамның үйіне жиі барып тұратынмын. Бірде Ғабеңнің үйінде Кәкімбек Салықов отыр екен. Ғабең ақынның біздің елден екенін, бүгінде Жезқазғанда қызмет ететінін айтты. Осылайша Кәкімбек ағаның шығармашылығымен де таныстым. Сол сапарында ақын атама өзі сөзін, композитор Шәміл Әбілтаев әнін жазған “Ғабең сөзі” атты әнді беріп кетіпті. Ғабең болса, ол туындыны маған ұсынды. Кейін Қайырлы Ғафуров әнді оркестрге лайықтады.
Жазушы Виноградов көшесінде тұрды. Екеуіміз сол үйден шығып саябаққа баратынбыз. Атам көп әңгіме айтпайтын. Кісіге көзін алмай біраз қарап отырып, сосын барып ойындағысын жеткізетін.
Сексенінші жылдары суретке екінің бірі түсе бермейтін еді. Түскеннің өзінде ол сурет әркімнің фотоаппаратында кетеді. Ғабеңнің қасында жүргенімді таспалағандар да болды. Бірақ соны құнттамаған екенмін. Ол суреттер жазушының Алматыдағы музей-үйінде болуы мүмкін. Бір барғанда сұрау салмақпын.
– Қазақ әдебиетіндегі алыптар тобының жуан ортасындағы Ғабит Мүсіреповтің маңына қаламгерлердің көп үйіріліп, жиі бас қосқаны белгілі. Сол ақын-жазушылардан тағы кімдермен таныстыңыз.
– Ғабеңнің үйінде үнемі жиын-той болып, адам аяғы үзілмеуші еді. Сол кештерге мені де шақырады. Мен айтқан уақытында бара қоямын. Кейде бармай қалсам, үлкендігіне қарамай, өзінің жұмсақ даусымен “Капризничать етпе” деп назын білдіргендей болатын. Ауылдан келген мен мұның мағынасын кейін түсіндім. Осындай жиын-тойларда жазушының үйінде міндетті түрде ақын Ғафу Қайырбеков жүретін. Ғафу атамыздың өлеңдерін мектептен оқып жүрдік қой. Ол өзі әзілқой, мінезі шайқылау жан еді. Бала болсам да менімен ойнап, сөзбен қағып қалады. Бірде әзілдеп атама “Осы қызды неге еркелетесің, бұл сені қайда апарады”, – дегені бар. Сонда Ғабең менің ертеңіме сеніп: “Дәмеш өскенде, Мәскеуде жүретін болады. Америкаға барып маған мүштік әкеледі”, – дейтін. Қалаға алғаш келген ауыл баласы ұяң болады ғой. Мен де көп сөйлемей ақсақалдарымыздың әңгімесін тыңдап қана отырамын. Үлкен өмірді тани келе, біртіндеп ұяңдықты қойып, ашылдым.
Ғабит Мүсіреповтің үйінде кездескен тағы бір қаламгер – жазушы Сәкен Жүнісов. Ел Сәкенге сері атын бекер бермеген ғой. Сәкен атамыз қаламгерлігінен бөлек, тамаша әнші еді. Халық әндерін, Сәкен Сейфуллиннің туындыларын тамаша шырқайтын. Кейін оны өз драмалары сахналанатын қазақ театрында жиі көріп жүрдім. Сол кездесулерде “Сен Ғабеңнің қызысың. Мен өзің жайлы міндетті түрде жазуым керек”, – деп уақытының болмай жүргеніне қапаланатын. Өкінішке қарай, Сәкен Жүнісов өмірден ерте өтіп кетті.
Ол үйде ағайынды Рсалдиндерді жиі кездестірдім. Олар жазушының жарының інілері екен. Сол сияқты әдебиеттің, театрдың өзге де майталмандары сол шаңыраққа жиылады. Астан кейін бәрі преферанс ойнайды. Оның да не екенін Алматыға барып білдім. Сол ойынның басында небір дүниелер айтылып, әңгіме қызып жататын. Мен соны тыңдап өстім. Атамды жетектеп бірнеше рет бильярдқа да бардым. Бильярдта да небір әңгіменің тиегі ағытылады. Бүгінде қарап отырсам, әдеби орта, шығармашылық байланыс деген осы екен ғой.
– Сіз Алматыда оқу оқып, Қызылжарға оралдыңыз. Қыз-қыз қайнап жатқан өнердің ордасын қиып кету оңай болмаған шығар? Бұған не себеп болды?
– Алғашқы кезде Қызылжарда бірнеше жыл ғана тұрамын, сосын Алматыға қайтамын деген жоспар болды. Жұмысқа орналастым, сахнаға шықтым, байқауларға қатыстым. Демалыс уақытында көбіне Алматыда жүрдім. Ондағы жолдастарым да хабарласып шақырып жатты. Ол кезде сәбилерім кішкентай. Балаларыма қамқор ана болу үшін Қызылжарда қалуды ұйғардым. Сонда да шығармашылықтан қол үзбедім. Университет, колледждерде мәдениеттанудан сабақ бердім, Ақан сері атындағы облыстық филармонияда жүргеніме біршама жылдың жүзі болды. Бүгінде балаларым үмітімді ақтап, аяққа тұрды. Екеуі де жасынан зерек болып өсті, отбасылары, бала-шағалары бар. Сондықтан бұл таңдауыма өкінбеймін.
– Шығармашылығыңызда қандай жаңалықтар бар? Репертуарыңызды толықтырған туындылар туралы айтып берсеңіз.
– Соңғы кездегі ең үлкен жаңалығым – араға 10 жыл салып барып өткізген жеке концертім. Онда бірқатар шығарманың тұсауы кесілді. Репертуарым жаңа туындылармен толығып келеді. Қазір не көп, ән көп. Екінің бірі ыңылдап отырып, ән жаза береді. Солардың арасынан сүйектісін таңдай білу керек. Бүгін бар, ертең ұмыт қалатын тек тасыр-тұсыр ырғаққа құрылған дүниелерден аулақ болған дұрыс. Одан да халық әндерін, сал-серілеріміздің шығармаларын неге әуелетпеске? Ол әндерді насихаттау – тек дәстүрлі әншілердің ғана емес, кез келген өнерпаздың міндеті. Біз кейінгі ұрпаққа халық әндерін қалпын бұзбай жеткізуіміз керек.
Жалпы менің репертуарымда ән аз емес. Оркестрге түсірілген 40-қа жуық туынды бар. Олардың тақырыптары патриоттық, лирикалық, халық әндері болып жалғаса береді. Бүгінде бізде 5-6 әнді місе тұтып жүрген өнерпаздар бар ғой. Соларға менің ішім ашиды. Әнші жан-жақты болуы керек қой. Біз тек әнші ғана емес, ұлтты тәрбиелеуші, бағыттаушы, қоғамдық сананы қалыптастырушымыз. Өнердің құдіреті деген осы. Бұл – жай ғана пафос үшін айтылған сөз емес, шындық. Өнерпаздарға қарап көрермен де бой түзейді. Біреудің біреуге еліктеп кетуі жылдам. Сондықтан біз арқамыздағы сол жүкті сезініп, ойлануымыз керек. Айтатын әні онға жетпейтін жандар жергілікті өнер ұжымдарында да бар. Әріптестеріме осыны даусым жеткен жерде айтып жүрмін.
Әншінің репертуарында дастарқанның басында айтатын әннен бастап, стадионда шырқайтын туындыларға дейін болуы керек.
– Бір кездері заңғар жазушының жетегіне еріп сахнаға шығып едіңіз, бүгін өзіңіз де қазақтың дарынды ұл-қыздарына тәлім беріп, өнер биігіне қанат қағуына себепші болып келесіз. Өзіңіз басқаратын оқушыларға арналған өнер орталығының жұмысы қалай жүріп жатыр?
– Абай атындағы мамандандырылған қазақ мектеп-гимназиясы жанынан ашылған орталық көп жылдан бері жұмыс істеп келеді. Қазір мұндағы сыныптарда 500-ден астам бала оқиды. Олардың ішінде 6 домбыра, 2 қобыз, фортепиано, аккордеон, баян, гитара сыныптары бар. Бір сыныпта 12 шәкірт бар десек, қанша ұл-қызымыздың аспапта ойнайтынын санай беріңіз. Бұл – музыка бөлімі ғана. Одан бөлек, “Заман-ай” театры мен “Нұршашу” би ансамблі жұмыс істейді. Соңғысына 150 оқушы барып жүр. Тәлімгерлер әр бағыт бойынша сабақ береді. Қарапайым үйірмеден айырмашылығы мұнда нота үйретіледі.
Оқыту екіге бөлінген. Әр бөлімнің нәтижесі бойынша жылына 2 рет концерт береміз. Одан бөлек, жыл бойы балалар түрлі деңгейдегі байқауларға қатысып келеді. Сахна тілін игерген бала өзін өмірде де дұрыс ұстайды. Осылайша мәдениетті тұлға қалыптасады. Мұндағы жарты мың жеткіншектің бәрі өнер жолын қумауы мүмкін, бірақ ержеткенде көзқарасы қалыптасқан, сауатты азамат болады. Сондықтан мұндай орталықтар әр мектепте ашылуы керек деп ойлаймын.
– Көрермен сізді тек сахна төрінен көреді. Ал оның артындағы өміріңіз беймәлім. Өздеріңіз сияқты өнер адамдарының кештер мен гастрольдерден бөлек, қарапайым жұмыс күні қалай өтеді?
– Шығармашылық адамында тұрақты жұмыс тәртібі жоқ. Кестеге сай филармонияға тек дайындықтар мен концертке ғана барамыз. Бұл іс-шараның жоғары деңгейде өтуі үшін, ең бастысы, өзіміз үшін керек. Ал қалған уақыттарда өнерпаздар мектептерде, Мәдениет үйлерінде жұмыс істейді. Ол да шығармашылығымызды шыңдайды. Филармониядан бөлек, өзге де шараларға жиі барамыз. Тойға барып өнер көрсететіндер көп. Жалпы өнерпаздар еркін жұмыс істеп, әр бағытта еңбектенуге әдеттенген.
– Өнер адамдарының басқа салаларда еңбек етуі жалақының аздығынан болып отыр ғой. Өткенде өңірге келген мәдениетке жауапты бір басшы табысқа жету үшін өнерпаздарға заманға сай жұмыс істеп, жеке концерттер өткізіп, өз бетінше қаржы табуды ұсынды. Осындай пікірлер әлеуметтік желіде де қылаң беріп қалады. Ал әншілер нарықпен бетпе-бет қалуға қаншалықты дайын?
– Өзге әріптестерім сияқты мен де бұл пікірмен келіспеймін. Өнердегі, ғылымдағы адамдар барлық жағынан қамтамасыз етілуі керек. Сонда ғана олар шығармашылықпен алаңсыз айналысады. Отбасын асыраймын деп жүріп, бірнеше жерде жұмыс істейтіндер бар. Олар қай жағына үлгерерін білмей, шығармашылық шет қалып жатады. Ал егер талантты жандарға лайықты жалақы төленсе, ол адам өнерге беріліп жұмыс істейді.
Астана, Алматыдағы әріптестеріміз жоғары жалақы алады. Біздің айырмашылығымыз шетте тұрғанымыз ғана. Көп таланттардың өңірлерде қалғысы келмейтіні де содан. Десе де соған қарамай еңбек етіп келеміз. Болашақта лайықты жағдай жасаса, дұрыс болар еді. Бірақ қолдау жоқ емес. Бір жылдары 40 мың теңгеге жұмыс істеген кезіміз болды. Қазір мәселе ақырындап шешіліп келе жатқан сияқты. Соған да шүкір дейміз.
– 30 жыл бойы өнер көшінде келесіз. Осы аралықта қазақ ән өнері қандай деңгейге жетті? Өзгеріс көп пе?
– Бұрынғымен салыстырғанда қазір өмір ритмі өзгерген. Бәрі жылдам ұйымдастырылып, тез өтіп жатыр. Қазіргі әншілерге баяу болуға болмайды. Күніне бірнеше шараға қатысып, алдағы болатын концерттерді жоспарлап, оның құрал-жабдығын реттеп, күніміз қарбаласпен өтетін кездер бар. Соған үлгеріп жүргендердің биікке шыққанының куәсімін. Өнердегі бүгінгі буынның жетістіктері де қуантады. Олар бұрынғы туындыларды өзінше өңдеп, құбылтып айтуға бейім. Осы ізденістері ұнайды. Оркестрлердің, орындаушылардың да көркемдік деңгейі өсті. Бұрынғымен салыстырғанда жаңа дыбыстар, әуендер пайда болды. “Оранжировка” деген ұғымның өзі үлкен жаңалық.
30 жылда өнер ғана емес, тыңдаушы да өзгерді. Қазіргі тыңдарманды алдай алмайсың. Олардың қырағы көзі бәрін байқап тұрады. Халықты баяғыдай жетелеп әкеліп, залға отырғыза алмайсың. Елдің білімі де терең, талғамы да бөлек. Біз сол талапқа лайық болып, тіпті жоғары деңгейде өнер көрсетіп, көрерменді одан әрі биікке бастауымыз керек.
– Мазмұнды әңгімеңізге рақмет. Кәсіби мерекелеріңіз құтты болсын!
Әңгімелескен
Диас АЯҒАН,
“Soltüstık Qazaqstan”.