Үстіміздегі жылдың 20 сәуірінде Мемлекет басшысы Қазақстан Республикасының Әлеуметтік кодексіне қол қойды. Кодекс осы жылдың 1 шілдесінен бастап қолданысқа енгізіледі. Әлеуметтік кодекстің басты мақсаты – әрбір отбасының әл-ауқатын арттырып, тұрмыс сапасын жақсарту.
Бүгінгі күні әлеуметтік қамсыздандыру бір кодекс, 16 заңмен реттеледі. Енді Әлеуметтік кодекс халықты әлеуметтік қорғау саласындағы барлық қолданыстағы заңнамалық актілерді біріктіреді. Яғни барлық заңдар бір құжатта болады. Ал бұл халықтың әлеуметтік заңнаманы түсінуін жеңілдетеді.
Кодекс адамның бүкіл өмірлік циклі – туғаннан бастап жасы ұлғайған шақтағы қолдаулардың барлығын қамтиды. Осының барлығы бір құжатпен реттеледі.
Кодексте қазіргі кездегі әлеуметтік қолдаудың барлық кепілдіктері мен нысандарының, сақталғанын атап өткен жөн. Сонымен қатар Әлеуметтік кодекс аясында бірқатар өзгерістер де бар.
Кодекстің негізгі бес жаңалығының біріншісі – Отбасының цифрлық картасы. Отбасының цифрлық картасы – мемлекеттік органдардың ақпараттық жүйелерінің деректері негізінде азамат немесе отбасы туралы ақпарат жинақталған жүйе. Ол үш мәселені шешеді. Алдымен қазақстандықтардың мемлекеттік қолдау жүйесіне теңдей қолжетімділігін қамтамасыз ету. Яғни мемлекет кімге, қашан, қандай көмек қажеттігін анықтап қана қоймай, әлеуметтік тәуекелдердің алдын алу шараларын қарастыруға мүмкіндік алады. Сондай-ақ карта отбасылар немесе отбасы мүшелерінің мемлекеттік қолдаудың қандай түрін алуға құқықылы екендігін жеткізіп отыратын электрондық жаршы құралы қызметін атқарады. Мұндай ақпарат әрбір отбасына орталық мемлекеттік орган тарапынан SMS хабарлама ретінде жіберіледі. Бүгінгі күнге әзірше төлемнің 10 түрі бойынша азаматтар SMS хабарлама алып отыр. Болашақта біртіндеп қызметтер тізбесі кеңейтілетін болады. Сонымен қатар мемлекеттік қолдауды проактивті форматта жүргізу көзделген. Яғни азаматтарға әлеуметтік төлемдер және көмектер ақпарат жүйесінде бар деректерге негізделіп тағайындалады.
Мысалы жаңа босанған ана бұрынғыдай құжат жинаймын деп әртүрлі мемлекттік органдарға немесе халыққа қызмет көрсету орталығына бармайды. Отбасының цифрлық картасы арқылы жәрдемақы алушыға автоматты түрде SMS-хабарлама жіберіледі және оң жауап болған жағдайда оған тиісті төлем тағайындалып, қаражат банктік шотына аударылады. Яғни ешқандай құжатсыз, өтінішсіз жәрдемақы тағайындалады.
Екіншіден, мемлекеттік әлеуметтік қолдау жүйесінің моделі түбегейлі өзгеретін болады. Яғни мемлекеттік қолдау сын-қатерлердің салдарын жою үшін емес, оның алдын алу үшін жұмыс істейтін болады. Мысалы, есту қабілеті кемшін балаға керек аппаратты, толық естімейтін дәрежеге жеткеннен кейін емес, есту қабілетін сақтап қалу үшін бастапқы уақытта беру керек. Осы мәселе кодексте шешіліп отыр.
Үшіншіден, әлеуметтік сақтандыру жүйесін дамыту нәтижелі және формальды жұмыспен қамтуды ынталандыруды көздейді. Яғни формальді форматта жұмыс істейтін азаматтардың әлеуметтік қамсыздандыру деңгейі жұмыс істемейтін азаматтарға қарағанда жоғары болады. Мысалы, азаматтардың зейнетақысының мөлшері олардың зейнетақы жарнасын төлеген уақытына және оның көлеміне байланысты болады. Егер азамат жұмыс істеген кезеңінде әлеуметтік жарналарын тоқтатпай төлеп отырған болса, ол 3 түрлі төлем алады және алар зейнетақысының мөлшері де жоғары болады (базалық зейнетақы, міндетті зейнетақы жарналары есебінен және жұмыс беруші жарналары есебінен). Ал жұмыс істемеген азамат тек күнкөріс деңгейінің бүгінде 60 пайызын құрайтын базалық зейнетақыны ғана алатын болады. Яғни әлеуметтік әділеттік кодекстің негізі болып табылады.
Зейнетақы жүйесіне қатысты өзгерістер – кодекстің төртінші жаңалығы.
Қазіргі қолданыстағы жүйе зейнеткерлердің үш буынын қамтиды. Біріншісі – аға буын. Бұл санатқа 1998 жылғы 1 қаңтарға дейін зейнетке шыққан, толық еңбек өтілі бар зейнеткерлер кіреді. Екіншісі – бүгінгі буын. Бұл – зейнет жасына 1998 жылғы 1 қаңтардан кейін жеткен азаматтар. Үшіншісі – болашақ зейнеткерлер. Олар зейнетке 2038 жылдан кейін шығады.
Жуық арада бүгінгі буын мен болашақ зейнеткерлер мәселесіне қатысты түйткілдер туындайтынын байқауға болады. Оған 1998 жылғы 1 қаңтардағы еңбек өтілінің төмендеуіне байланысты ынтымақты зейнетақы мөлшерінің азаюы, сондай-ақ болашақ зейнеткерлердің зейнетақы активтерінің жеткіліксіздігі түрткі болып отыр. Сондықтан кодексте бүгінгі буын зейнеткерлері үшін алдағы 5 жылда базалық зейнетақы мөлшерін кезең-кезеңімен көбейту қарастырылған. Оның ең төменгі мөлшері күнкөріс деңгейінің 54 пайызынан 70 пайызына дейін, ал жоғары мөлшері 120 пайызға дейін арттырылады. Осы кезеңде базалық зейнетақы мөлшері 2022 жылмен салыстырғанда 1,5 есеге арттырылатын болады. Сондай-ақ еңбек зейнетақысының көлемін есептеу үшін қолданылатын ең жоғары табыстың көлемі 2023 жылдың 1 қаңтарынан бастап 46-дан 55 айлық есептік көрсеткішке ұлғайтылды. 2024 жылғы 1 қаңтардан бастап үшінші санат – болашақ зейнеткерлер үшін жұмыс берушілер тарапынан қосымша зейнетақы жарналары енгізілмек. Бұл шара азаматтардың зейнетақы активтерінің мөлшерін ұлғайтуға бағытталған. Жинақтаушы зейнетақы жүйесіне қатысушыларға зейнетақы жинақтарының 50 пайызынан аспайтын бөлігін зейнетақы активтерін басқару жөніндегі компанияларға беру және осындай компанияны өз бетінше таңдау құқығы беріледі. Бұл ретте мемлекет Ұлттық банктің басқаруындағы зейнетақы жинақтарының бір бөлігінің ғана сақталуына кепілдік береді. Ал жеке басқаруға берілген зейнетақы жинақтарының сақталуы мен табыстылығы үшін салымшы таңдаған компания жауапты болады.
Кодексте әлеуметтік қызмет көрсету жүйесін толық трансформациялау қарастырылған. Мұндағы негізгі мақсат – мүгедектігі бар азаматтардың арнаулы әлеуметтік қызметтерге деген қолжетімділігін мемлекеттік емес ұйымдар, жеке сектор және отбасы мүшелерін тарту арқылы арттыру. Бұл ретте отбасы мүшесі жеке көмекші ретінде рәсімделеді. Бұл жұмысқа еңбекақы төленеді және осы кірістен әлеуметтік төлемдер мен зейнетақы жарналары аударылады. Осылайша отбасының жұмыспен қамтылмаған мүшелері еңбекке қабілетті жасында жұмыспен қамтамасыз етіледі және ықтимал әлеуметтік тәуекел туындаған жағдайда әлеуметтік қамсыздандыру шараларымен қамтылатын болады.
Әлеуметтік кодекске сәйкес “Наградталған аналар” деген жаңа ұғым енгізілді. Бұл мәртебе “Күміс алқа”, “Алтын алқа” алқаларымен наградталған немесе бұрын “Батыр Ана” атағын алған, І және ІІ дәрежелі “Ана даңқы” ордендері бар әйелдерге беріледі. Сондай-ақ наградталған аналарға төленетін жәрдемақы мөлшерін саралау көзделген. Бүгінде 6, 7 және одан да көп бала тауып, тәрбиелеген аналар бірдей мөлшерде, яғни 6,4 айлық есептік көрсеткіш мөлшерінде жәрдемақы алады.
“Алтын алқа” иегері, I және II дәрежелі “Ана даңқы” ордендерімен және “Батыр Ана” атағы бар, яғни 7 және одан да көп бала тауып, тәрбиелеген аналар үшін жәрдемақы мөлшері 7,4 айлық есептік көрсеткішке дейін артады немесе 25530 теңгені құрамақ. Бұл жәрдемақы 2023 жылдың 1 шілдесінен бастап төленеді.
Биыл 1 шілдеден бастап Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес Әлеуметтік кодекстің енгізілуі аясында мүгедектігі және асыраушысынан айырылу жағдайы бойынша мемлекеттік жәрдемақы мөлшері 14,5 пайызға артады. Сонда жыл басындағы 8,5 пайыз өсімді қоса есептегенде, бұл төлем мөлшері 23 пайызға ұлғаяды деп айта аламыз.
Қорыта айтқанда, Әлеуметтік кодекс әділ әлеуметтік саясатты табысты жүзеге асырудың маңызды қадамы болмақ.
Гүлбақыт МАНАБАЕВА,
Еңбек және әлеуметтік қорғау комитетінің облыстық департаменті басшысының орынбасары.