Жол саласы – еліміздегі өзекті тақырыптардың бірі. Жөндеу көрмеген жолдардың азабын жолаушылар тартады. Соңғы жылдары осы мәселенің түйіні тарқатыла бастағандай. Мемлекет тарапынан қомақты қаржы бөлініп жатыр. Бұның барлығы – халықтың әлеуетін жақсарту үшін жасалып жатқан шара. Десек те жөнделген, жаңадан салынған жолдардың сапасы сын көтермей жататыны шындық. Оның алдын алу үшін жол құрылысының техникалық ахуалын қадағалайтын бірнеше ұйым жұмыс істейді. Солардың бірі – “Жол активтері сапасының ұлттық орталығы” РМК-сы. Кәсіпорын қызметі автомобиль жолдарын салу, қалпына келтіру, жөндеу және күтіп ұстау кезіндегі жұмыстар мен материалдардың сапасына сараптама жасау, сондай-ақ жол активтерін басқару болып табылады. Республикалық кәсіпорынның әр облыста филиалы бар.
Құрылыс жұмыстарының барысын қадағалайтын техникалық қадағалау қызметінің жұмысы ауқымды және жауапты. Тиянақты бақылау жүргізу – пайдаланылуға берілетін объектілердің нормативті және жобалық талаптарға сәйкес болуына, құрылыс ұзақтығын қысқартуға, пайдалану шығындарын азайтуға мүмкіндік береді.
Шарттың талаптары бойынша бақылаушы-сарапшының міндеттері – барлық талап етілетін құжаттардың болуы және олардың нормативтерге сәйкестігі тұрғысынан жобалық құжаттаманы тексеру, құрылыс жұмыстары кестесінің сақталуын қадағалау, қолданылатын материалдардың сапасын бақылау, олардың сәйкестігін бағалау. Сондай-ақ сертификаттарды, сынақ хаттамаларын және басқа да құжаттамаларды тексеру, жұмыстың жобалық шешімдерге сәйкес орындалуын қамтамасыз ету және қолданыстағы нормативтік-техникалық құжаттамаға сәйкестігін растау, материалдарды сақтау ережелерін бақылау, кемшіліктерді жедел анықтауды және жоюды қамтамасыз ету; құрылыстың жекелеген кезеңдерінде тиісті актілерге қол қою арқылы жүргізілген жұмыстарды қабылдауды жүзеге асыру, жобада белгіленген құрылыс-монтаж жұмыстарының көлемінің сақталуын қамтамасыз ету, атқару құжаттамасының дұрыстығын бақылау және тағы басқалары.
Техникалық қадағалау қызметі өкілдерінің жоғарыда аталған нормалар мен ережелерді сақтауы объектіні сапалы және белгіленген мерзімде пайдалануға беруді қамтамасыз етеді.
Өкінішке қарай, мердігердің құзыреттілігі мен адалдығын алдын ала бағалап алу мүмкіндігі бола бермейді. Тапсырыс алған орындаушылардың қайсыбірі жобада белгіленген талаптарды сақтамай, дұрыс технология қолданбай, инженерлік шешімдерді дұрыс оңтайландырмай сапасыз жұмыс атқарады. Жауапсыз мердігерлердің құрылысқа арзан материалдар сатып алуы да жиі орын алады. Мердігер нысанды пайдалануға беру мерзімін бұзып, артық шығынға батып жатады. Салынған жолдардың бірнеше жылға шыдас беруі құрылыс материалының сапасына, бұйымдар мен конструкцияға байланысты екені сөзсіз. Құрылыс-монтаж жұмыстарының сапасын жоғарылату үшін жол құрылысы мен қондырғыларының технологиясын жетілдіру үшін үнемі жұмыс істеу керек.
Облыстық, аудандық маңызы бар автожолдар және елді мекендердің көшелерін қалпына келтіру, күрделі және орташа жөндеу кезінде 4-5 нысанға бір ғана сарапшы тартылады. Осыдан техникалық қадағалау мүмкіндігі төмендеп, кем-кетіктерге жол беріліп, мердігер ұйымдар жобалау-сметалық және нормативтік-техникалық құжаттамадан ауытқуына және жалпы жұмыс сапасына кері әсер етеді.
Құрылыс ұйымдарында жиі кездесетін проблеманы атап өтер болсақ, ұйымдардың басшылығы (иелері, акционерлері) құрылыс-монтаж жұмыстарына және жол құрылысы материалдарын бақылауға қажетті жабдықтар мен өлшеу құралдарын сатып алуға жеткілікті көлемде қаражат бөлгілері келмейді. Көбінесе сапа инженері (егер ол штатта болса) өзінің тікелей міндеттеріне кірмейтін жұмысты орындайды және инженерлік-техникалық көмекке – актілерді ресімдеу, жұмыстың өндірісін жобалау, технологиялық карталарды әзірлеу, геодезиялық схемаларды ресімдеуге тартылады. Ал кейде сол бір маман техникалық қауіпсіздік қызметі инженерінің жұмысын да қоса атқаруы мүмкін. Бұл мәселені ұйым басшысының құрылыс-монтаж жұмыстарына жауапкершілікпен қарауы арқылы ғана шешуге болады. Ұйымда ішкі бақылау болмаса, жұмыс сапасы төмендейді.
Келесі мәселе – құрылыс ұйымының құрамы, мысалы, шеберлердің, прорабтардың құрылыс-монтаж жұмыстары бойынша тиісті деңгейде даярланбауы. Сонымен қатар бұл санаттағы жұмысшылар көп жағдайда құрылысқа қатысы жоқ менеджерлерге тәуелді. Ал оларға жұмыстың уақытында орындалғаны, материалдың аз шығындалғаны ғана қажет. Яғни менеджерлердің сапасыз жұмысы құрылыстың барлық салаларына әсер етеді. Ең алдымен жұмыс сапасы төмендейді, кадрлар жиі ауысады және жалпы құрылыс саласы туралы қате түсінік қалыптасады. Осындай келеңсіздіктерден тапсырыс берушінің мердігерге деген сенімі азаяды.
Сапаны жақсарту үшін сапа инженерлерінің штатын ұлғайту немесе құру керек. Әрине, ұйым басшыларына олардың қажеттілігін түсіндіру және сол штат инженерлерінің біліктілігін арттыру, жұмыстарына қатысты дұрыс қызметтік нұсқаулықтар беру керек. Ол нұсқаулыққа сәйкес жұмыс уақытының кем дегенде 70 пайызын жұмыс сапасын тексеруге, өлшеу құралдары мен сынақ жабдықтарының қажетті тізбесімен айналысуға жұмсау қажет. Өйткені тапсырыс берушінің, техникалық қадағалаудың, мердігерлік ұйымның сапа жөніндегі инженерінің басты мақсаты – сапалы құрылыс.
Өткен жылдың соңында автомобиль жолдары туралы заңнамаға өзгерістер енгізілуіне байланысты орталық автомобиль жолдарын, оның ішінде елді мекендер мен жалпы қалалардың көшелерін орташа жөндеуге арналған техникалық құжаттамаға ведомстволық сараптама жүргізіледі.
Ведомстволық сараптама жүргізу рәсімі мен тәртібін оңтайландыру мақсатында бір терезе қағидаты бойынша техникалық құжаттарды қабылдау порталы ашылды. Орталықтың солтүстікқазақстандық филиалы былтыр 33 техникалық құжатты қарады, соның ішінде 31 орташа жөндеу жобасына оң қорытынды берілді, 2 жоба бойынша көрсетілген олқылықтар 45 күннің ішінде жойылмауына байланысты қорытынды құжат беруден бас тартылды.
Үстіміздегі жылдың басынан порталға 38 өтінім келіп түсті. Олардың 21-не оң қорытынды берілді, тоғызы қаралып жатыр, жетеуін тапсырыс берушілер пысықтауда, біреуі ескертулерді уақытында жоймағандықтан қабылданбады.
Ведомстволық сараптама бойынша ережеге сәйкес ескертулерді жоюға бес жұмыс күні беріледі. Филиалда жобаны бастапқы қарау қорытындысы бойынша техникалық құжаттама сәйкессіздігі анықталған кезде ескертулерді түзету бойынша пысықтауға қайтарылады. Алайда ескертулерді жою мерзімдері негізсіз 1-2 айдан астам мерзімге созылады. Мысалы, Тимирязев ауданы бойынша төрт жобаның екеуінде ескертулерді жою мерзімі екі айдан асты. Екі жоба жуырда ғана оң қорытынды алды. Сонымен қатар жобаларды ұсынған кезде жүргізілген соңғы жөндеулер туралы ақпарат көрсетілмейді, кейбір аудандық бөлімдерде жүргізілген соңғы жөндеулер туралы, жолдың техникалық санаты және жабын түрі туралы ақпарат болмайды. Бұның барлығы – жауапты мамандардың жетіспеушілігінің салдары.
Көптеген аудандарда аудандық жолдардың тізбесін бекіту туралы қаулы 10-15 жыл бойы жаңартылмаған, ондай проблема жолдардың ұзындығы, санаты, жабындардың атауы және көпірлер мен су өткізгіш құбырларға да қатысты. Кейбір аудандарда берілген тізім шындыққа сәйкес келмейді, яғни әр 2-3 жыл сайын аудандық тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығы бөлімдері атынан жергілікті атқарушы органның тізбесі бойынша ақпарат жаңартылып отырылуы тиіс. Сондай-ақ техникалық құжаттаманы жобалауды және техникалық тапсырманы жобаларды әзірлеуші емес, тапсырыс беруші жасауы керек екенін ескертеміз.
Дұрыс жобалық шешімдер қабылдау және ақаулар көрсетілген ведомсті бірлесіп жасау тапсырыс берушіден шығуы керек, сонда ғана жобаға қатысты дөрекі ескертулер болмайды.
Сонымен қатар қазіргі уақытта көшелерге ведомстволық сараптама жұмыстары басталып жатыр. Осыған байланысты барлық көше балансын ұстаушыларға айтарым, көшелердің ұзындығы мен жабыны туралы ақпараты бар көшелердің тізбесін жасаңыздар немесе оларды бекіту туралы қаулы шығарыңыздар.
Жолдыбай ТЕНТЕКОВ,
“Жол активтері сапасының ұлттық орталығы” РМК облыстық филиалының директоры.