Жыл сайын жақын адамының қолынан 500-ге жуық қыз-келіншек көз жұмып, полицияға жан ұшыра шырқырап көмек сұраған қыз-келіншектерден 100 мыңнан астам қоңырау түседі. Соңғы бес жылда тұрмыстық зорлық-зомбылық бойынша өтініштер саны 3 есеге артты. Биылдан бастап еліміздегі өзекті мәселелердің біріне айналған отбасылық-тұрмыстық зорлық-зомбылыққа қатысты қолданыстағы кодекс баптары қатаңдатылды.
Отбасындағы зорлық-зомбылық – агрессияның ең көп таралған және әлеуметтік қауіпті түрлерінің бірі. Бұл мәселе тұтас бір мемлекеттің, оның экономикасы мен саяси жүйесінен сытылып шығып, жалпы қоғам қасіретіне айналып барады. Осы орайда 1993 жылы БҰҰ-ның бас ассамблеясы әйелдерге қарсы зорлық-зомбылықты жою туралы декларацияны қабылдаса, 2014 жылы әйелдер мен қыздарға қарсы зомбылықтың алдын алуда Ыстамбұл конвенциясы қабылданған болатын. Ал 2015 жылы БҰҰ-ға мүше елдер 2030 жылға дейінгі тұрақты дамуға байланысты күн тәртібін бекітті. Қазақстан да зорлық-зомбылықтың барлық түрімен күрес механизмдерін жолға қойғанына қарамастан, соңғы бес жылдағы көрсеткіш көңілдегідей емес. Біздің өңірімізде биылғы жылдың ішінде 813 отбасылық-тұрмыстық құқық бұзушылық тіркеліп, 205 адам әкімшілік қамауға алынды.
Отбасындағы жанжалдан басталып зорлық-зомбылыққа ұласатын әрекеттерден зәбір көретіндердің басым бөлігі – балалар мен 26-45 жас аралығындағы әйелдер. Қылмыстық статистика бойынша соңғы үш жылда тұрмыстық әлім-жеттік көрген әйелдердің көрсеткіші 25 пайызға артқан. Әйелдер мен балаларды ұрып-соғу, зорлау, өлтіру сияқты қоғамды алаңдататын ең ауыр қылмыстар туралы үнемі естиміз де бізге қатысы жоқтай күнделікті тірлігімізді жалғастырып жүре береміз. Осылайша қоғам қалыпты өмірін өткізіп жатқанда, күн сайын өзіміз тұратын үйдің ішінде, бәлкім ту сыртында, я қараңғы бұрылыстарда ешкімге байқалмайтын зорлық-зомбылық оқиғалары орын алуда.
Мұндай мәселе әлеуметтік-тұрмыстық тұрақсыздық, жұмыссыздық, жалпы психологиялық тұрақсыздық, отбасының материалдық деңгейінің төмендігі, маскүнемдік, адами құндылықтың құлдырауы және отбасы институтының жоғалуы салдарынан орын алады. Бұдан бөлек, интернет пен бұқаралық коммуникациялардағы алкогольдік ішімдіктің, қатыгездіктің, зорлық-зомбылықтың насихатталуы да әсер етпей қоймайды. Өкінішке қарай, зорлық-зомбылық әрекеттері жоғары білімі, беделді қызметі, жақсы табысы бар адамдар арасында да жиі орын алуда.
Мемлекеттік органдар мен азаматтық қоғамның қабылдап жатқан шараларына қарамастан елімізде отбасылық-тұрмыстық зорлық-зомбылық деңгейі жыл санап артып келеді. Ішкі істер министрілігінің кеңейтілген отырысында Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев аталмыш мәселені ерекше атап көрсетіп, кешенді алдын алу шараларын қабылдау керектігін айтқан болатын. Бас прокуратураның 2018-2022 жылдар аралығындағы ақпаратына сүйенсек, ауыр және аса ауыр қылмыстардың көрсеткіші біршама артқан. Оның ішінде әйелдерге қатысты ауыр қылмыстар 153 пайызды, ал аса ауыр қылмыстар 20 пайызды құрап отыр.
Зорлық-зомбылық көрсеткіштерінің артуының бірнеше себебі бар. Соның ең бастысы – қиын жағдайға тап болған жәбірленушінің қайда барарын, кімнен көмек сұрарын білмей, тауы шағылып, жағдайға мойынсұнуы. Кейін жағдайдың дұрысталатынына, жәбірлеушінің сабасына түсіп, өзгеретініне соңына дейін сенеді. Әрі көп жағдайда күйеуіне қаржылай және психологиялық жағынан тәуелді болғандықтан, болған жағдайды жылы жауып қоя салады. Өздері жұмыс істемейтін, күйеуінің табысына қарап отырған әйелдер полицияға арызданса, оған айыппұл салынатынын немесе әкімшілік жаза қолданылатынын біледі. Екі жағдайда да отбасына кесірі тиеді. Қылмыстық жаза тағайындалып, бас бостандығынан айырылса, балаларын қалай асырарын білмей басы қатады. Сол себепті көптеген әйелдер жанына батса да шыдап, тек өлім аузына таяған шақта ғана полицияға жүгінеді. Мұндай жағдайда балалардың жағдайы тіпті қиын. Ата-анасы ажырасуға дейін барғанда баланың ойы күпті болып, күнделікті қамқорлық, мейірім және махаббаттан қағылудан қорқады. Қорғансыздың күйін кешкен бүлдіршін жанжалдасқан әке-шешесіне көмектесуге тырысып, психологиялық, кейде тіпті таяқтың астына түсіп, жапа шегіп жатады.
Шынымен, зорлау фактілерін жасыруға тырысып, тіпті құқық қорғау органдарына жүгінгісі келмейтіндер көп. Қоршаған ортасы сөз етіп, болған жайды бетіне басады деп қорқады. Жоғарыда көрсетілген цифрлардың барлығы тек ресми статистика. Біз қорқыныштан, ұяттан және отбасылық тәуелділік салдарынан жәбірленушілер іштей тынып, қаншама қылмысты жасырып жатқанын анық білмейміз. Отбасындағы зорлық-зомбылық үшін қылмыстық жауапкершілікке тартудың уақыты келді. Аталмыш мәселені шешуде гендерлік теңдік мәселесіне мән беру, жұмысқа орналасу талаптарының тең болуын қамтамасыз ету, осылайша әйелдердің қаржылық тәуелсіздігін қалыптыстыру үшін жағдай жасау қажет деп есептеймін. Оны мектеп қабырғасынан қалыптастыру маңызды. “Қалың мал” беріп, келін түсіргендер осылайша “сатып алған” бойжеткенді енді күңдікте ұстауға болады дейтіндер әлі де кездеседі.
Қоғамның берекесі отбасындағы ахуалға тікелей байланысты. Кез келген зорлық-зомбылық түрі жазасыз қалмауы тиіс. Бұл ретте түскен қоңырауға бірден әрекет етіп, құқық бұзушыны жазалауда полицейлерге үлкен жауапкершілік жүктелген. Біздің өңірімізде биылғы жылдың 6 айында полиция органдары 21 факті тіркеген екен. Әйелдерге қатысты қылмыстық құқық бузушылықтар 57 фактіден 48-ге дейін 15 пайызға кемігені қуантады. Алты ай бойы тәртіп сақшылары 300-ден астам рейдік шара жүргізіп, 82 тұрмысы нашар отбасын тіркеген. Мұның барлығы жай ғана сандар емес, тәулік бойы тыным таппай қоңырауларға шығып, үйлерді аралаған тәртіп сақшыларының еңбегінің көрсеткіші.
Әкімшілік құқық бұзушылық туралы кодексте жанжалқойларды тәртіпке шақыратын баптар да жәбірленуші тарапты қорғай алмай келгенін мойындау қажет. Жақында кодекске зорлық-зомбылыққа қатысты жазаны қатаңдату бойынша түзетулер енгізіліп, 1 шілдеден бастап құқықтық құжат заңды күшіне енді.
XIX ғасырдың ортасына дейін көптеген елдердің құқықтық жүйесінде әйелді ұрып-соғу заңға қарсы әрекет деп есептелмеген. Бүгінде Еуропаның мемлекеттерінде заңды мейілінше қатаңдатуды қолға алды. Әлемдік тәжірибеде отбасылық зомбылықпен күрестің тиімді тәсілі ретінде қорғау ұйғарымы институты құрылды. Мәселен, Австралияда қорғау ұйғарымы жәбірелеушінің үйге, оның аумағына, жұмыс орны мен балалар баратын мектеп немесе балабақшаға баруына тыйым салады. Мұндай қорғау шаралары әдетте 14 күнге созылады, кейбір жағдайларда бір жылға немесе ажырасқанға дейін ұзартылуы мүмкін. Елімізде де қорғау ұйғарымын бұзғандарға жауапкершілік қатаңдатылды. Әкімшілік құқық бұзушылық туралы кодекске енгізілген толықтырулар бойынша енді ішкі істер органдардарының ұйғарымын бұзғаны үшін 10 тәулікке қамауға алынады. Бұрын 5 күн болатын. Биылғы жылдың алғашқы жартыжылдығында 1527 ұйғарым шығарылып, 89 адам жауапқа тартылды. Десек те біздегі ұйғарымдар зомбылық құрбандарын толыққанды қорғай алып отырған жоқ. Құқық қорғау органдарына жүгінген жәбірленушіден агрессор алшақтатылмайды. Оның басқа баспанасы болған жағдайда ғана үйден аластату туралы ұйғарым шығарылады.
Жаңа өзгерістерге сәйкес енді учаскелік инспектордың, жәбірленушінің туыстарының және көршілерінің арызы іс ашуға негіз бола алады. Арыздар қайта қайтарылмайды. Полиция қызметкерлері отбасындағы зорлық фактісін зерттемес бұрын міндетті түрде оқытылады. Бұл өте дұрыс шешім деп есептеймін. Сонымен қатар жаңа нормаға сәйкес тараптар бір рет қана татуласа алады. Екінші рет сотқа жүгінген жағдайда, татуласу мүмкіндігі берілмейді. Осылайша агрессордың оңайлықпен жауапкершіліктен құтылып кетуіне жол берілмейді. Отбасылық жанжал үшін оған ескерту жасалады немесе бес тәулікке қамауға алынады. Бірінші реттен сабақ алмаған жағдайда 10 тәулікке қамалады. Қол көтерсе 10 күнге, зомбылық әрекетін қайталаса 20 күнге тұтқындалады. Жәбірленушінің денсаулығына зиян келтірсе – 15, қайталаса 25 тәулікке дейін темір торға тоғытылады.
Жәбір көрушілерге психололиялық, медициналық, заңгерлік көмек көрсетуде дағдарыс орталықтарының маңызы зор. Елімізде 41 дағдарыс орталығы бар. Олардың 14-і мемлекеттік. Әрине, орталықтар саны әлі де жеткіліксіз. Сонымен қатар мемлекеттік және мемлекеттік емес дағдарыс орталықтарынының жұмыстарын біріздендірген дұрыс. Мысалы, жәбірленуші мемлекеттік дағдарыс орталықтарының көмегіне полицияға арыз түсірген соң ғана жүгіне алады. Мемлекеттік орталықтарды қаржыландыру мәселесінде де қиындықтар бар. Жәбірленушілер бірден дағдарыс орталықтарына жүгінетіндей жағдай жасау маңызды. Ол үшін орталықтарды мемлекет тарапынан қаржылай қолдау қажет. Отбасылық институтты нығайту және тұрмыстық жайсыздықтардың, зорлық-зомбылықтардың, балалар буллингінің алдын алу бойынша негізгі мақсатты индикаторларды өңірдің аумақтық дамуының жоспарына енгізетін кез келді деп есептеймін. Кәмелеттік жасқа толмағандар және әйелдер жөніндегі комиссияның жұмысын қайта қарап, тиімді болмаса, оны қайта құру немесе жабу керек.
Тұрмыстық зорлық-зомбылық құрбандарына қызмет көрсету стандарттарын да өзгерту қажет. Мысалы, әйлдердің дағдарыс орталықтарында 6 ай емес, одан ұзақ болғаны дұрыс.
Зорлық-зомбылық қоғамда жат құбылысқа айналуы тиіс. ЮНИСЕФ сауалнамаларына сәйкес, Қазақстандағы ересектердің 46 пайызы физикалық жазаны тәрбиелеудің қолайлы бөлігі және тәртіп үшін қажет деп санайтынын білесіз бе? Менің ойымша, бұл зорлық-зомбылықты тудырады. Балаларымыздың бойына қорқыныш пен қатыгездікті сіңіру арқылы болашақ ұрпақ арасында зорлық-зомбылықты көбейтетінімізді естен шығармағанымыз абзал.
Жанат ЖҰМАБАЕВ,
Адам құқықтары жөніндегі уәкілдің Солтүстік Қазақстан облысы бойынша өкілі.