«Soltüstık Qazaqstan»

PDF

ҚҰЛАҚТАН КІРГЕН СУЫҚ СӨЗ көңілге барып мұз болар

Soltüstık Казахстан

 Kyzylzhar_akparat@mail.ru

Бір адамның бойындағы кем­шілік­тердің басқа біреуге оның сыртынан айтылуы “ғайбат” делі­неді.

Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) ғайбаттың не екенін ұқтыру үшін айнала­сындағылардан: “Ғайбаттың не еке­нін білесіңдер ме?” – деп сұрайды. Олар “Алла мен оның елшісі жақсы біледі”, – деп сөзді өзіне аударады. Сонда Пайғамбарымыз: “Аралары­ңыздағы біреуіңіздің ұнамайтын сөз­­дермен өз бауыры жайлы сыртынан айтуы”, – дегенде: “Егер ол айт­қан­дарымыз оның бойында бар болса, бұл да ғайбат бола ма?” – дейді бір кісі ішінен. Сол кезде жа­мандықты жан дүниесімен жақтыр­майтын аса сезімтал Пайғамбары­мыз (с.ғ.с.): “Егер айтқандарың оның бойында расында бар болса, онда оны ғай­баттаған боласың, егер ол сипаттар онда жоқ болса, онда оған жала жап­қан боласың” деп қалай болғанда да тілді ғайбаттан сақтау керектігін ұқтырған болатын. Демек біреуді рен­жіте­тіндей ұнамсыз сөз оның сыртынан айтылуы ғайбатқа жата­ды. Егер ол айтылған сөз дұрыс болған күннің өзінде ол – ғайбат болып санала­ды. Ал егер айтылған нәрселер оның бойында болмаса әрі ғайбат, әрі жала болып, күнә үстіне күнә жамалмақ.

Ислам діні жеке адам құқығына ерекше мән бергендіктен, оның ар-на­мысын қорғауға басты назар ау­дарған. Ар-намыс ‒ жеке тұлға кісі­лігінің негізгі тірегі. Ал ғайбаттау – жеке адам құқына қол сұққанмен бірдей. Сондықтан да бүкіл болмыс ішінен адам баласын халифа етіп таңдаған Алла тағала мұсылман­дардың тілін достық пен бауырма­шылықты, адами жақсы қатынас­тарды бұзатын пәлекет ғайбаттан сақтау үшін Құранда: “Бір-бірлеріңді ғайбаттамаңдар. Сендердің араларыңнан біреу өлген бауыры­ның етін жегенді ұната ма? Иә, бұдан тіксін­діңдер. Олай болса, Алладан қорқың­дар…” деу арқылы оның қаншалықты жиіркенішті күнә екенін бір-ақ аятта баян еткен. Иә, адамның өз бауырының етін жеуге қалайша дәті барады? Әрі бұл жер­де “өліп қалған бауырың” деу ар­қылы адамды одан бетер тіксіндіре түседі. Ақыл-есі дұ­рыс, туыстық мейірімі сөнбеген бір адамның ада­ми, қоғамдық, әрі мәдени тұрғыдан зиянды, сонымен қатар, жиіркенішті мұндай істі жа­сауы мүмкін емес. Аятта “одан тіксіндіңіз” деу арқылы адам табиға­тының бұл істен жиіркенетінін білдіріп тұр. “Олай болса, Алладан қор­қыңдар” деу арқылы Алланың тыйым салған жамандығынан бойды аулақ ұстап, жаса­ған күнәлары­мыз үшін тәубе етуге шақырады.

Тағы бір аятта Алла Тағала: “Көзің жетпей тұрып, көңіл аударма. Өйткені, құлақ, көз, көңіл – бәрі де көргеніне, естігеніне жауапты” деу арқылы біреу жайлы нақты мәлі­метке ие болмайынша, өзгелер жайлы жаман ойламауға шақырады.

Басқа біреу жайлы жаман ойлаудың өзі ‒ ғайбаттың жасырын түрі. Бұл суи занн (яғни, араб тілі­нен аударғандағы мағынасы – жа­ман ойлау) деп аталады. Тілмен жа­мандау харам етілгендей, жүрек­пен де жаман ойлауға тыйым салынған. Құ­ранда Алла Тағала: “Ей, иман келтіргендер, күмәннің көбі­нен сақта­ныңдар. Өйткені, күмәннің кейбірі – күнә” деп бізге жалпы жаман ойламауға бұйырады. Өйт­кені жаман ой тек жүректе қалып қоймай, ақи­қатқа жеткісі келіп тіміс­кіленеді. Алла тағала “тіміскілеп сыр іздемеңдер” (“Хужу­рат,” 12) деу арқылы басқа мұсылмандардың қа­телері мен күнә­ларын іздеуге құл­шыныс таныт­пауға шақырады. Адам­ға келген жаман ой жүректегі сүйіспеншілікті өшіріп, дұшпандық­қа айнал­дырады. Міне сондықтан осы аятта ғайбаттау, жаман ойлауға және тырнақ астынан кір іздеуге үзілді-кесілді тыйым салынған.

Ардақты елші (с.ғ.с.) көптеген хадистерінде өмірімізге зиянын тигізіп, адамдар арасындағы жақсы қатынастарға балта шабатын әрі ақыреттік өмірімізде ауыр азапқа душар ететін ғайбат­тан аулақ болу керектігін үнемі үмбе­тінің есіне салып отырған. Адамдарды пенделіктен арылтып, кемелдікке бастау үшін жіберілген ислам діні қоғамдық өмірдегі бірліктің бе­рекесін қашырар жаман мінездерден ұзақ болуды насихаттайды. Ислам дінінің бұған қанша­лықты мән бергенін жете түсіну үшін, Пай­ғамбарымыздың осы мә­селеге қатысты айтқан ескертулері мен тыйымдарына назар аударған жөн.

Әбу Һурайраның (р.а.) жеткіз­ген бір хадисінде Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) “Кімде-кім дүниеде мұсылман бауырының етін жесе (ғайбаттап, өсектеп) қиямет күнінде ол адамның еті оған ұсынылып: “Оның өлі етін же. Өйткені сен тірі кезіңде оның етін жегенсің” делінеді. Пайғам­барымыз осыны айтқаннан кейін “Сендердің араларыңнан біреу өлген бауырының етін жегенді ұнатады ма?” – деп “Хужурат” сүресінің 12-аятын оқыған еді.

Пайғамбарымыз (с.ғ.с.): “Алла бір мұсылманға екінші мұсылман­ның қанын, малын және ар-намысын харам қылды”, – дейді. Яғни бұл жерде заттық зияннан өзге, сөз арқылы біреудің ар-намысына тиіп, көңіліне қаяу түсіретін әрекеттің де харам етілгендігі айтылған. Басқа бір хадисінде Пайғамбарымыз: “Пайыздың (риба) ең жаманы нақақ мұсылманның ар-намысына тиіп ренжіту”, – дейді. Бұл жерде біреу­дің ар-намысына тиіп ренжіту де ғайбатқа жатады. Ғайбаттың сонша­лықты ауыр күнә болуының аста­­рын­да, адамға мал-мүліктен гөрі ар-намыстың қымбат болуы жатыр. Ислам діні адам баласына басты мән беріп, оны бүкіл жаратылыс атаулыдан ардақты қылған. Пайғамбарымыздың ғайбатты пайызбен теңеуінде терең мән бар. Өйткені дінімізде пайыздық өсім ‒ ең көп датталған, одан бойды аулақ ұстау керектігіне басты назар ауда­рылған ауыр күнәлардың бірі. Құ­ранда “пайыз жеген адамдардың қия­мет күнінде қабірлерінен шай­тан соққан адамдардың есеңгіреп орындарынан тұрғанындай көтеріле­тіндері… Пайызды адал санағандар­ды Алла тағала жақсы көрмейтіндігі” айтылады (“Бақара”, 275-276). Олай болса, жоғарыдағы хадис ғайбаттың бұл жиіркенішті кү­нәдан да­ ауыр болатынын баяндап тұр.

Исламда ғайбаттың, сөз тасып, жала жауып, өсек айтудың датталу себебі, қоғамдық өмірдегі бірлік пен берекетті, адамдар арасындағы жы­лылықты жоятындығында жатыр. Тән жарасынан гөрі жан жарасының жазылуы қиын. Пайғамба­рымыз: “Ғай­бат зинадан да ауыр күнә” де­ген кезінде қасындағылар “Қалайша, уа, Расулалла?” – деп сұрайды. Пай­ғамбарымыз: “Кісі зина жа­сайды, сосын тәуба етеді, Алла оны кеші­реді. Ғайбат жасаушы жа­мандаған адамы кешірмейінше ке­шірілмейді”. Сондықтан адамның жүрегін жара­лап, рухына дақ салатын ғайбат кісінің жеке құқығына қол сұғуға жататындықтан, оны тек қана ғай­бат­талған адам ғана кеші­ре алады. Құл ақысын Алла тағала емес, тек құлдың өзі кешіреді. Пайғамбарымыз сондықтан кісінің бүкіл жақсы амалдарын тып-типыл ететін ғайбат сөзден әркез сақ болуды ескертеді.

“Құлақтан кірген суық сөз, көңілге барып мұз бо­лар” демекші, біреудің сыртынан айтылған сөздер жүрегімізге жара салып жаман сезімнің, өшпенділіктің тууына жол ашады. Қайсыбір мұсылманның Ал­ла тағаланың құзырына өз бауы­рына деген жағымсыз, не ренішті оймен аттануы, әрине, жақсылықтың нышаны емес. Сондықтан да адамзатқа ұстаз етіп жіберілген Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) “Ешкім сахабаларым жайлы жанға жағымсыз сөз айтпасын. Өйткені мен алда­рыңа ішімде ешқандай жаман сезімсіз шыққым келеді”, – деген. Әрине, ардақты елшінің осындай даналық тұ­жырымдары ‒ біздер үшін де үлгі.

Тырнақ астынан кір іздеп, басқа біреудің кемшіліктерін тізбектеп отыру да адамды ғайбатқа жете­лейді. Сондықтан Алла Тағала “Бір-бірлеріңнің кінәларыңды тіміскілеп іздемеңдер” десе, Пайғамбарымыз (с.ғ.с.): “Ей, тілімен иман келтіріп, жүректерімен сенбегендер! Мұсылмандардың сыр­тынан сөз айтып, кемшіліктері мен кінәларын тізбе­ле­меңдер. Кімде-кім мұсылман­дар­дың құпия халдерін іздесе, Алла тағала да оның кінәларын ашады, тіпті, үйінде тығылып отыр­ған күннің өзінде оны жұртқа масқара қылады”, – деп ескертеді. “Жаңылмайтын жақ, сүрінбейтін тұяқ жоқ”, пенде болған соң адамның күнә жасауы мүмкін. Біздің міндетіміз – діндес бауырларымыздың күнәсін барынша жасырып, жария етпей, қайта оның сол кемшіліктер мен күнәлардан арылуы үшін қол ұшын созып, тілекші болу.

Азамат СӘРСЕНОВ,

Қызылжар аудандық “Кәусар” мешітінің бас имамы.

Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp