1911 жылы «Қазақ» газетінде жарияланған мақаласында ұлт ұстазы Ахмет Байтұрсынұлы елге ілім-білімнің қажеттігі туралы: «Қай жұрт болса да оқумен ілгері басып тұрғандығын, кейін қалудың себебі оқудың кемдігінен екенін көріп тұрамыз. Оқусыз халық қанша бай болса да біраз жылдардан кейін оның байлығы өнерлі халықтардың қолына көшпекші», – деп жазыпты. Алаш арысының бұл сөзінің растығын тарих өзі дәлелдеп берді. Қай елдің болмасын әл-ауқаты, әлеуметтік жағдайы мен өсіп-өркендеуі халқының білім деңгейіне тікелей байланысты. Сондықтан өзгелермен терезе теңестіреміз десек, мұны ең алдымен білім беру саласына көңіл бөлуден бастау керек. Интернетке иек артып, инемен құдық қазбаған ұрпақтың ұлтты игілікке жетелемейтіні анық.
Оқушы саны аз
Алайда білім саласының да өз ішінде шешімін таппаған түйткілді мәселелер, қоғам сынына ұшыраған жайттар аз емес. Соның бірі – ауыл мектебі мәселесі. Жастары жаппай қалаға кетіп, инфрақұрылымы ескіріп, шаруасы шатқаяқтаған елді мекендердің қиын жағдайы білім ошақтарына да әсер ететіні түсінікті. Ондағы бала санының аздығы, маман жетіспеушілігі өз алдына бөлек мәселе. Ауылдардың ахуалы оңалмай жаңағы айтқан түйткілдердің де шешілмейтіні анық. Алайда бұл мақаламыз ол тақырыптарға емес, ауыл мектептеріндегі білім берудің мазмұнына, оның қаламен айырмашылығына арналмақ.
Мемлекет басшысы білім саласы қызметкерлерінің алдына ауыл мен қала мектептері арасындағы алшақтықты азайту міндетін қойғанына бірнеше жылдың жүзі болды. Ауылдағы білім ордаларының жұмысын жандандырып, материалдық жағдайын жақсарту үшін бірнеше бағдарлама мен жобалар қабылданды. Алайда бұдан шағын мектептердегі оқыту мазмұны өзгеріп, сапасы қарыштап кетті деп айта алмаймыз. Кей зерттеулерге сенсек шалғайда орналасқан білім беру мекемелеріндегі оқушылар қаладағы қатарластарына қарағанда бір жарым жылға кейін қалған екен. Халықаралық PISA зерттеулері мен екі жақтың оқушыларында оқу сауаттылығы мен функционалдық сауаттылық бойынша айтарлықтай айырма бар екенін көрсетті.
– Ауыл мектебінде оқушы саны аз. Соған сай аз оқушыға білім беру де әлдеқайда жеңіл әрі тиімді болуы тиіс еді. Алайда қазіргі жағдай керісінше. Қоғамда ауыл мектебіне қатысты басқаша көзқарас бар екені байқалады. Ауылда еңбек еткен мұғалімдердің қаладан жұмыс тауып, ондағы үрдіске үйреніп кетуі қиын. Бәріміз бір министрлікке бағынғанымызбен екі түрлі білім жүйесі бар сияқты. Жас мұғалімдер ең алдымен қаладан жұмыс тапқысы келеді. Таба алмаған соң амалсыз басқа елді мекендердегі білім ошақтарына барады. Онда да ауылдық үстеме болғаны үшін ғана. Мұғалімдердің түрлі семинарларында жаңа инновациялар, тың әдіс-тәсілдер туралы айтылып жатқанымен, оны іс жүзінде қолданатындар сирек, – дейді Аққайың ауданындағы Ивановка орта мектебінің мұғалімі Ерасыл Бақытжанов.
Біріктірудің орнына бөліп әлек
Қоғам ауыл мектептерін қайтсек қаламен теңестіреміз деп жүргенде кей бастамашылар, елді мекендердегі оқушыларды бөліп алып арнайы байқаулар ұйымдастыруды қолға алыпты. Нәтижесінде елімізде 2023 жылдан бері ауыл мектептері оқушыларына арналған олимпиада өткізіліп келеді. Мұны ауыл мектептерінің әлеуеті қаламен салыстырғанда бәсекеге қабілетсіз екенін ашық мойындау деп түсіндік. Өкінішке қарай, мұндай жобалар ауыл балаларының білім сапасын арттырудың орнына екі арадағы алшақтықты одан сайын ұзарта түседі. Бөлек олимпиццадаға қатысып, бөлек байқауларда бақ сынап жүрген ауыл балалары ашық бәсекеге түспегендіктен бұл мәселенің алдағы уақытта шешілмесі анық.
– Біздің оқушы кезімізде аудандардағы мектептер олимпиадалар мен білім жарыстарында жүлде бермейтін. Қала мектептерімен қатар мәреге келіп, елді мекендердің мерейі үстем болатын. Ол кезде өңіріміздің әр ауданында мықты деген мектептер жұмыс істеді. Ондағы оқушылардың өресі басқадан төмен болмайтын. Алайда уақыт өте келе бұрынғы дәстүрді жоғалтып алдық. Көші-қон жеделдеп, тәжірибелі мұғалімдер азайды. Бүгінде ауыл мұғалімі үшін облыстық байқауға оқушы дайындап, жүлдеге ілігу алынбайтын қамал болып қалды, – дейді ауыл мектебінің түлегі Дәулет Құрмаш.
«Ауылда оқып жатқан жоқсың ғой»
Жыл сайын өткізілетін жалпы білім беретін мектептердің оқушылары арасындағы олимпиада нәтижелері де жоғарыда айтылған пікірлерді растай түседі. Мысалы, 9-11 сыныптар оқушылары арасындағы олимпиаданың облыстық кезеңінде математика пәнінен 4 жүлделі орынның төртеуін де қала мектептерінің оқушылары иеленген. Информатикадан 10 орын тағайындалса соның біреуіне ғана ауданнан келген оқушының қолы жеткен. Биологиядан жүлдегер болған 14 қатысушының 11-і облыс орталығында оқиды. Ал ағылшын мен химия пәндерінен 18-ден 4 орын ғана бұйырған. Тізе берсе мұндай мысалдар көп. Бүйте берсе дәстүрлі білім байқаулары қала мектептеріне бөлек, ауылдағыларға бөлек ұйымдастырылатын сыңайы бар.
Аудандардағы білім беру мекемелерінің жұмыс мазмұны маңдымай отырғанына қоғам санасында қалыптасқан түсініктер де себеп пе дейміз. Жұртшылық әлі де «ауылдағының аузы сасық» деген кертартпа көзқарастан арыла алмай, ондағы мектептерді екінші деңгейдегі білім ошағындай көреді. Тіпті қала мектебінің мұғалімдері үлгерімі я тәртібі нашар оқушыға «ауылда оқып жатқан жоқсың ғой, бұл қала мектебі» деп кейігенін құлақ естіп, көз көрді. Сондықтан бұл тек бейінді министрлік пен басқармалардың ғана емес, тұтас ел болып жұмылатын жұмыс.
БҰҰ зерттеулеріне сенсек, Қазақстандағы ауыл халқының 65 пайызы сапалы орта білімге қол жеткізе алмай отыр. Бұл халық арасында білім беру теңсіздігін тудырады. Сапалы білім ала алмаған оқушы жоғары оқу орнына түсуде де қиындыққа тап болады. Түптеп келгенде мұның бәрі балалардың болашағына тікелей әсерін тигізеді. Мектептің мұндай күйі ауылдан қалаға ағылған көшті одан сайын жеделдете түседі.
Тірек мектебіндегі тіршілік
Осыған қарамастан қолға алынған игі істер де аз емес. Ауылдық жерлердегі тірек мектептерді дамыту жобасы аясында бірқатар білім ордаларына жөндеу жүргізіліп, жаңа жабдықтар алынған. Мысалы №2 Кішкенекөл орта мектебінде 32 оқу кабинеті мен қосымша білім беру шеберханалары, STEM-зертхана, АРТ-студия, телестудия, оқушыларға арналған коворкинг аймағы жабдықталған. Бұған қоса тірек мектептердің мұғалімдері өзге әріптестерімен тәжірибе алмасып, біліктіліктерін жетілдіреді.
– Ауыл мен қала мектептері арасында теңсіздік бары жасырын емес. Біз соның салдарын мейілінше азайтқымыз келеді. Бұл теңсіздіктің туындауына бірінші себеп – мұғалімдердің біліктілігінің төмендігі болса, екіншісі оқу ғимараттарында тиісті жағдайдың болмауы. Кәсіби мамандар мен заманауи жабдықтар оқушылардың білім сапасын арттыруға септеседі, – дейді аталған жобаға жетекшілік еткен Аслан Айтахмет.
Диас АЯҒАН,
«Soltüstık Qazaqstan».