Тілден келер күнәнің бірі – ғайбат. Құран аяттары мен Пайғамбарымыздың (Алланың салауаты мен сәлемі болсын) хадистерінде ғайбаттың қаншалықты жиіркенішті екені жайында дәлелдер жеткілікті. Алла Тағала ғайбат айтушы адамды Құранда өлексенің етін жеген адамның бейнесінде сипаттайды:
“Бір-біріңді аңдымаңдар және бір-біріңді ғайбаттамаңдар! Қайсыбірің болмасын, өлген бауырының етін жегенін ұната ма? Әнеки бірден жиіркендіңдер. Ендеше Алладан қорқыңдар! Шүбәсіз, Алла Тәууаб (құлдарының шынайы тәубесін қабыл етуші), Рахим (тәубеге келіп, өзіне бет алған құлдарына ерекше мейірімді)”, – деді.
Пайғамбарымыз (Алланың салауаты мен сәлемі болсын), мүбарак хадисінде:
“Бір мұсылманның екінші мұсылман үшін қаны, малы, ары харам болды” десе, екінші бір хадисінде:
“Ғайбаттан аулақ болыңдар, шынында ғайбат зинадан ауырырақ, егер зина жасаған адам шынайы тәубе етсе, Алла тәубесін қабыл етеді, ал ғайбат болса, ғайбат қылған адам кешірмейінше Алла оны кешірмейді”, – деді.
Енді бір хадисте:
“Исра түні жезден болған тырнақтарымен беттерін, кеуделерін тілгілеп жатқан қауымды көрдім. Жебірейілден бұлар кімдер деп сұрағанымда: Олар адамдардың арасында ғайбат айтып, ар-абыройларына қол сұққан адамдар”, – деді.
Осы орайда айта кететін жайт, адам баласы ғайбатты тек тілімен ғана емес, сонымен қатар ишарат, ым әрекетпен де жасайды. Айша анамыздан жеткен хадисте:
“Бірде бізге бір әйел кірді, пайғамбарымызға қолыммен оның қысқа екенін меңзедім, Пайғамбарымыз (Алланың салауаты мен сәлемі болсын) бұл әрекетімнің ғайбат екенін айтты”.
Адамның сыртынан анығына жетпей, тон пішу – ол үшін жасаған қиянат болмақ. Мысалы, кешкі уақытта көршінің қызын бір ер адам үйіне жеткізіп тастаса, ол ер адамның кім екенін анықтамай жатып, көршінің қызы жайында жаман пікірлер айтса, ол нағыз зұлымдық, әрі ғайбат болады. Өйткені, ол ер адам оның ағасы, нағашысы және тағы басқа жақын туысы болуы мүмкін.
Ғайбатқа итермелейтін бірнеше себеп бар. Мәселен, ғайбат айту арқылы жүрегінде ауруы бар адамдар ашуын сейілтеді. Сондай-ақ бір топтың арасында бір адамды әңгіме етіп, ғайбатталған кезде, ғайбатты тоқтатудың орнына, қосылып жамандау. Серігінің қылмысына ортақ болмау. Бір қылмыс жасалған кезде ол қылмыстың ауылын өзінен алыс ету үшін аталған азаматтың артынан ғайбат айтуға мәжбүр болады. Өзін жоғары көрсетіп, бәсекелесінің қадірін өзгелердің алдында түсіру үшін артынан ғайбат айтады. Бір адамның байығанын, білімі, атақ-абыройы артқанын көре алмай, іштарлықтан шығатын ғайбат. Біреуді күлдіру үшін екінші бір адамның айыбын ашу.
Ғайбаттан емделіп, түзу жолға түсудің де жолдары бар. Жоғарыдағы Құран аяттары мен хадистерді зерделей отырып, Алланың ғайбат айтушыға әзірлеген ауыр азабын ескерген жөн. Жасалып жатқан ізгі амалдардың ешбірі пайда бермейтінін түсіну.
Шариғатта адамның сыртынан әңгіме айтуға кейде рұқсат етіледі. Егер зұлымдыққа ұшараған жағдайда қазыға шағымданса, болған жайтты айтуға болады. Пайғамбарымыз (Алланың салауаты мен сәлемі болсын):
“Хақ иесінің уәжі бар”, – деген.
Егер бір адаммен бірігіп жұмыс жасауды ниет еткен адам оны жақсы танып, екінші адамнан қандай жан екенін білу үшін сұрағанда сенімді немесе сенімсіз екенін айтса ғайбат болмайды. Адамның күнәсі мен әрекетін айтып, пәтуа сұраса да айтуға болады.
Тіл кесапатының тағы бір түрі – өсек айту. Адам үшін өсек айтпау – өте қиын мәселе. Сол үшін тілдің негізгі кесапаттарының бірі. Кейбір адамдар өсек айтпаса тұра алмайды. Бұл жайт әйел қауымына ғана қатысты емес, еркек те өсек айтуға ерекше құмар.
Бірде данышпан Сократқа оның танысы келіп:
– Сократ, сенің шәкірттеріңнің бірі жайында не естіп келе жатқанымды білесің бе? – деп сұрапты.
–Тоқта, – депті Сократ. – Әңгімеңді жалғастырмас бұрын, саған үш сұрақ қойғым келіп тұр. Бірінші сұрақ, маған айтқалы тұрған нәрсеңнің шындық екеніне көзің жетті ме?
–Жоқ, – деп жауап беріпті танысы. – Мен тек естідім…
–Екінші сұрақ, оқушым туралы айтқалы тұрғаның жақсы нәрсе ме?
– Жоқ, керісінше…
– Жақсы… Үшінші сұрақ, оқушым туралы айтпағың маған әлдебір пайда әкеле ме?
– Жоқ, олай емес…
– Ендеше, сенің айтқың келген сөзің ақиқатқа жанаспайтын, нашар, пайдасыз әңгімең айтуға тұрарлық па өзі? – дейді. Сократтың танысы ұялғанынан үндемей қалыпты.
Өсек – қоғамды әлсіретіп, құрдымға кетіруші аса қауіпті аурудың бірі. Өсек айтушы адам – шайтанның құралы. Алла Тағала Құран Кәрімде:
“Шүбәсіз, шайтан арақ-шарап (адамды мас қылып ақылынан адастыратын нәрселер) Һәм құмар ойындар арқылы араларыңа дұшпандық пен өшпенділік отын жағуды, сендерді Алланы еске алудан һәм намаздан қақпалауды (тыюды) ғана көксейді. Ендеше, бұлардан тыйылдыңдар ғой, солай емес пе?” , – деді.
Пайғамбарымыз (Алланың салауаты мен сәлемі болсын) мүбарак хадисінде:
“Аллаға және қиямет күніне иман келтірген адам тек жақсы нәрсе айтсын немесе үндемей-ақ қойсын”, – деді.
Хадисте бізге тек жақсы нәрсені ғана айтуды бұйырады. Бір сөзді айтпас бұрын оның қаншалықты маңызды екеніне мән беруіміз керек. Имам Шафиғи: “Сөйлемес бұрын ойланғаның абзал, егер сөзіңнен пайда болса, айт. Ал егер күмәнді болса, күмән сейілгенге дейін айтушы болма”, – деген. Өсек – бір адамның сөзін екінші бір адамға жеткізу. Аталған сөз не хабар екі тараптың біреуі қаламаған хабар болуы тиіс. Алайда ол әңгіме пайда, ғибрат, өнеге болса, өсекке саналмайды. Егер жеткізген мәлімет біреудің айыбын ашатын болса, онда бұл ғайбатқа да, өсекке де жатады.
Пайғамбарымыз (Алланың салауаты мен сәлемі болсын) мүбәрак хадисінде:
“Кімде-кім жеккөрінішті іс көрсе, оны қолымен өзгертсін. Егер шамасы келмесе, онда тілімен. Ал бұған да шамасы келмесе, онда жүрегімен өзгертсін, алайда бұл иманның әлсіздігінің белгісі”, – деп айтқан.
Өсекші адамның жәннатқа кірмейтіні жайында Пайғамбарымыз (Алланың салауаты мен сәлемі болсын) “Өсекші жәннатқа кірмейді”, – деген.
Алла Тағала Құран Кәрімде:
“Ендеше мыналардың ешбірінің ырқына бағынба: ант бергіш қадірсіздің, өзгелерді кемсітіп, ар-намысқа тиетіннің, сөз тасығыш өсекшінің”, – деді.
Өсек тасып, адамдар арасына от салу – қабір азабына душар ететін үлкен күнәнің бірі. Бірде Пайғамбарымыз (Алланың салауаты мен сәлемі болсын) екі қабірдің қасынан өтіп бара жатып: “Расында, (мына) екеуі азапталып жатыр. (Бірақ) үлкен нәрсе үшін азапталып жатқан жоқ. (Бұл екеуінің) бірі – адамдар арасында өсек таратып жүретін, ал екіншісі – зәрінен тазаланбайтын (дәрет алмайтын)”, – депті.
Өсекші адам әртүрлі бейнеге ене алатын хамелеон секілді бір адаммен бір қалыпқа енсе, екінші бір адаммен басқа қалыпта сөйлеседі. Пайғамбарымыз (Алланың салауаты мен сәлемі болсын) бір хадисінде:
“Қиямет күні Алла тарапында жеккөрінішті адам – ол екі жүзді адам, біреулерге бір жүзімен келсе, енді біреулерге екінші жүзімен келеді”, – деген екен.
Өсектің орын алу себептері – оның үлкен күнә екендігі жайында хабарсыз болу, жүректегі қызғаныш, көреалмаушылық, онымен сұхбаттас болған адамдарды таңғалдыру, қызықтыру, өзгелердің сырынан хабардар екенін көрсету арқылы басқалардан өзін жоғары қою.
Өсектің алдын алу жайында Алла Тағала:
“Уа, иман келтіргендер! Егер сендерге әлдебір күнәһар адам қандай да бір хабар жеткізсе, оның анық қанығын анықтап біліп алыңдар. Әйтпесе білместікпен әлдебір қауымның обалына қалып, артынан істеген істеріңе өкініп жүресіңдер”, – деген.
Хамзат ӘДІЛБЕКОВ,
“Қызылжар” орталық мешітінің бас имамы.