Мұсылман үшін асыл қасиет, имандылықтықтың нышаны – уәдеге берік болу. Өкініштісі сол, қазіргі уақытта бұл асыл мінез көп адамдардың бойынан табыла бермейді. Уәденің жоғалуынан адамдардың сөзіне, амалына күмәнмен қарап, істің орындалатынына толық сенім арта алмағандықтан альтернативті шешімді қарастыратын заманға жеттік.
Біріншіден, біз өзгеге емес өзімізге берген уәдені орындамаймыз. Өмірімізді жақсы жаққа қарай өзгертеміз деп өзімізге қанша мәрте уәде бердік? Рухани, материалдық тұрғыда дамимын деп неше мәрте мақсат қойдық? Бірақ өмірдің біраз белесінен ассақ та, өзімізге де, өзгеге де пайда келтіріп жатқанымыз шамалы.
Екіншіден, қоғам алдында берген талай уәделеріміз орындалмай, адамдардың алдында абыройымыз төгілді. Ақыры қоғам сенімінен шыққанымызды байқамай қалдық.
Үшіншіден, отбасымыздың алдында да уәдемізде тұрмаған кездеріміз аз емес. Ата-анамыздың алдында уәде бергіш ұл, бала-шаға, жұбайымыздың алдында айтқан сертін орындамайтын әке атанып кеткеніміз қашан?
Ең маңыздысы Жаратушының алдында берген уәделеріміздің орындалмауы – нағыз опасыздықтың белгісі. Қоғамды жақсылыққа шақырамын, жамандықтан тыйыламын, мұсылманның бес парызын орындаймын деп уәде беріп, Алланың сансыз нығметтерін сезе тұра, біле тұра әлі күнге дейін сол үлкен уәдемізді орындай алмай жүрміз. Алла тағала құлдарына уәдеде тұрудың маңыздылығын қатаң түрде ескертеді. Құран Кәрімде: “Сертті орындаңдар. Сөз жоқ, уәде сұралады” (“Исра” сүресі, 34-аят.), – делінген. Жәннатқа кіруге лайықты болған сипаттың бірі – өмірде сертте тұру. Ол жайында Құран Кәрімде: “Тағы олар сондай аманаттарын, уәделерін сақтаушылар” (“Мағариж” сүресі, 32-аят), – деп жәннат тұрғындарын сипаттаған. Алла Тағала өзінің сүйікті, тақуа құлдарын сипаттаған кезде олардың серттеріне берік екендіктерін мына аятта атап өткен: “Өзара байласқан уәдесін орындаушы, таршылықта, қиыншылықта және соғыс кезінде сабыр етуші болса, міне солар шыншылдар әрі тақуалар” (“Бақара” сүресі, 177-аят).
Уәдеде тұру қасиеті барлық пайғамбардың бойында кездескен. Алла Тағала Исмайыл пайғамбар жайында: “Сонымен қатар бұл кітапта Исмайыл жайлы да сөз қозға. Шүбәсіз ол уәдеге берік жан еді. Елші әрі хақ пайғамбар еді” (“Мәриям” сүресі, 54-аят.), – деді. Адамзаттың ардақтысы Мұхаммед Пайғамбарымыздың (с.ғ.с) мүбәрак хадисінде уәдеге берік болу керектігі жайында: “Маған бес нәрсеге кепілдік берсеңдер, мен сендердің жәннатқа кіретіндеріңе кепілдік беремін: Сөздеріңе берік болыңдар, уәделеріңде тұрыңдар, аманатты қайтарыңдар, ұятты жерлеріңді сақтаңдар, көздеріңді төмен салыңдар, қолдарыңа ие болыңдар” (Ахмад хадистер жинағы), – делінген. Уәдеде тұрмайтын адамдарды Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) екі жүзділер санатына кіргізген. Бұған қатысты бір хадисте: Мұнафиқтың белгісі үшеу, егер сөйлесе өтірік айтады, уәдесін орындамайды, аманат қылынса, қиянат жасайды (Бұхари хадистер жинағы), – дейді. Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) өмір сүрген заманның тарихына үңілсек, азғындықтың небір түрлері етек алған кезең еді. Әділдіктің иісі де сезілмейтін. Адамды алдау, аманатқа қиянат жасау, уәдеде тұрмау, тағы басқа зұлымдықтар кең етек жайған болатын. Алла Елшісі (с.ғ.с.) сол қоғамның ішінде өзінің бойындағы уәдеге беріктік қасиетімен, тіпті Пайғамбарлық келмей жатып танылды. Мекке халқы оны “Мухаммадул Әмин”, – деп атап кеткен. Кейін осы сипат 40 жасында пайғамбарлық келіп, Ислам дінін таратпақ болғанда да мүшриктердің “бәлкім рас айтады”, – деп “күмәндануына” себеп болған. Оған мына оқиға куә: Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) бір күні Сафа тауының басына шығып:
– Ей, Құрайыш қауымы! Мен сендерге мына таудың артында дұшпан әскерінің келе жатқанын айтсам, сенесіңдер ме? – деп сұрайды. Сол жерге жиылғандар бірауыздан:
– Иә, сенеміз. Өйткені сен бір рет болса да жалған сөйлеген адам емессің, – дейді. Кейін Алла Елшісі:
– Онда мен сендердің Алладан жіберілген Елшімін, – деп сөзін жалғастырып, миссиясын баяндайды. Сол кезде мүшриктер іштей Пайғамбарымыздың (с.ғ.с.) сөзі хаққа жанасатынын мойындаса да, нәпсілерімен келіспеді.
Хадиша анамыз да (р.а.) Алла Елшісіне (с.ғ.с.) ең алғаш уахилар келе бастап, қорқып, күдіктеніп, жүрегі тыныштық таппай жатқан кезде жұбату айтып, былай деген: “Қорқып, үрейленерлік ештеңе жоқ. Уайымдама, Аллаға ант етейін, Ол сен сияқты құлын ұятқа қалдыра қоймас. Өйткені, сен әрқашан шындықты айтасың. Аманатқа қиянат жасамайсың. Туған-туыстарыңмен сәлемің түзу, қабағың ашық. Көршілеріңе мейірімдісің. Кедейлерге қол ұшын беріп, мүсәпірлерді үйіңнің төріне шығарып, оларды құтты қонақтай күтесің. Халқың қиындыққа душар болғанда, жәрдеміңді аямайсың. Уаллаһи, сені бұл үмбеттің пайғамбары болар деп үміттенемін”.
Сахабалардан Абдуллаһ ибн Әбүл-Хамса (р.а.) Исламға дейінгі кезеңде Пайғамбарымызбен сауда-саттық жасасқаны турасында мына бір оқиғаны әңгімелеген:
“Хазірет Пайғамбармен сауда жасасып, оған біраз қарызданып қалдым. Мұрсат болса, кейінірек төлегім келетінін айттым. Ол кісі өтінішімді жерге қалдырмады. Бірақ берген уәдемді ұмытып кетіппін. Арада үш күн өткен еді. Есіме түсіріп, уәделескен жерге барғанымда, Алла Елшісінің сол орыннан тапжылмай мені күтіп тұрғанын көрдім”.
Осы тағылымды оқиғалардан аңғаратынымыз, Пайғамбарымыздың (с.ғ.с.) уәдеге берік болғандығы. Сонымен қоса, әрбір мұсылман білетін оқиғаны – Византия патшасы мен Әбу Суфиянның әңгімесін бір еске түсірейік. Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) Ислам дінін тарату кезінде көрші мемлекеттерге хат жолдайды. Сол хаттардың бірін Әбу Суфиян Византия елінің патшасы Гераклге жеткізген болатын. Хатты оқып болған Геракл Әбу Суфияннан Алла Елшісінің (с.ғ.с.) бойындағы ерекшеліктерін сұрайды. Оның “Уәдеден тайқып, сертін бұзғанын көргендерің бар ма?” – деген сауалына Әбу Суфиян:
– Жоқ, бүгінге дейін болған емес, – деп жауап береді.
Дана бабаларымыз артына “Ер жігіттің екі сөйлегені өлгені, емен ағаштың иілгені сынғаны”, – деп өміршеңдігін жоймайтын сөз қалдырған. Уәдеде тұрудың маңызды екенін біз ұрпақтарымызға отбасында, дастарқан басында жиі айтуымыз керек. Ол айтылмағаннан кейін ата-анасы алдындағы парызын ұмытқан жігіттер, некелі жарының алдындағы уәдесіне жүрдім-бардым қарайтын ерлі-зайыптылар көбеюде. Жоғарыда айтылған хадистер мен тарихтан алынған мағыналы мысалдар оқыған жанның жүрегіне сәуле құярына сенеміз. Уәдемізге берік болайық бауырлар!
Хамзат ӘДІЛБЕКОВ,
облыстық “Қызылжар” орталық мешітінің бас имамы.