Қасиетті Түркістанның төрінде өткен Ұлттық құрылтайдың екінші отырысында елді елең еткізген бір жаңалық жария етілді. Сүйінші хабарды жеткізген Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев: “…Әйгілі Марал ишанның Кенесары ханға сыйлаған Құраны табылды. Бұл – еліміздің рухани өміріндегі елеулі оқиға. Марал ишан барша қазаққа танымал адам болған. Ол – төл тарихымызда ерекше орны бар Кенесары ханның үзеңгілес серігі. Бұл Құран екі ғасыр бойы қолдан қолға өтіп, ақыры шетелге шығарылған екен. Оны жанашыр азаматтардың, меценаттардың көмегімен Қазақстанға қайтарып алдық. Құранда Марал ишанның және Кенесары ханның мөрі бар. Жәдігерге жан-жақты сараптама жасалды. Отандық және шетелдік ғалымдар Құранды мұқият зерттеді. Құранның, расында, Марал ишанға тиесілі болғаны және Кенесары ханға берілгені анықталды”, – деді.
Бабаларымыз “алтын кездік қап түбінде жатпайды”, – деген сөздерді қалай тауып айтқан! Өз заманында елі мен жұртына ғұлама-данышпан, ірі діни қайраткер, бір басына бірнеше қасиет дарыған көріпкел, әулие, сәуегей, тарыққанды демеп, зарыққанды жебеген өз халқының шын жанашыры ретінде танылған, ақиқатқа бергісіз ғажайып істерімен аты аңызға айналған біртуар тұлға Марал ишан жайлы ел арасына тараған әңгіме көп десек те, кіндік қаны тамған теріскейде оны елеп, ескеріп жатқандар бертінге дейін шамалы болғаны жасырын емес. Оның аты да, ісі де ұзақ жылдар тарих қойнауында тұншығып жатты. Кеңес заманында Марал бабаның есімінің ауызға алынбауын түсінуге де, түсіндіруге де болады: ол патша өкіметінің отарлық саясатына қарсы болған, Кенесары ханды ашық қолдаған жаужүрек жан. Тәуелсіздіктің алғашқы жылдары да бұл өңірде оны ешкім іздей қойған жоқ.
Өзіме келсем, ес біліп, оңым мен солымды тани бастағанда-ақ, оның есімі құлағыма жеткен. Менің туған ауылым Балуан мен әулие бабаның кіндік қаны тамған Нұрымбетті “ауылы аралас, қойы қоралас” елді мекендер деуге келмейді, аралары – 60-70 шақырымдай. Ал Нұрымбетке Қарақамыс тиіп тұр. Осы Қарақамыста анамның туған апасы Зүбира тұрды. Жиі болмаса да барып жүруші едік. Сол ауылдың үлкендерінің Нұрымбетті Марал ишанның ауылы деп отыратыны құлағымда қалып қойыпты. “Ол кім?” деп, мән беріп, қазбаламасам да, содан бері бұл есім бүйрегімнің бір түкпірінде сақталып келгені анық.
Бертін журналистикаға ден қойып, қаламгерлер қатарына қосылғаннан кейін өңірімізде табанының ізі қалған дара тұлғалар туралы сериялы материалдар жазсам деген ой жүрегімді тербей бастады. Жазу үстеліне отырмас бұрын өзім білетін батырлар мен ақын-жырауларды, ірі ғалымдарды түгендеп шықтым. Сонда ойыма оралғандар: Шоқан Уәлиханов, Қожаберген жырау, Сегіз сері, Шал ақын, Үкілі Ыбырай, Мағжан Жұмабаев, Смағұл Сәдуақасов, Сәбит Мұқанов, Ғабит Мүсірепов… Марал ишан… Кейіпкерлерімнің бойларындағы асыл қасиеттерді оларды бесік болып тербеткен туған жер төсінен іздеуге құрылған сол кітабым 2009 жылы Астанадағы “Фолиант” баспасынан жарық көрді. Бірақ оған бір қайнауы ішінде жатқан сияқты көрінген Марал ишан туралы эссемді енгізген жоқпын. Сөздің шыны – нақты деректердің тапшылығынан ба, оның құпиясы көп өміріне терең бойлай алмадым. “Сабақты ине сәтімен” деген емес пе, 2011 жылдың күзінде Парламент депутаты ретінде жұмыс сапарымен Сыр өңіріне барғанда көп жайға қанықтым.
Әуежайға табаным тиген сәтте, ойыма Марал баба оралды. “Ол кісі ертеде бір топ ауылдастарын ертіп осы жаққа кетіп, тұрақтап қалыпты. Солардың ұрпағы әлі бір ауыл болып отыр екен”, – деген әңгімені естіп жүруші едім. Өзімді қарсы алған жас жігітке осы әңгіменің шетін шығаруым мұң екен: “Ол кісіні бұл өңірде білмейтіндер кемде-кем, ұрпақтары қалада да бар, бірақ дені Қармақшы ауданында тұрады”, – деді. Расында да солай болып шықты, бұл өңірде Марал бабаны пір тұтатындардың қатары қалың екен.
Арада екі күн өткен жоқ, әлгі жігітім: “Бүгін Марал бабаның ұрпағы – Тілеуберген Нақыповтың үйіне қонаққа барамыз”, – деді. Тілекең қапсағай денелі, қараторы кісі екен. Жасы алпыстың үстіне еркін шыққан-ау деп қалдым. Үйде бізден басқа да қонақтар бар екен, амандық-саулық сұрасқаннан кейін Тілекең оларды таныстыра бастады.
– Төрде отырған ағамыз – Исағали Жұмағұлов. Бұл кісінің есімі Сыр жұртшылығына жақсы таныс, отыз жылдан астам шаруашылық басқарды, әлі де еңбектен қол үзген жоқ. Қармақшыда тұрады, – деді. – Ал мына кісі белгілі дәрігер Балтабай Майтанов.
– Біз Ашамайлы Керейдің ішінде Тарышыдан тараймыз, ертеде аталарымыз Марал бабаға еріп келіп, осы жақта тұрып қалыпты, – деді Исакең әңгімеге араласып.
– Тікелей ұрпағы болдыңыздар ғой?
– Иә, бір атаның балаларымыз, ал бабаның өз кіндігінен тараған шөпшегі қазір Ақтөбеде тұрады.
– Марал ишанды бұл өңір қатты құрметтейді. Қармақшыда оның атында мешіт, көше бар, қорымы да сонда, – деді Бәкең әңгімесін жалғастырып.
Ұзақ отырдық, біраз әңгіменің басы қайырылды. Марал ишан туралы атадан балаға жалғасқан сырдың ұшы-қиыры жоқ екен. Солардың бәрін көңіліме құйып, қағазға түсіріп алуға тырыстым.
Осыдан кейін тезірек Қармақшыға жетуге асықтым. Жолда Қалжан ахун ауылына соқтық. Діни ұғым бойынша, бір өзінде қырық молданың білімі бар ірі оқымыстыны ахун деп атайды екен. Қалжан өз заманында мешіт салып, пірлік құрған “тілге жеңіл, жүрекке жылы тиетін” уағыз-насихаты арқылы мұсылмандарға Алла тағаланы, оның бүкіл құдіретін таныта білген ғұлама болыпты. Бір таңғалғаным, нарықтың дауылы бұл ауылға мүлде соқпаған секілді, бәрі өз орнында, “қой үстіне бозторғай жұмыртқалаған” замандағыдай, Мәдениет үйі, сауда орталығы сияқты әлеуметтік сала нысандары қалыпты жұмыс істеп тұр екен. Осы жайға назар аударған едім, ауыл ағасы: “Қызылорда әулиелерімен аты шыққан қасиетті өңір ғой, біздің ауыл да құт қонып, қыдыр дарыған, имандылық киелі туын тіккен мекен, ісімізді Қалжан ахун сияқты бабаларымыздың рухы нұрландырып, шуаққа бөлеп тұрғанына кәміл сенеміз”, – деді. Айтса айтқандай, Қалжан ахунның құдіретіне бұл ауылдың жасы да, кәрісі де бас иеді екен. Ол негізсіз де емес, кеңес заманында шаш ал десе, бас алатын белсенділер темір жол бойына Қалжан ахун салдырған мешітті қиратып, кірпішін алмақ болады, оларынан ештеңе шықпайды. Әуре-сарсаңға түсіп, ақыры өздері қайғылы жағдайларға ұшырайды. Міне, осы Қалжан ахун Марал ишанды әулие деп, пір тұтып өтіпті.
Исламтанушы, филология ғылымдарының докторы, профессор Берікбай Сағындықұлының жазуынша, (“Түркістан” газеті. – №8 (574), 14.07.2005) “Ишан – ерекше табиғи қасиеттерінің, арқасында бір өзінде қырық ахунның білімі жинақталған, қажет болған жағдайда үлкен-үлкен кереметтер де көрсете алатын, дін жолында әбден кемеліне келген, төңірегіндегілерді шарапатты сөзімен де, таңғажайып ісімен де оңай иландыратын, илаһи (құдайлық) ақиқаттарға қалтқысыз сендіре алатын киелі, қасиетті адам”. Марал бабамыздың ұлылығы мен ірілігін осы сөздер-ақ аңғартып тұрған жоқ па?!
Қармақшы топырағына табанымыз тигеннен кейін оған деген ілтипатымыз тіпті арта түсті. Марал бабаның мәңгілік мекеніне осы жерді таңдауы тегін емес сияқты. Қармақшы ауданы, шын мәнінде, әулиелер шоғырланған жер екен. Солардың бірі XV ғасырда өмір сүрген Қармақ “Сыр өзеніне жайын қармақ салып, ағайындарын, айналасына көшіп келушілерді балықпен асыраған екен. Бірте-бірте халық көбейіп, ақыры әжептәуір елді мекенге айналған. Сонымен, бұл жер сол кісінің есімімен аталып кеткен”. (“Ислам және Марал баба”, Сәден Нұртайұлы. – 13 б.).
Қармақшыға біз қас қарая жеттік те, Марал бабаның басына таңертең баруға ұйғардық. Марал ишанның кесенесі аудан орталығы Жосалы кентінің теріскейінде, жиырма шақырымдай жердегі жалпақ төбенің басында екен. Ертеде бұл жерді “Қамыр” қорымы, одан кейін “Қырық мешіт” деп атапты. Қазір жергілікті тұрғындар “Марал баба қорымы”, – деп атайтын көрінеді.
Марал баба қорымының шырақшысы қайтыс болғанмен, отбасы (әйелі мен келін-баласы) осында отыр екен.
– Бір шаруамен облыс орталығына барып едім, алыстан қонақ келді деген соң, бәрін тастап қайта оралдым, мен өзім бабаға жиен боламын, – деді апай. – Марал бабаның өзі де, ұрпақтары да осыннан тұрақ тапқан.
Екі бөлмелі кесененің кіре берісіндегі оң босағада жатқан бейітке назар аудардық.
– Бұл Құлжымыр деген бидің бейіті, өзі Марал бабаға туыс болып келеді, – деді апай. – Сол кісінің сақалы өте ұзын болған екен. Ишанның ерке кенже ұлы Піртаза бірде әлдебіреулердің айдап салуымен Құлжымырдың сақалын кесіп алыпты. Болған жайт әкеге жетісімен, ол дереу туысын шақырып алып: “Айып бізден, бітісетін, тұратын жеріңізді айтыңыз”, – депті. Сонда Құлжымыр: “Піртазаныкі балалық қой, кешірдім, маған ештеңенің керегі жоқ, дүниеден өткен кезде бейітіңіздің кірер аузынан, оң қапталдан орын берсеңіз болды, басқа тілегім жоқ”, – депті.
Бүгіндері кесененің басына тәу етіп келгендер алдымен осы кісіге Құран бағыштайды екен. Марал бабамыз туралы зерттеулерді оқи жүріп, Піртаза ерке болды дегенді бұрын да кездестірген едім. “Нұр” газетінің 1998 жылғы 5-санында осындай бір оқиға жайында Н.Соңғыбаев былай деп жазады: “Жазғұтырым кезең. Жайлауды бетке алған Кенесары ауылы көш түзеп, сүрлеу жолға түсіп келеді. Ол заманда бар дәстүр жау шапты дегенде сойыл көтеруге жарайтын еркек атаулысы көш соңында жүріп отырған. Қылтия бастаған көк шөп, тіршілік тыныс кеңге салғандай әсер береді. Мүлгіген ми далаға әр беріп, әуен беріп, Наурызбай зор дауысымен ән салып келе жатады. Жігіттік желөкпелігі басылмаған Піртаза балдыздығына басып, Наурызбайды қамшысымен жосып жіберіп, шауып өте шығады. Ашуға булыққан батыр қынабынан қылышын шығарып, сілтеп үлгереді. Сілтеген қылыш ауада қалқып, балаға тимей қалады. Көштің ана басы мен мына басына шауып, ойнақтап жүрген ерке баласына Марал ишан: “Піржан-ай, ойыннан өрт шыға жаздады ғой, тентек төре басыңды шауып алса қайтер едің? Мынаны көрмейсің бе?” – деп жеңін көтергенде, қылыш тиген білегінен қан сорғалай жөнелген екен”.
Төргі бөлмеде Марал баба мен анасы қатар жатыр. Анасы да қасиет дарыған жан болуы керек, қайтарында баласына: “Сен де осында келесің”, – деген көрінеді. Қырда туып өскен Маралдың мәңгілік мекенін Сыр елінен табуында да тылсым бір сыр жатқаны анық. Сірә да, оны осы өңірге, қалың қазақтың арасына көріпкелдігі, болашақты болжай білетіндігі жетелеген шығар-ау.
Бабаға Құран бағышталғаннан кейін оның шығыс жағындағы ойпаңда тұрған Түрікстандағы Қожа Ахмет Яссауи кесенесінің үлгісімен салынған ғимаратқа келдік. “Бұл – Марал ишанның ұлы Қалқай ишанның кесенесі”, – деді жол бастаушымыз. Осы арада қасиетті бабамыздың ұрпағы туралы бір-екі ауыз сөз сабақтай кету артық болмас. Марал бабаның өзінен сегіз ұл өрген. Олардың бәрі де оқыған, небір жақсы қасиеттерді бойларына жиған жандар болыпты. Төртеуінің ишан атануы да көп жайдан сыр ұқтырса керекті. Десек те солардың ішінде Қалқай ишанның орны бөлек екені даусыз. Қалқай ишан туралы Сәбит Мұқанов өзінің “Аққан жұлдыз” романында: “Күллі ислам дүниесінің, олардың ішінде Бағдатта 25 жыл оқып, 12 пәнді тамам ғып келіпті”, – деп жазады. Қазақ халқының біртуар ұлы Шоқан Уәлихановқа қатысты мына бір дерек те оқырманды қызықтыруға тиіс. Сәбеңнің жазуына қарағанда, Шоқан туғанда Қалқай ишан Шыңғыстың үйінде қонақтап жатса керек. “Әулие, сіз қойып беріңіз, нәрестенің атын”, – деп өтінеді Уәлі тұқымдары… Мұқаммед пайғамбардың қызы Фатиманы алған күйеуі әрі әскерінің бас қолбасшысы – хазретті Ғали. Оның үш қатынынан он сегіз ұл болған, солардың ішіндегі ең батыры Мұқаммед-Қанапия дейтін ұлы екен… Болашақтың Мұхаммед-Қанапиясы болар ма екен деген тілекпен Қалқай ишан Зейнептен туған ұлдың атын Мұқаммед-Қанапия қойды”.
Марал ишан туралы әңгіме қанша көп болғанмен, мені “жазба деректері бар ма екен?” деген ой мазалай берген. Әр жылдары жазылған қалыңдығы пышақтың қырындай 2-3 кітапқа, негізінен, оның діни жолы арқау болыпты. Осыншама уақыт халық жадында қалған адамның басқа да қасиеттері болғаны анық. Сол әңгімеге ойыспас бұрын, Марал бабаның өмір жолына қатысты кейбір деректерге назар аударуды жөн көріп отырмын.
Марал бабамыз 1780 жылы қазіргі Қостанай облысындағы Обаған өзенінің төңірегінде, Құсмұрын атырабында, кейін Марал шілігі аталған қоныста дүниеге келген. “Бұл – бүгінгі Аманқарағай орманымен іргелес Қайранкөл жазығы”, – деп жазады. Марал ишан өмірін көп зерттеген қостанайлық қаламгер Сырлыбай Бүркітбайұлы. (“Марал ишанның нұр шапағаты”. Қостанай қ. 1998 ж. 3-бет.).
Зерттеушілердің жазуларына қарағанда, Марал ишанның әкесі Құрман Абылай ханның ең сенімді адамдарының бірі, емшісі болған, ал шешесі қалмақ ханы Қалдан-Цереннің қазақ әйелінен туған, есімі – Фатима. 1741 жылы ақпан айының аяғында Жоңғар әскерлері қазақ жеріне тұтқиылдан шабуыл жасайды. Нақ осы кезде Абылай қапылыста қолға түседі. Бұл жөнінде Ямышев бекінісінің коменданты Сібір губерниясының кеңесіне жолдаған мәлімдемесінде: “Қалмақтар оларды (қазақ әскерін. – Ж.С.) талқандап, сұлтан Абылайдың өзін қолға түсірді”, – деп хабарлайды. (“Ақиқат”. 1992. №7. 59-б.). Екі жылдан астам тұтқында болған Абылай 1743 жылдың қыркүйегінде аман-сау елге оралады. Қалмақ ханы Абылайды тұтқыннан босата отырып, оған үлкен сый-сияпат жасайды. Осы жайында Орынбор комиссиясының өкілдері Иван Лакин мен Мансұр Асанов: “Етегі алтынмен көмкерілген қымбат шатыр, алтын зерлі қамқа тон сияқты асыл бұйымдарды тарту етті”, – деп жазады. (“XV-XVIII ғғ. қазақ-орыс қарым-қатынасы”. 243-б.) Қалмақ ханы Абылайға жан да сыйлады дегенді тарихшылар жоққа шығармайды. Сөйтіп, қалмақ тұтқынынан оралған Абылай көшіне ілесіп келген екі қыздың біріне өзі үйленеді де, екіншісін емшісі Құрманға қосады. Күндердің күнінде екі әйел де босанып, шекесі торсықтай екі ұл өмірге келеді, оның бірі – Қасым да (Кенесарының әкесі, екіншісі – Марал). Сәбит Мұқановтың “Аққан жұлдыз” романында: “Атадан балаға қалған сөздерге қарағанда Марал ишан мен Кенесары Қасымовтың шешелері туыс, екеуі бөле еді”, – деген сөздері де осыны дәлелдейді.
Марал ишан – Ашамайлы Керейден тарайтын Танаш бидің он бірінші ұрпағы. Ол туралы мәліметтер көптеген еңбектерде кездеседі. Мысалы, атақты Балқы жырау “Сұм дүние” деген толғауында:
Мына шолақ дүниеде,
Әулие өлмес дер едім,
Отқа салса күймеген.
Залымдықтың өмірі
Бір шарпуы тимеген,
Арамды көңілі сүймеген.
Дін-мұсылман баласын
Кереметпен билеген.
Сахар тұрып жылаған,
Қатын медет сұраған.
Ол ерлердің тағаты
Құдайына ұнаған.
Баба түкті шашты әзіз,
Ер Сейітпенбет, Мағзаман.
Марал ишан, Соны Әзіз
Солардан да өткен сұм дүние, – дейді.
Әкеден тоғыз жасында жетім қалған Марал арада үш-төрт жыл өткеннен кейін білім іздеп, анасымен бірге жолға шығады. Қаржының жоқтығынан жол азабын тартып, көп қиналады. Ақыры жаяулап-жалпылап Ақмешіт маңындағы Құланбай ишанның ауылына жетеді. Құланбай ишанның кісі танитын қасиеті болса керек. Маралдың тегін бала емес екенін іштей сезеді де, оған жабысып, айырылмайды. Ақыры қызы Меңлібикеге қосады. Бірақ Марал бұл жерде тұрақтап қалмай, сапарын одан әрі жалғастырып, қазіргі Өзбекстанның аумағындағы Жам тауын мекен етіп отырған Жалаңаяқ ишанның алдына барады. Атақты әулие Маралды екі сөзге келмей оқуға қабылдайды. Кешікпей Марал зеректігімен көзге түсіп, ұстаздың ілтипатына бөленеді. Жалаңаяқ ишаннан он жыл дәріс алған Марал діни шариғатпен бірге дәрігерлік мамандықты да жете меңгереді. Оның атағы халыққа тез тарайды. Туған жеріне оралысымен, ауру-сырқаулар ағылып келе бастайды. Ауыр халде келгендердің өздері дем салғаннан кейін сырқаттарынан құлан-таза айығып кетеді. Осылай оның даңқы бүкіл елге жайылып, халық алдындағы беделі өсе түседі.
Осындай заманынан озып туған көзі қарақты, көкірегі сәулелі жанның емшілікпен ғана айналысып отбасы-ошақ қасында қалуы, қоғамда болып жатқан құбылыстарға назар аудармауы, араласпауы мүмкін бе еді. Марал бабамыз да елдің жайын ойлады. Күннен күнге күшейіп жатқан орыс патшасының зорлық-зомбылығы, қазақ жерін отарлаудағы неше түрлі айла-шарғысы оны да назаландырады. Бұл кез қазақ елін қанаудың нағыз шектен шыққан тұсы еді. Тарихта осындай сұрқия саясатты әшкерелейтін деректер жетерлік. Мәселен, 1914 жылы “Айқап” журналының 13-санында жарияланған ІІ Екатеринаның қазақ жерін отарлау әкімшілігіне берген құпия нұсқауында “Қырғыз-қазақ халқының ру басшыларын, сұлтандарын бірімен-бірін араз қылып, бірін-бірімен иттей таластырып, бірінің етін бірі жеуге болардай іс қылыңыз” делінген. Бұл патшаның “бөліп ал да билей бер” дегені еді. Соның айғағындай, кешікпей 1822 жылы М.М.Сперанскийдің “Сібір қырғыздары жарғысы” өмірге келді. Оған сәйкес, сібір қырғыздары облысы үш ішкі және сегіз сыртқы округтерге бөлінді, ол жерлерде белдеулік казак әскерлері құрылып, оларға жер бөлініп берілді. Қазақтың біртуар ұлы Мұстафа Шоқайдың тілімен айтсақ, “орыс солдатының соңынан орыс мұжығының ілесіп отыратындығы, сөйтіп жаулап алған жерін орыс жеріне айналдырып жіберуге тырысатындығы” Ресей отаршылдығының ерекшелігі еді. Осылай ең құнарлы жерлерді басып алу, жергілікті халықты ығыстыру, неше түрлі салықтар салу қазақтың қабырғасына қатты батты, халықтың ашу-ызасын туғызды. Оның аяғы Орта жүз қазақтарының бас көтеруіне әкеліп соқтырғаны белгілі. Осындай наразылықтың өршуіне Марал Құрманұлының да қосқан үлесі аз емес. Ол сол кезде-ақ Ресейдің отаршылдық саясатының қазақ халқының басына төнген қауіп екенін сезген. “…Россияға қарамаңдар, өздерің бірігіп, орыстан басқаланып, егін салумен айналысыңдар, сендерді егін байлыққа жеткізеді”. (“Дала уалаяты” газеті, 1899 ж.) деп халық арасында үгіт-насихат жұмыстарын жүргізеді. “Марал ишан Керей болысының старшинасы Байсалмен бірге Орынбор әскери генерал губернаторы Эссенің және Сібірдегі әскери бөлімнің бастығы генерал-лейтенант Капцевичтің атына екі хат жолдаған… Хатында Марал баба көп жылдардан бері Ресеймен достық қарым-қатынастың бұзылып, олар қазақтардың шұрайлы жерлеріне кіріп алғанын, ал қазақтардың өз тарапынан орыстардың жеріне баруы үлкен жанжал тудыратынын жазады”, (“Қасиетті Марал Ишан”, “Тұмар”, Қызылорда, 2005 ж. – 81-82-б.) кикілжіңнің алдын алу қажеттігіне назар аударады, императордың қабылдауына баруға рұқсат алып беруін сұрайды. Марал Құрманұлының бұл хаттары елеусіз қалмайды, сол кездегі вице-канцлер, граф Нессильрод пен Сібірдің генерал-губернаторы Сперанский ақылдаса келіп, Маралдың Петербургке баруына рұқсат беру туралы шешімге келеді. Бірақ Марал патшаның қабылдауына бармайды. Өйткені оның ниетін аңғарған патшаның жандайшаптары басқан ізін аңдумен болады. Орынбор генерал-губернаторының жүзбасы Жантөре Жиһангеровке Маралды тауып алуды тапсыруы, орыс подполковнигі Граматиннің сұлтан Шотай Бақтыгереевке Маралды ұстауды бұйыруы патша үкіметінің Марал Құрманұлын қауіпті адамдардың тізіміне енгізгенін аңғартады.
2011 жылдың жазында Қызылжарда Салық Зиманов, Мәмбет Қойгелді, Бүркіт Аяған, Камал Бұрқанов сияқты белгілі ғалымдардың, тарихшылар мен ақын-жазушылардың қатысуымен “Солтүстік Қазақстан: өңір тарихы, тұлғалар тағдыры” атты халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференция болып өтті. Конференцияда тарихшылар осы өңірден шыққан қайраткерлердің өмірі туралы соңғы кездегі ізденістерін ортаға салды. Қостанай мемлекеттік педагогика институтының профессоры, тарих ғылымдарының докторы Еркін Әбіл “Марал ишан: ұлтазаттық қозғалысының идеялық негіздері және сипаты” деп аталатын баяндамасында қасиетті бабамыздың руханият әлемінде алатын орны зор екенін дәлелдеп, ұлттық деңгейдегі ұлы тұлға екенін айғақтайтын тың деректер келтірді. Мысалы, жоғарыда біз келтірген патша өкілдеріне жолдаған хатында ишан “…орыстардың барлығы сіздің қарауыңызда, қазақтардың барлығы да біздің қарамағымызда”, – деп батыл сөйлейді. Капцевичтің рұқсат қағазы Маралдың хатын апарған Орта жүздің старшинасы Байсал Аткелді баласында қалып қойған. Деректер Маралдың жауап келгенше басқа жаққа кетіп қалғанын жеткізеді. Қалай десек те, Маралдың патшаға өтінім білдірсе де, кейін бойын одан аулақ салғаны шындық. Оның себептері көп. Марал ишан туралы “VIII-XIX ғасырлардағы (17-1867 ж.) қазақ-орыс қатынастары”, (Алматы, “Ғылым”, 1964-198-б.), В.В. Бартольдтің “Ишан” (шығармалары, 6.т. М., 1970 ж. 679б.), “Бұрынғы Ресей империясы аумағындағы ислам” деп аталатын (РҒА Шығыс әдебиеті, 1999 ж. 40б.) энциклопедиялық сөздікте, басқа да еңбектерде көп деректер келтірілген. Мәселен, Краф мырза қазақтан Марал деген шығып, “Қазақты кәпірден құтқаруға шыққан әулиемін” деп, ел арасына әңгіме таратқанын жазады. Орыс армиясының тілмашы Захаров оны “орданың шырқын бұзушы”, – деп атайды. “Ол Торғайда өмір сүріп, жеңілтек орталықтарды өз жағына тартып, ауылынан орыс қашқындарға баспана беріп отыр”, – деп жазады.
Керей руына қарайтын ауылдардың ишанның соңынан үдере көшкені рас еді. Кей дерек көздерінде олардың саны 10 мыңға жеткені айтылады. Марал орыс патшасына қарсы үгітін өрістетіп, жақтастарын мұсылмандар мемлекетін құруға шақырады. Мұның аяғы қарулы қақтығыстарға дейін барады. Баһрам ақын Шақшақұлының “Қайғылы белдеу” дастанындағы:
Зеңбіректен келсе де,
Кәпірдің жолы болмаған.
Қанға құмар сұмдардың,
Бұл жылы ісі оңбаған.
Марал ишан ұстазын
Есеней шора қолдаған.
Сарбаз жинап берсін деп,
Бектерге сәлем жолдаған, – деген жолдардан осыны аңғарамыз.
Осы жыр шумақтарын оқи отырып, тағы бір тосын жайға тап болғанымды айтқым келеді. Ол Есеней Естемесовке қатысты. Кезінде Ғабит Мүсіреповтің өзі қазақ жеріндегі толқулар кезінде Есеней Естемесов патша әскері жағында болды деп жазған еді. Соны оқығанда, халқына қалай қарсы шықты екен деп ойлаушы едім. Жоқ, ол Ғабеңнің саясатты “іштен шалған” сөзі екен.
Марал ишан туралы жазбаларда оның қайтқан жылы осы күнге дейін екі түрлі көрсетіліп келеді. Кейбір зерттеушілер ол 1841 жылы қайтыс болды десе, кейбіреулер 1852 жылы өмірден озды дейді. Соңғы тұжырым шындыққа көбірек саятын секілді. Өйткені генерал И.Ф.Бларамберг өзінің күнделіктерінде 1852 жылы әскерлерімен бірге Қосқорған және Қарақұл маңына тоқтағанын, Марал ишанмен кездескенін: “Ол маған өте сенімсіз адам ретінде көрінді. Менің жанымдағы қазақтар оның алдында құрдай жорғалап, менің оны алып кетуіме көмектеспейтіні белгілі болды. Марал ишан үнемі басына сәлде орап, қолында жылқы құйрығының қылынан жасалған үлкен желпіушімен желпініп отырды”, – деп жазады.
Осы мәселеге қатысты 1993 жылы Ақтөбе облысының Әйтеке би ауданына қарайтын Толыбай-Жабасақ бағытында ұйымдастырған экспедицияға қатысушы Қазақстанға еңбегі сіңген мәдениет қызметкері Ырысжан Ілиясқызының айтқан ойлары да көкейге қонымды сияқты көрінді. “Кейбір зерттеушілердің пайымдауынша, Марал ишанның қайтыс болуы 1841 жылы емес, одан біраз кейін деуінде негіз бар сияқты. Аққұмдағы Жуғы маңындағы құлпытастардың жазылған уақыты 1855-60 жылдардан басталады. Бұл жерде қорымның пайда болуына осы Жуғы негіз болған болар деп топшылауға болады”, – деп жазады ол. Одан әрі зерттеуші “Жуғы” деген сөздің Марал ишанға қатысын таратады. Ел аузындағы әңгімеге қарағанда, Қостанай жақта жүріп қайтыс болған Марал ишанның денесін осы жолмен алып жүріпті. Алыс жол, жаз айы, күн ыстық, жолда бірнеше рет тоқтап, қара былғарыға оралған әулиенің денесін тәрбиелеп, жуып-шаюға тура келеді. Сол жерлерді аяқасты етпеу үшін сыртын орап тастайды. “Сыртқы ордың шеңбері жүз метрдей. Қазылған ордың тереңдігі мен айналасының қыры әлі бір метрге жуық. Әулиенің Жуғысы маңында XIX ғасырдың екінші жартысынан үлкен қорым өсіпті. Бүгінде тамдар құлап, төмпешіктерге айналып, құлпытастар әр жерден қылтиып көрініп тұр. Бір кезде Жуғы маңында қалың бейіттердің қанат жаюына әулиенің Жуғысы негіз болғанға ұқсайды”. (“Қасиетті Марал ишан”, Қызылорда, 2005 ж. –197-б.)
Сөз жоқ, Марал ишан – тарихи тұлға, ислам дінінің ұлы насихатшысы. Кезінде Бұқара қаласындағы, кейін Ауғанстандағы Мазари Шариф ғылыми орталықтарында білім алған ол ағартушылық қызметпен де көп айналысқан, Қызылорда, Қызылжар, Қостанай өңірлерінде бірнеше мешіт пен медіресе ашқан. “Әкеден ұл туса игі, әке жолын қуса игі” деген емес пе, кейін оның жолын балалары жалғастырған.
Ұлы Алла мұнша бақыт қалай берген,
Әр әулие – атқан ақ таң, арай белден.
Ишан боп көп әулеті бабамыздың,
Тараған атақ-даңқы, талай жерден.
Қалқай мен Қалыбайдың, Елібайдың,
Әулиелік қасиеті мол, керім айқын.
Алдажар, Тобағабыл, Үндеместің,
Ишандық құдіретіне куә – ай, күн.
Кең жайған Әмит, Оспан қанаттарын,
Жүнісхан, Сәруар, Ысқақ – талант-дарын!
Сүлеймен мен Мамырбай тірлігінде,
Кәміл білген, бақида абат барын.
Қостанайлық ақын Жолбарыс Баязид өзінің “Дала елінің әулиесі”, – деген көлемді толғауында Марал ишанның ұрпағы жайлы осылай жырлайды. Заманның талай дауылына ұрынса да, екі ғасырдан астам уақыт бойы есімі ел есінде сақталып, ұмытылмай келе жатқан Марал ишан шын мәнінде әулие адам!
Жарасбай СҮЛЕЙМЕНОВ,
Қазақстанның құрметті журналисі.
СУРЕТТЕРДЕ: Марал ишанның Кенесары ханға сыйлаған Құранын Мемлекеттік кеңесші Е.Қарин Қазақстан мұсылмандары діни басқармасына табыстауда; Құран кітап.