Кейде адам баласы “мен” деген сөзді қаншалықты көп айтатынын өзі де байқамай қалады. Бір кісінің жүрегіне үнемі өзін көрсету, мойындату, өзгеден жоғары екендігін білдіру сезімі ұяласа, онда ол жүректі білдірмей келіп шағатын улы жылан маңайлап жүр деп болжасақ қателесе қоймаспыз. Ол сезімді Ислам шариғатында “тәкаппарлық” деп атайды. Тәкаппарлық – араб тіліндегі “кибр” және “тәкәббур” сөздерінен шығады. Ол “үлкен”, “ұлы болу” деген мағынаны білдіреді.
Иә, адам баласын екі дүниеде бақытсыздыққа апаратын қасіреттің бірі – тәкаппарлық. Тәкаппарлық өзін басқалардан үстем, жоғары көру дегенді білдіреді, Алла Тағала сүймейтін, адамдыққа жат сипаттардың бірі. Өркөкіректік – адамды өзгелерден жоғары ұстауға итермелейтін ішкі сезім, жағымсыз мінез-құлық. Сондықтан ондай қылығын байқаған мұсылман бірден Алладан кешірім сұраса, ақыреттік азаптан құтылады. Ислам мұсылман пендеден менмендікті жоюды талап етеді. Өйткені ақыреттегі мәңгілік бақытты ғұмыр осынау озбыр мінезден аулақ болғандарға бұйырмақ.
Баршамыз Алла Тағаланың жаратқан пендесіміз. Пайда мен зиян Жаратушы Иемізден келетінін, өзімізге берілген нығметтің барлығы тек Алланың қалауымен болатынын ұмытпайық.
Жаратылыс тарихындағы ең алғаш күнә осы тәкаппарлықтан басталған. Ол күнәні бастаған ібіліс шайтан болатын. Құранда ол жайында былай деп баян етіледі. “(Уа, адамдар!) Біз сендерді жаратып, бейнелеп, сосын періштелерге: “Адамға сәжде етіңдер”, – дедік. Сонда олардың барлығы сәжде етті де, тек ібіліс сәжде етушілерден болмады. Сонда Алла: “Мен бұйырған кезде сенің сәжде жасауыңа не кедергі болды?” – деп сұрады. Сонда ол (ібіліс): “Мен одан артықпын! Сен мені оттан жараттың, ал оны топырақтан жараттың”, – деп менменсіді. Сонда Алла: Сен ол жерден (жәннәттан) түс ол сенің тәкаппарланып жүретін жерің емес. Дереу шық! Сен енді қор болғандардансың”, – деді”. (“Ағраф” сүресі, 11-13- аяттар)
Тәкаппарлық Жаратушыға, қоғамға, жұртқа да мүлдем жақпайтын қылық. Алла Тағала мұндай қылыққа қатаң түрде тыйым салғандықтан ол жайында Құранда көптеген аятта баян етеді.
“Жер бетінде алшаң басып жүрме, расында сен жерді тесе де алмайсың, биік таулармен де теңесе алмайсың” (“Исра” сүресі, 37-аят).
“Олар шыншылдығына айқын сенген болса да, зұлымдықтары мен тәкаппарлықтары себепті қарсы шықты…” (“Нәміл сүресі, 14-аят). Келесі аяттарда: “Дау жоқ! Алла олардың жасырғандарын, көрнеу істегендерін біледі. Расында Алла өзін жоғары санағандарды жақсы көрмейді” (“Нахыл” сүресі, 23-аят). “Оларға оқылған Алланың аяттарын тыңдайды да сосын қасарысып, тәкаппарланған бойда естімегендей болады. Енді оны күйзелтуші азаппен қуандыр” (“Жәсия” сүресі, 8-аят).
Алланың Елшісі (оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын) менмендік, тәкаппарлықтың барлық түріне қатаң тыйым салып, ондайлардың Алланың азабына лайық болатынын қатты ескерткен.
Тәкаппарлықтың титтей түрінің өзі адамды тозаққа жетелейтін әрекет болмақ. Абдуллаһ иби Масғұдтан жеткен риуаят бойынша Пайғамбарымыз (оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын) былай деген: “Жүрегінде зәредей тәкаппарлығы бар адам жұмаққа кірмейді, – деді. Сонда бір кісі: “Алайда кейбір адам киімінің, аяқ киімінің әдемі болғанын қалайды ғой”, – дегенде Пайғамбарымыз “Шындығында, Алла көркем әрі көркемдікті жақсы көреді. Ал тәкаппарлық – ақиқатты мойындамау, адамдарды менсінбеу”,– деді(имам Мүслим).
Бірде сахабалар Алла Елшісіне (оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын): “Сізге биік орын жасайық. Сол жерде тұрып адамдарға насихат айтыңыз”, – дегенде, Пайғамбарымыз (оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын) “Ұлы Алла мені жоғарылатып немесе өз жағына қайтарып алғанға дейін араларыңда болуымды жалғастырамын”, – деп, былай өсиет етеді: “Мені өз дәрежеммен артық ұлықтамаңдар. Алла мені пайғамбар етіп жібермей тұрып, ең алдымен құл етіп жаратты”, – деген.
Тәкаппарлықтан ада болған жан жұмаққа лайық болмақ. Ардақты Пайғамбарымыз (оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын) бұл жайында былай деген: “Мына үш нәрседен аулақ болып жан тапсырған адам ғана жәннатқа кіру бақытына ие болады. Олар: тәкаппарлық, өшпенділік және қарыз” (имам Тирмизи).
Халифа Омар (Алла оған разы болсын) бір күні арқасына үлкен әрі ауыр, кір қапты арқалап Мәдинаның ең үлкен көшелерімен әрең жүріп бара жатады. Оны көрген ұлы Абдулла (Алла оған разы болсын) жүгіріп келіп;
– Әке, мұныңыз қалай? Халифа деген атыңыз бар, қапты көтеретін адам таппадыңыз ба? – дейді. Сонда хазреті Омар:
– Балам, қапты көтеретін адам таппай қалған жоқпын, бір мезетке нәпсімнің тәкаппарлығы бой беріп, өзің өзгеден жоғары көргенін сезіп қалдым, соны қайта жерге түсіру үшін осылай істеуім керек болды, – деді.
Сағд ибн Әбу Уаққас (Алла оған разы болсын) “Балам, тәкаппарлықтан сақ бол. Тәкаппарлықтан құтылуыңа сенің неден жаратылғаның және қайда қайтатыныңды білуің жәрдемші болмақ. Әрине, тамшы судан жаратылғаныңды, жарық дүниеге жатырдан шыққаныңды, һәм қарныңдағы қорегің неге айналғанын білсең, қалайша тәкаппарлық бойыңда қалмақ?”, – деген.
Тәкаппарлық – кей адамдардың білім алуына кедергі келтіреді. Бұрынғы өткен даналарымыз: “Ілімге екі адам ие бола алмайды ұялшақ пен тәкаппар”, – деген.
Абай атамыз мына өлең жолдарында менмендікті былайша жеткізген:
Адам – бір боқ көтерген
боқтың қабы,
Боқтан сасық боласың
өлсең тағы.
Менімен сен тең бе
деп мақтанасың,
Білімсіздік белгісі – ол баяғы.
Екіншіден, адам ұлты мен тегін, руын артық көру арқылы тәкаппарлыққа жол береді. Пайғамбарымыз (оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын) былай дейді: “Өмірден өтіп кеткен ата-бабаларымен мақтанатындар ондай қылықтарынан тыйылсын! Болмаса, олар жәһаннамның көміріне айналады немесе Алла үшін тұмсығымен қи домалататын қоңыздан да төмен мақлұққа айналады. Ақиқатында Алла сендерден надандық дәуірінің тәкаппарлығын, ата-бабалармен мақтануды кетірген болатын. Расында мүмин – тақуа, ал бұзық – бақытсыз. Барлық адамдар Адам атадан, ал Адам топырақтан жаратылған (имам Әбу Дәуід, Тирмизи)”.
Жәбирден (Алла оған разы болсын) жеткен риуаятта Алланың Елшісі (оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын) былай дейді: “Қиямет күні маған ең сүйіктілерің әрі ең жақын отыратындарың – көркем мінезділерің. Ал қиямет күні мен үшін ең жамандарың және менен ең алыс отыратындарың – бәдіктерің (көпсөзділерің), дөрекі сөйлейтіндерің және астамшылдарың”. Сахабалар: “Уа, Алланың Елшісі! Бәдіктер мен дөрекілерді білдік, ал астамшылар кімдер?” – деп сұрағанда, ол(оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын): “Тәкаппарлар”, – деп жауап береді (имамТирмизи).
Азамат СӘРСЕНОВ,
Қызылжар аудандық “Кәусар” мешітінің бас имамы.