ХІХ ғасырдың басында азаттық жолындағы күреске ислам діні өкілдерінің де қатысқаны тарихтан белгілі. Жалпы діни қозғалыстар тақырыбы кеңес заманында аса көп зерттеле қойған жоқ. Біз әңгіме еткелі отырған аты аңызға айналған Марал ишан Құрманұлы жөнінде революцияға дейін де, одан кейін де, біздің заманымызда да біршама кітап жазылды, газет-журналға мақалалар шықты. Тарихи тұлға туралы материалдарды энциклопедиялардан да табуға болады.
Марал ишан 1780 жылы Жамбыл ауданындағы Нұрымбет ауылында дүниеге келген. Руы – Керей, Тарышы тайпасына, Ақсары атасының Нұрымбет әулетіне жатады. Бұл рудың атақонысы осы күнгі Ресейдің Қорған облысы, Солтүстік Қазақстан облысының Жамбыл, Қостанай облысының Ұзынкөл аудандары.
Маралдың әкесі Құрман Кенжебайұлы бес уақыт намазын қаза қылмаған, батыр, әрі діндар адам болыпты. Оның ерекше бір қасиеті адам емдейтін тәуіптігі. Жоңғар қонтайшысы Қалден-Цереннің қазақ әйелінен туған екі қызының бірін Абылай, Фатима атты екіншісін Құрман әйелдікке алады. Одан Құлжа, Арал, Марал атты ұлдар дүниеге келген. Марал ишан Қалден-Цереннің туған жиені, Кенесары, Наурызбай батырлардың туған бөлесі саналады.
Кейбір деректерде Маралдың азан шақырып қойған есімі Иса делінеді. Ол 9 жасқа толғанда әкесінен айырылады. 13 жасқа жеткенде шешесіне еріп Ақмешіт (қазіргі Қызылорда) өлкесіне барған. Ондағы негізгі мақсаты – діни білім алу. Ақмешіт маңайындағы Құланбай ишанның Меңдібике атты қызына үйленген Марал қазіргі Өзбекстандағы Жам тауының үңгіріндегі Жалаңаяқ ишанның медресесіне жүз шәкірттің бірі болып оқуға қабылданады. Он жыл оқыған Марал ишан аман-сау еліне оралыпты.
Ол Арқаның Қайранкөл жазығында өзінің халқына орасан зор қызмет етеді, ауру-сырқауларды емдейді, тәбиптік кәсібін көріпкел-сәуегейшілікпен ұштастырып отырады. Көп ұзамай Маралдың аты бүкіл қазақ даласына тарайды.
Марал бабамыз тек діншіл ғана адам емес, ол – қоғам қайраткері, азаттық үшін күрескен, ұлт-азаттық қозғалыстың рухани көсемі. XIX ғасырдың 30-жылдары Марал ишан қазақ халқын “Ғазауат” соғысына шақырды. Алдымен Құсмұрын атырабында басталған бұл қозғалыс Қазақстанның солтүстігінің біраз жерін қамтыды. Кейбір зерттеушілер “Ғазауат” соғысын қолына қару алып, жауға қарсы тұру деп есептейді. Ислам дінін берік ұстаған, жан дүниесі таза адам басқа дінді дәріптейтін басқыншыларға іштей болса да қарсылық көрсетті. Мұсылман діні өктемдік атаулының баршасына қарсы екендігіне ешкімнің дауы жоқ. Марал бабамыз патша үкіметіне қайта-қайта адам жіберіп, хат жазып, қазақ жерінде орыс бекіністерінің салынуына қарсылық білдіреді.
1819 жылдың жазында Керей-Уақ, Атығай-Қарауыл руларының басты адамдары бас қосып, Қақ сорының жағасында өткізген құрылтайда Есенейді боз биенің сүтіне шомылдырып, Марал ишан бастаған әулие, дуалы ауыз билер мен бектер, батырлар ақ баталарын беріп, Сібір қазақтарының шорасы етіп сайлапты. Есеней өз ұстазы Марал ишан Құрманұлы бастаған “Ғазауатқа” бұрынғысынша белсене қатысып, әскерге елден ат-азық, киім жинап беруге көмектеседі. Қызылжар жерінде атақты Сартай, Шақшақ батырлармен тізе қосып, шайқасқа шығады. Орыстардың бірнеше бекінісін талқандап, халық алғысына бөленеді. 1834 жылы “Қожаберген Шөптікөл” жағасында Сартай батыр мен отаршылар арасында болған ұрыс Сегіз Серінің “Туған еліме” деген өлеңіне арқау болған. Марал бабамыздың қолбасшыларды желеп-жебеп, ақ батасын беріп отырғандығы да кездейсоқ емес. Бұл – рух құдіретінің киелі парасаты. Даңқты Кенесары Марал ишанның данышпандығына бас иген. Көтеріліске қатысушыларға діни басшылық жасау үшін Марал келісім беріп, хан сарайының кеңес құрамына кіреді. Кенесары көтеріліс бастап, бодандыққа қарсы шайқасып жатқан кезде Марал ишан Батыс-сібір мұсылмандарының өз бетінше сайлап қойған бас мүфтиі болатын.
Бұдан былай даулы мәселелер шариғат үкімі бойынша шешіліп отырды. Марал Құрманұлы қазақ қосынына рухани демеу көрсетіп, кей жағдайда өз бойындағы керемет қасиеттерімен де көмектеседі. Кенесары әскерінің бірсыпыра жеңістерге жетуіне, халық алдында беделінің артуына әулиенің тигізген үлесі көп. Ол орыстардың әскери техникасының артықшылығын айтып, Кенесарыға соғысты одан әрі соза бермеуге кеңес береді.
Соғыс жағдайында халықтың тұрмысын жақсартып, игілікке жеткізудің таптырмайтын көзі – оларды егіншілікпен айналыстырып, отырықшылық тұрмысқа үйрету керек екендігін Марал ишан үнемі шегелеп айтып отырған. Маралдың бұл ойынан кейін Кенесары жақтастарын дереу егіншілікпен айналысуға үгіттейді. Кенесары жақтастарының егіншілікпен айналысқанын Кенесары ордасында болып қайтқан Дәулеткелді Беспаев та әңгімелейді. Кенесарының егіншілерді қолдау саясаты қазақ даласындағы егіншіліктің одан әрі дамуына әсер етті. ХІХ ғасырдың 50-60 жылдарында-ақ қазақ руларының едәуір бөлігі егіншілікпен айналысты.
Бабамыздың қыр мен Сырға кең жайылған атақ-даңқы, отаршыл орыс үкіметінің үрейін туғызды. Оның іс-әрекеті орыс ұлықтарын қатты әбігерге салды. Қазақ-орыс арасындағы саяси мәселелерді Марал бабамыз келіссөз арқылы шешуді көздеді. Осы мақсатпен ол Омбыға Керей болысының ақсақалы Байсал арқылы екі хат жібереді. Біреуі Орынбор әскери губернаторы Эссенге, екіншісі Сібір жеке корпусының командашысы Капцевичке жолданды. Татар мәнерінде жазылған екі хаттың да мағынасы бірдей.
Сібір әкімшілігі бұл жағдайды, әсіресе Марал Құрманұлының Петербургқа барып-қайтуға тілек білдіріп жүргенін Азият департаментіне хабарлайды. Вице-канцлер граф Несельроде 1821 жылғы 20 қаңтарда Сібір генерал-губернаторы Сперанскийден хат арқылы Марал өтінішінің мән-жайы туралы пікірі қандай екенін сұрайды. 1822 жылғы 24 қаңтарда ол граф Несельродеге хатпен жауап қайтарады.
Граф Несельроденің баянхаты бойынша Марал Құрманұлын Петербургке шақыртып алу туралы 1822 жылғы 12 ақпанда жарлық шығып, оны жолға қамдау жөнінде тиісті нұсқаулар беріліп, қажетті жұмыстар атқарылып жатады. Марал Құрманұлын астанаға алдыру жөніндегі жарлыққа орай генерал Капцевичтің жазған хаты иесінің қолына тимей, Байсалдың қалтасында қала береді. Бабамыздың патшаның қабылдауына бармаған себебі осы.
Марал ишан ұлт-азаттық қозғалыстың жеңіспен аяқталмайтынын алдын ала білді. Ол башқұрт, татар халықтарының ұлт-азаттық қозғалысын қолдап, отаршыларға қарсы ортақ майдан ашуды ойлайды.
1823 жылдың жазында хиуалықтардың Бұқарға бара жатқан керуенге шабуыл жасап, қазақ кірекештерінің мың түйесі мен жүз мың қойын айдап алып әкеткені, елу адамның жазықсыз өлтірілгені Марал Ишанға жетеді. Марал Құрманұлы мал-мүлікті қайтару үшін Хиуаға аттанғалы қол жинайды. Халықты бұл жорыққа көбірек тарту үшін жұртқа жар салып, бұл жолы өзімен бірге жауға қарсы барғандарға оқ өтпейді, қылыш дарымайды деп жариялайды. Таланған малды түгел қайтарып олжалы оралатынына сенген қазақтардың көпшілігі Құрманұлының уағдасына қызығып Хиуаға қарсы аттанады. Жүзеге асуы екіталай бұл қатерлі сапардың немен аяқталғаны белгісіз. Марал ишанның бұдан кейінгі тағдыры да беймағлұм.
Марал Ишанның өмірден өткендігі жайлы әртүрлі мағлұмат бар. Белгілі журналист Т.Дайранбай баспасөз беттерінде Марал ишанның 1852 жылы тірі екендігін айғақтайтын құжаттар барын жариялаған. Сонымен қатар орыс полковнигі И.Ф.Бларамберг “Естеліктер” атты кітабында 1852 жылдың бірінші тамызы күні Марал Құрманұлын Ақмешіт маңайында көргенін айтады. Олай болса ишан Сәден Нұртайұлы мен көрнекті журналист Сырлыбай Бүркітбайұлы жазғандай 1841 жылы емес, туған елі Арқаға қыдырып барған кезінде шамамен 1853 жылы жаз айларында дүние салған. Қабірі Қызылорда облысы, Қармақшы ауданының орталығы Жосалыдан солтүстік-шығысқа қарай сегіз шақырым қашықтықта бұрын Қамыр қорымы аталған биік жалпақ төбенің басында тұр. Қазір ол қорым “Марал баба қорымы” аталады.
Марал ишан қозғалысының сәтсіз аяқталуына бірнеше себеп түрткі болды. Біріншіден, қозғалысқа қазақтың көптеген рулары атсалыспады. Бұл кезде қазақ қоғамы екіге бөлініп, олардың бір тобы орыс әкімшілігінің ырқынан шыға алмады. Екіншіден, Марал ишан қазақ үшін қалыптасқан саяси жағдайдың тұрақсыздығын ескермеді. Бүкіл мұсылман халықтарының басын қосып, бірегей ислам мемлекетін құру оның орындалмас арманы болып қала берді. Үшіншіден, қолына қару алған қазақ жігіттерінен не сұлтанда, не батырларда береке болмады.
Сондықтан да бабамыз қарулы қарсылықтан гөрі, рухани қарсылыққа көңіл аударуды дұрыс деп есептеді. Дегенмен, Марал ишан әскерлері Ресей үкіметінен жеңілді деген қорытынды жасаудан аулақпыз. Ашамайлы Керейлер қозғалысы Саржан төре мен Жоламан Тіленшіұлының Ресей отаршыларымен қарулы қақтығысына ұласты. Мұның барлығы ақырында 40 жылға созылған Кенесары хан бастаған қазақ-орыс соғысына әкеліп соқтырды.
Марал ишан қозғалысы діни сипатта болғанымен отаршылдыққа қарсы ұлт-азаттық соғыс екендігін мойындауымыз қажет. Бұл тақырып терең зерттеуді, тың деректерді ашуды, шетелдік мұрағаттардағы құжаттарды елге әкелуді талап етеді. Діни қозғалыстарды ұлт-азаттық күрестің бір тармағы деп танитын уақыт жетті.
Тәуелсіздік алған жылдары бабамыз өз ұрпағымен қайта қауышты. 2005 жылы Қызылордада оның 225 жылдық, 2010 жылы 230 жылдық мерейтойы өтті. Жылда туған жерінде оған арнап ас беріліп жатады. Бүкіл жасалып жатқан іс-шараларға шартараптан қазақтың марқасқа азаматтары жиналады.
Аманжол КҮЗЕМБАЙҰЛЫ,
Ахмет Байтұрсынұлы атындағы Қостанай өңірлік университетінің профессоры, тарих ғылымдарының докторы.