– Дәстен Абылайұлы, сізді өңір жұртшылығы руханият жанашыры, өлкетанушы ретінде жақсы таниды. Абай атамыз айтқандай, “көңілдің кейбір сәттерін” қағаз бетіне, нотаға түсіруді сүйікті ісіңізге айналдырғансыз. Жуырда 66 жастың биігіне көтерілдіңіз. Уақыттың таразысына салып қарағанда аз ғұмыр емес. Осы жасыңыздың биігінде тұрып, өткен өміріңізге көз жібергенде қандай сезімде боласыз?
– Алланың пендесіне өлшеп берген өмірінің әр сәтін аманат дер едім. Сол өмірді үлгі-өнегемен өріп, әдемі, ғибратты өткізуге міндеттіміз. Кез келген адам талантына, табиғатына, болмысына сай әрекет етіп, туған елінің гүлденуіне атсалысса одан асқан бақыт жоқ. Мен жастайымнан әнге, әдебиетке, айтысқа, термеге жақын болдым. Бойымда теңіздің толқынындай бұлқынған асау дарын өрекпіп тұр деп айта алмаймын. Алайда шама-шарқым жеткенше өз бойымдағы қабілетімді шыңдауға тырыстым. Еліміз Тәуелсіздік алған 1991 жылы “Қазағым” атты ән шығардым. Толқыныстан туған туынды. “Гүлдер-ай”, “Мерей” фольклорлық ұжымдарын, Жамбыл ауданының Жаңажол ауылында ұлттық театр, Майбалық ауылында ақындар мектебін ашқанымды мақтанышпен айта аламын. “Дәуір”, “Қаңбақ” атты күйлерімді орындап жүрген өнерпаздар аз емес. “Адамды орта қалыптастырады” деген қағида бар. Сол ортаның өзін қалыптастыратын – адамдар. Ортаң жақсы болуы үшін айналаңа жақсы адамдарды шоғырландыруың керек. Мысалы, өмір – үлкен спектакль, біз – кейіпкерлеріміз. Әрқайсысымызға бір-бір рөлден берілген. Спектакльдің жақсы-жаман өтуі кейіпкерлерге тікелей байланысты. Өз рөлімізді қалай ойнай алсақ, өміріміз солай өтетінін естен шығармайық. Тағдырдан алған рөлімізге риза болатындай ғұмыр кешуіміз қажет.
– Президентіміз Қасым-Жомарт Тоқаев “Қазақ газеттері” ЖШС-ның бас директоры Дихан Қамзабекұлына берген сұхбатында “Дүниетанымымызға жат мәдениеттерге көзсіз еліктеуден, жалған патриотизмнен, даңғойлық пен дарақылықтан сақтануымыз керек”, – деді. Бұл – жеке адамдарға емес тұтас қазаққа қаратыла айтылған сөз. Қазіргі қазақ қоғамында даңғойлық пен дарақылықтың “салтанат құрып тұрғанын” жасыра алмаймыз. Бұл дерттен қалай арылуға болады?
– Қоғамдағы қазіргі ахуал елінің ертеңіне алаңдайтын кез келген адамның қабырғасына тастай батып тұрғаны шындық. Мемлекет басшысы айтып өткен көзсіз еліктеу, жалған намыс, дарақылық – бәрі сәнге айналып барады. Бұл өте қауіпті. Одан арылуға бізге ата-бабаларымыз аманаттап кеткен ұлағатты ұғымдар, ұлттық құндылықтар көмектеседі. Ұрпақ ұлттық құндылықтарды бойына сіңіре отырып, уақыт көшінен қалмауы керек. Ұдайы алда болуды өршіл мақсат етуге тиіс. Ата-бабамыз аттың құлағында қалай ойнаса, жас ұрпақ заманауи ақпараттық технологияларды да солай жетік меңгеріп жатса, үміттің ақталғаны сол болар еді. Ұлттың ұлылығы, даралық, отаншылдық сонда ғана танылатынына куә болар едік. Жасандылық пен жалғандық орын алған жерде кері кетушілік, Абайша айтқанда “өсек, өтірік, мақтаншақ” сияқты жағымсыз әрекеттер бой көрсете бастайды. Ал бұл кесапаттар ұлтты ешқашан ұшпаққа шығармайды. Түптеп келгенде, Отанды сүю, ата-анаңды сыйлап, жақсы көріп, қадірлегенің тәрізді жүректен саф таза күйінде шығуға тиіс. Біз сонда ғана етек-жеңін жинаған баянды ел боламыз.
Алаштың асыл перзенті Әлихан Бөкейханов өз заманында халыққа жапондардан үлгі алу қажеттігі туралы ой тастапты. Неге? Өйткені жапондар адамгершілік қағидатымен өмір сүреді. Ол мемлекетте халық деген ұғым ерекше сыйлы. Ел басқарушысының өзі дүйім жұртшылық жиналған шараға бір минут кешікпей келуі керек. Ғаламтор түнгі сағат үш-төрттерде бір минутқа істен шықса осы мәселеге жауапты министр халықтан кешірім сұрайды. Айта берсек көп. Бізге өркениетті мемлекеттердің артықшылықтарын өз бойымызға сіңіру маңызды. Тағы бір айтпағым, бізді өзгеден қазақы тәрбиеміз ерекшелеп тұрады. Тамырымыз содан ажырамауы керек. Қазақта “Балаңды бес жасқа дейін патшаңдай күт, бес жастан он бес жасқа дейін құлыңдай жұмса, он бес жастан асқан соң досыңдай сырлас”, – деген тамаша тәмсіл бар. Осыны кім орындап жүр? Керісінше қазіргі әдебиет, психология болсын осы қағиданы жоққа шығаруға талпынады. Бұл қате. Кез келген адам ұлттық тамырынан ажырамауы керек.
– Біздің өңірімізден тарихшылар мен өлкетанушылар аз шықпаған. Солардың бірі – өзіңізсіз. Теріскейде бұл сала кенжелеп қалған жоқ па деген сауалға өлкетанушы ретінде қалай жауап берер едіңіз?
– Өлкетану ісі – ешқашан тоқтамайтын, мүлдем жоғалып кетпейтін құндылық. Кешегі күн – бүгіннің тарихы, ал бүгінгі күн – ертеңгі күннің тарихы. Біз дәл қазір қасымызда жүрген жандардың бағасын білмей, уақыт өткен сайын ардақтай алмағанымызды түсініп, тарихты түгендеуге жанталасамыз. Өлкетанушылардың арқасында беткеұстар азаматтарымыз ортамызға оралып, өлмейтіндер тізіміне қосылды. Гомердің “Илиадасын” алып қарайықшы, қаншама ғасырлар өтсе де халықтың аузында жүр. Ел аузында жүрген деректерге мұқият болуымыз керек. “Күріштің арқасында күрмек су ішеді”, – деген сөз бар. Сол күрмектің ішінен күріштің бір түйірін іздеуге ұмтылуымыз керек. Өлкетанушылардың жұмысы осымен пара-пар.
Қызылжар – қасиетті өңір. Бұл жерде жылқының алғаш рет қолға үйретілгені белгілі. Осы жаңалықтың өзі біздің даңқымызды аспандатпай ма? Әрбір өлкенің халқына суықта пана, ыстықта сая болған, есімдері ел есінде сақталған біртуар перзенттері бар. Олардың бәрін өлкетанушылар зерттейді. Өзіңіз айтқандай, біздің өңірде тарихшылар да, өлкетанушылар да аз емес. Солардың ішінде кейде халқымыздың тарихы жөнінде қазақ тілділер мен орыс тілділер айтқан уәждердің басы бірікпей, екі жаққа айырылып жатады. Әркім көрпені өзіне қарай тартып, тарихтың жұлма-жұлмасын шығарады. Осыған қарным ашады.
– Қызылжардан шыққан сөз зергерлері қазақ әдебиетінің алтын қамбасын небір оқылымды туындыларымен толықтырды. Қазіргі жас қаламгерлерден не күтесіз?
– 1990 жылдардың соңында сол кездегі мәдениет басқармасына республикалық жыр сайыстары өтетіндігі туралы хаттар жиі келетін. Сол хаттарға талай мәрте “Біздің өңірде ол шараға қатысатын адам жоқ!” деген мәтіндегі жауаптар қайтарылды. Басшылар артық жұмыс істегісі келмеді. Кішкене шегініс жасайын. 2000 жылдары өлең жазуға құштар балаларды іздей бастадым. Ол кезде ақындар, айтыскерлер мектебі әлі ашылмаған. Ақындар мектебінің негізін қалауға кірістім. Менің бұл ойымды журналист Кәрібай Мұсырман, ақын ағамыз, марқұм Мүтәллап Қанғожин қолдады. 2-3 жылдай жұмыс істедік. Нәтижесі жаман болмады. Жарқын Омаров, Аманжол Зағыпар, Жарқын Жұпархан, Әлібек Серғалиев, Жұмабек Рахимов есімді талапты жігіттер сахнаға шықты.
Кейін Әбу Досмұхамбетов атындағы облыстық дарынды балаларға мамандандырылған гимназия-интернатта, Бескөлдегі “Парасат” мектебінде, Бәйтеректегі білім ошағында ақындар мектебін ашып, балаларға өлең жазу әдістерін көрсеттік, нәтижесінде Шыңғысхан Ғабдуллин, Жалғас Мұқанов, Әйгерім Тасболатова, Сара Қалиақбарқызы, Диас Аяған сынды жас талапкерлер өздерінің дарынды екендерін танытты.
– Сіз қазіргі уақытта “Асыл мұра” орталығында қызмет етудесіз. Бұл орталықтың жұмысына сын айтатындар бар. Сіз қандай пікірдесіз?
– Бұл орталыққа келгеніме көп бола қойған жоқ. Қайролла Мұқанов, Ғалым Қадырәлин, Социал Жұмабаев сынды ағаларымыз 2001 жылы “Асыл мұра” орталығын ашқанда, сең қозғалғандай болды. Осы кісілердің табанды еңбектерінің арқасында қаншама тұлғаларымыз тарих сахнасына шықты. 70-ке жуық кітап жарық көрді.
Қазіргі таңда артында жоқтаушысы бар тұлғалардың даңқы аспандап тұр. Іздеушісі жоқ, бірақ қазақ үшін тер төккен жандар аз болмаған. Мен соларды танытқым келеді. “Асыл мұраға” келгенімнің бір мақсаты – осы. Екіншіден, елдің тарихын түгендеуге атсалысу.
– Жуырда облыс орталығындағы мектептердің бірінің мұғалімі он төрт жастағы қыз баланы зорлады деген хабар желіде желдей тарады. Ұлт тәрбиесі мен білімін қолына алған педагогтың педофилге айналғанына көңіл алаңдаулы. Бұл жаға ұстатарлық дерек ұстаздың рухани жалаңаш екенін көрсетіп тұрған жоқ па? Әрине, мұғалімдердің барлығына бірдей топырақ шашуға болмайды. Дегенмен бұл сұмдық оқиға қоғамдағы біраз жайттың бетін ашып берген секілді.
– Білім беру, мәдениет салалары ұлттық құндылық негізінде дамуы керек деп ойлаймын. Басшыларға да көп дүние байланысты. Мектеп директорлары қарамағындағы ұстаздардың жұмысын ғана емес тәртібін де бағалауы керек. Мен де – білім мекемесін басқарған жанның бірімін. Мұғалімнің киім киісіне, сөйлеу мәнеріне, жүріс-тұрысына дейін қарайтынмын. Өйткені олар – әр оқушының айнасы. Бала ұстаздың сөзі мен ісіне қарап бой түзейді.
Шыны керек, қазір қоғамдағы әлеуметтік жағдайы жақсы жандардың дені – ұстаздар. Мемлекет тарапынан оларға қолдау жасалуда. Еңбекақылары жыл сайын өседі. Бұған қуану керек. Алайда ұстаздар осы қамқорлыққа сай болса құба-құп. Ұстаз деген сөздің синонимі – ағартушы. Мұғалімнің барлығы ағартушы болуға ұмтылса ғанибет емес пе! Қазақтың тұңғыш ағартушысы Ыбырай Алтынсарин атақ-абырой, мансап, ақша үшін ел, жер аралап мектеп ашпады ғой. Ұлттың ертеңін, қазақ балаларының болашағын ойлады. Сол сияқты қазіргі ұстаздардың барлығына осындай жауапкершілік жүктелген.
Қоғамда арсыздардың көбеюінің бір себебі – жастардың өз шежіресін білмеуі. Шежіреңді талқылауға тыйым салған кеңес үкіметі тұсында да халқымыз жеті атасын ұмытқан жоқ. Біз бала күнімізде шежіремізді солақай саясаттан қорқып, үйде тығылып отырып жаттаған едік. Сол заманда бұл ескінің сарқыншағы ретінде саналатын. Ал қазіргі балалар айдың-күннің аманында арғы тегін білмейді. Тегіңді түгендеу – руға бөлінгенің емес. Жеті атаға дейін қыз алыспаудың мәнін медицинаның өзі де растап отыр.
Туған жерім – Бірлік ауылында 100 үй болса, соның 10 қазыналы қариясы шежіре айтқанды.
– Дәстен Баймұқанов – физика пәнінің мұғалімі, кәсіпкер, ақын, әуесқой сазгер. Сізге қайсысы жақын?
– Менің тағы бір қырым бар. Ол – аңшылық. Бәрінен бұрын физика-математика факультетін бітіргеніме қуанамын. Физика мен математика көзімді ашты.
Білімің тоқтағанда саған ақыл айтқыш көбейеді. Білімің болмаса, әркім пікірін тықпалайды. Бақсы, молда, балгер, нумеролог, психолог саған көрінген дүниені дәлелдеп береді. Ал физиканы оқысаң, дүниені танисың.
Егіз баланың бірі ауырса, екіншісі жырақта жүрсе де, сыңарының науқастанғанын сезе бастайды? Ана жүрегі баласының ауырғанына неге сыздайды? Бұл сауалдардың жауаптарын физика ғылымынан табасың. Оған терең бойлай отырып, табиғаттың тылсым күшін түсінесің. Сондықтан ғылымға ұмтылу ешқашан да өзектілігін жоймайды.
– Ашық әңгімеңіз үшін рақмет!
Әңгімелескен
Самрат ҚҰСКЕНОВ,
“Soltüstık Qazaqstan”.
Суреттерді түсірген
Самат БАЙҒАЗЫ.