– Жанат Хамитұлы, Қызылжар өңіріне келгеніңізге ширек ғасырға жуық уақыт өтіпті. Соңғы кезде қазақтың ұлттық өнерін дамытуға көңіл бөлініп жатыр. Мәселен, күні ертең аталып өтетін ұлттық домбыра күні – осы сөзіміздің айғағы. «Руханият қоғамды тәрбиелейді» деп жатамыз. Олай болса, қазағынан қонағы басым өңірдің домбыраға, дәстүрлі әнге деген көзқарасы қалай өзгерді?
– Бұрын мектептерге барып, концерт қойғанда әнді әу дегеннен айғаймен бастағанда көрермендер қарқылдап күлетін. Уақыт өте үйренді. Шәкірттерім руханиятқа еңбек сіңіріп жүр. Мектеп балаларының да домбыраға қызығушылығы оянып, бастапқыдай емес, білім ордаларында үйірмелер ашылып, Амангелді Рамазанов, Еркебұлан Қарып, Ғалымжан Нұрпейісов оқушыларға бағыт-бағдар беріп жатыр. Домбырамен ән айтқан бала қашанда ұлтқа қызмет етуді ойлап тұрады. Өнер колледжінде Біржан Есжан сабақ береді. Колледжіміздің түлегі Ерасыл Алпысбай да Астанада білімін тереңдетіп, туған жеріне оралып, шәкірт тәрбиелеуді қолға алды. Бір сөзбен айтқанда, ауыз толтырып айта алатын деңгейге жеттік деп ойлаймын.
Өнерді кез келген жерде насихаттауымыз керек. Мысалы, тойда жүрген жастарымыз ақырындап халықтың санасына дәстүрлі әндерді сіңіріп, тойшыл қауымды тәрбиелеуде.
Бірақ той-бизнесте мол табысқа қол жеткізу мақсатында эстрадалық әндерді айтып, дауысынан айырылып қалатындар да бар. Өзім мың рет эстрада әнін айтсам да, даусыма ешқандай зияны тимейді. Сондықтан адам өзін бір салада қалыптастырмай, басқа салаға қызығушылық танытпағаны жөн. Қалыптасып алған соң не жасасаң да өзің білесің. Бастысы, іргетасы мықты болуы тиіс.
– Ел алдында жүрген ақсақалдарды зиялы қауым деп есептейміз. Өздеріңіз де аға буынның өкшесін басып келесіздер. Замандастарыңызды зиялы қауымның қатарына жатқыза аласыз ба?
– Зиялы қауым жайлы сөз қозғаған емеспіз, ауыр болса да айтайын. Ананы да, мынаны да зиялы қауым өкілі дей берудің қажеті жоқ. Бізде «Зиялы қауым» деген жеті томдық кітап шықты. Парақтап көріп едім, ішінде неше түрлі адам жүр. Жалпы зиялы тұлға деп Олжас Сүлейменов, Тұрсын Жұртбай, Диқан Қамзабекұлы сынды азаматтарды айтады. Зиялы деп айтуға тұрарлық адамдардың өзі республикада саусақпен санарлық. Иә, оқы ған, тоқыған азаматтарымыз баршылық. Алайда, олардың барлығы зиялы қауым өкілі емес. Ал біздің буын туралы айтуға әлі ерте.
– Белгілі әншілер сахнаға шығарда қобалжып, қара терге түседі екен. Сіз де сахнаның киесінен қорқасыз ба?
– Сахнаның аты – сахна. Оның киесі бар. Бірақ ән орындаған кезде іштегі қобалжу, толқу өзінен-өзі жоғалады. Көп дүние адамның көңіл-күйіне тікелей байланысты. Көңіл көтерілгенде шарықтайсың, құлазығанда құлдырайсың.
– Сіз шәкірт тәрбиелеп жүрген ұстазсыз. Ұстаздық – ұлы іс. Ұлы істер үнделмей істеледі. Сіздің ойыңызша, ұстаздықтан басқа қандай тағылымды істер атқаруға болады?
– Біздің жасағанымыз – теңізге тамған тамшы ғана. Ұлы іс – ұлтыңды сүю. Ұлтын сүйген адам халқына қызмет етеді. Тіліңе, мәдениетіңе жұмыс істеу арқылы ұлтыңды құрметтейтініңді көрсетуге болады. Тындырғаның кіші іс пе, үлкен іс пе? Оның маңызы жоқ. Не тындырсаң да, ұлтыңа деген үлкен махаббатпен істеу керек. Ұлы істі қызмет етумен сабақтастыратындар да бар. Қызметті әркім әртүрлі жасайды. Ал ұстаздың ұлтқа қылған қызметі – шәкірттерін ұлтты сүюге тәрбиелегені. Адам баласына пайдаң тимесе де, зияның тимесін. Бұл да – ұлы іс.
– Жамбыл ауданында ертеде Қайнет деген атақты бай болыпты. Соның қызының әні бар дейді. Бір ауызы ғана ел есінде. Сіз бір сұхбатыңызда соны іздестіру керектігін айтып едіңіз. Жалпы ән зерттеп көрдіңіз бе?
– Мен әнді зерттеумен айналысқан емеспін. Біржан Есжан жұрт білмейтін біраз әнді тапты. Кімнің және қашан шығарғанын, қайда айтылғанын нақтылап жүр.
Зерттеушілік менің табиғатыма келмейді. Білу мен зерттеудің арасы жер мен көктей. Айтатын әндерің туралы толық ақпаратты білген дұрыс. Ал зерттейтін болсаң, ауыл-ауылды аралап, ізіне түсіп зерттеу керек.
Ғылымға үстірт қарауға болмайды. Зерттеушілікті таңдасаңыз, шығармашылықпен айналысуға уақыт таппайсыз. Сал- серілердің төңірегіндегі дау-дамай ғылым емес, шығармашылықтың басым түсуінен туындаған. Болмаған дүниені болды деп асыра сілтеу мен біреудің туындысын біреуге телігендердің кесірінен бітпес дау туады.
Ал өзің айтқан әнге келер болсақ, бір шумағын ардагер ұстаз Қарақат Шалабаевтан естігенім бар. Бірақ оны соңына түсіп іздеген жоқпын.
– Қалада туған балаларға қарағанда ауылда атқа мініп өскен балалар серілікке бір табан жақын болатынын өзіңіз де айтасыз. Ел жаққа барсақ, тай мініп жүрген бала көрмейміз десек те болады. Түптің түбінде сал-серілердің әндерін орындаушылар азайып кете ме деген қауіп жоқ па?
– Қанда бар дүние жойылмайды. Бұдан бөлек, көкжиекке қарап өскен бала бәрібір қиялдайды. Біз де төрт қабырғаның ішінде отырсақ та, анда- санда сайын далаға шығып, кең тыныстаймыз ғой. Сол сияқты балаларды да ауылға апарып тұрамыз. Даланы аңсаған баланың көкжиегі кең болады.
Сахнаны эстрадалық әндер жаулаған кезде Жәнібек Кәрменов, Қайрат Байбосынов ағаларымыз қазақ халқының үнін өз биігінде сақтап қалды. Кейін ән-күй үйірмелері ашылып, консерваторияда оқытылатын деңгейге жетті. Енді жылына қаншама маман түлеп ұшып, тамыр жайып, сал-серілердің әндерін орындаушылар күннен күнге көбейіп жатыр. Қазақтың жаны – домбыра. Жансыз өмір болмайтындай, қазақ та домбырасыз жүре алмайды. Домбыра үнін естігенде қазақылығымыз оянады, рухтанамыз. Дәстүрлі әннің мәнін түсінген адам арзан дүниеге қызығуды қояды.
Атқа міну – еркіндік. Әлеуметтік желіден шабандоздардың құйқылжытып шауып келе жатқанын көргенде делебең қозады. Сонау жылдардағы аштықта да, саяси қуғын-сүргін кезінде де қазақтың рухы өлген жоқ. Қазір өшкеніміз жанып, керісінше ұлттық сана-сезім жаңғырып жатыр.
– Қазіргі таңда қажетті-қажетсіз ақпараттың барлығын әлеуметтік желіден алатын болдық. Он секундтық дүниені көріп дағдыланған адамдар үш минуттық ән тыңдауға келгенде шыдамсызданады. Ары қарай не болады?
– Жастар түгіл ақсақалдарымыздың өздері тик-токқа кіріп, арзан дүниелерге таңданып отырады. Жас кезінде кітап оқымағандарға болмашы дүние – жаңалық. Әлеуметтік желі неше жерден «жылдам хабар алғызғанымен», кітаптың орнын баса алмайды. Теледидарды жаңалық үшін қарағандай, смартфонды да өзіне керек кезде ғана ұстайтын уақыт келеді әлі.
– Күні кеше Димаш Құдайберген С.Сейфуллиннің «Тау ішінде» әнін жаңа форматта көрерменге ұсынды. Дәстүрлі әнді жаңа заманға бейімдегісі келетіндерге көзқарасыңыз қандай?
– Сал-серілердің әндерін жаңа форматта ұсынбас бұрын қайсысын эстрада жанрында орындауға болатынын білу керек. Эстрадаға келмейтін халық әндерінен «дискотека» жасап жүргендер де бар. Ыңғайға келтіру үшін сөзін өзгертеді. Сөзі өзгерген соң мәні жоғалады. Көргенде қарның ашады. Ал «Тау ішінде» айтуға жеңілдеу болған соң эстрадалық үлгіде сәтті шыққан болар.
Баяғыда АБК деген топ Естайдың «Қорлан» деген әнін қорлаған еді. Димаш қазақты әлемге танытты. Сол бәрімізге сабақ болуы керек.
– Ашық әңгімеңізге рақмет!
Әңгімелескен
Самрат ҚҰСКЕНОВ,
«Soltüstık Qazaqstan».
Суретті түсірген
Шыңғысхан БЕКМҰРАТ.