Қазақтың ән өнері де халқымызбен тағдырлас. Қазақтың басынан өткен небір алмағайып замандар ән мұрамызды да айналып өткен жоқ. Сол кезеңде талай құнды мұраларымыздан көз жазып, қолда барды әрең сақтап қалдық. Содан да болар, кей туындылардың авторы, тарихына қатысты таластар бүгінгі күнге дейін толастамай келеді. Бұл мақаламызда айтпағымыз бертінге дейін “халық әні” болып ел арасына кеңінен таралған “Қамажай” әнінің авторы, әннің кімдікі екендігі жайында.
“Egemen Qazaqstan” газетінің журналисі Маржан Әбіш “Қорапшадан шыққан “Қамажай” атты мақаласында: “Қамажайдың” тарихы сонау ежелден тамыр тартады. Тіпті әннің әуеніне қазақтың ұлттық биін билеу де дәстүрге айналып кеткен. Ал ән әу бастан “халық әні” делінеді. Авторының кім екені зерттеліп, анықталған жоқ. Дегенмен “Қамажай” әнінің алғашқы атауы “Әуез-ай” болғаны, ол Құлеке батырдың әні екені жөнінде сөз бар. Сондай-ақ қазіргі айтылып жүрген сөзі автордың өзінікі емес деген пікір айтылып жүр. Құлеке батырдың “Қамажай” әні бір уақытта Ақтоғай, Балқаш өңіріне кеңінен тараған ән деседі. Бірақ ән тарихы туралы еш жерде ештеңе жарияланбаған”, – деп жазыпты.
Мақала авторының “ән тарихы туралы еш жерде ештеңе жарияланбаған” дегенімен келісуге болмайды. “Қамажай” әнінің авторы Сегіз серінің ұлы Мұстафа екендігіне бір дәлеліміз атақты әнші, жазушы, өнер зерттеушісі Жәнібек Кәрменовтің мына ой-пікірі: “Мұстафа қазіргі Солтүстік Қазақстан облысы Жамбыл ауданының Гүлтөбе-Маманай деген жерінде туған. Әкесі Сегіз сері елге атағы жайылған әнші, ақын болған. Мұстафа әке жолын қуып, ән шығарған, қобыз, сыбызғы тартқан. Көлемді толғаулар, дастандар жазған. Бірақ олардың көбі бізге жетпеген. Соңғы табылған деректерге орай ел ішінде кең тараған, “халықтікі” аталып жүрген “Қамажай” әнін Мұстафанікі дей аламыз”. (“Қазақ әндерінің антологиясы”, құрастырған Жәнібек Кәрменов, Алматы, “Өнер”, 1991ж. 241-бет). Аталған еңбек жарық көргенде оның редакция алқасының құрамында И.Жақанов, Е.Рахмадиев, Ж.Рсалдин, Н.Тілендиев сынды қазақ өнерінің қасқалары болған. Аталған алыптардың кітаптың редакция алқасында болып, бұл деректі көрмей қалуы мүмкін емес. Демек олар да аталған тұжырыммен келіскен болуы керек. Бүгінде Жәнібек Кәрменовше өнер мен қатар ғылымды жағалап, құнды мұраларымызды тауып, елге ұсынып жүргендер некен-саяқ. Осындай іргелі ғалымдар болмаған соң әнге қатысты әркім өз жорамалын айтып, пікірталас туындай береді. Қайбір жылдары қазақ әндерінің “сотталып”, социалистік сүзгіден өтіп, тіпті мәтіндері өзгертілгені де аян. Әйтпесе жады берік халқымыз ешқашан “Қамажайдай” көркем туынды қалдырған ерінің есімін ұмытпаса керекті.
Ел аузында сақталған “Қамажай” әні Мұстафанікі екендігін растайтын Үкілі Ыбырайдың “Жақсыларға” деген мына өлең жолдарына зер салайық:
“Қазақтың бірдей көрген кедей-байын,
Айтпай-ақ білетұғын ердің жайын.
Сегіздің Мұстафасын ұстаз тұтып,
Шырқадым ол шығарған “Қамажайын”.
“Қамажай” әнінің Мұстафанікі екеніне тағы бір дерек-дәлел – Мұстафаның өзі шығарған “Кербесті” атты әні.
“Баласы Сегіз сері Мұстафамын,
Өнерді пайдаға әркез ұқсатамын.
Ертіске Қамажайға жолықпақ боп,
Омбыға Қызылжардан түн қатамын.
Мен баптап кербесті атты жаратамын,
Қалайша жарды көрмей тек жатамын.
Қасымда бір топ сері ән салғанда
Шылбырын жүйрігімнің шұбалтамын.
Белбеудің ұшын жимай шұбатайын,
Тобыма әсем әнді шырқатайын.
Кербесті ат қысқа таңға аштан өлмес,
Бастасып Қамажаймен бір жатайын”.
Қазақтың дәстүрлі ән өнерінің атасы қазаққа “Ғайни”, “Гауһартас”, “Мақпал” мен “Ақбақай”, “Қарғаш”, “Алқоңыр”, “Назқоңыр” сияқты кілең інжу-маржан әндерді сыйлаған Сегіз сері Баһрамұлының өмір тарихын, шығармашылығын халыққа кеңінен таратушы, жазушы, өнер зерттеушісі Нәбиден Әбуталиев “Жұлдыз” журналының 2006 жылғы 9-санында жарияланған “Сегіз серінің ата-бабалары мен ұрпақтары” атты зерттеуінде:
“Енді Сегіз серіге келсек (1818-1854 ж.ж.) одан – Мұстафа (1840-1899), Мұсабек, Мұсайын (1843-1920 ж.ж), Мұсажан, Мұсахан (1847-1904 ж.ж), Мұсағұл, Есболған атты жеті ұл туады.
Сегіз серінің үлкен ұлы Мұстафа 1857-1877 жылдары қайын ағасы Сыздық сұлтан Кенесарыұлының жорығымен соғысқа қатысқан батыр екен.
Мұстафаның атақты Кенесары ханның інісі Наурызбай сұлтанның Меңсұлу есімді қызына үйленгенін айта кетейік.
Мұстафа батыр заманында үлкен сынықшы, жауырыншы, балуан, ат, құс, тазы бапкері, үздік мерген, әнші, қобызшы, домбырашы, сыбызғышы, сырнайшы болыпты. Сонымен бірге ән шығарғыш сазгер екен.
Мұстафа жас жігіт кезінде алғашқы ғашығына арнап “Меңсұлу” атты ән шығарады, кейін орта жасқа келгенде алған екінші зайыбына арнап “Кербесті”, “Қамажай” әндерін дүниеге келтірген”, – деген деректерді мәлім етеді.
Мұстафа төрт әйел алып, олардан жиырма сегіз бала сүйген.
“Қамажайдың” бертінге дейін “халық әні” болып, авторының аталмау себебінің түп төркіні Сегіз сері мен Мұстафа есімдерімен байланысты.
Сегіз сері де, оның үлкен ұлы Мұстафа да – патша үкіметінің қазақ жерін отарлау саясатына қарсы шыққан адамдар. Сол себепті Сегіз серінің атын қазақ тарихынан өшіріп, әндерін “халық әндеріне” айналдырды.
Бір кездері Сегіз сері өмірде болмаған, аңыздан туған адам дегенге дейін барды-ау ар-ұяттан жұрдай болған кейбір шенеунік, қызметшісымақтар мен өнер зерттеушісымақтар. Күні бүгінге дейін Сегіздің әндері “халық әні” деп хабарланып айтылады. Теледидардың титрында “Ақбақай” әні “халық әні” деп беріледі. Сегіз серінің “Алқоңыр” әнін белгілі әнші Нұрлан Албан “халық әні” деп айтады. Күні кеше “Egemen Qazaqstan” газетіне “Ғайниді” Жарылғапбердіге телитін мақала шықты. Іле әннің Сегіздікі екені туралы жолдаған мақаламыз жарық көрмей қалды.
Қазақ би өнерінің бастауында тұрған “Қамажай” би-әнінің авторы – Мұстафа Сегіз серіұлы. Қаншама ұрпақ “Қамажай” әнін айтып, қаншама бүлдіршін “Қамажайды” билеп өсті. “Қамажай” әні – өміршең ән. Енді кейінгі буын әннің авторы кім екенін де біліп өссе екен деймін. Жәнібек Кәрменов жоғарыда аталған еңбегінің кіріспесінде:
“1933 жылы 200-ден аса халық әні мен халық композиторларының әндерінің сөзі сотталды. Ауыз әдебиетіне тағылған айып ән өнерімізді де уысынан шығарған жоқ. “Феодалдық дәуірді жырлайтын ескінің сарқыншағы” деп тұжырымдалды. Арнайы тапсырмамен “жаңа заманға лайықталып” ән сөздері қайта жазылды. Бұл “саяси қырағылық” 1951 жылы ән мұрамызға бұғалықты екінші рет салғаны белгілі”, – деп жазады.
Өнеріміз осындай қилы заманның зардабын әлі тартып келеді. Әлі де болсын кей ақындарымыз бен композиторларымыздың лайықты бағасы беріліп, мұрасы түгенделген жоқ. Мұстафа Сегіз серіұлының мұралары да осындай сүзгіге түсіп, заманның қалтарысында қалды.
Қарақат ШАЛАБАЕВ,
еңбек ардагері.